תנ"ך - ויקח
את־אחיו
עמו
וירדף
אחריו
דרך
שבעת
ימים
וידבק
אתו
בהר
הגלעד:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיִּקַּ֤ח
אֶת־אֶחָיו֙
עִמּ֔וֹ
וַיִּרְדֹּ֣ף
אַחֲרָ֔יו
דֶּ֖רֶךְ
שִׁבְעַ֣ת
יָמִ֑ים
וַיַּדְבֵּ֥ק
אֹת֖וֹ
בְּהַ֥ר
הַגִּלְעָֽד:
(בראשית פרק לא פסוק כג)
וַיִּקַּח
אֶת־אֶחָיו
עִמּוֹ
וַיִּרְדֹּף
אַחֲרָיו
דֶּרֶךְ
שִׁבְעַת
יָמִים
וַיַּדְבֵּק
אֹתוֹ
בְּהַר
הַגִּלְעָד:
(בראשית פרק לא פסוק כג)
ויקח
את־אחיו
עמו
וירדף
אחריו
דרך
שבעת
ימים
וידבק
אתו
בהר
הגלעד:
(בראשית פרק לא פסוק כג)
ויקח
את־אחיו
עמו
וירדף
אחריו
דרך
שבעת
ימים
וידבק
אתו
בהר
הגלעד:
(בראשית פרק לא פסוק כג)
וּדבַר
יָת
אֲחוֹהִי
עִמֵיהּ
וּרדַף
בָּתְרוֹהִי
מַהלַך
שִׁבעָה
יוֹמִין
וְאַדבֵּיק
יָתֵיהּ
בְּטוּרָא
דְגִלעָד
:
את
אחיו
-
קרוביו.
דרך
שבעת
ימים
-
כל
אותן
שלשה
ימים
,
שהלך
המגיד
להגיד
ללבן
,
הלך
יעקב
לדרכו;
נמצא
רחוק
מלבן
דרך
ששה
ימים
,
ובשביעי
השיגו
לבן.
למדנו:
כל
מה
שהלך
יעקב
לשבעה
ימים
,
הלך
לבן
ביום
אחד
(ב"ר
עד
,
ו)
[שנאמר:
וירדוף
אחריו
דרך
שבעת
ימים
,
ולא
נאמר:
וירדוף
אחריו
שבעת
ימים].
דרך
שבעת
ימים
-
כי
יעקב
היה
הולך
לאט
בשביל
צאנו
,
ולבן
שהיה
רחוק
ממנו
הלך
לגזוז
את
צאנו
,
כדכתיב
"וישם
דרך
שלשת
ימים
בינו
ובין
יעקב"
(בר'
ל
,
לו)
,
והוא
מיהר
לרדוף
,
והשיגו
לסוף
שבעת
ימים.
ויבא
אלהים
אל
לבן
הארמי
-
קודם
וידבק
אותו
,
ופירושו:
וכבר
בא
אלהים;
וכבר
הראיתיך
רבים
כמוהו.
ובא
האלהים
לכבוד
יעקב.
מטוב
עד
רע
-
דבר
שתחשוב
אתה
שהוא
טוב
,
לא
תדבר
לו
להשיבו.
ביום
השלישי
-
שהרי
שלשה
ימים
היה
ביניהם
(ראה
בר'
ל
,
לו).
דרך
שבעת
ימים
-
כל
אותן
שלשה
ימים
הלך
המגיד
להגיד
את
לבן
שהלך
יעקב
לדרכו
,
נמצא
רחוק
מלבן
ששה
ימים
,
ובשביעי
השיגו;
ולמדנו
שכל
מה
שהלך
יעקב
בששה
ימים
,
הלך
לבן
ביום
אחד;
לשון
רבנו
שלמה
מבראשית
רבא
(עד
,
ו).
ונכון
הוא
שילך
לבן
כגבור
לרוץ
אורח
(ע"פ
תה'
יט
,
ו)
,
כי
כן
דרך
הרודפים
,
אבל
לבן
דרך
שלשת
ימים
שם
בין
צאנו
ובין
הצאן
אשר
ביד
יעקב
,
לא
בין
העיר
ובין
צאנו
,
כאלו
לבן
רועה
צאנו
במזרח
לעיר
,
ויעקב
-
למערבה
,
וביניהם
דרך
שלשת
ימים;
והנה
יעקב
מן
העיר
נסע
,
כי
שם
ביתו
,
בניו
ובנותיו
וכל
אשר
לו
,
מלבד
הצאן
,
והוגד
ללבן
ביום
השלישי
,
כי
לא
הרגישו
ביום
הראשון
,
ושב
לבן
לעירו
ולקח
את
אחיו
משם
,
ורדף
אחריו
מעירו
שבעת
ימים
,
והשיגו
ביום
השביעי.
