תנ"ך - ויאמר
ה'
אל־אברהם
למה
זה
צחקה
שרה
לאמר
האף
אמנם
אלד
ואני
זקנתי:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיֹּ֥אמֶר
יְהוָ֖ה
אֶל־אַבְרָהָ֑ם
לָ֣מָּה
זֶּה֩
צָחֲקָ֨ה
שָׂרָ֜ה
לֵאמֹ֗ר
הַאַ֥ף
אֻמְנָ֛ם
אֵלֵ֖ד
וַאֲנִ֥י
זָקַֽנְתִּי:
(בראשית פרק יח פסוק יג)
וַיֹּאמֶר
יְהוָה
אֶל־אַבְרָהָם
לָמָּה
זֶּה
צָחֲקָה
שָׂרָה
לֵאמֹר
הַאַף
אֻמְנָם
אֵלֵד
וַאֲנִי
זָקַנְתִּי:
(בראשית פרק יח פסוק יג)
ויאמר
ה'
אל־אברהם
למה
זה
צחקה
שרה
לאמר
האף
אמנם
אלד
ואני
זקנתי:
(בראשית פרק יח פסוק יג)
ויאמר
יהוה
אל־אברהם
למה
זה
צחקה
שרה
לאמר
האף
אמנם
אלד
ואני
זקנתי:
(בראשית פרק יח פסוק יג)
וַאֲמַר
יְיָ
לְאַברָהָם
לְמָא
דְנָן
חַיֵיכַת
שָׂרָה
לְמֵימַר
הַבְּקוּשׁטָא
אוֹלֵיד
וַאֲנָא
סֵיבִית
:
האף
אמנם
אלד
-
הגם
אמת
אלד?
ואני
זקנתי
-
שינה
הכתוב
בשביל
השלום
,
שהרי
אמרה:
"ואדני
זקן"
(לעיל
,
יב;
ראה
ב"ר
מח
,
יח).
ויאמר
יי'
-
המלאך
,
גדול
שבהם.
ואני
זקנתי
-
שאמרה
"אחרי
בלותי"
וגו'
(לעיל
,
יב).
ואני
זקנתי
-
פירוש
"אחרי
בלותי"
(לעיל
,
יב).
והמלאך
אמר
אמת
(בניגוד
לב"מ
פז
,
א
ועוד).
ומ"ם
אמנם
-
נוסף
,
כמ"ם
"שלשם"
(בר'
לא
,
ה).
ומפרשים
אחרים
אמרו
,
כי
אֵילו
שלשה
אנשים
נביאים
היו.
ואם
טען
טוען:
והלא
אברהם
נביא
היה
,
ואיך
בא
נביא
אל
נביא
,
רק
אם
היה
גדול
ממנו
בנבואה
כמשה
ואהרן?
ותשובתם
,
שלא
בא
לאברהם
אלא
לשרה;
וכן
אמר:
"איה
שרה
אשתך"
(לעיל
,
ט);
והשנים
הלכו
אל
סדום.
ואל
תתמה
על
מלת
"כי
משחיתים
אנחנו"
(בר'
יט
,
יג)
,
כי
כן
כתוב
"ומשה
ואהרן
עשו
את
כל
המופתים"
(שמ'
יא
,
י)
,
והשם
עשם;
וסמכם
אליהם
,
בעבור
שנעשו
על
ידם.
והנה
יהיה
פירוש
"ויאכלו"
(לעיל
,
ח)
-
כמשמעו;
ופירוש
"ויאמר
אדנַי
(בנוסחנו:
אדנָי)
אם
נא
מצאתי
חן
בעיניך"
(לעיל
,
ג)
-
איננו
קודש
,
רק
הוא
כמו
'רבותיי'
,
על
כן
הוא
פתוח
הנו"ן
,
ולא
נקמץ
כמשפט.
ובספרים
שהוא
קמוץ
,
יהי
פירושו:
'נביא
השם'.
וטעם
"בעיניך"
(לעיל
,
ג)
-
שדבר
בתחלה
עם
הגדול
שבהם
,
ואחר
כך
עם
כולם.
ומצאנו
שנקרא
הנביא
'מלאך'
,
בחגי
(א
,
יג).
ויש
אומרים
(שבת
קכז
,
א)
,
כי
אברהם
בקש
רשות
מהשכינה.
ויש
אומרים
,
כי
הוא
מוקדם
ומאוחר
,
וכן
הוא:
"וישא"
(לעיל
,
ב)
-
וכבר
נשא
עיניו
ועשה
כך
וכך
,
ואחר
כך
נראה
אליו
השם
,
ואמר
"המכסה
אני"
(להלן
,
יח)
,
גם
"זעקת
סדם"
(להלן
,
כ).
