תנ"ך - אנכי
האל
בית־אל
אשר
משחת
שם
מצבה
אשר
נדרת
לי
שם
נדר
עתה
קום
צא
מן־הארץ
הזאת
ושוב
אל־ארץ
מולדתך:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
אָנֹכִ֤י
הָאֵל֙
בֵּֽית־אֵ֔ל
אֲשֶׁ֨ר
מָשַׁ֤חְתָּ
שָּׁם֙
מַצֵּבָ֔ה
אֲשֶׁ֨ר
נָדַ֥רְתָּ
לִּ֛י
שָׁ֖ם
נֶ֑דֶר
עַתָּ֗ה
ק֥וּם
צֵא֙
מִן־הָאָ֣רֶץ
הַזֹּ֔את
וְשׁ֖וּב
אֶל־אֶ֥רֶץ
מוֹלַדְתֶּֽךָ:
(בראשית פרק לא פסוק יג)
אָנֹכִי
הָאֵל
בֵּית־אֵל
אֲשֶׁר
מָשַׁחְתָּ
שָּׁם
מַצֵּבָה
אֲשֶׁר
נָדַרְתָּ
לִּי
שָׁם
נֶדֶר
עַתָּה
קוּם
צֵא
מִן־הָאָרֶץ
הַזֹּאת
וְשׁוּב
אֶל־אֶרֶץ
מוֹלַדְתֶּךָ:
(בראשית פרק לא פסוק יג)
אנכי
האל
בית־אל
אשר
משחת
שם
מצבה
אשר
נדרת
לי
שם
נדר
עתה
קום
צא
מן־הארץ
הזאת
ושוב
אל־ארץ
מולדתך:
(בראשית פרק לא פסוק יג)
אנכי
האל
בית־אל
אשר
משחת
שם
מצבה
אשר
נדרת
לי
שם
נדר
עתה
קום
צא
מן־הארץ
הזאת
ושוב
אל־ארץ
מולדתך:
(בראשית פרק לא פסוק יג)
אֲנָא
אֱלָהָא
דְּאִתגְּלִיתִי
עֲלָך
בְּבֵית
אֵל
דִּמשַׁחתָּא
תַמָן
קָמָא
דְּקַייֵמתָּא
קֳדָמַי
תַּמָן
קְיָם
כְּעַן
קוּם
פּוֹק
מִן
אַתרָא
הָדֵין
וְתוּב
לַאֲרַע
יַלָדוּתָך
:
האל
בית
-
אל
-
ב'
(בלישנא):
בר'
לא
,
יג;
לה
,
ז.
האל
ביתאל
(בנוסחנו:
בית
אל)
-
כמו:
אל
ביתאל
,
ה"י
יתירה
,
ודרך
המקרא
לדבר
כן
,
כמו
"כי
אתם
באים
אל
הארץ
כנען"
(במ'
לד
,
ב).
אשר
משחת
שם
מצבה
-
לשון
'ריבוי
וגדולה'
כנמשח
למלכות
,
כך:
"ויצוק
שמן
על
ראשה"
(בר'
כח
,
יח)
-
להיות
משוחה
למזבח
(ראה
תנח'
וישלח
ח).
אשר
נדרת
לי
-
וצריך
אתה
לשלמו
,
שאמרת
"יהיה
בית
אלהים"
(בר'
כח
,
כב;
ראה
תנח'
שם)
,
שתקריב
שם
קרבנות.
אשר
משחת
-
להקדישה
,
ועדיין
לא
הקרבת
עליה
נדריך.
אנכי
האל
ביתאל
(בנוסחנו:
בית
אל)
-
טעמו:
אנכי
האל
-
אל
ביתאל
,
כמו
"ועץ
הדעת
טוב
ורע
(בר'
ב
,
ט).
