תנ"ך - קטנתי
מכל
החסדים
ומכל־האמת
אשר
עשית
את־עבדך
כי
במקלי
עברתי
את־הירדן
הזה
ועתה
הייתי
לשני
מחנות:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
קָטֹ֜נְתִּי
מִכֹּ֤ל
הַֽחֲסָדִים֙
וּמִכָּל־הָ֣אֱמֶ֔ת
אֲשֶׁ֥ר
עָשִׂ֖יתָ
אֶת־עַבְדֶּ֑ךָ
כִּ֣י
בְמַקְלִ֗י
עָבַ֙רְתִּי֙
אֶת־הַיַּרְדֵּ֣ן
הַזֶּ֔ה
וְעַתָּ֥ה
הָיִ֖יתִי
לִשְׁנֵ֥י
מַחֲנֽוֹת:
(בראשית פרק לב פסוק יא)
קָטֹנְתִּי
מִכֹּל
הַחֲסָדִים
וּמִכָּל־הָאֱמֶת
אֲשֶׁר
עָשִׂיתָ
אֶת־עַבְדֶּךָ
כִּי
בְמַקְלִי
עָבַרְתִּי
אֶת־הַיַּרְדֵּן
הַזֶּה
וְעַתָּה
הָיִיתִי
לִשְׁנֵי
מַחֲנוֹת:
(בראשית פרק לב פסוק יא)
קטנתי
מכל
החסדים
ומכל־האמת
אשר
עשית
את־עבדך
כי
במקלי
עברתי
את־הירדן
הזה
ועתה
הייתי
לשני
מחנות:
(בראשית פרק לב פסוק יא)
קטנתי
מכל
החסדים
ומכל־האמת
אשר
עשית
את־עבדך
כי
במקלי
עברתי
את־הירדן
הזה
ועתה
הייתי
לשני
מחנות:
(בראשית פרק לב פסוק יא)
זְעֵירָן
זָכְוָתִי
מִכֹּל
חִסדִּין
וּמִכָּל
טָבוָן
דַּעֲבַדתּ
עִם
עַבדָּך
אֲרֵי
יְחִידַי
עֲבַרִית
יָת
יַרדְּנָא
הָדֵין
וּכעַן
הֲוֵיתִי
לְתַרתֵּין
מַשׁרְיָן
:
את
-
הירדן
הזה
-
ו':
בר'
לב
,
יא;
דב'
ג
,
כז;
לא
,
ב;
יהו'
א
,
ב
,
יא;
ד
,
כב.
קטנתי
מכל
החסדים
-
נתמעטו
זכיותיי
על
ידי
החסדים
והאמת
שעשית
עמדי
,
לכך
אני
ירא
,
שמא
משהבטחתני
נתלכלכתי
בחטא
,
ויִגְרֹם
לי
לימָסֵר
ביד
עשו.
מכל
האמת
-
אמיתת
דבריך
,
ששמרת
לי
כל
הבטחות
שהבטחתני.
כי
במקלי
-
לא
היה
עמי
לא
כסף
ולא
זהב
ולא
מקנה
,
אלא
מקלי
לבדו.
ומדרש
אגדה
(תנ"ב
ויצא
,
ג):
נתן
מקלו
בירדן
ונבקע
הירדן.
קטנתי
מכל
-
מִלִהיות
לי
החסדים
וגו'
,
וכן
"קטן
מהכיל
את
העולה
ואת
השלמים"
(מ"א
ח
,
סד).
ולפי
שעשית
לי
חסדים
ואמת
יותר
מן
הראוי
לי
,
ואני
עדיין
לא
קיימתי
נדרי
ולא
עבדתיך
כראוי
,
לכך
אני
ירא
אעפ"י
שהבטחתני
,
שאינך
דן
את
האדם
אלא
לפי
מעשיו;
כמו
שמצינו
בחזקיה
,
שאמר
לו
הנביא
"מת
אתה
ולא
תחיה"
(מ"ב
כ
,
א;
יש'
לח
,
א)
,
ואחר
כך
בתפלת
חזקיהו
-
והוסיף
הקדוש
ברוך
הוא
על
ימיו
חמש
עשרה
שנה.
