תנ"ך - ותעבר
המנחה
על־פניו
והוא
לן
בלילה־ההוא
במחנה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַתַּעֲבֹ֥ר
הַמִּנְחָ֖ה
עַל־פָּנָ֑יו
וְה֛וּא
לָ֥ן
בַּלַּֽיְלָה־הַה֖וּא
בַּֽמַּחֲנֶֽה:
(בראשית פרק לב פסוק כב)
וַתַּעֲבֹר
הַמִּנְחָה
עַל־פָּנָיו
וְהוּא
לָן
בַּלַּיְלָה־הַהוּא
בַּמַּחֲנֶה:
(בראשית פרק לב פסוק כב)
ותעבר
המנחה
על־פניו
והוא
לן
בלילה־ההוא
במחנה:
(בראשית פרק לב פסוק כב)
ותעבר
המנחה
על־פניו
והוא
לן
בלילה־ההוא
במחנה:
(בראשית פרק לב פסוק כב)
וַעֲבַרַת
תִּקרוּבתָּא
עַל
אַפּוֹהִי
וְהוּא
בָּת
בְּלֵיליָא
הַהוּא
בְּמַשׁרִיתָא
:
על
פניו
-
כמו
'לפניו';
וכן
"חמס
ושוד
ישמע
בה
על
פני"
(יר'
ו
,
ז);
[וכן
"המכעיסים
אותי
על
פני"
(יש'
סה
,
ג);]
וכן
"על
פניכם
אם
אכזב"
(איוב
ו
,
כח).
ומדרש
אגדה
(ב"ר
עו
,
ח):
על
פניו
-
אף
הוא
שרוי
בכעס
וצרה
,
שהיה
צריך
לכל
זה.
ותעבר
המנחה
-
מעבר
יבק
,
ואחר
כן
באותו
לילה
העביר
נשיו
וילדיו
וכל
אשר
לו
,
והוא
נותר
לבדו;
ולא
עבר
,
כי
רצה
להתבודד
לבקש
רחמים
,
והשם
הנכבד
שלח
מלאכו
לחזק
את
לבו
ולברכו.
ואין
נכון
לפרש
(ראה
רשב"ם)
,
שרצה
לברוח
ולעזוב
נשיו
וילדיו
וכל
אשר
לו
,
שהרי
כבר
הודיעו
שהוא
בא
על
ידי
המלאכים
הראשונים
,
והודיעו
שישלח
לו
מנחה
,
אחרי
כן
שלח
לו
המנחה
,
וצוה
לעבדיו
כי
הנה
עבדך
יעקב
אחרינו
,
ואיך
יעקב
חשב
מחשבה
אחרת
לברוח
,
ויגרום
לעשו
אחיו
כי
יחר
אפו
,
בראותו
כי
אחיו
ברח
מפניו
אחר
שהודיעו?!
והנה
בחרון
אפו
יהרג
כל
המחנה!
על
כן
אין
נכון
לומר
על
יעקב
-
שהיה
חכם
,
ויחשוב
שטות
כזה.
וזה
המעבר
הוא
הירדן
,
ובמקום
המעבר
שעבר
היה
שם
מקום
שנקרא
יבק.
והוא
לן
בלילה
ההוא
במחנה
-
יאמר
שלא
בא
באהלו
בלילה
ההוא
,
אבל
לן
במחנה
עם
עבדיו
ועם
הרועים
בצאן
,
"ערוך
כאיש
למלחמה"
(יר'
ו
,
כג)
,
פן
יבא
אחיו
בלילה
ויכה
בו.
ותעבור.
על
פניו
-
כמו
'לפניו'
,
וכן
"עוברים
על
פני
המלך"
(ש"ב
טו
,
יח).
ובבראשית
רבה
(עו
,
ח):
על
פניו
-
אף
הוא
הוה
בעקא;
כלומר:
לפי
שהוצרך
לכל
זה.
והוא
לן
בלילה
ההוא
במחנה
-
לן
שָׁם
עם
מחנהו
,
כי
לא
הלך
אחרי
מנהיגי
העדרים.
ותעבור
המנחה
אצל
פני
יעקב
,
רוצה
לומר
,
שהוא
היה
רואה
אותה
בעֹברה
,
והיה
רואה
שעשוּ
כמו
שצוה
אותם
,
לתת
ריוח
בין
עדר
ובין
עדר.
ויעקב
לן
בלילה
ההוא
במחנה.