תנ"ך - גמלים
מיניקות
ובניהם
שלשים
פרות
ארבעים
ופרים
עשרה
אתנת
עשרים
ועירם
עשרה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
גְּמַלִּ֧ים
מֵינִיק֛וֹת
וּבְנֵיהֶ֖ם
שְׁלֹשִׁ֑ים
פָּר֤וֹת
אַרְבָּעִים֙
וּפָרִ֣ים
עֲשָׂרָ֔ה
אֲתֹנֹ֣ת
עֶשְׂרִ֔ים
וַעְיָרִ֖ם
עֲשָׂרָֽה:
(בראשית פרק לב פסוק טז)
גְּמַלִּים
מֵינִיקוֹת
וּבְנֵיהֶם
שְׁלֹשִׁים
פָּרוֹת
אַרְבָּעִים
וּפָרִים
עֲשָׂרָה
אֲתֹנֹת
עֶשְׂרִים
וַעְיָרִם
עֲשָׂרָה:
(בראשית פרק לב פסוק טז)
גמלים
מיניקות
ובניהם
שלשים
פרות
ארבעים
ופרים
עשרה
אתנת
עשרים
ועירם
עשרה:
(בראשית פרק לב פסוק טז)
גמלים
מיניקות
ובניהם
שלשים
פרות
ארבעים
ופרים
עשרה
אתנת
עשרים
ועירם
עשרה:
(בראשית פרק לב פסוק טז)
גַּמלֵי
מֵינְקָתָא
וּבנֵיהוֹן
תְּלָתִין
תּוֹרָתָא
אַרבְּעִין
וְתוֹרֵי
עֶסרָא
אֲתָנֵי
עֶסרִין
וְעִלֵי
עֶסרָא
:
ופרים
-
ב':
בר'
לב
,
טז;
יש'
לד
,
ז.
ועירם
-
ב'
חסר
(בלישנא):
*בר'
לב
,
טז;
שו'
יב
,
יד.
עירם
ב'
חס'
ועירם
עשרה
עירם
דעבדון
בן
הלל
הפרעתוני.
ופרים
-
ב';
ועירם
-
ב'
חס'.
גמלים
מיניקות
שלשים
ובניהם
-
עמם.
ומדרש
אגדה
(ב"ר
עו
,
ז):
בניהם
-
בנאיהם:
הזכרים
כנגד
הנקבות;
ולפי
שצנוע
בתשמישו
לא
פרסמו
הכתוב.
עירים
-
חמורים
זכרים.
ובניהם
-
לפי
פשוטו
,
בניהם
ממש
,
והיה
בהם
זכרים.
עזים
מאתים
-
בצאן
שם
הנקבות
עשר
לזכר
,
ולפרים
ארבע
,
ולעיירים
שנים;
כי
ידע
תולדתם.
עזים
מאתים
-
זה
מחכמת
התולדת
,
כי
יעקב
אבינו
חכם
היה
,
כמו
שעשה
בדבר
המקלות
(ראה
בר'
ל
,
לז
ואי')
,
כי
גם
זה
מהתולדת
,
על
כן
ותישים
עשרים
,
כי
כן
ראוי
להיות
לכל
תייש
עשר
עזים.
וכן
כולם
על
זה
הדרך
,
לבד
גמלים
מיניקות
עם
בניהם
שלשים
-
הכל
היו
שלשים;
ואין
מן
הגמלים
כמו
שאר
המינים
,
כי
לא
ירבו
ולא
יפרוצו
כל
כך
,
על
כן
לא
שלח
,
לבד
שלשים
עם
בניהם
,
להודיע
כי
מניקות
היו.
ויאמרו
הרופאים
החכמים
,
כי
אין
חָלָב
עָרֵב
וטוב
לגוף
יותר
מחלב
הגמל.
פרות
ארבעים
-
וכנגדן
פרים
עשרה
,
כי
הפרות
קרות
יותר
מן
הצאן
,
ודי
בכל
זכר
ארבע
פרות.
אתונות
עשרים
-
כי
החמור
קר
מכולם.
עזים
מאתים
וגו'
-
הזכרים
לפי
שראוי
לנקיבות.
גמלים
מניקות
-
אין
דרך
העברי
לתת
חילוק
בגמלים
בין
זכרים
בין
נקיבות
ולומר:
'גמלות'
,
ולא
'גמלה'
,
כמו
בשאר
מקומות
,
כמו
שאמר
עזים
-
נקיבות
,
תיישים
-
זכרים
,
וכן
כולם
,
אבל
בגמלים
אין
העברי
חולק;
וכן
בין
הקטנים
לגדולים
,
אלא
שהקטן
קורא
'בן
גמל'
בתלמוד
(חולין
נט
,
א):
וכנגדו
ניכר
כבן
גמל;
ולכך
גמלים
מניקות
-
כלומר:
נקיבות
וראויות
להניק.
ובניהם
-
כלומר:
בחורים
זכרים.
בין
הכל:
שלשים
-
הנקיבות
עשרים
והזכרים
עשרה
,
כדרך
ששלח
מן
החמורים
,
שבאו
כמו
כן
למניין
שלשים;
והאחד
מפרש
את
חבירו.
גמלים
מניקות
-
לא
ידענו
,
למה
שלח
עם
הגמלים
והפרות
והאתונות
,
הקטנים
שהם
יונקים.
כי
עם
הגמלים
אמר
ובניהם
,
רוצה
לומר:
הקטנים
היונקים
,
וכן
הפרים
(ראה
שרשים:
'פר')
והעיירים
-
הם
הקטנים
,
כי
כן
יקראו.
ובניהם
-
עם
בניהם
היו
שלשים.
ומן
המין
המרובה
שלח
רב
,
ומן
המין
המועט
-
מעט;
הכל
לפי
שכלו
ולפי
ידיעתו
בענין
המקנה.
ומה
שספר
הכתוב
מספר
המנחה
,
להודיע
,
כי
מנחה
ראויה
שלח
לו;
וכן
ראוי
לעשות
למי
שצריך
להשלים
עם
אויבו
,
שיכבדהו
במנחה
ראויה;
וכן
מה
שנתן
"עדר
עדר
לבדו
וריוח
בין
עדר
לעדר"
(להלן
,
יז)
-
כל
זה
להגדיל
המנחה
ולפארה
בעיני
הרואים
,
כדי
שיתרצה
אחיו
לו
בכבדו
אותו
במנחה
מפוארה.
וכן
בבראשית
רבה
(עו
,
ח):
למה
לא
הכניסם
לו
באחת?
כדי
להשׂביע
עינו
של
רשע;
אתי
למחסל
,
והוא
אמר:
קביל!
אתי
למחסל
,
והוא
אמר:
קביל!.
ושם
בכל
עדר
מהזכרים
מה
שיספיק
לעדר
ההוא
בטבע;
וזה
,
שהוא
שלח
לו
עזים
מאתים
ותישים
עשרים
,
רחלים
מאתים
ואלים
עשרים
,
גמלים
מניקות
ובניהם
שלושים
,
פרות
ארבעים
ופרים
עשרה
,
אתונות
עשרים
ועיירים
עשרה.