תנ"ך - ויאמר
יעקב
אלהי
אבי
אברהם
ואלהי
אבי
יצחק
ה'
האמר
אלי
שוב
לארצך
ולמולדתך
ואיטיבה
עמך:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיֹּאמֶר֘
יַעֲקֹב֒
אֱלֹהֵי֙
אָבִ֣י
אַבְרָהָ֔ם
וֵאלֹהֵ֖י
אָבִ֣י
יִצְחָ֑ק
יְהוָ֞ה
הָאֹמֵ֣ר
אֵלַ֗י
שׁ֧וּב
לְאַרְצְךָ֛
וּלְמוֹלַדְתְּךָ֖
וְאֵיטִ֥יבָה
עִמָּֽךְ:
(בראשית פרק לב פסוק י)
וַיֹּאמֶר
יַעֲקֹב
אֱלֹהֵי
אָבִי
אַבְרָהָם
וֵאלֹהֵי
אָבִי
יִצְחָק
יְהוָה
הָאֹמֵר
אֵלַי
שׁוּב
לְאַרְצְךָ
וּלְמוֹלַדְתְּךָ
וְאֵיטִיבָה
עִמָּךְ:
(בראשית פרק לב פסוק י)
ויאמר
יעקב
אלהי
אבי
אברהם
ואלהי
אבי
יצחק
ה'
האמר
אלי
שוב
לארצך
ולמולדתך
ואיטיבה
עמך:
(בראשית פרק לב פסוק י)
ויאמר
יעקב
אלהי
אבי
אברהם
ואלהי
אבי
יצחק
יהוה
האמר
אלי
שוב
לארצך
ולמולדתך
ואיטיבה
עמך:
(בראשית פרק לב פסוק י)
וַאֲמַר
יַעֲקֹב
אֱלָהֵיהּ
דְּאַבָּא
אַברָהָם
וֵאלָהֵיהּ
דְּאַבָּא
יִצחָק
יְיָ
דְּאָמַר
לִי
תּוּב
לְאַרעָך
וּליַלָדוּתָך
וְאוֹטֵיב
עִמָך
:
ויאמר
-
ה'
בטעמא
(זרקא)
בתורה
(בראשי
פסוקים):
בר'
ב
,
כג;
לב
,
י;
שמ'
יח
,
י;
במ'
יא
,
כא;
טז
,
כח.
ויאמר
-
י"ב
בטעמא
(זרקא)
בראשי
פסוקים:
בר'
ב
,
כג;
לב
,
י;
שמ'
יח
,
י;
במ'
יא
,
כא;
טז
,
כח;
ש"א
יז
,
לז;
כג
,
י;
מ"א
א
,
כד;
מ"ב
ה
,
יז;
יח'
לז
,
יא;
אס'
ה
,
יב;
דה"ב
ב
,
יא.
ויאמר
יעקב
אלהי
אבי
אברהם
ואלהי
אבי
יצחק
-
ולהלן
הוא
אומר
"ופחד
יצחק"
(בר'
לא
,
מב;
וראה
פירושו
שם)!?
ועוד:
מהו
שחזר
והזכיר
שם
המיוחד
,
היה
לו
לכתוב:
האומר
שוב
לארצך
וגו'?!
אלא
כך
אמר
יעקב
לפני
הקדוש
ברוך
הוא:
שתי
הבטחות
הבטחתני:
אחת
ביציאתי
מבית
אבא
אמרת
לי:
"אלהי
אברהם
אביך
ואלהי
יצחק"
(בר'
כח
,
יג)
,
ושם
אמרת
לי:
"ושמרתיך
בכל
אשר
תלך"
(בר'
כח
,
טו).
ובבית
לבן
אמרת
לי:
"שוב
אל
ארץ
אבותיך"
וגו'
(בר'
לא
,
ג)
,
ושם
נגלית
לי
בשם
המיוחד
לבדו
,
שנאמר
"ויאמר
יי'
אל
יעקב
שוב
אל
ארץ
אבותיך"
וגו'
(בר'
לא
,
ג);
בשתי
הבטחות
הללו
אני
בא
לפניך.
אלהי
אבי
אברהם
ואלהי
אבי
יצחק
-
שהבטחתני
בלשון
זה
מִצֵאתי
מבאר
שבע:
"ויאמר
אני
יי'
אלהי
אברהם
אביך
ואלהי
יצחק"
(בר'
כח
,
יג).
מחנה
-
זכר
ונקבה
,
כ'בית'
(ראה
מש'
ב
,
יח)
ו'מקום'
(ראה
ש"ב
יז
,
יט).
והיה
המחנה
הנשאר
-
אולי
יהיה
שיברחו
,
או
תשוך
חמת
אחיו
בהכותו
המחנה
האחת
,
או
יבוא
להם
ריווח
והצלה
מהשם
(ע"פ
אס'
ד
,
יד);
וכמהו
"אם
תחזק
ארם
ממני
והיית
לי
לישועה"
(ש"ב
י
,
יא).
ומה
שאמר
רב
שלמה
,
שיהיה
לפליטה
-
בעל
כרחו
,
הוא
דרך
דרש.
