תנ"ך - ותלך
ותשב
לה
מנגד
הרחק
כמטחוי
קשת
כי
אמרה
אל־אראה
במות
הילד
ותשב
מנגד
ותשא
את־קלה
ותבך:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַתֵּלֶךְ֩
וַתֵּ֨שֶׁב
לָ֜הּ
מִנֶּ֗גֶד
הַרְחֵק֙
כִּמְטַחֲוֵ֣י
קֶ֔שֶׁת
כִּ֣י
אָֽמְרָ֔ה
אַל־אֶרְאֶ֖ה
בְּמ֣וֹת
הַיָּ֑לֶד
וַתֵּ֣שֶׁב
מִנֶּ֔גֶד
וַתִּשָּׂ֥א
אֶת־קֹלָ֖הּ
וַתֵּֽבְךְּ:
(בראשית פרק כא פסוק טז)
וַתֵּלֶךְ
וַתֵּשֶׁב
לָהּ
מִנֶּגֶד
הַרְחֵק
כִּמְטַחֲוֵי
קֶשֶׁת
כִּי
אָמְרָה
אַל־אֶרְאֶה
בְּמוֹת
הַיָּלֶד
וַתֵּשֶׁב
מִנֶּגֶד
וַתִּשָּׂא
אֶת־קֹלָהּ
וַתֵּבְךְּ:
(בראשית פרק כא פסוק טז)
ותלך
ותשב
לה
מנגד
הרחק
כמטחוי
קשת
כי
אמרה
אל־אראה
במות
הילד
ותשב
מנגד
ותשא
את־קלה
ותבך:
(בראשית פרק כא פסוק טז)
ותלך
ותשב
לה
מנגד
הרחק
כמטחוי
קשת
כי
אמרה
אל־אראה
במות
הילד
ותשב
מנגד
ותשא
את־קלה
ותבך:
(בראשית פרק כא פסוק טז)
וַאֲזַלַת
וִיתֵיבַת
לַהּ
מִקֳבֵיל
אַרחֵיקַת
כְּמֵיגַד
בְּקַשׁתָּא
אֲרֵי
אֲמַרַת
לָא
אֶחזֵי
בְּמוֹתֵיהּ
דְּרָביָא
וִיתֵיבַת
מִקֳבֵיל
וַאֲרֵימַת
יָת
קָלַהּ
וּבכָת
:
ותשב
-
י"ב:
*בר'
כא
,
טז
(פעמיים);
לא
,
לד;
לח
,
יא
,
יד;
מט
,
כד;
יהו'
ו
,
כה;
ש"א
א
,
כג;
ש"ב
יג
,
כ;
מ"א
ב
,
יט;
רות
ב
,
יד
,
כג.
ותשב
י"ב
וסימנהון
ותלך
ב'
בו
ותשמם
ותלך
תמר
על
דרך
תמנתה
ותשב
באיתן
כי
החביאה
ותינק
ושממה
לימינו
את
חמותה
הקצרים.
מנגד
-
מרחוק.
כמטחוי
קשת
-
כשתי
טיחות
(ראה
שם)
,
והוא
לשון
'יריית
חץ'
בלשון
משנה
(סנה'
מו
,
א):
שהטיח
אשתו
תחת
התאנה
-
על
שם
שהזרע
יורה
כחץ.
ואם
תאמר:
היה
לו
לכתוב
'כמטחי
קשת'!?
משפט
הוי"ו
ליכנס
לכאן
,
כמו
"בחגוי
הסלע"
(שה"ש
ב
,
יד)
-
מגזרת
"והיתה
ארץ
מצרים
לחגא"
(יש'
יט
,
יז)
,
ומגזרת
"יחוגו
וינועו
כשכור"
(תה'
קז
,
כז);
וכמו
"קצוי
ארץ"
(תה'
סה
,
ו)
-
מגזרת
"קצה
הארץ"
(דב'
יג
,
ח).
ותשב
לה
מנגד
-
כיון
שקרב
למות
,
הוסיפה
להתרחק.
כמטחוי
-
בדד
ישב
(ע"פ
וי'
יג
,
מו);
וטעמו
ידוע:
כהשלכת
חץ.
ותלך
-
אחר
שהשליכתו
,
הלכה
וישבה
לה
רחוק
ממנו.
הרחק
-
'מקור'
במקום
'עבר'
,
כלומר:
הרחיקה
עצמה
ממנו
כשיעור
מטחוי
קשת
ולא
יותר
,
כדי
שלא
יתכסה
מעיניה
מכל
וכל.
כמטחוי
-
שרשה
'טחוה'
,
והוא
בנוי
על
דרך
פעל
הדגוש;
והבינונים
-
'מְטַחֲוֶה'
,
'מטחוים'
,
ובסמוך
-
'מטחוי'.
ופירושו:
כשיעור
מה
שמושכים
הקשתים
ויורים
חצם
,
רוצה
לומר:
כשיעור
הליכת
החץ.
ואפשר
שיהיה
מטחוי
-
שם.
כמטחוי
קשת
-
כשעור
יריית
החץ.
והנה
תעת
הגר
במדבר
באר
שבע
,
והיה
זה
סבה
אל
שכלו
המים
מן
החמת
קודם
הגיעה
אל
המקום
שהיו
הולכים
שם;
ובראותה
זה
,
פחדה
שימות
בנה
בצמא
,
והשליכה
אותו
בכעס
תחת
אחד
מהאילנות
,
שלא
יכהו
חום
השמש;
וכאשר
השיג
אותו
הצמא
,
נפרדה
ממנו
כשיעור
יריית
חץ
,
שלא
תראה
במותו
,
וישבה
שם
לראות
מה
יקרה
לו
,
ובכתה
בכי
גדול.