תנ"ך - ואברהם
היו
יהיה
לגוי
גדול
ועצום
ונברכו־בו
כל
גויי
הארץ:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְאַ֨בְרָהָ֔ם
הָי֧וֹ
יִֽהְיֶ֛ה
לְג֥וֹי
גָּד֖וֹל
וְעָצ֑וּם
וְנִ֨בְרְכוּ־ב֔וֹ
כֹּ֖ל
גּוֹיֵ֥י
הָאָֽרֶץ:
(בראשית פרק יח פסוק יח)
וְאַבְרָהָם
הָיוֹ
יִהְיֶה
לְגוֹי
גָּדוֹל
וְעָצוּם
וְנִבְרְכוּ־בוֹ
כֹּל
גּוֹיֵי
הָאָרֶץ:
(בראשית פרק יח פסוק יח)
ואברהם
היו
יהיה
לגוי
גדול
ועצום
ונברכו־בו
כל
גויי
הארץ:
(בראשית פרק יח פסוק יח)
ואברהם
היו
יהיה
לגוי
גדול
ועצום
ונברכו־בו
כל
גויי
הארץ:
(בראשית פרק יח פסוק יח)
וְאַברָהָם
מִהוָה
יִהוֵי
לְעַם
סַגִּי
וְתַקִיף
וְיִתבָּרְכוּן
בְּדִילֵיהּ
כֹּל
עַמְמֵי
אַרעָא
:
היו
יהיה
-
ו'
זוגין
מן
ב'
דמיין
מתחלפין
בטעמים
(פעם
מרכא
ופעם
דרגא):
בר'
יח
,
יח;
יש'
לט
,
ח.
-
שמ'
כג
,
כו;
וי'
ז
,
לג.
-
וי'
יא
,
יב;
דב'
יד
,
י.
-
ש"ב
יז
,
יז;
דה"ב
ל
,
ג.
-
ש"ב
כד
,
יז;
קה'
ט
,
י.
-
מ"א
כב
,
לד;
דה"ב
יח
,
לג.
ואברהם
היו
יהיה
-
מדרש
אגדה
(יומא
לח
,
ב):
"זכר
צדיק
לברכה"
(מש'
י
,
ז)
-
הואיל
והזכירו
ברכו.
ופשוטו
של
מקרא:
וכי
ממנו
אני
מעלים!?
והרי
הוא
חביב
לפני
להיות
לגוי
גדול
וגו'.
המכסה
אני
מאברהם
מה
שאני
רוצה
להפוך
את
סדום?
ואני
יודע
שבניו
ישמרו
דרך
יי'
,
ויזכו
להביא
עליהם
את
אשר
דיבר
לאברהם
לתת
להם
ארץ
כנען
,
ואילו
העיירות
מנחלת
בניו
הם
,
כדכתיב
בגבול
כנען
ב'פרשת
נח'
"ויהי
גבול
הכנעני
מצידון
באכה
גררה
עד
עזה
באכה
סדומה...
אדמה
וצבוים
עד
לשע"
(בר'
י
,
יט)
,
ואיך
אחריב
קרקע
שלו
-
ולא
קרקע
שכיניו
-
שלא
מדעתו?
ונברכו
בו
-
מבניין
'נפעל';
וטעמו
,
שיהיו
מבורכים
בשבילו.
ומלת
"והתברכו"
(בר'
כב
,
יח)
איננה
כן
,
רק
'הם
מתברכים
בו'.
ויאמר
המכסה
-
היינו
"וירא
אליו
יי'"
דקאמר
לעיל
(א).
המכסה
אני
מאברהם
-
כך
דרכו
של
הקדוש
ברוך
הוא:
לגלות
לעבדיו
מה
שהוא
עושה
,
כדכתיב
"כי
לא
יעשה
יי'
אלהים
דבר
כי
אם
גלה
סודו
אל
עבדיו
הנביאים"
(עמ'
ג
,
ז).
ואברהם
,
עבדי
ואוהבי
,
ראוי
שאגלה
לו
סודי
,
כי
ברוב
חסידותיו
יהיה
לגוי
גדול
ועצום
וגו'
,
וכל
זה
בזכותו.
כי
ידעתיו
וגו'
-
כי
יודע
אני
בו
שיצוה
את
בניו
ואת
ביתו
לעשות
צדקה
וגו';
ולכך
יצוה
עליהם
כן:
למען
הביא
יי'
-
כלומר
,
שיביא
יי'
על
אברהם
-
על
זרעו
של
אברהם
,
את
הטוב
שדיבר
עליו
-
כמו
"ועשית
את
מצות
יי'
אלהיך
למען
תחיה
וירשת
את
הארץ"
(צירוף
של
דב'
ח
,
ו
ודב'
טז
,
כ);
וכן
צוה
אברהם
את
בניו
שיעשו
צדקה
ומשפט
כדי
שיבא
עליהם
הטוב
אשר
דיבר
הקדוש
ברוך
הוא;
ובשביל
כך
נאמן
אברהם
לנביא
ליי'
ולגלות
לו
סודי.
גם
נראה
לפרש:
אברהם
היו
יהיה
לגוי
גדול
ועצום
-
כלומר:
אני
נתתי
לאברהם
הארץ
הזאת
,
ואני
רוצה
להשחית
ערים
הללו
שהם
שלו
,
ואיך
אכסה
ממנו
ואעשה
בלא
ידיעתו?
