תנ"ך - ויעבר
אברם
בארץ
עד
מקום
שכם
עד
אלון
מורה
והכנעני
אז
בארץ:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיַּעֲבֹ֤ר
אַבְרָם֙
בָּאָ֔רֶץ
עַ֚ד
מְק֣וֹם
שְׁכֶ֔ם
עַ֖ד
אֵל֣וֹן
מוֹרֶ֑ה
וְהַֽכְּנַעֲנִ֖י
אָ֥ז
בָּאָֽרֶץ:
(בראשית פרק יב פסוק ו)
וַיַּעֲבֹר
אַבְרָם
בָּאָרֶץ
עַד
מְקוֹם
שְׁכֶם
עַד
אֵלוֹן
מוֹרֶה
וְהַכְּנַעֲנִי
אָז
בָּאָרֶץ:
(בראשית פרק יב פסוק ו)
ויעבר
אברם
בארץ
עד
מקום
שכם
עד
אלון
מורה
והכנעני
אז
בארץ:
(בראשית פרק יב פסוק ו)
ויעבר
אברם
בארץ
עד
מקום
שכם
עד
אלון
מורה
והכנעני
אז
בארץ:
(בראשית פרק יב פסוק ו)
וַעֲבַר
אַברָם
בְּאַרעָא
עַד
אֲתַר
שְׁכֶם
עַד
מֵישַׁר
מוֹרֶה
וּכנַעֲנָאָה
בְּכֵין
בְּאַרעָא
:
ויעבר
אברם
בארץ
-
נכנס
לתוכה.
עד
מקום
שכם
-
להתפלל
על
בני
יעקב
כשיבאו
לשכם.
עד
אלון
מורה
-
הוא
שכם
(ראה
סוטה
לב
,
א);
הראהו
הר
גרזים
והר
עיבל
שקבלו
עליהם
ישראל
שם
שבועת
התורה.
והכנעני
אז
בארץ
-
היה
הולך
וכובש
את
ארץ
ישראל
מזרעו
של
שם
,
שבחלקו
של
שם
נפלה
כשחלק
נח
את
הארץ
לבניו
,
שנאמר:
"ומלכי
צדק
מלך
שלם"
(בר'
יד
,
יח)
,
לפיכך:
ויאמר
אל
אברם
לזרעך
אתן
את
הארץ
הזאת
-
עתיד
אני
להחזירה
לבניך
שהם
מזרעו
של
שם.
ויבן
שם
מזבח
-
על
בשורת
הזרע
ועל
בשורת
ארץ
ישראל.
גם
זה
מקום
שכם
-
משה
קראו
כן
,
כי
שכם
לא
היה
בימי
אברהם.
אלון
-
כמו
"אלה"
(יש'
ו
,
יג)
,
והם
עצים.
ויש
אומרים
(ת"א):
שדה
,
כמו
"איל
פארן"
(בר'
יד
,
ו).
מורה
-
יש
אומרים
,
שהוא
ממרא
בעל
ברית
אברהם
(ראה
בר'
יד
,
יג).
ויתכן
שהוא
אחר;
ויהי
אלון
מורה
-
שם
מקום.
והכנעני
אז
בארץ
-
יתכן
,
שארץ
כנען
-
תפשה
כנען
מיד
אחר.
ואם
איננו
כן
,
יש
לו
סוד
(ראה
פירושו
לדב'
א
,
ב);
והמשכיל
ידום.
ויעבר
אברם
בארץ
עד
מקום
שכם
וגו'
-
כי
היה
הולך
וממתין
שיבא
דבר
מאת
הקדוש
ברוך
הוא
,
כמו
שאמר
"אל
הארץ
אשר
אראך"
(לעיל
,
א)
,
ולא
בא
עד
שבא
למקום
שכם
,
כי
הכנעני
אז
בארץ
ולא
היה
מקום
פנוי
ראוי
לדירה
עד
שם;
ועוד
היה
רוצה
הקדוש
ברוך
הוא
שיהא
רואה
כמה
מתנה
גדולה
נתן
לו
הקדוש
ברוך
הוא
כשאמר
לו
"לזרעך
אתן
את
הארץ"
וגו'
(להלן
,
ז).
