תנ"ך - ויתן־לך
האלהים
מטל
השמים
ומשמני
הארץ
ורב
דגן
ותירש:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְיִֽתֶּן־לְךָ֙
הָאֱלֹהִ֔ים
מִטַּל֙
הַשָּׁמַ֔יִם
וּמִשְׁמַנֵּ֖י
הָאָ֑רֶץ
וְרֹ֥ב
דָּגָ֖ן
וְתִירֹֽשׁ:
(בראשית פרק כז פסוק כח)
וְיִתֶּן־לְךָ
הָאֱלֹהִים
מִטַּל
הַשָּׁמַיִם
וּמִשְׁמַנֵּי
הָאָרֶץ
וְרֹב
דָּגָן
וְתִירֹשׁ:
(בראשית פרק כז פסוק כח)
ויתן־לך
האלהים
מטל
השמים
ומשמני
הארץ
ורב
דגן
ותירש:
(בראשית פרק כז פסוק כח)
ויתן־לך
האלהים
מטל
השמים
ומשמני
הארץ
ורב
דגן
ותירש:
(בראשית פרק כז פסוק כח)
וְיִתֵּן
לָך
יְיָ
מִטַלָא
דִּשׁמַיָא
וּמִטוּבָא
דְּאַרעָא
וְסַגיוּת
עֲבוּר
וַחֲמַר
:
ויתן
-
לך
האלהים
-
ז'
(נתינה
האלהים):
בר'
כז
,
כח;
שו'
ז
,
יד;
דנ'
א
,
ט
,
יז;
דה"א
כה
,
ה;
דה"ב
ט
,
כג;
יח
,
ה.
(ניסוח
אחר
של
ההערה
ראה
דה"ב
ט
,
כג).
ויתן
-
י"ג
(רפין):
*בר'
כג
,
ט;
כז
,
כח;
כח
,
ד;
ש"א
ב
,
י;
יב
,
יז;
כח
,
יט;
מ"א
ב
,
יז;
יד
,
טז;
כב
,
ו;
תה'
לז
,
ד;
עב
,
טו;
מש'
כט
,
יז;
דה"ב
יח
,
ה.
מטל
-
ג':
בר'
כז
,
כח;
דב'
לג
,
יג;
חגי
א
,
י.
ותירש
-
ג'
חסר
(בלישנא):
בר'
כז
,
כח
,
לז;
*יר'
לא
,
יא.
ויתן
-
י"ג;
ומשמני
-
ל';
ותירש
-
ג'
חס'.
ויתן
לך
-
יתן
ויחזור
ויתן;
בראשית
רבה
(סו
,
ג).
ולפי
פשוטו:
מוסף
לעניין
ראשון:
"ריח
בני
אשר"
נתן
לך
הקדוש
ברוך
הוא
,
"כריח
שדה"
(לעיל
,
כז);
ועוד:
ויתן
לך
האלהים
מטל
השמים
-
כמשמעו;
ומדרשי
אגדה
יש
הרבה
לכמה
פנים.
[(תר"ש:)
האלהים
-
מהו
האלהים?
בדין:
אם
ראוי
לך
,
יתן
לך
,
ואם
לאו
,
לא
יתן
לך.
אבל
לעשו
אמר:
"משמני
הארץ
יהיה
מושבך"
(להלן
,
לט)
-
בין
צדיק
בין
רשע
יתן
לו;
וממנו
למד
שלמה
,
בנה
הבית
התחיל
סודר
תפלתו:
ישראל
,
בעל
אמנה
ומצדיק
עליו
את
הדין
,
"ונתת
לאיש
ככל
דרכיו
אשר
תדע
את
לבבו"
(מ"א
ח
,
לט);
אבל
נכרי
,
מחוסר
אמנה:
"ואתה
תשמע
השמים...
ועשית
ככל
אשר
יקרא
אליך
הנכרי"
(שם
,
מג)
-
בין
ראוי
בין
שאינו
ראוי
תן
לו
,
שלא
יקרא
עליך
תגר].
ויתן
לך
-
מוסב
על
"ברכו
יי'"
(לעיל
,
כז):
והוא
,
הקדוש
ברוך
הוא
,
יתן
לך
מטל
השמים
,
כעין
ברכת
השדה.
