תנ"ך - ויעתק
משם
ההרה
מקדם
לבית־אל
ויט
אהלה
בית־אל
מים
והעי
מקדם
ויבן־שם
מזבח
לה'
ויקרא
בשם
ה':
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיַּעְתֵּ֨ק
מִשָּׁ֜ם
הָהָ֗רָה
מִקֶּ֛דֶם
לְבֵֽית־אֵ֖ל
וַיֵּ֣ט
אָהֳלֹ֑ה
בֵּֽית־אֵ֤ל
מִיָּם֙
וְהָעַ֣י
מִקֶּ֔דֶם
וַיִּֽבֶן־שָׁ֤ם
מִזְבֵּחַ֙
לַֽיהוָ֔ה
וַיִּקְרָ֖א
בְּשֵׁ֥ם
יְהוָֽה:
(בראשית פרק יב פסוק ח)
וַיַּעְתֵּק
מִשָּׁם
הָהָרָה
מִקֶּדֶם
לְבֵית־אֵל
וַיֵּט
אָהֳלֹה
בֵּית־אֵל
מִיָּם
וְהָעַי
מִקֶּדֶם
וַיִּבֶן־שָׁם
מִזְבֵּחַ
לַיהוָה
וַיִּקְרָא
בְּשֵׁם
יְהוָה:
(בראשית פרק יב פסוק ח)
ויעתק
משם
ההרה
מקדם
לבית־אל
ויט
אהלה
בית־אל
מים
והעי
מקדם
ויבן־שם
מזבח
לה'
ויקרא
בשם
ה':
(בראשית פרק יב פסוק ח)
ויעתק
משם
ההרה
מקדם
לבית־אל
ויט
אהלה
בית־אל
מים
והעי
מקדם
ויבן־שם
מזבח
ליהוה
ויקרא
בשם
יהוה:
(בראשית פרק יב פסוק ח)
וְאִסתַּלַק
מִתַּמָן
לְטוּרָא
מִמַדנַח
לְבֵית
אֵל
וּפרַסֵיהּ
לְמַשׁכְּנֵיהּ
בֵּית
אֵל
מִמַערְבָא
וְעַי
מִמַדנְחָא
וּבנָא
תַמָן
מַדבְּחָא
קֳדָם
יְיָ
וְצַלִי
בִּשׁמָא
דַייָ
:
ההרה
-
י"ג:
בר'
יב
,
ח;
יט
,
יז
,
יט;
שמ'
כד
,
יב;
*דב'
א
,
כד
,
מא
,
מג;
ט
,
ט;
י
,
א
,
ג;
יהו'
ב
,
טז
,
כב;
שו'
א
,
לד.
אהלה
-
ד'
כתיב
ה"א:
*בר'
ט
,
כא;
יב
,
ח;
יג
,
ג;
לה
,
כא.
אהלה
ד'
כת'
ה'
ויתגל
בתוך
אהלה
מקדם
לבית
אל
ויט
אהלה
מהלאה
עד
המקום
אשר
היה
שם.
ההרה
-
י"ג;
אהלה
-
ד'
כת'
ה'.
ויעתק
משם
-
אהלו.
מקדם
לבית
אל
-
למזרחה
של
בית
אל
,
נמצאת
בית
אל
במערבו;
הוא
שנאמר:
בית
אל
מים
והעי
מקדם.
ויט
אהלו
-
'אהלה'
כתיב:
בתחלה
נטה
אהל
אשתו
,
ואחר
כך
את
שלו;
בראשית
רבה
(לט
,
טו).
ויבן
שם
מזבח
וגו'
-
נתנבא
שעתידין
בניו
להכשל
שם
על
עון
עכן
,
והתפלל
עליהם
(ראה
ב"ר
לט
,
טז).
ויעתק
-
מהבניין
הכבד
הנוסף
(הפעיל)
,
והוא
'פועל
יוצא';
כי
"וְיֶעְתַק
צור"
(איוב
יח
,
ד)
-
'עומד';
והפעול:
אהלו
,
גם
הוא
פְּעוּל
ויט.
וטעם
ויעתק
-
ויסיע.
והנוח
הנעלם
אחר
יו"ד
ויט
-
תחת
הנו"ן
שהוא
פ"א
הפועל
,
וכן
"ויז
נצחם"
(יש'
סג
,
ג).
ושניהם
'פעלים
יוצאים'.
וטעם
מים
-
ממערב
,
כי
למערב
ארץ
ישראל
הוא
הים
הגדול
הספרדי;
ואיננו
ים
אוקיינוס
,
כי
רחוקה
היא
הארץ
הנזכרת
ממנו.