מקום
שכם
-
עדיין
לא
היה
שכם
,
אלא
לאחר
זמן
נבנה
שכם
במקום
ההוא.
וכשבא
המאמר
(ראה
להלן
,
ז)
,
ידע
כי
אז
הראהו
המקום
שהיה
ראוי
לו
לדור.
ויעבר
אברם
בארץ
עד
מקום
שכם
-
אומר
לך
כלל
,
תבין
אותו
בכל
הפרשיות
הבאות
בענין
אברהם
יצחק
ויעקב;
והוא
ענין
גדול
,
הזכירוהו
רבותינו
בלשון
קצרה
,
אמרו
(תנח'
לך
לך
ט):
כל
מה
שאירע
לאבות
סימן
לבנים;
ולכן
יאריכו
הכתובים
בספור
המסעים
וחפירת
הבארות
ושאר
המקרים
,
ויחשב
בהן
כאלו
הם
דברים
מיותרים
אין
בהם
תועלת
-
וכלם
באים
ללמד
על
העתיד;
כי
כאשר
יבא
המקרה
לנביא
משלשת
האבות
,
יתבונן
ממנו
הדבר
הנגזר
לבא
לזרעו.
ודע
כי
כל
גְזֵרַת
עירין
(ע"פ
דנ'
ד
,
יד)
,
כאשר
תצא
מכח
גְזֵרָה
אל
פועַל
דמיון
,
תהיה
הגזרה
מתקימת
על
כל
פנים.
ולכן
יעשו
הנביאים
מעשה
בנבואות
,
כמאמר
ירמיהו
שצוה
לברוך
"והיה
ככלותך
לקרא
את
הספר
הזה
תקשור
עליו
אבן
והשלכתו
אל
תוך
פרת.
ואמרת
ככה
תשקע
בבל"
וגו'
(יר'
נא
,
סג
-
סד);
וכן
ענין
אלישע
בהניחו
זרועו
על
הקשת:
"ויאמר
אלישע
ירה
ויור
ויאמר
חץ
תשועה
ליי'
וחץ
תשועה
בארם"
(מ"ב
יג
,
יז)
,
ונאמר
שם
"ויקצף
עליו
איש
האלהים
ויאמר
להכות
חמש
או
שש
פעמים
אז
הכית
את
ארם
עד
כלה
ועתה
שלש
פעמים
תכה
את
ארם"
(שם
,
יט).
ולפיכך
החזיק
הקדוש
ברוך
הוא
את
אברהם
בארץ
,
ועשה
לו
דמיונות
בכל
העתיד
להעשות
בזרעו;
והבן
זה.
ואני
מתחיל
לפרש
הענינים
בפרט
בפסוקיהם
בעזרת
השם.
ויעבר
אברם
בארץ
עד
מקום
שכם
-
היא
עיר
שכם
,
כי
זה
שם
המקום
ההוא
,
ושכם
בן
חמור
על
שם
עירו
נקרא.
וכתב
רבנו
שלמה:
נכנס
לתוכה
עד
מקום
שכם
,
להתפלל
על
בני
יעקב
כשיבאו
מן
השדה
עצבים
(ראה
בר'
לד
,
ז);
ונכון
הוא
,
ואני
מוסיף
,
כי
החזיק
אברהם
במקום
ההוא
תחלה
,
וקודם
שנתן
לו
הארץ
,
נרמז
לו
מזה
,
כי
בניו
יכבשו
המקום
ההוא
תחלה
קודם
היותם
זוכים
בו
(ראה
בר'
לד
,
כה)
,
וקודם
היות
עון
יושב
הארץ
ההיא
שלם
להגלותם
משם
,
ולכן
אמר:
והכנעני
אז
בארץ.
