תנ"ך - ויען
יצחק
אביו
ויאמר
אליו
הנה
משמני
הארץ
יהיה
מושבך
ומטל
השמים
מעל:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיַּ֛עַן
יִצְחָ֥ק
אָבִ֖יו
וַיֹּ֣אמֶר
אֵלָ֑יו
הִנֵּ֞ה
מִשְׁמַנֵּ֤י
הָאָ֙רֶץ֙
יִהְיֶ֣ה
מֽוֹשָׁבֶ֔ךָ
וּמִטַּ֥ל
הַשָּׁמַ֖יִם
מֵעָֽל:
(בראשית פרק כז פסוק לט)
וַיַּעַן
יִצְחָק
אָבִיו
וַיֹּאמֶר
אֵלָיו
הִנֵּה
מִשְׁמַנֵּי
הָאָרֶץ
יִהְיֶה
מוֹשָׁבֶךָ
וּמִטַּל
הַשָּׁמַיִם
מֵעָל:
(בראשית פרק כז פסוק לט)
ויען
יצחק
אביו
ויאמר
אליו
הנה
משמני
הארץ
יהיה
מושבך
ומטל
השמים
מעל:
(בראשית פרק כז פסוק לט)
ויען
יצחק
אביו
ויאמר
אליו
הנה
משמני
הארץ
יהיה
מושבך
ומטל
השמים
מעל:
(בראשית פרק כז פסוק לט)
וַאֲתֵיב
יִצחָק
אֲבוּהִי
וַאֲמַר
לֵיהּ
הָא
מִטוּבָא
דְאַרעָא
יְהֵי
מוֹתְבָך
וּמִטַלָא
דִשׁמַיָא
מִלְעֵילָא
:
מושבך
-
ג':
בר'
כז
,
לט;
במ'
כד
,
כא;
ש"א
כ
,
יח.
מעל
-
ג'
(קמץ):
*בר'
כז
,
לט;
מט
,
כה;
תה'
נ
,
ד.
ויען
-
ל'
ראש'
פסוק';
מושבך
-
ג';
מעל
-
ג'.
משמני
הארץ
וגו'
-
זו
איטליאה
של
יון
(ראה
ב"ר
סז
,
ו).
הנה
משמני
הארץ
יהיה
מושביך
-
ארץ
טובה
תנחל.
הנה
משמני
הארץ
יהיה
מושבך
-
טעם
הנה
לאמר:
הנה
אוכל
לתת
לך
משמני
הארץ
ומטל
השמים
,
כי
לשניכם
יספיק
שיהיה
משמני
הארץ
וטל
שמים
,
אבל
בענין
הממשלה
-
שלו
תהיה
ולו
תעבוד.
ולא
נתן
לו
גם
כן
"רוב
דגן
ותירוש"
כאחיו
(לעיל
,
כח)
,
כי
רצה
לכבד
המבורך
ראשונה
עליו.
ואחרי
כן
אמר
ליעקב
"ויתן
לך
את
ברכת
אברהם...
לרשתך
את
ארץ
מגוריך"
(בר'
כח
,
ד)
,
להיות
לו
רוב
הדגן
והתירוש
בארץ
כנען
מתנת
אברהם
,
ולעשו
יהיה
הטל
ומשמני
הארץ
בארץ
אחרת.
ויען.
הנה
משמני
הארץ
-
הארץ
שתירש
אותה
ותשב
בה
,
תהיה
משמני
הארץ
,
והוא
הר
שעיר.
ומטל
השמים
-
כלומר:
מתחת
תהיה
ארצך
שמנה
,
ומעל
יהיה
לך
מטל
השמים.
וזאת
היא
הברכה
שתספיק
לך
ולו:
שארצו
תהיה
שמנה
,
וארצך
גם
כן.
וברכו
יצחק
ואמר
אליו:
הנה
משמני
הארץ
יהיה
מושבך
,
ותתברך
ארצך
בטל
השמים
מעל.
וחרבך
יהיה
כלי
להמציא
טרפך
,
וזה
יהיה
בשתנצח
כל
מי
שירצה
לקום
עליך.
ואחיך
תעבוד
,
והיה
כאשר
תמשול
,
יזדמן
לך
שתפרק
עולו
מעל
צואריך
(בנוסחנו:
צוארך);
וזה
יהיה
כשלא
יהיה
ראוי
זרע
יעקב
לזאת
הברכה
מפני
מריו
ורוע
פעולותיו
,
כי
אז
יסור
ממך
זה
העבדות.
וזה
,
כי
כמו
אלו
הברכות
המתמידות
לא
יתכן
שתהיינה
אלא
לראוי
להם
,
ואמנם
הברכות
שיהיו
בעת
מה
מהזמן
ובמקום
מה
,
יתכן
שיתקיימו
לראוי
ולבלתי
ראוי.
וזה
ממה
שנבאר
באור
שלם
בגזרת
השם
בפרשת
'וישלח
יעקב'
(בה"פ
לב
,
ח).