תנ"ך - ותכחש
שרה
׀
לאמר
לא
צחקתי
כי
׀
יראה
ויאמר
׀
לא
כי
צחקת:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַתְּכַחֵ֨שׁ
שָׂרָ֧ה
׀
לֵאמֹ֛ר
לֹ֥א
צָחַ֖קְתִּי
כִּ֣י
׀
יָרֵ֑אָה
וַיֹּ֥אמֶר
׀
לֹ֖א
כִּ֥י
צָחָֽקְתְּ:
(בראשית פרק יח פסוק טו)
וַתְּכַחֵשׁ
שָׂרָה
׀
לֵאמֹר
לֹא
צָחַקְתִּי
כִּי
׀
יָרֵאָה
וַיֹּאמֶר
׀
לֹא
כִּי
צָחָקְתְּ:
(בראשית פרק יח פסוק טו)
ותכחש
שרה
׀
לאמר
לא
צחקתי
כי
׀
יראה
ויאמר
׀
לא
כי
צחקת:
(בראשית פרק יח פסוק טו)
ותכחש
שרה
׀
לאמר
לא
צחקתי
כי
׀
יראה
ויאמר
׀
לא
כי
צחקת:
(בראשית פרק יח פסוק טו)
וְכַדֵּיבַת
שָׂרָה
לְמֵימַר
לָא
חַיֵיכִית
אֲרֵי
דְּחֵילִית
וַאֲמַר
לָא
בְּרַם
חַיֵיכְתּ
:
כי
יראה...
כי
צחקת
-
הראשון
משמש
לשון
'דהא'
,
שהוא
נותן
טעם
לדבר:
ותכחש
שרה
לפי
שיראה;
והשני
משמש
לשון
'אלא':
ויאמר
לא
כדבריך
הוא
,
אלא
צחקת;
שאמרו
רבותינו
(ר"ה
ג
,
א):
'כי'
משמש
ארבע
לשונות:
אי
,
דילמא
,
אלא
,
דהא.
כי
צחקת
-
אלא
צחקת.
רוב
כי
שאחר
לא
-
מתפרשים:
'אלא'
,
שהרי
כי
משמש
בארבע
לשונות:
'אי'
,
'דלמא'
,
'אלא'
,
'דהא';
וכן
"לא
תשתחוה
לאלהיהם
כי
הרס
תהרסם"
(שמ'
כג
,
כד);
"לא
תקפוץ
את
ידך
כי
פתח
תפתח"
וגו'
(דב'
טו
,
ז
-
ח).
לא
צחקתי
כי
יראה
-
למדנו
ששרה
אמיתית
היתה
,
אך
שבכאן
שינתה
כי
יראה.
ויאמר
אברהם:
לא
כמה
שאת
אומרת
,
כי
צחקת
-
כי
הקדוש
ברוך
הוא
נאמן
יותר
ממך.
ותכחש
שרה
לאמר
-
אני
תמה
בנביאה
הצדקת
,
איך
תכחש
באשר
אמר
השם
לנביא
,
וגם
למה
לא
האמינה
לדברי
מלאכי
האלהים?!
והנראה
בעיני
,
כי
המלאכים
האלה
הנדמים
באנשים
באו
אל
אברהם
,
והוא
,
בחכמתו
,
המכיר
בהם
,
ובשר
אותו:
'שוב
אשוב
אליך
ולשרה
בן'
,
"ושרה
שומעת"
(לעיל
,
י)
,
ולא
ידעה
כי
מלאכי
עליון
הם
,
כענין
באשת
מנוח
(שו'
יג
,
ו)
―
ואולי
לא
ראתה
אותם
כלל
―
ותצחק
בקרבה
ללעג
,
כמו
"יושב
בשמים
ישחק
יי'
ילעג
למו"
(תה'
ב
,
ד)
,
כי
השחוק
לשמחה
הוא
בפה:
"אז
ימלא
שחוק
פינו"
(תה'
קכו
,
ב)
,
אבל
השחוק
בלב
לא
יאמר
ב'שמחה'.
והקדוש
ברוך
הוא
האשים
אותה
לאברהם
,
למה
היה
הדבר
נמנע
בעיניה
,
וראוי
לה
שתאמין
,
או
שתאמר:
אמן
כן
יעשה
יי'
(ע"פ
יר'
כח
,
ו).
והנה
אברהם
אמר
אליה:
למה
צחקת
,
היפלא
מיי'
דבר?!
ולא
פירש
אליה
כי
השם
גלה
אליו
סודה;
והיא
מפני
יראתו
של
אברהם
תכחש
בו
,
כי
חשבה
שאברהם
בהכרת
פניה
יאמר
כן
,
או
מפני
ששתקה
ולא
נתנה
שבח
והודאה
בדבר
ולא
שמחה
,
והוא
אמר:
לא
,
כי
צחקת;
אז
הבינה
כי
בנבואה
נאמר
לו
כן
,
ושתקה
ולא
ענתה
אותו
דבר.
וראוי
שנאמר
עוד
,
כי
אברהם
לא
גלה
לה
הנאמר
לו
מתחלה
"אבל
שרה
אשתך
יולדת
לך
בן"
(בר'
יז
,
יט)
,
אולי
המתין
עד
שִלּוּחַ
השם
אליה
הבשורה
ביום
מחר
,
כי
ידע
"כי
לא
יעשה
יי'
אלהים
דבר
כי
אם
גלה
סודו
אל
עבדיו
הנביאים"
(עמ'
ג
,
ז)
,
או
מרוב
זריזותו
במצות
היה
טרוד
במילתו
ומילת
עם
רב
אשר
בביתו
,
ואחר
כן
בחולשתו
ישב
לו
פתח
האהל
,
והמלאכים
באו
אליו
טרם
שהגיד
לה
דבר.
ותכחש...
כי
יראה
-
לפי
שיראה
כחשה
במה
שחשבה
,
ואמרה:
לא
צחקתי.
ויאמר
לא
-
לא
כמו
שאת
אומרת
,
כי
באמת
צחקת.
והנה
כאשר
הוכיח
אברהם
את
שרה
על
זה
,
כחשה
ואמרה
שלא
צחקה
,
ליראתה
מבעלה;
ואמר
אברהם
,
שאין
לה
התנצלות
על
זה
,
כי
כבר
צחקה
והלעיגה
על
זה
המאמר
,
כי
דברי
הנביאים
הם
אמיתיים
בלי
ספק.