ואם
השם
אמר
לו
"והיה
זרעך
כעפר
הארץ"
(בר'
כח
,
יד)
,
לא
ידע
אם
על
אלה
או
על
אחרים.
כי
הנה
יוסף
,
כאשר
נמכר
היה
חי
,
והוא
לא
ידע
(ראה
בר'
לז
,
לג);
כי
אין
הנביא
יודע
הנסתרות
,
אם
לא
יגלה
לו
השם.
ואלישע
אמר
"ויי'
העלים
ממני"
(מ"ב
ד
,
כז).
גם
זאת
תשובה
לשואלים:
איך
פחד
יעקב
והשם
הבטיחו
,
והוא:
"ואהיה
עמך"
(בר'
לא
,
ג)?
גם
זה
פירוש
ואיטיבה
עמך
-
שיתכן
שימלט
הוא
לבדו.
ועוד
ידענו
,
כי
כל
עון
קטן
וגדול
-
כנגד
העושה;
על
כן
העון
הקל
,
לגדול
יִקָרֵא
'גדול';
ויעקב
פחד
,
שמא
חטא
או
שגג
במחשבתו
,
ובעבור
זה
לא
יהיה
השם
עמו.
ואל
תתמה
,
כי
הנה
משה
,
שאין
למעלה
ממנו
,
והוא
שלחו
להוציא
את
ישראל
ממצרים
,
ובעבור
שגגתו
שלח
מלאך
להמיתו
(ראה
שמ'
ד
,
כד).
האומר
אלי
שוב
לארצך
-
כבר
פירש
(ראב"ע)
,
כי
אין
המדבר
או
המספר
שומר
לאמר
מלה
במלה
,
רק
הטעם
ישמר
,
כי
לא
נאמר
לו
ככה
,
רק
"שוב
אל
ארץ
אבותיך
ולמולדתך
ואהיה
עמך"
(בר'
לא
,
ג);
כמו
שאומר
אותו
הפסוק
"ואתה
אמרת
היטיב
איטיב
עמך
ושמתי
את
זרעך
כחול
הים
אשר
לא
יספר
מרוב"
(להלן
,
יג)
,
וראינו
כי
נאמר
לו
בלשון
אחר:
"ושמתי
את
זרעך
כעפר
הארץ"
(בר'
יג
,
טז;
והכוונה
לבר'
כח
,
יד)
,
ולא
"כחול
הים";
גם:
"ופרצת
ימה
וקדמה"
(בר'
כח
,
יד)
,
ובכאן
כתוב
"אשר
לא
יספר
מרוב".
ואלהי
אבי
יצחק
-
מכאן
תשובה
לאומרים
(רש"י
לבר'
לא
,
מב)
,
שלכך
אמר
"ופחד
יצחק"
(בר'
לא
,
מב)
,
שאין
מיחדים
שמו
של
הקדוש
ברוך
הוא
בחייהם;
כי
עדיין
יצחק
חי
ואמר:
אלהי
אבי
יצחק.
ויאמר.
אלהי
אבי
אברהם
ואלהי
אבי
יצחק
-
אתה
הוא
שהבטחתני
בנסעי
מבית
אבי
,
בזכות
אבותי
אלה
,
ואמרת
לי
"אלהי
אברהם
אביך
ואלהי
יצחק"
(בר'
כח
,
יג);
ובזכותם
אני
מתפלל
לפניך
,
שתקיים
לי
הבטחתך.
וגם
בחרן
הבטחתני
שנית
,
ואמרת
לי:
שוב
לארצך
,
והוא
"ארץ
אבותיך"
(בר'
לא
,
ג)
שאמרת
לי
,
כי
ארצם
היא
ארצי.
ואטיבה
עמך
,
"ואהיה
עמך"
(בר'
לא
,
ג)
שאמר
לו
,
אחד
הוא;
וכבר
כתבנו
(בר'
כא
,
א)
,
כי
בשנות
הדברים
ישמור
המקרא
הטעמים
,
ולא
ישמור
המלות.
והתפלל
יעקב
לשם
יתעלה
ואמר:
אלהי
אבי
אברהם
ואלהי
אבי
יצחק
,
יי'
האומר
אלי:
שוב
לארצך
ולמולדתך
ואיטיבה
עמך!
הנני
בלתי
ראוי
לכל
החסדים
והאמת
אשר
עשית
את
עבדך
,
כי
במקלי
עברתי
את
הירדן
הזה
בבואי
לבית
לבן
,
ועתה
בשובי
הייתי
לשני
מחנות.
ייטב
נא
בעיניך
להצילני
מיד
אחי
עשו
,
פן
יבא
וישחיתני
מבלי
השאיר
לי
שריד;
ואתה
הבטחתני
שתטיב
עמי
,
ותשים
זרעי
כחול
הים
אשר
לא
יספר
מרוב
,
ועם
כל
זה
הנני
מתפחד
מעשו
,
להיותי
בלתי
ראוי
לכמו
זאת
ההשגחה
הנפלאה.