מסורה - מונחים, קיצורים וביאוריהם (לפי סדר א"ב)
א' |
= (א) אחד. (ב) מצוי פעם אחת במקרא. |
אד'; אדכרה |
= אזכרה (הזכרת שם ה'). |
אור'; אורי'; אורית'; אוריתא |
= התורה. |
אותות |
= אותיות. |
אית |
= יש. |
אנש |
= איש. |
אנת' |
אִנתה (= אשה). |
ארמ'; ארמית |
= חלקי המקרא הכתובים ארמית. |
את דגריש |
= התיבה 'את' מוטעמת וללא מקף אחריה. |
את מקף |
= התיבה 'את' ומקף אחריה. |
את'; אתנח'; אתנחתה |
אתנחתא (= שם טעם). |
ב' |
= שניים (מספר ההיקרויות של התיבה או הצירוף); וכיוצא בזה מספָּרים אחרים (ג', ד' וכדומה). |
בָ'; בַ' |
= שניים בקמץ; שניים בפתח. וכיוצא בזה מספָּרים אחרים וניקוד אחר (גָ', דֶ' וכדומה). |
ב'... |
לדוגמה: ב' עפר יעקב (ש"א א,ה) = תיבה או צירוף תיבות הרומזים על מקומה של ההיקרות השנייה. |
ב' בו |
= שתי היקרויות באותו פסוק; וכיוצא בזה מספָּרים אחרים (ג' בו, ד' בו וכדומה). |
באורי' |
באוריתא (= בתורה). |
ב'ד'ה'מ'נ'פ'צ'ר' |
= סימן לזכירת הפסוקים שבהם מופיעה הצורה 'עדותיך' (בלישנא) במזמור קי"ט בתהלים, לפי הסדר האלף-ביתי הקבוצתי שבו הם מופיעים: בדרך, דבקתי, הט, מכל, נחלתי, פלאות, צדק, רבים (מס"ג דה"א כט,יט). |
ב'ו'ז'מ'י'ם' |
= סימן לזכירת ההבדלים בפסוקים דומים בקרבנות חג הסוכות: יום ב' ונסכיהם (במ' כט,יט); יום ו' ונסכיה (שם,לא); יום ז' כמשפטם (שם,לג). |
בט'; בטע' |
בטעמא (כאשר ההערה מתייחסת לטעמי הנגינות). |
ביניה' |
ביניהון (= ביניהם). |
בכת' |
בכתיבייא (= בכתובים - חלק ה'כתובים' בתנ"ך). |
בלשנ'; בלשנה |
= בלשון (כאשר אין הכוונה לתיבה כמות שהיא, אלא לצורות שונות או למובנים שונים של התיבה). |
ב' מ' |
בר מן (= חוץ מ...). מיועד לציון חריגים. |
ב'מ'א'; ב'מ'ב' |
בר מן א', בר מן ב' (= חוץ מאחד, חוץ משניים וכיוצא בזה). |
בנביא' |
בנביאייא (= בנביאים - חלק ה'נביאים' בתנ"ך). |
בנקב' |
= בנקבה (לרוב: סיומת של זכר המוסבת על נקבה). |
בסיפ'; בסיפר' |
בסיפרא (= בספר שאנו עומדים בו). |
בעינ'; בעינינה |
= בעניין שאנו עומדים בו. |
בתו'; בתור' |
בתורה. |
בתר' |
(א) בתרי, בתריי (= בשנֵי). (ב) בתרייה (= האחרון). |
בתר' לשנין |
= בשני לשונות = בשני מובנים. |
בתריה; בתרייה |
= האחרון. |
גיעיה |
= געיה, מתג. |
דגש' |
= דגשין (בהנגדה לצורות דומות בעיצוריהן ושאינן דגושות, המכונות 'רפין'). |
דדגש' |
= דדגשין (= שדגושות. ראה לעיל 'דגש''). |
ד"ה; דבר' הימ'; דב' ימי' |
= דברי הימים. |
דין |
= זה. |
דכו'; דכות'; דכותה; דכותהון |
= שכמותו, שכמותה, שכמותם. |
דמיי'; דמיין |
= דומים מבחינה כלשהי. |
דמלכי'; דמלכים |
= של ספר מלכים; וכיוצא בזה ספרים אחרים (דשמואל, דעזרא וכדומה). |
דסמ' לאד'; דסמיך לאדכרה |
= שסמוך להזכרת שם ה'. |
דפסוק' |
דפסוקה (= של הפסוק). |
