תנ"ך - ויהי
כאשר
ילדה
רחל
את־יוסף
ויאמר
יעקב
אל־לבן
שלחני
ואלכה
אל־מקומי
ולארצי:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיְהִ֕י
כַּאֲשֶׁ֛ר
יָלְדָ֥ה
רָחֵ֖ל
אֶת־יוֹסֵ֑ף
וַיֹּ֤אמֶר
יַֽעֲקֹב֙
אֶל־לָבָ֔ן
שַׁלְּחֵ֙נִי֙
וְאֵ֣לְכָ֔ה
אֶל־מְקוֹמִ֖י
וּלְאַרְצִֽי:
(בראשית פרק ל פסוק כה)
וַיְהִי
כַּאֲשֶׁר
יָלְדָה
רָחֵל
אֶת־יוֹסֵף
וַיֹּאמֶר
יַעֲקֹב
אֶל־לָבָן
שַׁלְּחֵנִי
וְאֵלְכָה
אֶל־מְקוֹמִי
וּלְאַרְצִי:
(בראשית פרק ל פסוק כה)
ויהי
כאשר
ילדה
רחל
את־יוסף
ויאמר
יעקב
אל־לבן
שלחני
ואלכה
אל־מקומי
ולארצי:
(בראשית פרק ל פסוק כה)
ויהי
כאשר
ילדה
רחל
את־יוסף
ויאמר
יעקב
אל־לבן
שלחני
ואלכה
אל־מקומי
ולארצי:
(בראשית פרק ל פסוק כה)
וַהֲוָה
כַּד
יְלֵידַת
רָחֵל
יָת
יוֹסֵף
וַאֲמַר
יַעֲקֹב
לְלָבָן
שַׁלְחַנִי
וַאֲהָך
לְאַתרִי
וּלאַרעִי
:
כאשר
ילדה
רחל
את
יוסף
-
משנולד
שטנו
של
עשו
(ראה
ב"ר
עג
,
ז)
―
שנאמר:
"והיה
בית
יעקב
אש
ובית
יוסף
להבה
[ובית
עשו
לקש]"
(עו'
א
,
יח)
,
אש
בלא
להבה
אינו
שולט
למרחוק
―
משנולד
יוסף
,
בטח
יעקב
ורצה
לשוב
,
שנאמר:
תנה
את
נשי
ואת
ילדי
-
איני
רוצה
לצאת
כי
אם
ברשות.
[(תרי"ק:)
ויהי
כאשר
ילדה
רחל
את
יוסף
-
לפי
שעדיין
לא
נולדו
השבטים
כולם
,
לא
ביקש
לצאת
,
שהיה
מתיירא:
לפי
שעדיין
לא
ילדה
רחל
,
היה
מתיירא
מעשו
,
שמא
יקח
אותה
בעל
כורחו.
והיה
יעקב
מעכב
כל
לידת
השבטים
בשביל
רחל.
ומיד
כשילדה
רחל
,
אמר:
תנה
את
נשי
-
שאיני
מתיירא
יותר
מעשו
,
שיקח
לי
את
רחל
,
שהרי
כבר
ילדה
,
ויראה
אותו
רשע
שאינה
עקרה
,
וימנע
מלקחתה]
שלחני
-
כי
עתה
כשנולד
יוסף
,
נשלמו
שבע
שנים
אחרות
של
רחל.
כאשר
ילדה
רחל
את
יוסף
-
אז
שלמו
ארבע
עשרה
שנה
של
עבודת
נשיו.
ויהי
כאשר
ילדה
רחל
-
כיון
שילדה
רחל
,
שהיתה
עקרה
,
אמר
יעקב:
אין
לו
טענה
ללבן
שיעכבני
עוד
,
כי
כבר
ילדו
בנותיו
ושפחותיו
שנתן
לי.
ויש
דרש
(ב"ר
עג
,
ו):
כיון
שנולד
יוסף
,
בטח
מרעתו
של
עשו
,
כי
נאמר
לו
בנבואה
,
כי
זרעו
של
עשו
עתיד
ליפול
ביד
זרעו
של
יוסף;
לפיכך
רצה
ללכת
לו
אל
ארצו.
שלחני
-
כלומר:
תן
לי
רשות
ללכת.
עוד
ספר
,
שאחר
שילדה
רחל
את
יוסף
,
שאל
יעקב
מלבן
,
שישלחהו
עם
נשיו
ובניו
אשר
עבד
אותו
בהן
-
רוצה
לומר:
בעבור
נשיו.
ואפשר
שיהיה
שב
המאמר
אל
נשיו
ובניו;
וזה
,
כי
הוא
אמנם
בחר
בנשיו
ועבד
אותו
בהן
,
בעבור
שיהיה
לו
בנים;
ולזה
הוא
מבואר
שהוא
עֲבָדוֹ
בעבור
בניו
,
כי
הם
התכלית
אשר
בעבורו
היתה
זאת
העבודה.