תנ"ך - ויאמר
אלהים
אל־אברהם
אל־ירע
בעיניך
על־הנער
ועל־אמתך
כל
אשר
תאמר
אליך
שרה
שמע
בקלה
כי
ביצחק
יקרא
לך
זרע:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיֹּ֨אמֶר
אֱלֹהִ֜ים
אֶל־אַבְרָהָ֗ם
אַל־יֵרַ֤ע
בְּעֵינֶ֙יךָ֙
עַל־הַנַּ֣עַר
וְעַל־אֲמָתֶ֔ךָ
כֹּל֩
אֲשֶׁ֨ר
תֹּאמַ֥ר
אֵלֶ֛יךָ
שָׂרָ֖ה
שְׁמַ֣ע
בְּקֹלָ֑הּ
כִּ֣י
בְיִצְחָ֔ק
יִקָּרֵ֥א
לְךָ֖
זָֽרַע:
(בראשית פרק כא פסוק יב)
וַיֹּאמֶר
אֱלֹהִים
אֶל־אַבְרָהָם
אַל־יֵרַע
בְּעֵינֶיךָ
עַל־הַנַּעַר
וְעַל־אֲמָתֶךָ
כֹּל
אֲשֶׁר
תֹּאמַר
אֵלֶיךָ
שָׂרָה
שְׁמַע
בְּקֹלָהּ
כִּי
בְיִצְחָק
יִקָּרֵא
לְךָ
זָרַע:
(בראשית פרק כא פסוק יב)
ויאמר
אלהים
אל־אברהם
אל־ירע
בעיניך
על־הנער
ועל־אמתך
כל
אשר
תאמר
אליך
שרה
שמע
בקלה
כי
ביצחק
יקרא
לך
זרע:
(בראשית פרק כא פסוק יב)
ויאמר
אלהים
אל־אברהם
אל־ירע
בעיניך
על־הנער
ועל־אמתך
כל
אשר
תאמר
אליך
שרה
שמע
בקלה
כי
ביצחק
יקרא
לך
זרע:
(בראשית פרק כא פסוק יב)
וַאֲמַר
יְיָ
לְאַברָהָם
לָא
יִבאַשׁ
בְּעֵינָך
עַל
עוּלֵימָא
וְעַל
אַמתָּך
כֹּל
דְּתֵימַר
לָך
שָׂרָה
קַבֵּיל
מִינַהּ
אֲרֵי
בְיִצחָק
יִתקְרוֹן
לָך
בְּנִין
:
ויאמר
אלהים
-
כ"ה:
ראה
בר'
א
,
ג.
יקרא
-
כ"א
(כולל
'יִקַּרֵה):
ראה
בר'
ב
,
כג.
ויאמר
אלהים
-
כ"ה;
על
-
הנער
-
ל';
בקלה
-
ל'
חס';
יקרא
-
כ"א.
שמע
בקולה
-
למדנו
שהיה
אברהם
טפל
לשרה
בנביאות
(ראה
תנח'
שמות
א).
יקרא
לך
זרע
-
בריתי
שהקימותי
לזרעך
לתת
להם
את
ארץ
כנען
כדכתיב
"כי
גר
יהיה
זרעך"
וגו'
(בר'
טו
,
יג)
על
יצחק
הבטחתיך.
וירע
הדבר
מאד
-
כלומר:
על
הגר
היה
קשה
בעיניו
,
אבל
על
בנו
היה
לו
קשה
מאד
,
ולפיכך
אמר
לו
הקדוש
ברוך
הוא:
אל
ירע
בעיניך
על
הנער
ועל
אמתך.
כי
ביצחק
יקרא
לך
זרע
-
עיקר
זרעך
הוא
יצחק
,
אותו
זרע
שאמר
בו
"לך
ולזרעך
אתן
את
הארץ
הזאת"
(ראה
בר'
יב
,
ז).
על
אודת
בנו
-
שיצא
לתרבות
רעה;
ופשוטו:
על
שאומרת
לו
לשלחו;
זה
לשון
רבנו
שלמה.
והנכון
בעיני
,
כי
הכתוב
ספר
בכבוד
אברהם
,
ואמר
שלא
היה
הדבר
רע
מאד
בעיניו
מפני
חשק
פילגשו
וחפצו
בה
,
ואלו
אמרה
לו
שתגרש
האמה
בלבד
היה
עושה
כרצון
שרה
,
אבל
מפני
בנו
חרה
לו
מאד
ולא
רצה
לשמוע
אליה.
והקדוש
ברוך
הוא
אמר
לו
,
שלא
ירע
בעיניו
על
הנער
ולא
על
האמה
כלל
,
וישמע
לקול
שרה
,
כי
ביצחק
לבדו
יקרא
שמו
,
וישמעאל
לא
יקרא
לו
זרע.
ומפני
שהיה
אברהם
מפחד
עליו
,
שלא
יקראנו
אסון
בשלחו
אותו
ממנו
,
אמר
כי
ישימנו
לגוי
,
ויברכנו
,
מפני
שהוא
זרעו
באמת.
ויאמר.
על
הנער
ועל
אמתך
-
כי
ידע
,
כי
גם
על
האמה
רע
בעיניו
,
ששמשה
אותו
כמה
שנים
,
וכל
שכן
שהיה
לו
ממנה
בן.
ואע"פ
שלא
אמר
אלא
"על
אודות
בנו"
(לעיל
,
יא)
,
זכר
בנו
כי
הוא
העיקר
,
ועליו
היה
מריב
עם
שרה
,
לא
על
האמה.
אבל
האל
שידע
את
לבבו
,
אמר
ועל
אמתך.
כל
אשר
תאמר
-
בדבר
הזה
,
כי
היא
אומרת
אמת
,
כי
לא
יירש
עם
יצחק.
כי
ביצחק
יקרא
לך
זרע
-
כי
מה
שאמרתי
"לך
ולזרעך"
(בר'
יז
,
ח)
,
לא
אמרתי
אלא
על
יצחק
,
כי
הוא
הזרע
המיוחד
לך.
כל
אשר
תאמר
אליך
שרה
שמע
בקולה
-
רוצה
לומר:
כל
אשר
אומרת
אליך
שרה;
וכמו
אלו
ימצאו
רבים
בלשוננו.
כי
ביצחק
יקרא
לך
זרע
-
רוצה
לומר
,
שהזרע
הטוב
עם
אלהים
,
המתיחס
לך
,
יהיה
מיצחק
,
לא
מזולתו.
והיה
הדבר
קשה
בעיני
אברהם
בעבור
בנו
ישמעאל
,
עד
שבאהו
דבר
השם
יתעלה
,
שיעשה
מה
שאמרה
לו
שרה
,
כי
ביצחק
לבדו
יקרא
לו
זרע
-
רצוני
,
שממנו
יהיה
הזרע
המתיחס
לאברהם
לשלמותו
,
והוא
ישראל.