תנ"ך - ויקח
חמאה
וחלב
ובן־הבקר
אשר
עשה
ויתן
לפניהם
והוא־עמד
עליהם
תחת
העץ
ויאכלו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיִּקַּ֨ח
חֶמְאָ֜ה
וְחָלָ֗ב
וּבֶן־הַבָּקָר֙
אֲשֶׁ֣ר
עָשָׂ֔ה
וַיִּתֵּ֖ן
לִפְנֵיהֶ֑ם
וְהֽוּא־עֹמֵ֧ד
עֲלֵיהֶ֛ם
תַּ֥חַת
הָעֵ֖ץ
וַיֹּאכֵֽלוּ:
(בראשית פרק יח פסוק ח)
וַיִּקַּח
חֶמְאָה
וְחָלָב
וּבֶן־הַבָּקָר
אֲשֶׁר
עָשָׂה
וַיִּתֵּן
לִפְנֵיהֶם
וְהוּא־עֹמֵד
עֲלֵיהֶם
תַּחַת
הָעֵץ
וַיֹּאכֵלוּ:
(בראשית פרק יח פסוק ח)
ויקח
חמאה
וחלב
ובן־הבקר
אשר
עשה
ויתן
לפניהם
והוא־עמד
עליהם
תחת
העץ
ויאכלו:
(בראשית פרק יח פסוק ח)
ויקח
חמאה
וחלב
ובן־הבקר
אשר
עשה
ויתן
לפניהם
והוא־עמד
עליהם
תחת
העץ
ויאכלו:
(בראשית פרק יח פסוק ח)
וּנסֵיב
שְׁמַן
וַחֲלַב
וּבַר
תּוֹרֵי
דַּעֲבַד
וִיהַב
קֳדָמֵיהוֹן
וְהוּא
מְשַׁמֵישׁ
עִלָוֵיהוֹן
תְּחוֹת
אִילָנָא
וַאֲכַלוּ
:
וחלב
-
ג':
*בר'
יח
,
ח;
יש'
נה
,
א;
שה"ש
ד
,
יא.
וחלב
ג'
ויקח
חמאה
וחלב
ובלוא
מחיר
יין
וחלב
דבש
וחלב
תחת
לשונך.
ויקח
חמאה
וחלב
וגו'
-
ולחם
לא
הביא
,
שפרסה
שרה
נדה
,
שחזר
לה
אורח
כנשים
אותו
היום
ונטמאת
העיסה
(ראה
ב"ר
מח
,
יד).
[(ת"ג:)
ויקח
חמאה
וגו'
-
לחם
לא
היה
צריך
להזכיר
,
כי
הוא
ראשית
הסעודה.]
חמאה
-
שומן
החלב
שקולטין
מעל
פניו.
ובן
הבקר
אשר
עשה
-
קמא
קמא
שתיקן
דמטא
,
אייתי
קמיהו
(ראה
ב"מ
פו
,
ב).
ויאכלו
-
נראו
כמו
שאכלו
,
מכאן
שלא
ישנה
אדם
מן
המנהג
(ראה
שם).
ויקח
חמאה
וחלב
-
לפי
פשוטו
של
מקרא
,
לא
הוצרך
לפרש
שהביא
את
פת
לחם
על
השלחן
,
אלא
התוספת
,
שלא
אמר
להם
,
הוצרך
לומר
שהביא;
הֲבָאַת
פת
על
השלחן
אינו
חידוש
,
אבל
החמאה
והחלב
והבשר
,
שאינו
מזומן
לכל
האורחים
,
הוצרך
לפרש.
עומד
עליהם
-
כשאיש
יושב
ואחד
עומד
,
קורהו
'עומד
עליו';
וכן
"ראיתי...
יי'
יושב
על
כסא...
שרפים...
ממעל
לו"
(ראה
יש'
ו
,
א
-
ב)
,
וכן
במיכה
"וכל
צבא
השמים
עומדים
עליו
מימינו
ומשמאלו"
(מ"א
כב
,
יט).
תחת
העץ
-
אילנות
שבפרדס.
חמאה
וחלב
-
ואחר
כך
בן
הבקר
,
שלא
לאכול
החלב
אחר
הבשר
,
כי
שומר
מצות
היה
אברהם
אבינו.
ויקח
-
הוא
בעצמו
,
וכן
ויתן;
ונתן
לפניהם
חמאה
וחלב
ובן
הבקר
,
שיאכלו
מאי
זה
שירצו
או
מהכל.
ולא
היה
צריך
לזכור
הלחם
,
כי
ידוע
הוא;
כי
הלחם
הביא
לפניהם
תחלה
,
כי
לפחות
שבאורחים
יתנו
לחם
לפניו
,
כל
שכן
לאלה
שנראו
לו
כאנשים
נכבדים;
ועוד
,
שהרי
הכין
הלחם
,
כמו
שאמר:
"ועשי
עוגות"
(לעיל
,
ו);
אלא
זכר
הדברים
שהביא
לפניהם
ללפתן.
וגם
כן
לא
זכר
יין.
אשר
עשה
-
אשר
תוקן
על
ידי
הנער.
והוא
עומד
-
כתרגומו.
עליהם
-
לפניהם
,
כמו
"נצבים
עליו"
(לעיל
,
ב);
"עומדים
ממעל
לו"
(יש'
ו
,
ב).
ויאכלו
כן
נראה
לו
הכל
במראה
הנבואה.
עומד
עליהם
-
עומד
אצלם
,
לראות
אם
יחסר
להם
דבר.
ונשא
אברהם
את
עיניו
,
וראה
שלשה
אנשים
,
מהנביאים
אשר
היו
אז
,
שהיו
נצבים
אצלו;
ותכף
שראה
אותם
,
רץ
לקראתם
מפתח
האהל
והשתחוה
להם
,
ואמר
לגדול
שבהם
,
שלא
יעבור
מעליו
הוא
ורעיו
,
אם
לא
אחרי
אכלם
עמו
פת
לחם
,
והם
הסכימו
תכף
לעשות
כדבריו;
והוא
מהר
ועשה
להם
משתה
גדול
במהירות
נפלא
,
להיותם
מהירים
ללכת
באשר
שלחם
השם
יתעלה
,
ולשמירה
שלא
ירעבו
קודם
שלמות
הכנת
המזון
ההוא.
והנה
עמד
אצלם
,
תחת
האילן
אשר
אכלו
שם
להיות
להם
לצל
,
לראות
אם
יחסר
להם
דבר.