תנ"ך - וכל־הבארת
אשר
חפרו
עבדי
אביו
בימי
אברהם
אביו
סתמום
פלשתים
וימלאום
עפר:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְכָל־הַבְּאֵרֹ֗ת
אֲשֶׁ֤ר
חָֽפְרוּ֙
עַבְדֵ֣י
אָבִ֔יו
בִּימֵ֖י
אַבְרָהָ֣ם
אָבִ֑יו
סִתְּמ֣וּם
פְּלִשְׁתִּ֔ים
וַיְמַלְא֖וּם
עָפָֽר:
(בראשית פרק כו פסוק טו)
וְכָל־הַבְּאֵרֹת
אֲשֶׁר
חָפְרוּ
עַבְדֵי
אָבִיו
בִּימֵי
אַבְרָהָם
אָבִיו
סִתְּמוּם
פְּלִשְׁתִּים
וַיְמַלְאוּם
עָפָר:
(בראשית פרק כו פסוק טו)
וכל־הבארת
אשר
חפרו
עבדי
אביו
בימי
אברהם
אביו
סתמום
פלשתים
וימלאום
עפר:
(בראשית פרק כו פסוק טו)
וכל־הבארת
אשר
חפרו
עבדי
אביו
בימי
אברהם
אביו
סתמום
פלשתים
וימלאום
עפר:
(בראשית פרק כו פסוק טו)
וְכָל
בֵּירֵי
דַּחֲפַרוּ
עַבדֵי
אֲבוּהִי
בְּיוֹמֵי
אַברָהָם
אֲבוּהִי
טָמוּנִין
פְּלִשׁתָּאֵי
וּמלוֹנִין
עַפרָא
:
וכל
-
ה'
ראשי
פסוקים
בסיפרא:
בר'
ב
,
ה;
יז
,
כז;
כו
,
טו;
מא
,
נז;
נ
,
ח.
וימלאום
-
ב'
ומלא:
*בר'
כו
,
טו;
ש"א
יח
,
כז.
וימלאום
ב'
סתמום
פלשתים
וימלאום
עפר
וימלאום
למלך.
וכל
-
ה'
ראש'
פסוק'
בסיפ';
סתמום
-
ל'
ומל'.
[(תרי"ק:)
וכל
הבארות
אשר
חפרו
עבדי
אביו
בימי
אברהם
אביו
סתמום
פלשתים
-
הקורא
סבור
,
שבאותו
מקום
שהיה
גר
עם
אבימלך
מלך
פלשתים
היו
הבארות;
ומשנתקנא
בו
,
סתמום
,
ואינו
כן.
ולא
נכתב
כאן
אלא
לשבר
את
האוזן
,
שהרי
הבארות
היו
בנחל
גרר
,
ולפי
שרוצה
לומר
"וילך
משם
יצחק
ויחן
בנחל
גרר
וישב
שם.
וישב
יצחק
ויחפור
את
בארות
המים
אשר
חפרו
בימי
אברהם
אביו
ויסתמום
פלשתים
אחרי
מות
אברהם"
(להלן
,
יז
-
יח)
,
הקדים
ולימדך
כאן
שסתמום
פלשתים
,
שלא
תהה
תוהה
לו.
כיוצא
בו
"ולא
הכירו
כי
היו
ידיו
כידי
עשו
אחיו
שעירות
ויברכהו"
(בר'
כז
,
כג)
,
כלומר:
דבר
זה
גרם
לו
שנתברך
לפני
הגדול
-
לפי
שלא
הכירו;
סוף
זה
נאמר
לשבר
את
האוזן.]
סתמום
פלשתים
-
שאמרו:
תקלה
היא
לנו
מפני
הגיסות
הבאים
עלינו
(תוס'
סוטה
י
,
ו).
סתמום
פלשתים
-
"טמונין
פלשתאי"
(ת"א)
-
לשון
'סתימה'
בלשון
משנה
(פסחים
מב
,
א):
מטמטם
את
הלב.
סתמום
פלשתים
-
שלא
יחזיקו
בניו
בהם
אחרי
מותו.
והוצרך
לכתוב
,
בשביל
שכשנתרחק
משם
שב
וחפרם;
דוגמת
"וחם
הוא
אבי
כנען"
(בר'
ט
,
יח).
וכל
הבארות
-
אחרי
שמת
אברהם
לא
יראו
מיצחק
,
וגם
אבימלך
מת
,
שהיה
לו
ברית
עם
אברהם
והשיב
לו
הבארות.
ולמה
סתמום
ולא
לקחום
לעצמם?
אמרו:
שמא
היום
או
מחר
יגדל
כח
יצחק
ויכלתו
כאביו
,
ויקחם
,
לפיכך
סתמום;
כי
אמרו:
גם
לו
גם
לנו
לא
יהיו.
וזה
היה
סבה
שנתיישב
שם
יצחק
,
וזרע
בארץ
ההיא
,
ומצא
בשנה
ההיא
,
שהיתה
שנת
רעבון
,
מאחד
ממה
שזרע
מאה;
וזה
ממה
שיורה
על
רוב
הצלחתו
והשגחת
השם
בו.
וברכהו
השם
יתעלה
,
וגדל
מאד
בקניניו
,
ויהי
לו
מקנה
צאן
ובקר
ועבדה
רבה.
ומרוב
הצלחתו
קנאו
בו
פלישתים
,
והכעיסוהו
במה
שעשו
כנגדו;
וזה
,
שהם
סתמו
כל
הבארות
אשר
חפרו
עבדי
אביו
,
שהיו
שותים
מהם
המקנה
,
למען
יסור
משם
,
עד
שאבימלך
בעצמו
צוהו
שיצא
מארצו.