תנ"ך - ובן־שמנת
ימים
ימול
לכם
כל־זכר
לדרתיכם
יליד
בית
ומקנת־כסף
מכל
בן־נכר
אשר
לא
מזרעך
הוא:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וּבֶן־שְׁמֹנַ֣ת
יָמִ֗ים
יִמּ֥וֹל
לָכֶ֛ם
כָּל־זָכָ֖ר
לְדֹרֹתֵיכֶ֑ם
יְלִ֣יד
בָּ֔יִת
וּמִקְנַת־כֶּ֙סֶף֙
מִכֹּ֣ל
בֶּן־נֵכָ֔ר
אֲשֶׁ֛ר
לֹ֥א
מִֽזַּרְעֲךָ֖
הֽוּא:
(בראשית פרק יז פסוק יב)
וּבֶן־שְׁמֹנַת
יָמִים
יִמּוֹל
לָכֶם
כָּל־זָכָר
לְדֹרֹתֵיכֶם
יְלִיד
בָּיִת
וּמִקְנַת־כֶּסֶף
מִכֹּל
בֶּן־נֵכָר
אֲשֶׁר
לֹא
מִזַּרְעֲךָ
הוּא:
(בראשית פרק יז פסוק יב)
ובן־שמנת
ימים
ימול
לכם
כל־זכר
לדרתיכם
יליד
בית
ומקנת־כסף
מכל
בן־נכר
אשר
לא
מזרעך
הוא:
(בראשית פרק יז פסוק יב)
ובן־שמנת
ימים
ימול
לכם
כל־זכר
לדרתיכם
יליד
בית
ומקנת־כסף
מכל
בן־נכר
אשר
לא
מזרעך
הוא:
(בראשית פרק יז פסוק יב)
וּבַר
תְּמָניָא
יוֹמִין
יִגזַר
לְכוֹן
כָּל
דְּכוּרָא
לְדָרֵיכוֹן
יְלִיד
בֵּיתָא
וּזבִין
כַּספָּא
מִכָּל
בַּר
עַמְמִין
דְּלָא
מִבְּנָך
הוּא
:
בית
-
ד'
בקמץ
(בלישנא):
*בר'
יז
,
יב
,
כז;
מ"א
ה
,
לא;
ו
,
ד.
וכל
אתנחתא
וסוף
פסוק
דכותהון.
בית
ד'
קמצ'
יליד
בית
יליד
בית
ויעש
לבית
ליסד
הבית.
וכל
אתנ'
וסופ'
פסוק'
דכות'.
ובן
-
שמנת
-
ל'
רא'
פס';
בית
-
ד'.
יליד
בית
-
שילדתו
השפחה
בביתך.
מקנת
כסף
-
שקנאו
משנולד.
ימול
לכם
-
מבנין
'נפעל'
,
וכן
המול
ימול.
ומה
טעם
לאמר
המול
ימול
יליד
ביתך
פעם
שנית?
וכן
הפירוש:
ובן
שמונת
ימים
ימול
לכם
-
כל
מי
שהוא
לכם
,
מזרעכם;
גם
כן
כל
יליד
בית
או
מקנת
כסף.
ואתה
אברהם
,
המול
ימול
יליד
ביתך
ומקנת
כספך
-
היום
,
ואם
הם
גדולים.
בֶן
נכר
-
סמוך
אל
נכר
,
כי
אביו
איננו
בן
ברית;
על
כן
תחת
הבי"ת
שלש
נקודות
כמשפט.
ובן
שמנת
ימים.
ימול
-
מבנין
נפעל
,
שרשו
'מול';
פירושו:
יהיה
נמול
על
ידי
אביו.
כל
זכר
לדורותיכם
-
זהו
על
בני
ישראל.
יליד
בית
-
וכן
ימול
לשמנת
ימים
יליד
בית
ומקנת
כסף...
אשר
לא
מזרעך
הוא.
יליד
בית
-
שנולד
בביתו
-
משפחתו.
מקנת
כסף
-
שקנאו
משנולד
קודם
שמנה
,
ימול
לשמנה;
אבל
אם
קנאו
אחר
שמנה
,
ימול
ביומו
,
שכבר
עבר
הזמן
,
ואין
לו
עוד
להמתין
לשמנה.
וכן
בני
בית
אברהם
נמלו
כלם
ביום
אחד
,
כי
לא
היה
בהם
יליד
בית
קודם
שמנה
,
ולא
מקנת
כסף;
כן
הוא
לפי
פשוטו.
ורבותינו
ז"ל
פרשו
(שבת
קלה
,
ב):
מדכתיב
"המול
ימול"
(להלן
,
יג)
נראה
,
כי
שני
זמנים
יש
למילת
עבדים.
ואמרו:
יש
יליד
בית
שנמול
לאחד
ויש
יליד
בית
שנמול
לשמונה
ויש
מקנת
כסף
שנמול
לאחד
,
ויש
מקנת
כסף
שנמול
לשמנה;
הא
כיצד?
לקח
שפחה
ועוברה
עמה
-
זהו
מקנת
כסף
שנמול
לאחד;
הִטְבִּילָהּ
ואחר
כך
ילדה
-
זהו
מקנת
כסף
הנמול
לשמנה.
לקח
שפחה
ונתעברה
אצלו
וילדה
,
זהו
יליד
בית
שנמול
לשמנה;
לקח
שפחה
לעובריה
,
או
שלקח
שפחה
על
מנת
שלא
להטבילה
,
זהו
יליד
בית
שנמול
לאחד.
והנה
באר
השם
לאברהם
,
שזה
הברית
אשר
צוהו
עליו
הוא
המלה
,
רוצה
לומר
,
שימול
בשר
ערלתו
,
הוא
וזרעו
אחריו
לדורותם
,
והיא
תהיה
לאות
ברית
ביניהם
ובין
השם
יתעלה.
וצוהו
שימול
כל
זכר
מזרעו
בן
שמנה
ימים
,
ואפילו
ילידי
ביתם
ומקנת
כספם
,
והם
העבדים
הקנויים
להם
שאינם
מזרעם
,
צוהו
שימולו
בני
שמונת
ימים.
וצוה
אברהם
שימול
ילידי
ביתו
ומקנת
כספו
הנמצאים
אתו
,
בדרך
שלא
ישאר
בביתו
ערל
,
אם
לא
היה
פחות
משמנה
ימים.