מ"ם
מטל
-
מושך
עצמו
ואחר
עמו
,
וכן
"האתן
בכורי
פשעי"
(מי'
ו
,
ז).
ויתן
לך
האלהים
-
כלומר:
המקום
יסכים
על
ברכה
זו
ועל
מתנה
זו
,
ויספיק
לך
טל
,
וינחילך
ארץ
שמינה
,
וירבה
לך
דגן
ותירוש.
משמני
הארץ
-
מן
העיקר
,
כגון
מִשֶמֶן.
מטל
השמים
-
אין
הברכה
שיתן
לו
האלהים
מטל
השמים
,
כי
הטל
ירד
בכל
מקום
,
ואלו
אמר
שיתן
לו
רבוי
טל
או
שירד
בעתו
,
כענין
"ונתתי
גשמיכם
בעתם"
(וי'
כו
,
ד)
,
היתה
ברכה!
אבל
פירושו
,
כי
הזכיר
בו
ברכת
יי'
,
"כריח
שדה
אשר
ברכו
יי'"
(לעיל
,
כז)
,
והטעם:
אשר
ברכו
יי'
לבני;
כי
השם
ברך
אותו
בשדה
,
לומר
שיצליחנו
שם
בצידו
,
ולא
ימות
ולא
תבואהו
בו
רעה;
ואמר:
ויתן
לך
האלהים
ברכה
מטל
השמים
ומשמני
הארץ;
והברכה
-
תוספת
ורבוי.
או
שיהיה
ורב
דגן
ותירוש
-
בתוספת
הו"ו
,
ושיעורו:
ויתן
לך
האלהים
מטל
השמים
ומשמני
הארץ
רב
דגן
ותירוש.
והנכון
בעיני
,
כי
מתת
האלהים
(ע"פ
קה'
ג
,
יג)
תמיד
הוא
ואין
לו
הפסק
לעולם
,
ולכן
אמר:
ויתן
לך
האלהים
כל
ימיך
על
אדמתך
מטל
השמים
,
ויתן
לך
משמני
הארץ
,
כלומר:
השמנה
בכל
הארצות
,
כענין
שכתוב
"צבי
היא
לכל
הארצות"
(יח'
כ
,
ו).
ורבי
אברהם
אמר
,
כי
מ"ם
מטל
מושך
עצמו
ואחר
עמו:
וממשמני
הארץ.
ולעשו
לא
נתנו
במתת
אלהים
ולא
ברבוי
,
אבל
אמר
(להלן
,
לט):
גם
לך
אצלתי
אחריו
משמני
הארץ
ומטל
השמים
,
"יהיה
מושבך"
(שם)
-
בעוד
אשר
תשב
שם;
ירמוז
כי
יכלה
ויאבד
,
אך
בעודו
יהיה
חלקו
טוב.
ויתן
לך.
מטל
השמים
-
מה
שיצטרך
לך.
ולא
זכר
מטר
,
כי
הטל
כלו
לברכה
,
ולא
כן
מטר;
כי
יש
מטר
סוחף
או
שלא
בעתו.
והברכות
האלה
-
לו
ולזרעו
אמר
,
וכן
לעשו.
ומשמני
-
מ"ם
מטל
עומד
במקום
שנים
,
כאלו
אמר
'וממשמני'.
או
יהיה
טעמו
בלא
מ"ם
השמוש
,
כמו
שאמר
לעשו:
"הנה
משמני
הארץ"
(להלן
,
לט).
ויתן
לך
האלהים
ארץ
שתתברך
בטל
השמים
-
כי
אין
כל
מקום
אשר
יפול
בו
טל
השמים
מקום
זרע.
ויתן
לך
משמני
הארץ
ורוב
דגן
ותירוש
-
כי
לא
כל
הארץ
שמנה
ראויה
לגפנים
,
וזה
מבואר
מן
החוש;
ולא
כל
ארץ
שמנה
ראויה
לרבוי
הדגן
,
אבל
אפשר
שמרב
שמנה
לא
יצמח
בה
הדגן
,
וזה
מבואר
למי
שעיין
בטבעיות.
והנה
ברכהו
גם
כן
,
שיהיה
לו
רב
דגן
ותירוש
שנה
בשנה
מצד
ההשגחה
האלהית
שתדבק
בו
,
כי
בזולת
זה
לא
תשלם
זאת
הברכה
בתמידות.