אבל
נאמר
על
דעת
בראשית
רבא
,
כי
מן
השדה
אשר
שם
הצאן
נסע
יעקב
,
ולבן
לקח
את
אחיו
עמו
מגוזזי
צאנו.
וב'פירקי
רבי
אליעזר'
(פר"א
לו)
נראה
כי
לבן
שב
לעירו
,
ומשם
לקח
כל
גבור
וכל
בן
חיל
ורדף
אחריו
משם.
וידבק
אותו
בהר
הגלעד
-
כי
ביום
השביעי
בערב
הגיע
לבן
אל
תחת
ההר
,
וראה
את
יעקב
חונה
עליו
מרחוק
,
ולן
בלילה
ההוא
למטה
,
ויבא
אליו
החלום.
ויקח.
אחיו
-
קרוביו
ואוהביו.
ויקח
בניו
עמו
,
ורדף
אחריו
דרך
שבעת
ימים
מהמקום
שהיה
שם
יעקב
,
כי
הוא
עבר
דרך
שם
,
ולזה
הרגיש
שלקחו
התרפים;
ולא
יתכן
לאמר
שרדף
אחר
יעקב
מהמקום
שנסע
לבן
ממנו
עד
הגיעו
לבית
יעקב
,
כי
בדרך
ההוא
לא
היה
רודף
אחריו
,
כי
יעקב
לא
היה
שם
,
אבל
היה
מתרחק
מלבן
והולך
בצד
השני.
ולזה
אחשב
שכבר
רדף
אותו
דרך
שבעת
ימים
,
לפי
המהלך
הבינוני
,
מהמקום
אשר
היה
שם
יעקב.
והנה
הלך
לבן
בשבעה
ימים
מה
שהלך
יעקב
בשלשה
עשר
יום
,
כי
ששה
ימים
הלך
יעקב
קודם
שהגיע
לבן
אל
המקום
שנסע
ממנו
יעקב;
וזה
לאות
כי
לא
היה
הולך
יעקב
בדמות
בורח
,
אבל
היה
מתנהל
לאטו
,
לרגל
המלאכה
אשר
לפניו
(ע"פ
בר'
לג
,
יד);
ולזאת
הסבה
גם
כן
לא
השאיר
דבר
מקנייניו
שלא
הביא
עמו.
ואם
נקראהו
רודף
אחרי
יעקב
מהמקום
שנסע
ממנו
לבן
,
שהיה
גוזז
שם
צאנו
,
הנה
יהיה
מהלך
לבן
בארבעה
ימים
כמהלך
יעקב
בעשרה
ימים
,
וזה
מבואר
ממה
שזכרנו.
ואולם
הרב
רבי
שלמה
יצחקי
ז"ל
הבין
שאמרו
דרך
שבעת
ימים
,
אין
הרצון
בו:
דרך
שבעת
ימים
לפי
המהלך
הבינוני
,
אך
הרצון
בו:
הדרך
שהלך
יעקב
בשבעה
ימים;
ויתחייב
מזה
שיהיה
מהלך
לבן
ביום
אחד
כמהלך
יעקב
בשבעה
ימים;
וזה
דרך
דרש
(ראה
ב"ר
עד
,
ו)
,
ואולם
לפי
הפשט
הוא
כפי
מה
שביארנו.
והנה
השיג
לבן
את
יעקב
בהר
הגלעד;
ולחוזק
ההשגחה
האלהית
ביעקב
בא
דבר
השם
יתעלה
ללבן
בחלום
הלילה
,
והזהירהו
שלא
ידבר
עם
יעקב
מטוב
ועד
רע
לבלבל
כונתו
ולהשיבו.
וזה
ליראו
,
שלא
יזיק
לו
ולא
יאנוס
אותו
לשוב
אצלו
,
כי
גם
ההתנגדות
בדבור
-
ואע"פ
שיחשבהו
לבן
להטיב
ליעקב
-
מנע
ממנו
השם.