תנ"ך - ואתה
אמרת
היטב
איטיב
עמך
ושמתי
את־זרעך
כחול
הים
אשר
לא־יספר
מרב:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְאַתָּ֣ה
אָמַ֔רְתָּ
הֵיטֵ֥ב
אֵיטִ֖יב
עִמָּ֑ךְ
וְשַׂמְתִּ֤י
אֶֽת־זַרְעֲךָ֙
כְּח֣וֹל
הַיָּ֔ם
אֲשֶׁ֥ר
לֹא־יִסָּפֵ֖ר
מֵרֹֽב:
(בראשית פרק לב פסוק יג)
וְאַתָּה
אָמַרְתָּ
הֵיטֵב
אֵיטִיב
עִמָּךְ
וְשַׂמְתִּי
אֶת־זַרְעֲךָ
כְּחוֹל
הַיָּם
אֲשֶׁר
לֹא־יִסָּפֵר
מֵרֹב:
(בראשית פרק לב פסוק יג)
ואתה
אמרת
היטב
איטיב
עמך
ושמתי
את־זרעך
כחול
הים
אשר
לא־יספר
מרב:
(בראשית פרק לב פסוק יג)
ואתה
אמרת
היטב
איטיב
עמך
ושמתי
את־זרעך
כחול
הים
אשר
לא־יספר
מרב:
(בראשית פרק לב פסוק יג)
וְאַתּ
אֲמַרתּ
אוֹטָבָא
אוֹטֵיב
עִמָך
וַאֲשַׁוֵי
יָת
בְּנָך
סַגִּיאִין
כְּחָלָא
דְיַמָא
דְּלָא
יִתמְנוֹן
מִסְגֵי
:
לא
-
יספר
-
ב':
בר'
לב
,
יג;
יר'
לג
,
כב.
היטב
איטיב
-
היטב
בזכותך
,
איטיב
בזכות
אבותיך
(ראה
ב"ר
עו
,
ז).
ושמתי
את
זרעך
כחול
הים
-
והיכן
אמר
לו
כן
,
והלא
לא
אמר
לו
אלא
"והיה
זרעך
כעפר
הארץ"
(בר'
כח
,
יד)?
אלא
שאמר
לו:
"כי
לא
אעזבך
עד
אשר
אם
עשיתי"
וגו'
(שם
,
טו;
וראה
רש"י
שם)
,
ולאברהם
אמר:
"והרבה
ארבה
את
זרעך
ככוכבי
השמים
וכחול
אשר
על
שפת
הים"
(בר'
כב
,
יז).
ואתה
אמרת
היטיב
איטיב
עמך
-
אעפ"י
שאין
אתה
מחוייב
לקיים
לי
הבטחתך
,
שהרי
"קטנתי"
וגו'
(לעיל
,
י)
,
אעפ"י
כן
,
עשה
למען
כבוד
שמך
שתתקיים
הבטחתך;
כמו
שאמר
משה
להקדוש
ברוך
הוא
כשרצה
לכלות
את
ישראל
"ולמה
יאמרו
מצרים...
ברעה"
(שמ'
לב
,
יב)
,
ובמקום
אחר
"מבלתי
יכולת
יי'"
וגו'
"וישחטם
במדבר"
וגו'
(במ'
יד
,
טז)
,
ואמר
לו
הקדוש
ברוך
הוא
"סלחתי
כדבריך"
(במ'
יד
,
כ);
"וינחם
יי'
על
הרעה"
(שמ'
לב
,
יד)
כי
ירא
אני
אותו
שיכה
אם
על
בנים
-
אחת
או
שתים
או
שלש
מהם
,
אבל
הכל
-
היה
יודע
שלא
יגמרם
,
שכבר
הבטיחו
הקדוש
ברוך
הוא
,
ולכך
היה
מזכיר
ההבטחה
תדיר.
ורבותינו
אמרו
(ברכות
ד
,
א)
שמן
הכל
ירא
,
שמא
יגרום
החטא;
והוא
עיקר
,
כי
וודאי
ידוע
שאין
הקדוש
ברוך
הוא
מבטיח
טובה
,
אלא
על
מנת
שלא
ירשיע
,
ולא
רעה
,
אלא
על
מנת
שיעמוד
במרדו;
אבל
תשובה
מעברת
רוע
הגזירה.
