תנ"ך - ואמרתם
גם
הנה
עבדך
יעקב
אחרינו
כי־אמר
אכפרה
פניו
במנחה
ההלכת
לפני
ואחרי־כן
אראה
פניו
אולי
ישא
פני:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַאֲמַרְתֶּ֕ם
גַּ֗ם
הִנֵּ֛ה
עַבְדְּךָ֥
יַעֲקֹ֖ב
אַחֲרֵ֑ינוּ
כִּֽי־אָמַ֞ר
אֲכַפְּרָ֣ה
פָנָ֗יו
בַּמִּנְחָה֙
הַהֹלֶ֣כֶת
לְפָנָ֔י
וְאַֽחֲרֵי־כֵן֙
אֶרְאֶ֣ה
פָנָ֔יו
אוּלַ֖י
יִשָּׂ֥א
פָנָֽי:
(בראשית פרק לב פסוק כא)
וַאֲמַרְתֶּם
גַּם
הִנֵּה
עַבְדְּךָ
יַעֲקֹב
אַחֲרֵינוּ
כִּי־אָמַר
אֲכַפְּרָה
פָנָיו
בַּמִּנְחָה
הַהֹלֶכֶת
לְפָנָי
וְאַחֲרֵי־כֵן
אֶרְאֶה
פָנָיו
אוּלַי
יִשָּׂא
פָנָי:
(בראשית פרק לב פסוק כא)
ואמרתם
גם
הנה
עבדך
יעקב
אחרינו
כי־אמר
אכפרה
פניו
במנחה
ההלכת
לפני
ואחרי־כן
אראה
פניו
אולי
ישא
פני:
(בראשית פרק לב פסוק כא)
ואמרתם
גם
הנה
עבדך
יעקב
אחרינו
כי־אמר
אכפרה
פניו
במנחה
ההלכת
לפני
ואחרי־כן
אראה
פניו
אולי
ישא
פני:
(בראשית פרק לב פסוק כא)
וְתֵימְרוּן
אַף
הָא
עַבדָּך
יַעֲקֹב
אָתֵי
בָתְרַנָא
אֲרֵי
אֲמַר
אֲנִיחִינֵיהּ
לְרוּגזֵיהּ
בְּתִקרוּבתָּא
דְּאָזְלָא
קֳדָמַי
וּבָתַר
כֵּין
אֶחזֵי
אַפּוֹהִי
מָא
אִם
יִסַב
אַפָּי
:
אכפרה
-
ב':
בר'
לב
,
כא;
שמ'
לב
,
ל.
ההלכת
-
ג'
,
ב'
חסר
וחד
מלא:
*בר'
לב
,
כא;
*וי'
יא
,
כז;
*נחמ'
יב
,
לח.
ישא
-
ל"ז:
בר'
לב
,
כא;
מ
,
יג
,
יט;
שמ'
כ
,
ז;
כג
,
כא;
וי'
יט
,
ח;
כ
,
יז;
במ'
ו
,
כו;
ט
,
יג;
יא
,
יב;
דב'
א
,
לא;
ה
,
יא;
י
,
יז;
כח
,
מט
,
נ;
לג
,
ג;
יהו'
כד
,
יט;
ש"ב
יד
,
יד;
יש'
ב
,
ד;
ג
,
ז;
ח
,
ד;
י
,
כד;
מ
,
יא;
מב
,
ב;
נז
,
יג;
יח'
יב
,
יב;
יח
,
כ
(פעמיים);
מי'
ב
,
ד;
חב'
א
,
ג;
חגי
ב
,
יב;
זכ'
ו
,
יג;
תה'
כד
,
ה;
מש'
ו
,
לה;
איוב
ז
,
יג;
איכה
ג
,
כז;
קה'
ה
,
יד.
ההלכת
ג'
ב'
חס'
וא'
מל'
במנחה
ההלכת
לפני
בכל
החיה
ההלכת
על
ארבע
והתודה
השנית
ההולכת.
אכפרה
-
ב'
בעד
חטאתכם;
במנחה
-
ל';
ההלכת
-
ג';
לפני
-
ל'.