אנכי
האל
בית
אל
-
יספר
יעקב
לנשיו
כל
מה
שאמר
לו
"מלאך
האלהים
בחלום"
(לעיל
,
יא)
,
כי
הכל
פיוס
להן
שתלכנה
עמו
,
אבל
מה
שיספר
לא
חלום
אחד
הוא
,
כי
מאמר
"שא
נא
עיניך
וראה
כל
העתודים"
(שם
,
יב)
,
היה
בהיותו
עובד
את
לבן
בצאנו
,
בעת
יחם
הצאן
באחת
מן
השנים
הראשונות
,
ומאמר
אנכי
האל
בית
אל
היה
אחרי
כן
בעת
הנסיעה
,
כי
אחר
שאמר
לו
קום
צא
מן
הארץ
הזאת
,
לא
נתעכב
עוד
בחרן
לרעות
עוד
צאן
לבן
,
ויעלו
התישים
על
הצאן
ותלדנה
נקודים
וטלואים
,
רק
ממחרת
החלום
שלח
לרחל
וללאה
ויספר
להם
חלומו
,
והלכו
להם.
וטעם
אנכי
האל
בית
אל
-
פירש
רבנו
שלמה:
ה"א
יתרה
,
והוא
כמו
'אנכי
אל
בית
אל'
,
וכמהו
"אל
הארץ
כנען"
(במ'
לד
,
ב).
ובעלי
הלשון
(ראב"ע
ורד"ק)
תקנו:
אנכי
האל
אל
בית
אל
,
וכן
"ועץ
הדעת
טוב
ורע"
(בר'
ב
,
ט);
"העבותות
הזהב"
(שמ'
לט
,
יז);
והמלאך
ידבר
בלשון
שולחו.
ועל
דרך
האמת
,
יאמר
המלאך
הזה:
אנכי
-
האל
בית
אל
,
וכן
"ויקרא
למקום
אל
בית
אל"
(בר'
לה
,
ז)
,
כמו
שאמר
"ציון
קדוש
ישראל"
(יש'
ס
,
יד).
ויונתן
בן
עוזיאל
אמר
(יש'
ו
,
ג):
"קדיש
בשמי
מרומא...
בית
שכינתיה"
והוא
"המלאך
הגואל"
(בר'
מח
,
טז);
וכן
"בכל
ביתי
נאמן
הוא"
(במ'
יב
,
ז);
והמשכיל
יבין.
וטעם
אשר
משחת
שם
מצבה
אשר
נדרת
לי
שם
נדר
-
כי
אתה
נדרת
להיות
עובד
לשם
המיוחד
בארץ
הנבחרת
,
ולהיות
לך
האבן
"בית
אלהים"
,
ולהוציא
שם
מעשרותיך
(ראה
בר'
כח
,
כא
-
כב)
,
ואם
תאחר
נדריך
,
עוד
יקצוף
האלהים
על
קולך
(ע"פ
קה'
ה
,
ה).
אנכי
האל
ביתאל
-
חסר
הנסמך
,
ורוצה
לומר:
האל
-
אל
ביתאל
,
כמו
"הארון
הברית"
(יהו'
ג
,
יד).
וענין
אל
ביתאל
,
רוצה
לומר
,
שנגליתי
לך
בביתאל.
אשר
נדרת
לי
-
כבר
כתבנו
(לעיל
,
ג)
,
כי
המלאך
ידבר
בלשון
אדניו
,
כאִלו
הוא
מדבר.
כי
יעקב
לא
נדר
למלאך
אלא
לאל.
האל
בית
אל
-
הרצון
בו:
אל
של
בית
אל;
והרצון
בו:
המלאך
הנגלה
לך
בבית
אל.
ואמר
אליו
עוד:
אנכי
האל
שנגליתי
לך
בבית
אל
,
שמשחת
שם
מצבה
,
ונדרת
לי
שם
נדר
,
שתהיה
עובד
השם
יתעלה
באבן
ההיא
,
ותתן
לי
מעשר
מכל
אשר
אתן
לך
(ראה
בר'
כח
,
כב);
עתה
קום
צא
מן
הארץ
הזאת
ושוב
אל
ארץ
מולדתיך!