תנ"ך - ותקח
שרי
אשת־אברם
את־הגר
המצרית
שפחתה
מקץ
עשר
שנים
לשבת
אברם
בארץ
כנען
ותתן
אתה
לאברם
אישה
לו
לאשה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַתִּקַּ֞ח
שָׂרַ֣י
אֵֽשֶׁת־אַבְרָ֗ם
אֶת־הָגָ֤ר
הַמִּצְרִית֙
שִׁפְחָתָ֔הּ
מִקֵּץ֙
עֶ֣שֶׂר
שָׁנִ֔ים
לְשֶׁ֥בֶת
אַבְרָ֖ם
בְּאֶ֣רֶץ
כְּנָ֑עַן
וַתִּתֵּ֥ן
אֹתָ֛הּ
לְאַבְרָ֥ם
אִישָׁ֖הּ
ל֥וֹ
לְאִשָּֽׁה:
(בראשית פרק טז פסוק ג)
וַתִּקַּח
שָׂרַי
אֵשֶׁת־אַבְרָם
אֶת־הָגָר
הַמִּצְרִית
שִׁפְחָתָהּ
מִקֵּץ
עֶשֶׂר
שָׁנִים
לְשֶׁבֶת
אַבְרָם
בְּאֶרֶץ
כְּנָעַן
וַתִּתֵּן
אֹתָהּ
לְאַבְרָם
אִישָׁהּ
לוֹ
לְאִשָּׁה:
(בראשית פרק טז פסוק ג)
ותקח
שרי
אשת־אברם
את־הגר
המצרית
שפחתה
מקץ
עשר
שנים
לשבת
אברם
בארץ
כנען
ותתן
אתה
לאברם
אישה
לו
לאשה:
(בראשית פרק טז פסוק ג)
ותקח
שרי
אשת־אברם
את־הגר
המצרית
שפחתה
מקץ
עשר
שנים
לשבת
אברם
בארץ
כנען
ותתן
אתה
לאברם
אישה
לו
לאשה:
(בראשית פרק טז פסוק ג)
וּדבַרַת
שָׂרַי
אִתַּת
אַברָם
יָת
הָגָר
מִצרֵיתָא
אַמתַּהּ
מִסוֹף
עֲשַׂר
שְׁנִין
לְמִתַּב
אַברָם
בְּאַרעָא
דִכנָעַן
וִיהַבַת
יָתַהּ
לְאַברָם
בַּעלַהּ
לֵיהּ
לְאִתּוּ
:
לשבת
-
ב':
בר'
טז
,
ג;
במ'
כא
,
טו.
ותקח
שרי
וגו'
-
לקחתה
בדברים:
אשריך
שזכית
לידבק
בגוף
הקדוש
הזה
(ראה
ב"ר
מה
,
ג).
מקץ
עשר
שנים
-
מועד
הקבוע
לאשה
ששהתה
עשר
שנים
ולא
ילדה
לבעלה
,
חייב
לישא
אחרת
(משנה
יבמות
ו
,
ו).
לשבת
אברם
-
מגיד
שאין
ישיבת
חוצה
לארץ
עולה
לו
מן
המניין
,
לפי
שלא
נאמר
לו:
"ואעשך
לגוי
גדול"
(בר'
יב
,
ב)
,
עד
שיבא
לארץ
ישראל.
מקץ
עשר
שנים
-
העתיקו
קדמונינו
(יבמות
סד
,
א)
,
כי
לא
ישהא
אדם
עם
אשתו
יותר
מעשר
שנים
,
אם
לא
יולידו.
וזה
הפסוק
-
כדמות
אסמכתא.
ואמר
עוד:
ותקח
שרי
-
להודיע
שלא
מהר
אברם
לדבר
,
עד
שלקחה
שרי
ונתנה
בחיקו
(ראה
להלן
,
ה).
והזכיר
הכתוב
שרי
אשת
אברם
ולאברם
אישה
,
לרמוז
כי
שרי
לא
נתיאשה
מאברם
ולא
הרחיקה
עצמה
מאצלו
,
כי
היא
אשתו
והוא
אישה
,
אבל
רצתה
שתהיה
גם
הגר
אשתו
,
ולכך
אמר:
לו
לאשה
-
שלא
תהיה
כפילגש
,
רק
כאשה
נשואה
לו.
וכל
זה
-
מוּסַר
שרה
והכבוד
שהיא
נוהגת
בבעלה.
מקץ
עשר
שנים
-
מועד
הקבוע
לאשה
ששהתה
עם
בעלה
עשר
שנים
ולא
ילדה
,
חיב
לישא
אחרת.
לשבת
אברם
בארץ
כנען
-
מגיד
שאין
ישיבת
חוצה
לארץ
עולה
לו
מן
המנין
,
לפי
שלא
נאמר
לו
"ואעשך
לגוי
גדול"
(בר'
יב
,
ב)
,
עד
שבא
לארץ
ישראל;
לשון
רבנו
שלמה.
והטעם
הזה
איננו
יפה
,
שישיבת
חוצה
לארץ
-
הלכה
פסוקה
היא
שאינה
עולה
לשום
אדם
בעולם
,
ומשנה
ששנינו
בה
(יבמות
סד
,
א)
-
בכל
אדם
היא;
ואם
היה
מפני
ההבטחה
הזו
לאברהם
,
היתה
עולה
לשאר
האנשים.
