תנ"ך - הצילני
נא
מיד
אחי
מיד
עשו
כי־ירא
אנכי
אתו
פן־יבוא
והכני
אם
על־בנים:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
הַצִּילֵ֥נִי
נָ֛א
מִיַּ֥ד
אָחִ֖י
מִיַּ֣ד
עֵשָׂ֑ו
כִּֽי־יָרֵ֤א
אָֽנֹכִי֙
אֹת֔וֹ
פֶּן־יָב֣וֹא
וְהִכַּ֔נִי
אֵ֖ם
עַל־בָּנִֽים:
(בראשית פרק לב פסוק יב)
הַצִּילֵנִי
נָא
מִיַּד
אָחִי
מִיַּד
עֵשָׂו
כִּי־יָרֵא
אָנֹכִי
אֹתוֹ
פֶּן־יָבוֹא
וְהִכַּנִי
אֵם
עַל־בָּנִים:
(בראשית פרק לב פסוק יב)
הצילני
נא
מיד
אחי
מיד
עשו
כי־ירא
אנכי
אתו
פן־יבוא
והכני
אם
על־בנים:
(בראשית פרק לב פסוק יב)
הצילני
נא
מיד
אחי
מיד
עשו
כי־ירא
אנכי
אתו
פן־יבוא
והכני
אם
על־בנים:
(בראשית פרק לב פסוק יב)
שֵׁיזֵיבנִי
כְעַן
מִיְדָא
דַאֲחִי
מִיְדָא
דְעֵשָׂו
אֲרֵי
דָחֵיל
אֲנָא
מִנֵיהּ
דִּלמָא
יֵיתֵי
וְיִמחֵינַנִי
אִמָא
עַל
בְּנַיָא
:
יבוא
-
ז'
מלא
בתורה:
ראה
לעיל
,
ט.
והכני
-
ב'
(אחד
בפתח
ואחד
בקמץ):
בר'
לב
,
יב;
ש"א
יז
,
ט.
והכני
-
ד'
זוגין
מן
ב'
ב'
זקפא
,
חד
קמץ
וחד
פתח
(ארבעה
זוגות
מלים
מוטעמות
בזקף
,
המלה
מנוקדת
פעם
בקמץ
ופעם
בפתח):
בר'
לב
,
יב;
ש"א
יז
,
ט.
-
בר'
מא
,
ה;
מ"א
יט
,
ה.
-
במ'
יח
,
כ;
דב'
יט
,
יד.
-
מ"א
יא
,
לז;
יש'
מז
,
ג.
אם
-
ז'
בתורה
(בצירה
,
בלישנא):
ראה
בר'
כח
,
ה.
אם
על
בנים
-
ב':
בר'
לב
,
יב;
הו'
י
,
יד.
יבוא
-
ז'
מל'
בתור';
והכני
-
ל'.
מיד
אחי
ומיד
עשו
-
מיד
אחי
שאינו
נוהג
עמי
כאח
,
אלא
כעשו
הרשע.
פן
יבא
והכני
-
לפי
ש"קטנתי
מכל
החסדים";
כאשר
פירשתי
(לעיל
,
יא).
והכני
-
משרת
עצמו
ואחר
עמו
,
כמו
"ושני...
שרי
גדודים
(ש"ב
ד
,
ב);
וכן
הוא:
והכני
,
והכה
אם
על
בנים.
קטנתי
-
זאת
המלה
בפני
עצמה
,
והטעם:
קטנתי
בעיני
מהיות
ראוי
לכל
הטובות
הגדולות
והאמת
שדברת
לי
וקימת
,
כי
במקלי
עברתי
,
ועתה
גדלת
אותי
עד
שהייתי
לשני
מחנות
,
על
כן
ידעתי
כי
אינני
ראוי
בעיני
שתוסיף
עוד
לעשות
עמי;
על
כן
אני
מתפלל
ומבקש
מאתך
שתצילני
מיד
אחי
,
והיו
כל
דבריך
אמת.
והכני
-
והכה
אותי
,
והכה
אם
על
בנים;
כמו
"והנבואה
עודד
הנביא"
(דה"ב
טו
,
ח)
-
והנבואה
נבואת
עודד
הנביא.
כי
ירא
אני
אותו
שיכה
אם
על
בנים
-
אחת
או
שתים
או
שלש
מהם
,
אבל
הכל
-
היה
יודע
שלא
יגמרם
,
שכבר
הבטיחו
הקדוש
ברוך
הוא
,
ולכך
היה
מזכיר
ההבטחה
תדיר.
ורבותינו
אמרו
(ברכות
ד
,
א)
שמן
הכל
ירא
,
שמא
יגרום
החטא;
והוא
עיקר
,
כי
וודאי
ידוע
שאין
הקדוש
ברוך
הוא
מבטיח
טובה
,
אלא
על
מנת
שלא
ירשיע
,
ולא
רעה
,
אלא
על
מנת
שיעמוד
במרדו;
אבל
תשובה
מעברת
רוע
הגזירה.
והכני
אם
על
בנים
-
פרשו
בו
(ראב"ע):
והכני
,
והכה
אם
על
בנים;
וכן
רבים.
הצילני.
אם
על
בנים
-
אם
עם
בנים
,
וכן
"אם
על
בנים
רטשה"
(הו'
י
,
יד).
והכני
אם
על
בנים
-
רוצה
לומר
,
שמא
יכני
באופן
שלא
ישאיר
לי
שריד;
וזה
,
שיכה
אם
על
בנים
וימית
הכל
יחד.
ויחס
ההכאה
לו
בעבור
היותם
כלם
קנינו;
או
הוא
מושך
עצמו
ואחר
עמו
-
כמו
שכתב
החכם
רבי
אברהם
אבן
עזרא
-
והרצון
בו:
והכני
והכה
אם
על
בנים;
והביאור
הראשון
נראה
לנו
יותר.
והתפלל
יעקב
לשם
יתעלה
ואמר:
אלהי
אבי
אברהם
ואלהי
אבי
יצחק
,
יי'
האומר
אלי:
שוב
לארצך
ולמולדתך
ואיטיבה
עמך!
הנני
בלתי
ראוי
לכל
החסדים
והאמת
אשר
עשית
את
עבדך
,
כי
במקלי
עברתי
את
הירדן
הזה
בבואי
לבית
לבן
,
ועתה
בשובי
הייתי
לשני
מחנות.
ייטב
נא
בעיניך
להצילני
מיד
אחי
עשו
,
פן
יבא
וישחיתני
מבלי
השאיר
לי
שריד;
ואתה
הבטחתני
שתטיב
עמי
,
ותשים
זרעי
כחול
הים
אשר
לא
יספר
מרוב
,
ועם
כל
זה
הנני
מתפחד
מעשו
,
להיותי
בלתי
ראוי
לכמו
זאת
ההשגחה
הנפלאה.