קטנתי
-
כמו
"גם
יכלתי"
(בר'
ל
,
ח)
-
פָחוּת
אני
וקטן
עד
שתעשה
עמי
כל
החסדים.
וכבר
פרשתי
"חסד
ואמת"
(בר'
כד
,
מט).
קטנתי
-
זאת
המלה
בפני
עצמה
,
והטעם:
קטנתי
בעיני
מהיות
ראוי
לכל
הטובות
הגדולות
והאמת
שדברת
לי
וקימת
,
כי
במקלי
עברתי
,
ועתה
גדלת
אותי
עד
שהייתי
לשני
מחנות
,
על
כן
ידעתי
כי
אינני
ראוי
בעיני
שתוסיף
עוד
לעשות
עמי;
על
כן
אני
מתפלל
ומבקש
מאתך
שתצילני
מיד
אחי
,
והיו
כל
דבריך
אמת.
והכני
-
והכה
אותי
,
והכה
אם
על
בנים;
כמו
"והנבואה
עודד
הנביא"
(דה"ב
טו
,
ח)
-
והנבואה
נבואת
עודד
הנביא.
קטנתי
-
כלומר:
איני
מבקש
שתעשה
לי
בזכות
עצמי
,
שכבר
פרעת
לי
יותר
מכדי
מעשיי
,
אלא
על
הבטחתך
ורחמיך
אני
בא
להתפלל
לפניך
,
כי
מעשיי
קטנים
כנגד
החסד
והאמת
שעשית
לי
[הג"ה].
קטנתי
מכל
החסדים
-
נתמעטו
זכיותי
על
ידי
חסדים
ואמת
שעשית
עמי
,
לכך
אני
ירא
,
שמא
משהבטחתני
נתקלקלתי
בחטא
ויגרום
לי
להמסר
ביד
עשו;
לשון
רבנו
שלמה.
ואיננו
נכון
בלשון
הכתוב
,
ועוד
כי
אמר
אחרי
כן
"ואתה
אמרת
היטיב
איטיב
עמך
ושמתי
את
זרעך
כחול
הים"
(להלן
,
יב)
,
ומה
יועיל
הבטחון
ההוא
אם
גרם
החטא
אחרי
כן?
ועוד
כי
יעקב
הזכיר
שתי
הבטחות
שהבטיחו
הקדוש
ברוך
הוא
בבית
אל
ובארץ
,
ואמר
תחלה
מה
שנאמר
לו
בחרן:
"יי'
האומר
אלי
שוב
לארצך
ולמולדתך
ואיטיבה
עמך"
(לעיל
,
י)
,
והוא
שנאמר
לו
בצאתו
מבית
לבן
"שוב
אל
ארץ
אבותיך
ולמולדתך
ואהיה
עמך"
(בר'
לא
,
ג).
והנה
אחרי
כן
לא
היטיב
לו
בכל
החסדים
ובכל
האמת
האלה
,
שיתמעטו
זכיותיו
על
ידיהם!
אבל
קטנתי
-
לומר
,
כי
קטון
הוא
מהיותו
ראוי
לכל
החסדים
שעשה
עמו;
וכן
"מי
יקום
יעקב
כי
קטון
הוא"
(עמ'
ז
,
ב)
-
מהיותו
יכול
לסבול
כל
הנגזר
עליו.
וכך
אמרו
בבראשית
רבא
(עו
,
ד):
קטנתי
-
רבי
אבא
אמר:
איני
כדאי.
והחסדים
הם
הטובות
שעשה
עמו
בלא
נדר
,
והאמת
-
הטובה
אשר
הבטיחו
ואימת
לו
הבטחתו;
יאמר
שאיננו
ראוי
שיבטיחנו
ויעשה
לו
אותן
טובות
שהבטיחו
בהן
,
ולא
לטובות
אחרות
רבות
שעשה
עמו.