ואם
תאמר:
אינו
נפסד
בכך
כלום
,
כי
הארץ
רחבת
ידים
לו
ולזרעו!?
ולכך
אמר
ואברהם
היו
יהיה
לגוי
גדול
ועצום
,
וכל
הארץ
צריכה
,
כי
ידעתיו
אשר
יצוה
,
ושמרו
,
ומתוך
כך
יתברכו
וירבו
ותהא
כל
הארץ
צריכה
,
ולכך
אין
לי
להשחית
בלא
ידיעתו.
ולכך
אמר
המכסה
אני
מאברהם
,
וגילה
לו
והודה
לו
,
שאם
אין
שם
עשרה
צדיקים
,
שישחית;
וכן
עשה
,
ושוב
אין
אברהם
יכול
להתרעם
,
אע"פ
שהארץ
צריכה
לזרעו
,
על
פיו
נעשה
[הג"ה].
ואברהם
היו
יהיה
-
מדרש
אגדה
(יומא
לח
,
ב):
"זכר
צדיק
לברכה"
(מש'
י
,
ז)
-
הואיל
והזכירוֹ
,
ברכוֹ.
ופשוטו
של
מקרא:
וכי
ממנו
אני
מעלים!?
והלא
חביב
לפני
להיות
לגוי
עצום;
לשון
רבנו
שלמה.
והנכון
,
כי
השם
יתברך
דבר
בכבוד
אברהם;
אמר
הנה
הוא
עתיד
להיות
לגוי
גדול
ועצום
,
ויהיה
זכרו
בזרעו
ובכל
גויי
הארץ
לברכה
,
לכן
לא
אכסה
ממנו
,
כי
יאמרו
הדורות
הבאים:
איך
כסה
ממנו
,
או
איך
נתאכזר
הצדיק
על
שכיניו
החונים
עליו
ולא
רחם
ולא
התפלל
עליהם
כלל?
והגִלּוּי
אליו
טוב
ויפה
,
כי
ידעתי
בו
שהוא
מכיר
ויודע
שאני
יי'
"אוהב
צדקה
ומשפט"
(תה'
לג
,
ה)
,
כלומר:
שאני
עושה
משפט
רק
בצדקה
,
ולכן
יצוה
את
בניו
וביתו
אחריו
לאחוז
דרכי;
והנה
אם
בדרך
צדקה
ומשפט
יפטרו
,
יתפלל
לפני
להניחם
,
וטוב
הדבר
,
ואם
חייבין
הם
לגמרי
,
גם
הוא
יחפוץ
במשפטם
,
ולכן
ראוי
שיבא
בסוד
יי'.
ואברהם
-
והנה
הוא
יהיה
לגוי
גדול
ועצום
,
ורוב
העולם
יתישב
מזרעו;
ואיך
אכסה
ממנו
מה
שאני
עושה
בעולם?
ועוד
,
ונברכו
בו
כל
גויי
הארץ;
ואחר
שבזכותו
הם
עומדים
,
הנה
הוא
עיקר
העולם
,
ודין
הוא
שאודיענו.
ועוד:
ונברכו
בו
-
רוצה
לומר:
בגוי
ההוא
אשר
יהיה
ממנו
,
ויאמרו
גוי
לגוי
בברכם
קצתם
קצת:
ישימך
השם
כמו
זה
הגוי
אשר
השתלשל
מאברהם.
ואמר
השם
יתעלה:
האם
ראוי
שאהיה
מעלים
מאברהם
מה
שאני
רוצה
לעשות?
הנה
זה
בלתי
ראוי
,
כי
לא
יעשה
השם
יתעלה
דבר
,
כי
אם
גלה
סודו
אל
עבדיו
הנביאים
(ע"פ
עמ'
ג
,
ז);
ועוד
,
שאברהם
היה
בתכונה
שראוי
לגלות
לו
אלו
העניינים
יותר
משאר
הנביאים
,
כי
הוא
משתדל
בכל
עוז
להיישיר
האנשים
אל
הטוב
,
עד
שכבר
יהיה
ממנו
גוי
גדול
ועצום
,
יתברכו
בגוי
ההוא
כל
גויי
הארץ
,
לרב
הצלחתו.
וזה
,
שאני
אדע
הגוי
ההוא
,
ותדבק
בו
השגחתי
בעבור
מה
שימצא
בהם
מהשלמות;
כי
אברהם
יצוה
בניו
וביתו
אחריו
להתנהג
בדרכים
הישרים
לפני
השם
,
וישמרו
זרעו
מפני
זה
דרך
יי'
לעשות
צדקה
ומשפט
,
כדי
שיביא
השם
על
אברהם
את
אשר
דבר
עליו
מעניין
ירושת
הארץ
,
והיותו
לזרעו
לאלהים
,
כמו
שנזכר
בפרשת
לך
לך.
ובהיות
העניין
כן
―
רצוני
,
שאברהם
הוא
בזה
האופן
מטוב
התכונה
להועיל
לאנשים
,
מה
שלא
נמצא
בזולתו
משאר
הנביאים
,
ולזה
לא
נמצא
מהם
זרע
כזרע
אברהם
―
הנה
ראוי
שאודיע
הרע
,
שרצוני
להביא
על
סדום
,
לאברהם
,
כדי
שיקח
בזה
עצה
להצילם;
כי
לזה
התכלית
יעד
השם
יתעלה
היעודים
הרעים
על
יד
נביאיו
,
כמו
שביארנו
בשני
מ'מלחמות
יי''.