תנ"ך - ויריבו
רעי
גרר
עם־רעי
יצחק
לאמר
לנו
המים
ויקרא
שם־הבאר
עשק
כי
התעשקו
עמו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיָּרִ֜יבוּ
רֹעֵ֣י
גְרָ֗ר
עִם־רֹעֵ֥י
יִצְחָ֛ק
לֵאמֹ֖ר
לָ֣נוּ
הַמָּ֑יִם
וַיִּקְרָ֤א
שֵֽׁם־הַבְּאֵר֙
עֵ֔שֶׂק
כִּ֥י
הִֽתְעַשְּׂק֖וּ
עִמּֽוֹ:
(בראשית פרק כו פסוק כ)
וַיָּרִיבוּ
רֹעֵי
גְרָר
עִם־רֹעֵי
יִצְחָק
לֵאמֹר
לָנוּ
הַמָּיִם
וַיִּקְרָא
שֵׁם־הַבְּאֵר
עֵשֶׂק
כִּי
הִתְעַשְּׂקוּ
עִמּוֹ:
(בראשית פרק כו פסוק כ)
ויריבו
רעי
גרר
עם־רעי
יצחק
לאמר
לנו
המים
ויקרא
שם־הבאר
עשק
כי
התעשקו
עמו:
(בראשית פרק כו פסוק כ)
ויריבו
רעי
גרר
עם־רעי
יצחק
לאמר
לנו
המים
ויקרא
שם־הבאר
עשק
כי
התעשקו
עמו:
(בראשית פרק כו פסוק כ)
וּנצוֹ
רָעֲוָתָא
דִגרָר
עִם
רָעֲוָתָא
דְיִצחָק
לְמֵימַר
דִּילַנָא
מַיָא
וּקרָא
שְׁמַהּ
דְּבֵירָא
עֵיסַק
אֲרֵי
אִתעַסַקוּ
עִימֵיהּ
:
עשק
-
ערער
,
'אינטרמיטמנט'
בלעז.
כי
התעשקו
-
נתעסקו
עמו
עליה
במריבה
וערעור.
עשק
-
ידוע
בדברי
קדמונינו
(ראה
ב"ק
ט
,
א);
רק
במקרא
אין
ריע
לו.
לנו
המים
-
כי
מאחר
שהם
חיים
,
מן
הנהר
שלנו
הם
באים.
ויקרא
שם
הבאר
עשק
-
יספר
הכתוב
ויאריך
בענין
הבארות
,
ואין
בפשוטי
הספור
תועלת
ולא
כבוד
גדול
ליצחק
,
והוא
ואביו
עשו
אותם
בשוה
,
אבל
יש
בדבר
ענין
נסתר
בתוכו
,
כי
בא
להודיע
דברי
עתיד
,
כי
"באר
מים
חיים"
(לעיל
,
יט)
ירמוז
לבית
אלהים
אשר
יעשו
בניו
של
יצחק
,
ולכן
הזכיר
באר
מים
חיים
,
כמו
שאמר
"מקור
מים
חיים
את
יי'"
(יר'
יז
,
יג).
וקרא
הראשון
עשק
-
ירמוז
לבית
הראשון
,
אשר
התעשקו
עמנו
ועשו
אתנו
כמה
מחלוקות
וכמה
מלחמות
עד
שהחריבוהו;
והשני
קרא
שמה
"שטנה"
(להלן
,
כא)
,
שם
קשה
מן
הראשון
,
והוא
הבית
השני
,
שקרא
אותו
בשמו
שכתוב
בו:
"ובמלכות
אחשורוש
בתחלת
מלכותו
כתבו
שטנה
על
יושבי
יהודה
וירושלם"
(עז'
ד
,
ו)
,
וכל
ימיו
היו
לנו
לשטן
עד
שהחריבוהו
,
וגלינו
ממנו
גלות
רעה;
והשלישי
קרא
"רחובות"
(להלן
,
כב)
,
הוא
הבית
העתיד
שיבנה
במהרה
בימינו
,
והוא
יעשה
בלא
ריב
ומצה
,
והאל
ירחיב
את
גבולנו
,
כמו
שנאמר
"ואם
ירחיב
יי'
אלהיך
את
גבולך
כאשר
דבר
לך"
(ראה
דב'
יב
,
כ)
,
שהוא
לעתיד
,
וכתיב
בבית
"ורחבה
ונסבה
למעלה
למעלה"
(יח'
מא
,
ז)
,
ופרינו
בארץ
-
שכל
העמים
יעבדוהו
שכם
אחד
(ע"פ
צפ'
ג
,
ט).
ויריבו.
לנו
המים
-
כמו
שכתבנו
בדבר
אברהם
עם
אבימלך
(בר'
כא
,
כה)
,
כי
היתה
מחלוקת
ביניהם
,
אם
אותה
הבאר
היתה
מגבול
גרר
או
מגבול
באר
שבע;
כן
עתה
מטעם
זה
נפלה
מחלוקת
בין
רועי
גרר
ובין
רועי
יצחק.
ויקרא
שם
הבאר
עשק
-
קרא
לה
שם
,
לפי
שהיום
או
מחר
,
כשיגדל
כחו
עליהם
,
לא
יוכלו
לאמר
רועי
גרר
,
כי
לנו
הבאר
בלא
שום
ערער;
והנה
השם
יודיע.
ולשון
עשק
והתעשקו
-
ידוע
בדברי
רבותינו
ז"ל
,
כאמרם
(ב"ק
ט
,
א):
המוכר
את
השדה
ויצאו
עליה
עסיקין.
והנה
חפרו
עבדי
יצחק
בנחל
,
ומצאו
שם
באר
מים
חיים
,
ורבו
עליה
רועי
גרר
עם
רועי
יצחק;
ולזאת
הסבה
קרא
יצחק
שם
הבאר:
עשק.
וחפרו
גם
כן
באר
אחרת
,
ורבו
גם
עליה
,
ויקרא
שמה:
שטנה.