ולא
הבנתי
דעת
אנקלוס
,
שתרגם:
"מכל
חסדין
ומכל
טבוון"
,
והוא
רגיל
לתרגם
"חסד
ואמת"
(בר'
מז
,
כט):
"טיבו
וקשוט".
ואולי
עשה
חסדים
-
הצלתו
אשר
הצילו
פעמים
רבות
מכל
צרותיו
,
ועשה
אמת
-
כל
הטוב
הזה
שהיה
לו
,
כי
נתן
לו
בנים
ובנות
ועושר
ונכסים
וכבוד
(ע"פ
קה'
ו
,
ב).
והנכון
בעיני
,
כי
החסדים
הקיימים
יקראו
אמת
,
כי
הוא
מגזרת
'אמנה'
,
כטעם
"ונאמן
ביתך
וממלכתך
עד
עולם"
(ש"ב
ז
,
טז)
,
ענין
קייום;
"לחמו
נתן
מימיו
נאמנים"
(יש'
לג
,
טז);
כאשר
אמר
"היו
תהיה
לי
כמו
אכזב
מים
לא
נאמנו"
(יר'
טו
,
יח).
קטונתי
-
איניני
שואל
מאתך
לפי
מעשי
,
כי
ידעתי
כי
אני
קטון
ונבזה
מעשות
עמי
כל
החסדים
וכל
האמת
אשר
עשית
את
עבדך;
וה'חסד'
הוא
רוב
הטובה
שנתן
לו;
והאמת
-
לפי
שהבטיחו
ואמר
לו
"הנה
אנכי
עמך"
(בר'
כח
,
טו)
,
והוא
ברוך
הוא
מקיים
דברו
הטוב.
אבל
מה
שאני
שואל
מאתך
,
שתשמור
לי
הבטחתך
שאמרת
לי
"ושמרתיך
בכל
אשר
תלך"
(שם)
,
ולא
לזכותי
,
כי
אולי
חטאתי
לפניך;
אלא
לזכות
אבותי
אני
מתפלל
לפניך
,
שתצילני
"מיד
אחי
מיד
עשו"
(להלן
,
יב)
-
איננו
שומר
לי
אחוה
,
כי
'עשו'
הוא
עדין
ברשעתו
ובשנאתו
אותי.
החסדים
-
הם
מה
שעשה
לו
השם
יתעלה
מהטובות
,
ומה
שיעד
לו
מהם.
האמת
-
הוא
מה
שקיים
לו
השם
יתעלה
מיעודיו
הטובים
,
כמו
שבארנו
זה
במה
שקדם
(בה"מ
בר'
כד
,
כז).
במקלי
-
בזולת
שום
קנין;
לא
היה
לי
זולת
מקלי
,
שהייתי
נושא
בדרך
כדי
להמלט
מהכלבים
וממה
שידמה
להם.
והתפלל
יעקב
לשם
יתעלה
ואמר:
אלהי
אבי
אברהם
ואלהי
אבי
יצחק
,
יי'
האומר
אלי:
שוב
לארצך
ולמולדתך
ואיטיבה
עמך!
הנני
בלתי
ראוי
לכל
החסדים
והאמת
אשר
עשית
את
עבדך
,
כי
במקלי
עברתי
את
הירדן
הזה
בבואי
לבית
לבן
,
ועתה
בשובי
הייתי
לשני
מחנות.
ייטב
נא
בעיניך
להצילני
מיד
אחי
עשו
,
פן
יבא
וישחיתני
מבלי
השאיר
לי
שריד;
ואתה
הבטחתני
שתטיב
עמי
,
ותשים
זרעי
כחול
הים
אשר
לא
יספר
מרוב
,
ועם
כל
זה
הנני
מתפחד
מעשו
,
להיותי
בלתי
ראוי
לכמו
זאת
ההשגחה
הנפלאה.