וחבי'; וחבירו |
= תיבה דומה בהקשר דומה (בדרך כלל: בקטע מקביל). |
וחד |
= ואחד. |
וחלופ'; וחלופיהון; וחלוף |
= וחילופיהם (תופעה הפוכה מזאת שצוינה לפני כן). |
וחס' |
וחסר (בדרך כלל: כאשר כל ההיקרויות של התיבה באות בכתיב חסר). |
ומל' |
ומלא (בדרך כלל: כאשר כל ההיקרויות של התיבה באות בכתיב מלא). |
וסימנהון |
= וסימנם (מונח אופייני למסורה הגדולה לפתיחת ציון מראי מקומות באמצעות חלקי פסוקים). |
ושאר'; ושארא |
= והשאר. |
זוגין; זווגין |
= זוגות מילים בעלות דמיון או שוני בפרטים מסוימים. |
זוגין מן ג'; זווגין מן ג' |
= זוגות של שלוש מילים בעלות דמיון או שוני בפרטים מסוימים. |
זק'; זקפ' |
= הטעם 'זקף'. |
חבי'; חבירו |
= ראה לעיל 'וחבירו'. |
חד; חדא; חדה |
= אחד; אחת. |
חלופ'; חלוף; חלופיהון |
= ראה לעיל 'וחלופיהון'. |
חס' |
חסר (= כתיב חסר). ראה גם 'וחס'' לעיל. |
טע' |
טעמא (= אחד מטעמי הנגינות). |
יחיד |
= תיבה ביחיד (ולא ברבים). |
יפ' |
יפה. מונח המשמש לצורך אישור גירסה השנויה במחלוקת. |
יתיר |
= אות יתירה על הראוי (מונח המשמש במקרים מסוימים תחליף לקרי/כתיב). |
כול' |
כולה. |
כ'מ'ת'פ'ו'ס' |
= סימן לזכירת סדר העממים בשמ' לג,ב: כנעני, אמרי, חתי, פרזי, חוי, יבוסי. |
כות'; כותה; כותהון |
ראה לעיל 'דכות''. |
כת' |
כתב; כתיב; כתוב. |
כתיב'; כתיבי'; כתיבייא |
= כתובים (חלק ה'כתובים' בתנ"ך). |
כ'ת'מ'פ'ו'ס' |
= סימן לזכירת סדר העממים בשו' ג,ה: כנעני, חתי, אמרי, פרזי, חוי, יבוסי. |
כ'ת'פ'י'ע'מ'צ'א' |
= סימן לזכירת סדר העממים בעז' ט,א: כנעני, חתי, פרזי, יבוסי, עמני, מאבי, מצרי, אמרי. |
ל' |
לית (אין כמותו בכל המקרא. יחידאי). |
לשנ' |
לשנה; לשנין (= לשון; לשונות - ראה לעיל 'בלשנה'). |
מגלה |
= מגילת אסתר. |
מ'ו'ח'מ'ו' |
= סימן לזכירת סדר בנות צלפחד בבמ' כו,לג: מחלה ונעה חגלה מלכה ותרצה. |
מחלפ' |
מחלפין (= יש חילוף - נוסח אחר). |
מיחד'; מיחדין |
= מיוחדים. תופעות בעלות ייחוד מבחינה כלשהי. |
מ'כ'ת'פ'ו'ס' |
= סימן לזכירת סדר העממים בשמ' לד,יא: אמרי, כנעני, חתי, פרזי, חוי, יבוסי. |
מל' |
מלא (כתיב מלא). ראה גם 'ומל'' לעיל. |
מלעל |
= הטעם בהברה לפני האחרונה. |
מלרע |
= הטעם בהברה האחרונה. |
מ'נ'ו'ו'ו' |
= סימן לזכירת סדר בנות צלפחד בבמ' כז,א: מחלה נעה וחגלה ומלכה ותרצה. |
מ'פ'ע'ת'ג'ו'ס' |
= סימן לזכירת סדר העממים ביהו' כד,יא: אמרי, פרזי, כנעני, חתי, גרגשי, חוי, יבוסי. |
מפק' |
מפקין (= מבטאים, הוגים). |
מצ'; מציע; מציעתא; מציעתה |
מציעא (= אמצע; אמצע הפסוק; תיבה שאינה הראשונה או האחרונה בפסוק). |
מ'ת'ו'ו'ו' |
= סימן לזכירת סדר בנות צלפחד בבמ' לו,יא: מחלה תרצה וחגלה ומלכה ונעה. |
מ'ת'פ'ו'ס' |
= סימן לזכירת סדר העממים במ"א ט,כ: אמרי, חתי, פרזי, חוי, יבוסי. |