וכבר
טעו
בה
גם
כן
מן
המפרשים
טעות
אחרת
,
שאמרו
,
שאין
דין
היושב
בחוצה
לארץ
להוציא
האשה
ששהתה
עמו
עשר
שנים
ולא
ילדה
,
ולא
שישא
אחרת.
ואין
הענין
כן
,
אבל
הכונה
לומר
,
שאם
שהה
אדם
עם
אשתו
בחוצה
לארץ
חמש
או
עשר
שנים
ובאו
לארץ
ישראל
,
שנותנין
להם
זמן
עשר
שנים
מעת
ביאתם
בארץ
,
אולי
בזכות
הארץ
יבנו.
וכן
עשו
אברהם
ושרה
,
מנו
מעת
בואם
שם.
ותקח.
מקץ
עשר
שנים
-
אמר
,
כי
משישבו
בארץ
כנען
המתינה
עוד
עשר
שנים
,
כי
חשבה
,
כי
שם
יתן
לאברם
בן
ממנה
,
כי
כן
אמר
לו
"לך
לך
מארצך"
,
ואחר
כן
"ואעשך
לגוי
גדול"
(בר'
יב
,
א
,
ב);
כיון
ששהתה
עשר
שנים
ולא
ילדה
,
אמרה:
כבר
זקנה
אני
,
עוד
אין
תקוה
שיהיה
לו
בן
ממני;
אתן
לו
שפחתי.
ואמרו
רבותינו
ז"ל
(יבמות
סד
,
א):
נשא
אשה
ושהה
עמה
עשר
שנים
ולא
ילדה
,
אינו
רשאי
לבטל
,
ויוציא
ויתן
כתובה
,
שמא
לא
זכה
לִבָּנוֹת
ממנה.
ואף
על
פי
שאין
ראיה
לדבר
,
זכר
לדבר:
"מקץ
עשר
שנים
לשבת
אברם
בארץ
כנען"
(בר'
טז
,
ג);
ללמדך
,
שאין
ישיבת
חוצה
לארץ
עולה
לו
מן
המנין
,
וזה
לטעם
שזכרנו.
זכר
ששרי
לא
ילדה
לאברם
,
וכבר
היתה
לה
שפחה
מצרית
,
ושמה
הגר
,
ואמרה
שרי
אל
אברם:
כבר
עצרני
השם
מלדת
,
בא
אל
שפחתי
,
אולי
אזכה
שיהיה
לי
זרע
בסבתה;
וכמו
זה
העניין
מצאנו
ברחל
שאמרה
ליעקב
(בר'
ל
,
ג);
ולא
נתבארה
לנו
הסבה
בזה;
וזה
,
שאם
היה
זה
העניין
לבקש
מהשם
יתעלה
שיתן
לה
זרע
על
צד
ההשגחה
הפרטית
,
היה
יותר
ראוי
בזה
התפילה
לשם
יתעלה
,
וההשתדלות
שתדבק
בהם
ההשגחה
האלהית;
ומן
הדומה
,
שהכוונה
היתה
בזה
להפך
מזגה
בדרך
שיתכן
לה
ההריון.
וכבר
ידעת
שהשומן
והדשנות
הוא
סבה
למעוט
הזרע
,
ואם
היה
המנע
ההריון
משרה
ורחל
לזאת
הסבה
,
היה
אפשר
שיקחו
תועלות
בזה;
וזה
,
כי
הנשים
שהם
נשי
איש
אחד
,
הם
צרות
זו
לזו
בהכרח
,
ויקרה
להן
מזה
צער
נפלא
,
באמור
שפחותיהן
דבר
כנגדן
-
עם
שכבר
יצטערו
יותר
ממה
שיאמרו
כנגדן
,
להיותן
שפחותיהן
-
וההפעלות
החזק
המגיע
להן
מזה
אולי
יהיה
סבה
למעט
השומן
והדשנות
,
אשר
היה
סבה
המנע
ההריון
מהם;
עם
שבזה
תועלת
להקים
זרע
לבעליהן
,
אם
היה
שתהיינה
הן
בלתי
ראויות
להריון
,
ולזה
בחרו
להן
זה
העניין
המצער
אותן
על
שאר
הדברים
שאפשר
שיצטערו
בו.
זהו
מה
שנראה
לי
עתה
בזה;
ואם
יספק
עלינו
מספק
ממה
שאמרה
שרה:
"אחרי
בלותי
היתה
לי
עדנה"
(בר'
יח
,
יב)
,
שיורה
שלא
היה
נמצא
בה
השומן
והדשנות
,
אמרנו
לו
שזה
המאמר
היה
חמש
עשרה
שנה
אחר
העניין
הזה
,
כי
אברם
היה
בזה
העת
בן
שמנים
וחמש
שנה
,
ואז
היה
אברם
בן
מאה
שנה.
והנה
שמע
אברם
לקול
שרה
,
להיות
עצתה
טובה
,
ולקחה
שרי
שפחתה
ונתנה
לאברם
לאשה
,
מקץ
עשר
שנים
לשבת
אברם
בארץ
כנען
,
כי
אז
נתבאר
אליה
שכבר
עצרה
השם
מלדת.