כי
אמר
אכפרה
פניו
-
אבטל
רוגזו
,
כמו
"וכופר
בריתכם
את
מות"
(יש'
כח
,
יח);
"לא
תוכלי
כפרה"
(יש'
מז
,
יא).
ונראה
בעיני
,
שכל
'כפרה'
שאצל
עון
וחטא
ואצל
'פנים'
-
כולם
לשון
'קינוח
והעברה'
הם
,
ולשון
ארמי
הוא
,
והרבה
בתלמוד:
וכפר
ידיה
(ראה
ב"מ
כד
,
א);
ובעי
לכפוריה
ידיה
בההוא
גברא
(ראה
גיטין
נו
,
א);
וגם
בלשון
המקרא
נקראים
המזרקים
של
קודש:
"כפורי
זהב"
(עז'
א
,
י)
,
על
שם
שהכהן
מקנח
ידו
בשפת
מזרק
(ראה
זבחים
צג
,
ב).
כי
אמר
אכפרה
פניו
-
כן
חשב
יעקב
בלבו
,
ואין
זה
מדבר
השלוחים:
וגם
הנה
הוא
אחרינו.
לפי
שרצה
יעקב
לברוח
בלילה
דרך
אחרת
,
אם
לא
מפני
שעכבו
המלאך
,
לכך
היה
מתכוין
להטעותו
לעשו
,
שלא
יפגשהו.
כי
אמר
-
יעקב
בלבו;
אלה
דברי
משה.
ופירוש
אכפרה
-
כמו
"אכסה"
(יר'
מו
,
ח)
ו"אסתיר"
(דב'
לא
,
יח).
ופניו
-
כמו
"כעסו"
(מ"א
טו
,
ל);
וכן
"ופניה
לא
היו
לה
עוד"
(ש"א
א
,
יח).
כי
אמר
-
הטעם
שעשה
יעקב
כל
זה
,
כי
אמר
בלבו:
אכפרה
פניו
של
עשו
,
שחרה
אפו
עלי
על
דבר
הברכה;
כמו
"ופניה
לא
היו
לה
עוד"
(ש"א
א
,
יח).
ואמרתם...
הנה
עבדך
יעקב
-
שנה
להם
על
זאת
,
שלא
ישכחו.
לאחר
שיודע
לכם
שהוא
עשו
שאתם
מדברים
עמו
,
תאמרו
לו:
גם
הנה
עבדך
יעקב
,
שלא
יאמר:
מה
שאמרו
מתחילה
שהוא
בא
אחרינו
,
אם
ידעו
שאני
הוא
,
לא
אמרו
,
מפני
פחד;
ולכך
תשנו
לו
[הג"ה].
כי
אמר
אכפרה
פניו
-
בעל
הספר
פירש
,
כי
על
כן
עשה
יעקב
כל
זאת
,
להעביר
ממנו
פנים
של
זעם
,
אם
כוונתו
לרעה;
אבל
הרועים
לא
אמרו
לו
דבר
זה
,
כי
אם
יזכיר
אליו
השטימה
והשנאה.
אכפרה
פניו
-
אבטל
רוגזו
,
וכן
"וכפר
בריתכם
את
מות"
(יש'
כח
,
יח);
"לא
תוכלי
כפרה"
(יש'
מז
,
יא).
ונראה
בעיני
,
שכל
'כפרה'
שאצל
'חטא'
ו'עון'
ואצל
'פנים'
,
כולן
לשון
'קנוח
והעברה'
הן.
ולשון
ארמית
הוא
בהרבה
מקומות
(גיטין
נו
,
א):
בעא
לכפורי
ידיה;
וגם
בלשון
מקרא
נקראים
המזרקים
"כפורי
זהב"
(עז'
א
,
י)
,
על
שם
שבהם
מקנח
ידיו
בשפת
המזרק.
לשון
רבנו
שלמה
,
וכן
אמר
אנקלוס:
"אניחיניה
לרוגזיה".