והנה
נסע
ממזרח
ביתאל
אל
מערבה
,
עד
שב
העי
מזרח
למחנהו.
וטעם
ויקרא
בשם
יי'
-
תפלה
,
או
קריאת
בני
אדם
לעבוד
השם.
ומלת
ויעתק
-
'יוצאה'
,
וה'פעול'
הוא
אהלה;
והעד
,
שאיננו
מהבנין
הקל
כמו
"ויעתק
צור
ממקומו"
(איוב
יח
,
ד).
ויקרא
בשם
יי'
-
פירש
אנקלוס
,
שהתפלל
שם
,
כמו
"קראתי
שמך
יי'
מבור
תחתיות"
(איכה
ג
,
נה)
,
והנכון
,
שהיה
קורא
בקול
גדול
שם
לפני
המזבח
את
שם
יי'
,
מודיע
אותו
ואלהותו
לבני
אדם
,
כי
באור
כשדים
היה
מלמדם
ולא
אבו
שמוע
,
ועתה
כשבא
בארץ
הזאת
שהובטח
בה
"ואברכה
מברכיך"
(לעיל
,
ג)
,
היה
מלמד
ומפרסם
האלהות;
וכן
אמר
הכתוב
ביצחק
,
כאשר
הלך
אל
נחל
גרר
והובטח
"אל
תירא
כי
אתך
אנכי"
(בר'
כו
,
כד)
,
שבנה
מזבח
"ויקרא
בשם
יי'"
(שם
,
כה)
,
כי
בא
במקום
חדש
אשר
לא
שמעו
את
שמעו
ולא
ראו
את
כבודו
,
והגיד
כבודו
בגוים
ההם
(ע"פ
יש'
סו
,
יט).
ולא
נאמר
ביעקב
כן
,
מפני
שהוליד
בנים
רבים
,
כולם
עבדי
יי'
,
והיתה
לו
קהלה
גדולה
נקראת
'עדת
ישראל'
,
ונתפרסמה
האמונה
בהם
ונודעה
לכל
,
וגם
כי
מימי
אבותיו
נתפרסמה
בכל
ארץ
כנען.
וכך
אמרו
בבראשית
רבא
(ב"ר
לט
,
טז):
מלמד
שהקריא
שמו
של
הקדוש
ברוך
הוא
בפי
כל
בריה.
ויעתק
משם
ההרה
-
העתיק
משם
אהלה
ללכת
אל
ההר
,
שהוא
ממזרח
לבית
אל;
שהיה
עובר
בארץ
לראותה.
ויט
אהלה
-
נתעכב
שם
עד
שבנה
שם
מזבח
,
וקרא
שם
בשם
יי'.
אהלה
-
בה"א
כמו
בו"ו.
בית
אל
מים
-
בית
אל
היה
ממערב
ההר
,
והעי
ממזרח
להר.
ובאותו
ההר
נטה
אהלה
,
ובנה
שם
מזבח
ליי'
,
ושם
קרא
בשם
יי'
,
כלומר:
קרא
ליושבי
ההר
ההוא
,
שיבאו
אל
המזבח
אשר
בנה
לשם
יי'
,
והראה
להם
דברים
של
טעם:
כי
לאותו
האל
שבנה
הוא
מזבח
,
לשמו
ראוי
לעבוד
,
לו
לבדו
,
לא
לאלילים
שעובדים
הם.
והיה
משיב
רבים
מהם
לאמונתו
,
כי
שתי
פעמים
קרא
שם
בשם
יי'
(ראה
בר'
יג
,
ד);
אולי
הכיר
באנשים
ההם
,
שהיו
קרובים
לתשובה.
ובבראשית
רבה
(לט
,
טז):
שהתנבא
,
כי
שם
יפלו
מבניו
על
עון
עכן
(ראה
יהו'
ז
,
ה)
,
ובנה
שם
מזבח
והתפלל
עליהם.
וספר
שאחר
זה
העתיק
אהלו
משם
אל
ההר
ממזרח
לבית
אל
,
ונטה
אהלה
שם
באופן
שהיה
בית
אל
למערבו
והעי
למזרח
,
לראותו
שהמקום
ההוא
יותר
נאות
לרדת
בו
השפע
האלהי;
ולזה
בנה
שם
מזבח
לשם
יתעלה
והתפלל
שם
אליו
,
להיות
המקום
ההוא
ראוי
שיִשְלַם
בו
הדבקוּת
אשר
בעבורו
ישמע
השם
לתפילת
בני
האדם.