ואלה
ההולכים
הגיעו
אל
סדום
,
ואברהם
עודנו
עומד
לפני
השכינה
(ראה
להלן
,
כב).
ועל
כל
פנים
"ויי'
אמר"
(להלן
,
יז)
-
עם
אברהם
ידבר
,
או
עם
המלאכים
שיאמרו
לו.
רק
"ויאמר
יי'
זעקת
סדם"
(להלן
,
כ)
-
עם
אברהם
דבר.
ואברהם
נגש
ואמר
"האף
תספה"
(להלן
,
כג)
,
ונכנס
פסוק
"ויפנו
משם
האנשים"
(להלן
,
כב)
להודיע
,
כי
בעת
שבאו
אל
סדום
,
אז
אמר
השם
לאברהם:
"זעקת
סדם".
וכן
"אמר
לנער
ויעבר
לפנינו
ויעבור
ואתה
עמוד
כיום"
(ש"א
ט
,
כז).
ואין
לנו
צורך
לתיקון
סופרים
(ראה
גינ'
מסורה
ב
ע'
תשי;
וראה
רש"י
,
להלן
,
כב);
והעד
,
שאמר
באחרונה
"אל
המקום
אשר
עמד
שם
את
פני
יי'"
(בר'
יט
,
כז).
והנכון
בעיני
תמצאנו
רמוז
בפרשת
'ואלה
שמות'
(שמ'
ג
,
טו).
למה
זה
צחקה
וגו'
-
כבר
פירשתי
(בר'
יז
,
יז)
למה
הוכיח
שרה
יותר
מאברהם.
ואני
זקנתי
-
לא
היה
דרך
הארץ
לגלות
לו
שקראתו
'זקן'
,
פן
יקפיד.
ואני
זקנתי
-
הוא
פירוש
"אחרי
בלותי"
(לעיל
,
יב);
ודבריו
אמת
,
אך
מפני
השלום
לא
רצה
לגלות
מה
שאמרה
"ואדני
זקן"
(שם)
,
כי
היה
ראוי
שיאמר
'ואני
ואדני
זקנים'
,
כי
שרה
בשניהם
תצחק.
ויאמר
יי'
-
המלאך
נקרא
בשם
אדניו;
וכן
בדבר
גדעון
"ויאמר
אליו
יי'
כי
אהיה
עמך"
(שו'
ו
,
טז).
האף
אומנם
אלד
-
הגם
באמת
יהיה
זה
הפלא
,
שאלד
ואני
זקנתי?
אע"פ
שלא
השיב
באותן
המלות
שאמרה
היא
הענין
,
השיב
שחשבה
לאמר;
כי
הכתב
שומר
הטעמים
ואינו
שומר
המלים.
ולא
חשש
להשיב
"ואדני
זקן"
(לעיל
,
יב)
,
כי
הפלא
הגדול
יהיה
בה
,
כי
הזקנה
לא
תלד
אחר
שנפסקו
דמיה
,
ויש
זקנים
מולידים.
ויאמר
יי'
אל
אברהם
-
הנה
,
לרב
מעלת
אברהם
בנבואה
,
וקלות
התבודדות
שכלו
מבין
שאר
כחות
הנפש
,
הגיעה
לו
הנבואה
בהקיץ;
וכבר
אמרנו
בסבת
זה
בשני
מ'ספר
מלחמות
יי''.
או
אמר
לו
זה
הנביא
ההוא
,
כי
כבר
הודיע
לו
זה
השם
יתעלה
בהגיע
לו
הנבואה
הזאת;
ויהיה
אמרו
ויאמר
יי'
אל
אברהם
כדרך
"ויאמר
יי'
לה"
(בר'
כה
,
כג)
,
שהיה
באמצעות
נביא
,
כמו
שאמרו
ז"ל
(ב"ר
מה
,
י).
והנה
אמר
הנביא
ההוא
לאברהם:
למה
זה
הלעיגה
שרה
על
הייעוד
שיעד
לה
השם
יתעלה
,
ואמרה
בלבה
איך
יתכן
שתלד
והיא
זקנה?
היעלם
מהשם
יתעלה
דבר?
הנה
הוא
בלי
ספק
יודע
הכל!
הנה
כעת
הזאת
בשנה
האחרת
אשוב
אליך
,
ואז
יהיה
לשרה
בן.