ואם
כן
יהיה
פירוש
כי
אמר:
כי
חשב
יעקב
בלבו:
אכפרה
פניו.
והכתוב
מגיד
לנו
זה
,
כי
איננו
ראוי
שיאמרו
השלוחים
לעשו
ככה;
וכך
פירש
רבי
אברהם.
ואיננו
ישר
בעיני
,
שיצטרך
הכתוב
להגיד
לנו
עתה
מחשבתו
זאת
,
והיא
ידועה
בכל
שולחי
מנחה;
ועוד
שאם
כן
היה
ראוי
שיזכיר
הכתוב
זה
בתחלה:
"והנה
גם
הוא
אחרינו"
(לעיל
,
יט)
,
כי
חשב
אכפרה
פניו;
כי
עתה
לא
הוסיף
על
הצואה
ההיא.
אבל
הנכון
,
כי
עתה
הוסיף
לפרש
להם
,
שיאמרו
"הנה
גם
הוא
אחרינו"
בלשון
כבוד
,
כלשון
הזה:
גם
הנה
עבדך
יעקב
בא
אחרינו
,
והקדים
אותנו
לפניו
,
לתת
כפר
נפשו
על
ראותו
פני
כבודך
במנחה
הזאת
,
כאשר
יתנו
העבדים
כפרם
בתת
להם
רשות
לראות
פני
המלך
-
ואחרי
כן
אראה
פניו
,
כי
אולי
ישא
פני
ויכבדני
,
להיותי
מרואי
פני
המלך
(ע"פ
אס'
א
,
יד);
וזה
דרך
מעלה
מיראתו
ממנו.
ובא
אכפרה
פניו
כדרך
"ואיש
חכם
יכפרנה"
(מש'
טז
,
יד)
-
יתן
כֹפר
על
החֵמָה.
ולשון
'קנוח'
ב'כפור'
איננו
לשון
קדש
,
רק
לשון
ארמית
,
וכן
"כפורי
זהב"
(עז'
א
,
י)
-
שֵם
המזרקים
בבבל;
כי
לעולם
לא
תבא
'כפרה'
ב'חטא'
,
אבל
יאמר
"לכפר
על
נפשותיכם"
(שמ'
ל
,
טו);
"לכפר
עליו
ונסלח
לו"
(במ'
טו
,
כח)
-
על
נפשו;
ויאמר
"אכפרה
בעד
חטאתכם"
(שמ'
לב
,
ל);
וכולן
מלשון
"ונתנו
איש
כפר
נפשו"
(שמ'
ל
,
יב)
,
שהוא
פדיון.
ואמרתם.
אע"פ
שאמר
"כדבר
הזה"
(לעיל
,
כ)
,
ובכללו
"גם
הוא
אחרינו"
(לעיל
,
יט)
,
הוסיף
להם
הדבר
הזה
עוד
,
שיהיו
זוכרים
זה
,
שיאמרו
לו
,
שהוא
בא
אחריהם.
אכפרה
פניו
-
אסיר
כעסו;
כל
לשון
'כפרה'
-
ענין
'הסרה'
,
וכן
"וכופר
בריתכם
את
מות"
(יש'
כח
,
יח);
"לא
תוכלי
כפרה"
(שם
מז
,
יא).
וכן
'כפרת
העון'
הוא
'הסרת
העון'.
פניו
-
ענין
כעס
,
כמו
"ופניה
לא
היו
לה
עוד"
(ש"א
א
,
יח);
"אעזבה
פני"
(איוב
ט
,
כז)
,
והדומים
להם.
וצוה
לכל
אחד
מההולכים
אחרי
העדרים
,
שיאמר
לעשו
,
כשישאלהו
למי
הוא
ולמי
מה
שלפניו:
לעבדך
ליעקב
,
מנחה
היא
שלוחה
לאדני
לעשו
,
גם
הנה
עבדך
יעקב
אחרינו.
ואולם
עשה
זה
יעקב
לשכך
חמתו
,
במה
שיראה
מהפלגת
המנחה
ומהפלגת
הכנע
יעקב
לו.