מ'ת'פ'כ'ו'ס' |
= סימן לזכירת סדר העממים בשמ' כג,כג: אמרי, חתי, פרזי, כנעני, חוי, יבוסי. |
נ ┐ |
= סימן היכר לפרשה פתוחה בסוף עמוד. |
נביא'; נביאייא |
= נביאים (חלק ה'נביאים' בתנ"ך). |
נסב; נסיב |
= לוקח (כלומר: יש בו). |
נקב'; נקבה |
= ראה לעיל 'בנקב' '. |
נקוד |
= מן התיבות במקרא שנָקוד מעליהן (בנוסף לניקוד). |
נקי'; ונקי' |
נקיבה; ונקיבה. |
ס |
= סדר (חלוקה קדומה של המקרא לסדרים). |
סופ' פסו' |
סופי פסוקים. |
סימנהון |
ראה לעיל 'וסימנהון'. |
סיפה דסיפרה; סופה דסיפרה |
= סוף הספר. |
עזרא |
= ספר עזרא ו/או נחמיה. |
עינינה |
= העניין שאנו עומדים בו. |
ע'ת'ו'פ'ג'מ'ס' |
= סימן לזכירת סדר העממים ביהו' ג,י: כנעני, חתי, חוי, פרזי, גרגשי, אמרי, יבוסי. |
פסו'; פסוק' |
פסוק; פסוקים. |
פת' |
פתח (= מנוקד בפתח). |
צ'פ'ק' |
= סימן לזכירת סדר סוגי מצוות ה' בדב' ח,יא: מצותיו, משפטיו, חקתיו. |
צ'ק'ף' |
= סימן לזכירת סדר סוגי מצוות ה' במ"א ח,נח: מצותיו, חקיו, משפטיו. |
ק' |
קרי (= כך קוראים, בניגוד לכתוב). |
קדמ'; קדמיה; קדמייה |
= הראשון. |
קינה |
= מגילת איכה. |
קמ'; קמצ' |
קמצא (= מנוקד בקמץ). |
ק'פ'ץ' |
= סימן לזכירת סדר סוגי מצוות ה' בדב' יא,א: חקתיו, משפטיו, מצותיו. |
ק'צ'פ' |
= סימן לזכירת סדר סוגי מצוות ה' במ"א ב,ג: חקתיו, מצותיו, משפטיו. |
קרי' ולא כתב' |
= התיבה נקראת אף על פי שאינה כתובה. |
קריה; קרייה |
= (א) המקרא כולו (בניגוד לאחד מחלקיו). (ב) עיר. |
ראש' פסו' ומצ' |
ראש/י פסוק/ים ומציעא (= תיבה המצויה בראש הפסוק וחוזרת שוב בתוך הפסוק). |
ריש סיפ'; ראשה דסיפרה |
ריש סיפרה (= התיבה הראשונה של הספר שאנו עומדים בו). |
ר"פ; רא' פסו' |
ראשי פסוקים. |
רפ'; רפי' |
רפי; רפין (= ללא דגש. בייחוד לציון תיבות שבראשן ו' ב' כ' ל' בשווא, וללא דגש אחריהן). |
שאר'; שארא |
= השאר. |
של' |
שלם (מונח של המסורה הבבלית לציון כתיב מלא). |
שלוש נקודות |
= מנוקד בסגול. |
שם אנש |
= שם איש. |
שם אנתה |
= שם אשה. |
שם קריה |
= שם עיר. |
שנים בו |
= שתי היקרויות באותו פסוק; וכיוצא בזה מספָּרים אחרים. |
שתי נקודות |
= מנוקד בצירי. |
ת'ג'מ'כ'פ'ו'ס' |
= סימן לזכירת סדר העממים בדב' ז,א: חתי, גרגשי, אמרי, כנעני, פרזי, חוי, יבוסי. |
ת'ד'מ'ק' |
תרי עשר, דברי הימים, משלי, קהלת. |
תיבות' |
תיבותא (= תיבה, מילה). |
תינ'; תינינה |
= השני. |
תלים |
= ספר תהלים. |
תליתיה; תליתייה |
= השלישי. |
תלת נקוטין |
= שלוש נקודות = מנוקד בסגול. |
ת'מ'כ'פ'ו'ס' |
= סימן לזכירת סדר העממים בדב' כ,יז: חתי, אמרי, כנעני, פרזי, חוי, יבוסי. |
תריין |
= שניים. |
תר' עש'; תרי עש' |
תרי עשר (= ספרי שנים עשר הנביאים מהושע עד מלאכי). |
תרתין נקוטין |
= שתי נקודות = מנוקד בצירי. |