תנ"ך - ויטע
אשל
בבאר
שבע
ויקרא־שם
בשם
ה'
אל
עולם:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיִּטַּ֥ע
אֶ֖שֶׁל
בִּבְאֵ֣ר
שָׁ֑בַע
וַיִּ֨קְרָא־שָׁ֔ם
בְּשֵׁ֥ם
יְהוָ֖ה
אֵ֥ל
עוֹלָֽם:
(בראשית פרק כא פסוק לג)
וַיִּטַּע
אֶשֶׁל
בִּבְאֵר
שָׁבַע
וַיִּקְרָא־שָׁם
בְּשֵׁם
יְהוָה
אֵל
עוֹלָם:
(בראשית פרק כא פסוק לג)
ויטע
אשל
בבאר
שבע
ויקרא־שם
בשם
ה'
אל
עולם:
(בראשית פרק כא פסוק לג)
ויטע
אשל
בבאר
שבע
ויקרא־שם
בשם
יהוה
אל
עולם:
(בראשית פרק כא פסוק לג)
וּנצַב
אִילָנָא
בִּבאֵר
שָׁבַע
וְצַלִי
תַמָן
בִּשׁמָא
דַייָ
אֱלָהּ
עָלְמָא
:
ויטע
-
ג':
בר'
ב
,
ח;
ט
,
כ;
כא
,
לג.
ויטע
אשל
-
רב
ושמואל
(סוטה
י
,
א)
,
חד
אמר:
פרדס
להביא
ממנו
מיני
פירות
לאורחים
בסעודה
,
וחד
אמר:
פונדוק
לאכסניא
,
ובו
כל
מיני
מאכל.
מצינו
לשון
'נטיעה'
באהלים
,
שנאמר:
"ויטע
אהלי
אפדנו"
(דנ'
יא
,
מה).
ויקרא
שם
וגו'
-
על
ידי
אותו
אשל
הִיקְרָה
שמו
של
הקדוש
ברוך
הוא
אלוה
לכל
העולם:
לאחר
שאוכלים
ושותים
,
אמר
להם:
ברכו
למי
שאכלתם
משלו;
סבורים
אתם
שמִשֶּׁלִּי
אכלתם?
משֶּׁל
מי
שאמר
והיה
העולם
אכלתם
(ראה
סוטה
י
,
ב)!
ויטע
אשל
-
פרדס
היה
,
להתפלל
שם.
אשל
-
אילן;
גם
ויטע
לאות.
ויטע
אשל
-
אילן
גדול
,
להיות
לזכרון
על
הברית;
ובתלמוד
(ביצה
כז
,
א):
דתליא
באשלי
רברבי;
דומיא
(פסחים
קיב
,
א):
יתלה
באילן
גדול.
ויקרא
שם
בשם
יי'
-
וכן
הודאה
להקדוש
ברוך
הוא
שנתן
לו
גְּדוּלָה
עד
שהמלכים
כורתים
עמו
ברית
מפני
גדולתו.
ויקרא
שם
בשם
יי'
אל
עולם
-
פירוש
הכתוב
,
שקרא
בשם
יי'
המנהיג
בכחו
הזמן;
או
שיקראו
השמים
והארץ
עולם
,
כלשון
הבא
תמיד
בדברי
רבותינו.
והודיע
בזה
שקרא
אברהם
והודיע
לבריות
סוד
הנהגת
העולם
בכללו
,
שהוא
בשם
יי'
החסין
בכח
,
שיש
לו
אילות
בכולם;
והרב
אמר
במורה
הנבוכים
(ב
,
יג)
,
שהוא
רומז
לקדמות
האל
,
כי
הודיע
היותו
קודם
לזמן;
אבל
אנקלוס
אמר
בויקרא
שהוא
תפלה.
ויטע
אשל
-
נטע
שם
נטיעה
סמוך
לבאר
,
שתהיה
לו
לעדות
,
כי
נשארה
לו
הבאר
בלא
מחלוקת.
אשל
-
שם
נטיעה
,
וכן
"תחת
האשל
ברמה"
(ש"א
כב
,
ו).
ובדברי
רבותינו
ז"ל
(ביצה
כז
,
א):
דתליא
באשלי
רברבי;
פירוש:
אילנות
גדולות.
ורבותינו
ז"ל
פרשו
(שו"ט
לז
,
א):
אש"ל
-
נוטריקון:
אכילה
שתיה
לויה;
רוצה
לומר
,
שהנהיג
אנשי
באר
שבע
להכניס
אורחים
,
ושחייב
אדם
לעשות
לאורח
הבא
אליו
שלשה
דברים:
אכילה
שתיה
לויה.
ויקרא
שָׁם
-
כמו
שפירשנו
(בר'
יב
,
ח).
ולפי
מה
שקרה
לו
עם
אבימלך
בדבר
אשתו
ובדבר
הבאר
,
אסף
את
העם
שם
וקרא
להם
בשם
יי'
,
שיחזיקו
באמונתו
ולא
יאמינו
באלהים
אחרים.
ואמר
להם:
ראו
מה
עשה
עמי
לפי
שאני
מחזיק
באמונתו
ולא
אעבוד
זולתו:
נלחם
מלחמותי
,
עד
שאבימלך
שהוא
מלך
בא
אלי
ובקש
אהבתי
ובריתי
,
והחזיר
לי
זאת
הבאר
אשר
גזלו
ממני
עבדיו;
תוכלו
להכיר
כי
הוא
אל
עולם
ואין
זולתו
,
ועושה
ביצורים
כרצונו
,
כמו
שעשה
בפרעה
ובאבימלך
בעבורי.
מכל
זה
תכירו
כי
הוא
אל
עולם
,
ויכול
על
הכל.
ויטע
אשל
-
אילן;
להיות
ממנו
צל
על
הבאר
ולאכול
תחתיו
,
כי
כן
היה
אילן
סמוך
לאהלו
באלני
ממרא
לאכול
תחתיו
בעת
החום
,
כאמרו
"והוא
עומד
עליהם
תחת
העץ
ויאכלו"
(בר'
יח
,
ח).
ואמנם
זכר
זה
,
כי
לא
קבע
לו
מקום
לדירה
בארץ
פלשתים
,
אבל
בבאר
שבע
קבע
דירתו
,
לפי
שאז
היה
במקום
נבחר
אל
שידבק
בו
השפע
האלהי.
והנה
נטע
אברהם
אילן
בבאר
שבע
,
להיות
ממנו
צל
על
הבאר
,
והתפלל
שם
לשם
יתעלה
,
כי
המקום
ההוא
היה
נאות
אל
שידבק
בו
השפע
האלהי.