וכאשר
נתן
לו
הקדוש
ברוך
הוא
הארץ
במאמר
,
אז
נסע
משם
ונטה
אהל
בין
בית
אל
ובין
העי
,
כי
הוא
המקום
אשר
כבש
יהושע
בתחלה.
ויתכן
שהזכיר
הכתוב
והכנעני
אז
בארץ
,
להורות
על
ענין
הפרשה
,
לומר
כי
אברהם
בא
בארץ
כנען
ולא
הראהו
השם
הארץ
אשר
יעדו
,
ועבר
עד
מקום
שכם
,
והכנעני
,
הגוי
המר
והנמהר
,
אז
בארץ
,
ואברם
ירא
ממנו
,
ולכן
לא
בנה
מזבח
ליי';
וכבֹאו
במקום
שכם
באילון
מורה
,
נראה
אליו
השם
ונתן
לו
הארץ
,
וסרה
יראתו
,
כי
כבר
הובטח
ב"ארץ
אשר
אראך"
(לעיל
,
א)
,
ואז
בנה
מזבח
ליי'
-
לעבדו
בפרהסיא.
ואילון
מורה
זה
הוא
במקום
שכם
,
ונקרא
גם
כן
'אילוני
מורה'
,
כמו
שכתוב
"מול
הגלגל
אצל
אילוני
מורה"
(דב'
יא
,
ל)
,
ושם
הר
גרזים
והר
עיבל
בשכם
,
וקרוב
לירדן
שבאו
שם
בתחלת
ביאתם
לארץ
,
אבל
"אילוני
ממרא"
(בר'
יח
,
א)
הוא
מקום
אשר
הוא
בעיר
חברון
,
רחוק
מן
הירדן.
ודע
,
כי
בכל
מקום
שיאמר
הכתוב
'אילוני
ממרא'
,
שֵׁם
'ממרא'
הוא
על
איש
אמורי
שהמקום
ההוא
שלו
,
כמו
שנאמר
"והוא
שוכן
באילוני
ממרא
האמורי
אחי
אשכל
ואחי
ענר"
(בר'
יד
,
יג);
ושם
'אילוני
מורה'
ו'אילון
מורה'
נקרא
המקום
ההוא
על
שם
איש
ששמו
'מורה'
,
אבל
זה
כנעני
הוא
,
מארץ
הכנעני
היושב
בערבה.
וכשיזכיר
הכתוב
'ממרא'
סתם
,
הוא
שם
העיר
,
כמו
שנאמר
"ויבא
יעקב
אל
יצחק
אביו
ממרא
קרית
הארבע
היא
חברון"
(בר'
לה
,
כז)
,
ונאמר
אשר
"על
פני
ממרא
היא
חברון"
(בר'
כג
,
יט)
,
כי
האיש
אשר
לו
"אילוני"
נקרא
על
שם
העיר;
וכן
"שכם
בן
חמור"
(בר'
לד
,
ב)
-
כשם
העיר
שכם.
ובבראשית
רבא
(ב"ר
מב
,
ח):
על
דעתיה
דרבי
יהודה
,
אתרא
הוא
דשמיה
'ממרא'
,
ועל
דעתיה
דרבי
נחמיה
,
גברא
הוא
דשמיה
'ממרא'.
וטעם
ליי'
הנראה
אליו
-
כי
הודה
לשם
הנכבד
וזבח
לו
זבח
תודה
על
שנראה
אליו
,
כי
עד
הנה
לא
נראה
אליו
השם
ולא
נתודע
אליו
במראה
ולא
במחזה
,
אבל
נאמר
לו
"לך
לך
מארצך"
(לעיל
,
א)
בחלום
הלילה
או
ברוח
הקדש.
ויתכן
שירמוז
הנראה
אליו
על
סוד
הקרבן
,
והמשכיל
יבין.
עד
מקום
שכם
-
רוצה
לומר:
עד
גבול
שכם.
