תנ"ך - אם־כה
יאמר
נקדים
יהיה
שכרך
וילדו
כל־הצאן
נקדים
ואם־כה
יאמר
עקדים
יהיה
שכרך
וילדו
כל־הצאן
עקדים:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
אִם־כֹּ֣ה
יֹאמַ֗ר
נְקֻדִּים֙
יִהְיֶ֣ה
שְׂכָרֶ֔ךָ
וְיָלְד֥וּ
כָל־הַצֹּ֖אן
נְקֻדִּ֑ים
וְאִם־כֹּ֣ה
יֹאמַ֗ר
עֲקֻדִּים֙
יִהְיֶ֣ה
שְׂכָרֶ֔ךָ
וְיָלְד֥וּ
כָל־הַצֹּ֖אן
עֲקֻדִּֽים:
(בראשית פרק לא פסוק ח)
אִם־כֹּה
יֹאמַר
נְקֻדִּים
יִהְיֶה
שְׂכָרֶךָ
וְיָלְדוּ
כָל־הַצֹּאן
נְקֻדִּים
וְאִם־כֹּה
יֹאמַר
עֲקֻדִּים
יִהְיֶה
שְׂכָרֶךָ
וְיָלְדוּ
כָל־הַצֹּאן
עֲקֻדִּים:
(בראשית פרק לא פסוק ח)
אם־כה
יאמר
נקדים
יהיה
שכרך
וילדו
כל־הצאן
נקדים
ואם־כה
יאמר
עקדים
יהיה
שכרך
וילדו
כל־הצאן
עקדים:
(בראשית פרק לא פסוק ח)
אם־כה
יאמר
נקדים
יהיה
שכרך
וילדו
כל־הצאן
נקדים
ואם־כה
יאמר
עקדים
יהיה
שכרך
וילדו
כל־הצאן
עקדים:
(בראשית פרק לא פסוק ח)
אִם
כְּדֵין
הֲוָה
אָמַר
נְמוֹרִין
יְהֵי
אַגרָך
וִילִדָן
כָּל
עָנָא
נְמוֹרִין
וְאִם
כְּדֵין
הֲוָה
אָמַר
רְגוֹלִין
יְהֵי
אַגרָך
וִילִדָן
כָּל
עָנָא
רְגוֹלִין
:
וילדו
כל
הצאן
נקודים
-
בזה
לא
הועיל
מחשוף
הלבן.
וזה
שאמר
עקודים
יהיה
שכרך
-
ידוע
שהחליף
משכורתו
לקחת
עקודים
לבדם
,
וכן
פעם
אחרת
נקודים.
ואתנה
ידעתן
-
כלומר:
מה
שאביכן
מראה
לי
פנים
זועפות
-
לא
מן
הדין
,
כי
אתנה
ידעתן
כי
בכל
כחי
עבדתיהו
,
ואין
זה
כי
אם
רוע
לב
,
כי
אני
לא
עשיתי
עמו
רק
טוב
,
אבל
הוא
עושה
עמי
רעות
והחליף
את
משכרתי
-
שבתחילה
אמר
"לו
יהי
כדבריך"
(בר'
ל
,
לד)
,
ואחר
חזר
בו
והחליף
,
ולא
עמד
בדיבורו.
עשרת
מונים
-
לפי
הפשט
,
לאו
דווקא
,
אלא
הרבה
פעמים
,
כמו
"ואפו
עשר
נשים
לחמכם"
וגו'
(וי'
כו
,
כו).
'מונין'
-
מניינין;
וגם
יש
לפרש
לשון
'אונאה'
,
כמו
"והאכלתי
את
מונייך
את
בשרם"
(יש'
מט
,
כו).
ואם
תאמרו:
לא
הרע
לך
,
כי
בכל
הצלחת
-
זהו
בעל
כרחו
ולא
ברצונו
היה
,
כי
ברצונו
הרע
לי
,
אלא
שהקדוש
ברוך
הוא
לא
נתנו
להרע
,
אלא
היה
מטיב
לי
,
שאם
כה
יאמר
נקודים
יהיה
שכרך
,
כשהוא
רואה
שמאותו
מין
נולדו
הרבה
,
היה
מחליף
לי
לשנה
הבאה
למין
אחר;
וכך
היה
עושה
בכל
שנה
כדי
להמעיט
שכרי
,
והקדוש
ברוך
הוא
היה
מצליח
לי
,
והיו
כולן
יולדות
מאותו
המין
שהיה
מַתְנֶה
לי.
וטעם
אם
כה
יאמר
נקדים
יהיה
שכרך
-
כי
מתחלה
נתן
לו
שני
המראות
,
נקודים
וטלואים
,
גם
החום
בכשבים
,
וחזר
בו
לתת
מראה
אחר
,
והיה
מחליף
אותו
בכל
שנה
,
והיו
הצאן
יולדות
כן.
ולא
היה
זה
במקלות
,
כי
הוא
יספר
להן
מעשה
השם
הגדול
שעשה
עמו
להפליא
מדי
שנה
בשנה
,
כאשר
אמר
"ולא
נתנו
אלהים
להרע
עמדי"
(לעיל
,
ז).
גם
יתכן
שהיה
מחליף
את
משכורתו
אחרי
אשר
היו
הצאן
מעוברות
,
והיו
יולדות
כרצון
יעקב
,
כאשר
ישר
בעיני
היוצר
לעשות.
ובבראשית
רבא
(עד
,
ג):
צפה
הקדוש
ברוך
הוא
מה
לבן
עתיד
לעשות
ליעקב
אבינו
,
והוא
צר
צורה
כיוצא
בה;
'אם
כה
אמר'
אין
כתוב
כאן
,
אלא
אם
כה
יאמר
וכו'.
אם
כה.
כל
הצאן
-
רוב
הצאן
,
כמו
"וכל
הארץ
באו
מצרימה"
(בר'
מא
,
נז)
,
והדומים
לו.
וזכר
נקודים
ועקודים
,
והוא
הדין
לטלואים
(ראה
בר'
ל
,
לט).
ואתנה
ידעתן
כי
בכל
כחי
עבדתי
את
אביכן
,
והשתדלתי
לרעות
הצאן
בהשגחה
נוספת
,
ועם
כל
זה
הוא
לא
נהג
עמי
כשורה
,
אבל
התל
בי
והחליף
משכורתי
פעמים
רבות.
ולא
נתנו
השם
יתעלה
להרע
עמדי
,
כי
אם
כה
יאמר:
נקודים
יהיה
שכרך
-
וילדו
כל
הצאן
נקודים
,
ואם
כה
יאמר:
עקודים
יהיה
שכרך
-
וילדו
כל
הצאן
עקודים
,
כי
הציל
אלהים
מקנה
אביכן
ונתנו
לי.