ואתה
אמרת
היטיב
איטיב
עמך
-
אף
על
פי
שהיתה
פחדתו
פן
גרם
החטא
,
אמר:
עשית
עמדי
חסדים
גדולים
שלא
הייתי
ראוי
להם
,
כל
שכן
שיש
לעשות
עמי
חנם
החסד
הזה
אשר
הבטחתני
עליו
,
שתיטיב
לי
ותרבה
את
זרעי;
ואין
חטאי
ראוי
למנוע
ממני
הטובה
אשר
הבטחתני
בה
,
כי
גם
מתחלה
לא
הייתי
ראוי
לה
,
אם
עונות
תשמור
לי
(ע"פ
תה'
קל
,
ג)
,
ולא
הבטחתני
עליה
בעבור
מעשי
,
רק
בחסדיך
הרבים.
ויש
אומרים
(ראב"ע
לעיל
,
ט)
,
כי
יעקב
היה
חומל
על
בניו
ועל
ביתו
פן
יכה
אותם
עשו
,
כי
לא
היה
יודע
בהבטחת
"והיה
זרעך
כעפר
הארץ"
(בר'
כח
,
יד)
,
אם
על
אלה
או
על
אחרים
,
כי
יתכן
שימלט
הוא
לבדו
וירבה
עוד
את
זרעו.
ואיננו
נכון
בעיני
,
כי
אם
היתה
זאת
מחשבתו
,
איך
אמר
בתפלתו
ואתה
אמרת
היטיב
איטיב
עמך
והרביתי
את
זרעך?!
ועוד
כי
שם
נאמר
לו
"והנה
אנכי
עמך
ושמרתיך
בכל
אשר
תלך
והשיבותיך
אל
האדמה
הזאת
כי
לא
אעזבך"
(בר'
כח
,
טו)
,
ואם
יהיו
בניו
נופלים
בחרב
אחיו
,
אין
ההבטחה
הזאת
קיימת;
ולזה
ירמוז
באמרו
היטב
איטיב
עמך
,
וכן
"ואיטיבה
עמך"
(לעיל
,
י)
,
כי
כל
זה
ממה
שנאמר
לו
"ואהיה
עמך"
(בר'
לא
,
ג).
אבל
הכל
מיראת
החטא
,
כי
דרך
הצדיקים
לירוא
תמיד
,
והיה
מתירא
אולי
אפילו
משיצא
משם
חטא
,
בבואו
בברית
עם
לבן
עובד
עבודה
זרה
,
או
בדבר
אחר
,
ו"שגיאות
מי
יבין"
(תה'
יט
,
יג).
ואתה.
על
דרך
שאמר
דוד
"זכר
דבר
לעבדך
על
אשר
יחלתני"
(תה'
קיט
,
מט).
היטיב
איטיב
עמך
-
כן
דרך
המקרא
,
לכתוב
המקור
עם
הפועַל
,
לחזק
הפעולה.
ובבראשית
רבה
(עו
,
ז):
היטיב
-
בזכותך
,
איטיב
-
בזכות
אבותיך.
כחול
הים
-
והוא
אמר
לו
"כעפר
הארץ"
(בר'
כח
,
יד)
,
והענין
אחד
,
כמו
שכתבנו
כי
המקרא
שומר
הטעמים
(לעיל
,
י);
ושניהם
נאמרו
להפלגה.
והתפלל
יעקב
לשם
יתעלה
ואמר:
אלהי
אבי
אברהם
ואלהי
אבי
יצחק
,
יי'
האומר
אלי:
שוב
לארצך
ולמולדתך
ואיטיבה
עמך!
הנני
בלתי
ראוי
לכל
החסדים
והאמת
אשר
עשית
את
עבדך
,
כי
במקלי
עברתי
את
הירדן
הזה
בבואי
לבית
לבן
,
ועתה
בשובי
הייתי
לשני
מחנות.
ייטב
נא
בעיניך
להצילני
מיד
אחי
עשו
,
פן
יבא
וישחיתני
מבלי
השאיר
לי
שריד;
ואתה
הבטחתני
שתטיב
עמי
,
ותשים
זרעי
כחול
הים
אשר
לא
יספר
מרוב
,
ועם
כל
זה
הנני
מתפחד
מעשו
,
להיותי
בלתי
ראוי
לכמו
זאת
ההשגחה
הנפלאה.