תנ"ך - ויקחם
ויעברם
את־הנחל
ויעבר
את־אשר־לו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיִּ֨קָּחֵ֔ם
וַיַּעֲבִרֵ֖ם
אֶת־הַנָּ֑חַל
וַֽיַּעֲבֵ֖ר
אֶת־אֲשֶׁר־לֽוֹ:
(בראשית פרק לב פסוק כד)
וַיִּקָּחֵם
וַיַּעֲבִרֵם
אֶת־הַנָּחַל
וַיַּעֲבֵר
אֶת־אֲשֶׁר־לוֹ:
(בראשית פרק לב פסוק כד)
ויקחם
ויעברם
את־הנחל
ויעבר
את־אשר־לו:
(בראשית פרק לב פסוק כד)
ויקחם
ויעברם
את־הנחל
ויעבר
את־אשר־לו:
(בראשית פרק לב פסוק כד)
וּדבַרִינוּן
וְאַעבַּרִינוּן
יָת
נַחלָא
וְאַעבַּר
יָת
דְּלֵיהּ
:
ויעברם
-
ב'
,
חד
מלא
(וחד
חסר):
בר'
לב
,
כד;
תה'
עח
,
יג.
ויעבר
-
ט':
*בר'
ח
,
א;
לב
,
כד;
ש"א
טז
,
ט
,
י;
מ"א
טו
,
יב;
יונה
ג
,
ו;
עז'
א
,
א;
דה"ב
טו
,
ח;
לו
,
כב.
את
אשר
לו
-
הבהמה
והמטלטלין.
עשה
עצמו
כגשר
,
נוטל
כאן
ומניח
כאן.
ותעבר
המנחה
-
מעבר
יבק
,
ואחר
כן
באותו
לילה
העביר
נשיו
וילדיו
וכל
אשר
לו
,
והוא
נותר
לבדו;
ולא
עבר
,
כי
רצה
להתבודד
לבקש
רחמים
,
והשם
הנכבד
שלח
מלאכו
לחזק
את
לבו
ולברכו.
ואין
נכון
לפרש
(ראה
רשב"ם)
,
שרצה
לברוח
ולעזוב
נשיו
וילדיו
וכל
אשר
לו
,
שהרי
כבר
הודיעו
שהוא
בא
על
ידי
המלאכים
הראשונים
,
והודיעו
שישלח
לו
מנחה
,
אחרי
כן
שלח
לו
המנחה
,
וצוה
לעבדיו
כי
הנה
עבדך
יעקב
אחרינו
,
ואיך
יעקב
חשב
מחשבה
אחרת
לברוח
,
ויגרום
לעשו
אחיו
כי
יחר
אפו
,
בראותו
כי
אחיו
ברח
מפניו
אחר
שהודיעו?!
והנה
בחרון
אפו
יהרג
כל
המחנה!
על
כן
אין
נכון
לומר
על
יעקב
-
שהיה
חכם
,
ויחשוב
שטות
כזה.
וזה
המעבר
הוא
הירדן
,
ובמקום
המעבר
שעבר
היה
שם
מקום
שנקרא
יבק.
ויעבירם
את
הנחל
-
איני
יודע
אם
'נהר'
,
או
'עמק'
כמו
"נחל
איתן"
(דב'
כא
,
ד).
ויעבר
את
אשר
לו
-
אחר
שהעביר
את
ביתו
,
בא
להעביר
את
אשר
לו
-
מטלטליו
וחפציו.
ויקח
את
שתי
נשיו
ואת
שתי
שפחותיו
-
אין
מוקדם
ומאוחר
בכתוב
הזה
להצלה
,
אבל
אמר
שאסף
נשיו
ושפחותיו
וילדיו
אל
שפת
הנחל
,
ועבר
הוא
לבדו
את
מעבר
יבוק
לראות
אם
גבהו
המים
,
ושב
ויקחם
עמו
כולם
כאחד
ויעבירם
את
הנחל
,
ואחר
כן
ויעבר
את
כל
אשר
לו
-
מקנהו
ורכושו.