אולי
אלה
המקומות
שזכר
,
הם
בהכנס
אדם
לארץ
כנען
בבאו
מחרן.
ובא
עד
שכם
וישב
שם
,
ואחר
כן
עד
אלון
מורה.
ובדרש
(?;
וראה
רש"י)
,
כי
ראה
בנבואה
,
כי
בשכם
יענו
את
דינה
(ראה
בר'
לד
,
ב)
,
ובני
יעקב
יעשו
נקמה
באנשי
שכם
(ראה
שם
,
כה
-
כו);
והתפלל
שם
לאל
שיצילם
מהערים
אשר
סביבותיהם
,
ושמע
האל
תפלתו
,
כמו
שאמר
"ויהי
חתת
אלהים"
וגו'
(בר'
לה
,
ה).
עד
אלון
מורה
-
ראה
ששם
יקבלו
ישראל
עליהם
התורה
לקיימה
ב'ברוך'
ו'ארור'
(ראה
דב'
כז
,
יא
ואי')
,
כמו
שנאמר
"אצל
אלוני
מורה"
(דב'
יא
,
ל).
והתפלל
עליהם
לאל
,
שיטה
את
לבבם
לטובה
,
ויקבלו
עליהם
התורה
בשבועה.
אלון
ו"אלוני"
(דב'
יא
,
ל)
-
פירושו:
'מישור'
,
כתרגומו
(ת"א);
ומורה
-
שם
אדם
,
נקרא
המישור
ההוא
על
שמו.
והכנעני
אז
בארץ
-
כי
אלה
המקומות
היו
לכנעני
,
שהוא
משבע
אומות;
כמו
שכתב
"בארץ
הכנעני
היושב
בערבה"
(דב'
יא
,
ל).
ומה
שאמר
אז
בארץ
-
להודיע
מעשה
האל
ורצונו
לאוהביו;
כי
אברם
היה
עובר
בארץ
עם
מקנה
רב
מאד
,
והיו
רועים
במרעה
הארץ
בכל
מקום
שהיה
עובר
שם
,
ובעלי
מקומות
המרעה
לא
היו
אומרים
לו
דבר;
וזה
היה
דבר
גדול
ומעשה
נס
מאת
האל.
והכיר
אברם
בזה
,
כי
היה
מקיים
לו
האל
,
מה
שיעדו
בברכה.
ויש
מפרשים
(ראה
רש"י)
,
כי
אמר
אז
בארץ
-
להודיע
,
כי
מתחלה
לא
היתה
לו
הארץ
,
אלא
לבני
שם
,
והכנעני
כבשה
מבני
שם.
והעד
לדעת
רבותינו
ז"ל:
"ומלכי
צדק
מלך
שלם"
(בר'
יד
,
יח)
,
שאמרו
(נדרים
לב
,
ב)
,
שהוא
שם
בן
נח;
ואם
כן
,
ירושלם
-
לא
כבשה
הכנעני
עדין.
והנה
עבר
אברם
בארץ
עד
מקום
שכם
עד
אלון
מורה
,
ושם
קבע
אברהם
דירתו.
והנה
היה
אז
הכנעני
בארץ
ההיא
,
רוצה
לומר
,
שאז
החזיק
בה
והוציא
ממנה
העם
אשר
היה
בה.
והנה
קרא
הכנעני
אחת
ממשפחות
כנען
,
כי
'כנעני'
היה
שֵם
נאמר
בכלל
על
כל
משפחות
כנען
,
ובפרט
על
משפחה
מיוחדת
ממנו
,
והעד:
מה
שאמר
אחר
זה
"והכנעני
והפרזי
אז
יושב
בארץ"
(בר'
יג
,
ז)
,
ולפי
שהארץ
ההיא
היתה
ארץ
כנען
,
כמו
שסופר
בתורה
במקומות
רבים
,
ידענו
ש"פריזי"
הוא
משפחה
מיוחדת
ממשפחות
כנען.