ויותר
יעקב
לבדו
-
שכח
פכין
קטנים
וחזר
עליהן;
לשון
רבנו
שלמה.
ועל
דרך
הפשט:
ויקחם
ויעבירם
את
הנחל
-
העבירם
עמו;
ויעבר
את
כל
אשר
לו
-
בצווי
,
כי
חזר
וצוה
שיעברו
לפניו
,
ונשאר
הוא
אחריהם.
ויאבק
-
ויתעפר
,
כך
פירשו
מנחם
(מחברת:
'אבק')
,
לשון
אבק
,
שמעלין
אבק
ברגליהם.
ולי
נראה
לשון
'ויתקשר'
,
ולשון
ארמי
הוא
(סנה'
סג
,
ב):
בתר
דאביקו
בה;
(מנחות
מב
,
א):
ואביק
ליה
מיבק;
זה
לשון
רבנו
שלמה.
ו'אביקה'
,
בלשון
חכמים:
'חביקה'
,
שמשו
בה
הרבה
,
(מכות
כג
,
א):
אבקתא
אית
בה;
(נדרים
נו
,
ב):
דרגש
עיולי
ואפוקי
באבקתא;
וכן
'אבוקה'
בלשונם
(ברכות
מג
,
ב)
,
בעבור
היותה
מעצים
דקים
חגורים
וקשורים
יחד;
כי
הח"ת
תכבד
בלשונם
והקלו
אותה
לאל"ף
,
ופעמים
רבים
יבליעו
הח"ת:
'מסותא'
(ברכות
כב
,
א)
במקום
'מסחותא'
(קידושין
לג
,
א);
'תותך'
(ב"ב
נט
,
א)
במקום
'תחותך';
'אסיתא
(שבת
עז
,
ב)
-
חסירתא'.
ואפשר
שיהיה
ויאבק
כמו
'ויחבק'
,
מלשון
"ויחבקהו"
(בר'
לג
,
ד)
,
כי
אולי
כן
הלשון
,
ומצינו
"ברודים
אמוצים"
(זכ'
ו
,
ג)
,
כמו
'חמוצים'
,
מלשון
"חמוץ
בגדים"
(יש'
סג
,
א).
ואמרו
המפרשים
(שרשים:
'ארז')
,
כי
"וארוזים
במרכולתך"
(יח'
כז
,
כד)
-
כמו
'וחרוזים'
,
מן
"צוארך
בחרוזים"
(שה"ש
א
,
י)
,
וכן
אמרו
במלת
"ותאלצהו"
(שו'
טז
,
טז)
,
שהוא
כמו
'ותחלצהו'
,
מהופך
מן
'ותלחצהו'.
ושמא
הוא
דעת
אנקלוס
שאמר
"וישתדל"
,
וכן
תרגם
"כי
יפתה"
(שמ'
כב
,
טו):
"ארי
ישדל"
-
יחבק
וינשק
,
שהוא
דרך
הפתוי
,
או
שלא
נזדמן
לו
לשון
ועשאו
ענין
תחבולה
,
כי
כל
השתדלות
-
תחבולה
וצדוד
ענין.
ובבראשית
רבא
(עז
,
ג):
מי
נתמלא
אבק?
האיש
שהיה
עמו;
כדברי
מנחם
(מחברת:
'אבק')
,
והוא
הנכון.
ויקחם
ויעבירם
-
אחר
שעבר
הוא
ונסה
המים
,
שב
אל
שפת
הנחל
ולקחם
והעבירם.
מי
שראוי
שישאם
על
כתפו
,
היה
נושא;
מי
שהיו
ראוים
שיוליכם
בידו
,
היה
מוליך
ומעביר
זה
אחר
זה
,
עד
שעברו
כלם.
בבראשית
רבה
(עו
,
ט):
רב
הונא
בשם
רב
אידי:
עשה
עצמו
כמין
גשר;
נסיב
מן
הכא
ויהיב
הכא.
ויעבֵר
את
אשר
לו
-
ואחר
שהעביר
האנשים
והנשים
,
העביר
את
אשר
לו
,
והוא
המטלטלין;
ועברו
הבהמות
והעבדים.
ואחר
שהעביר
הכל
,
נשאר
הוא
עדין
לפקוד
ולחפש
אם
נשאר
דבר
משלו.
ואמרו
רבותינו
ז"ל
(חולין
צא
,
א)
,
שחזר
על
פכים
קטנים
,
כי
הצדיקים
,
חביב
עליהם
ממונם;
ולמה?
לפי
שלא
פשטו
ידיהם
בגזל.
וקם
יעקב
בלילה
ההוא
,
ויעבר
נשיו
ובניו
ושפחותיו
וכל
קנייניו
את
מעבר
יבוק
,
אחר
שעבר
הוא
בראשונה
,
לנסות
עומק
המים
ומאי
זה
מקום
יכשר
יותר
שיעבור.
(שני
שורשים
לפרשת
'וישלח'
,
חלק
ראשון:
בר'
לב
,
כד
-
לג)
ולזה
יהיה
השרש
האחד
מזאת
המצוה
,
שאינה
נוהגת
אלא
במה
שמינו
מותר
באכילה
ממה
שיש
לו
כף
,
כגון
בהמה
טהורה
וחיה
טהורה;
ואולם
העוף
אין
לו
כף
-
רוצה
לומר
,
שיהיה
עוגל
את
העצם
ומחזיק
בו
-
ולזה
איננו
נוהג
בו.
וזה
,
כי
עניין
זה
המאמר
הוא
,
שמן
הבעלי
חיים
הנאכלים
צריך
שנזהר
שלא
נאכל
גיד
הנשה
,
וזה
מבואר
בנפשו;
וזה
,
כי
מניעת
חלק
מה
מהדבר
לא
תהיה
בעצמות
,
אם
לא
היה
הדבר
ההוא
מותר;
וזה
,
שאם
היה
הדבר
ההוא
אסור
,
לא
תהיה
המניעה
לחלק
בעצמות
,
אבל
תהיה
לכל.
ולזה
יתבאר
שהוא
נוהג
בשליל
ובכל
אחת
מהירכות
,
כי
בכל
אחת
כף
,
ונוהג
בנבלות
וטרפות
שלהם
,
ובבהמת
קדשים
,
לפי
שמינם
מותר
באכילה.
והנה
נסתפק
לחכמי
התלמוד
(חולין
צב
,
ב)
,
אם
מה
שאמר
הכתוב
"אשר
על
כף
הירך"
(בר'
לב
,
לג)
ירצה
בו
שיהיה
לו
כף
לפי
המנהג
הטבעי
או
לפי
המציאות.
וזה
,
שאם
ירצה
בזה:
מי
שיש
לו
כף
על
המנהג
הטבעי
-
יהיה
נוהג
בבהמה
וחיה
,
אע"פ
שלא
ימצא
להם
כף
בזה
התואר
,
כי
הוא
בטבע
שימצא
להם
כף;
ולא
יהיה
נוהג
בעוף
אע"פ
שימצא
לו
כף
בזה
התואר
,
כי
הוא
בטבע
שלא
ימצא
לו
כף
עוגל
העצם
ומחזיק
בו;
ואם
רצה
בזה:
במי
שיש
לו
כף
לפי
המציאות
-
הנה
יהיה
העניין
בזה
בהפך.
ולזה
יהיה
העניין
באלו
'ספק'
,
'וספקא
דאורייתא
-
לחומרא'
(ראה
ביצה
ג
,
ב).
והשרש
השני
הוא
,
שלא
מנעה
התורה
מגיד
הנשה
אלא
מה
שהיה
ממנו
על
כף
הירך
,
לא
מה
שהיה
ממנו
בזולת
המקום
ההוא
,
וזה
מבואר
ממה
שאמר
הכתוב
"אשר
על
כף
הירך"
(בר'
לב
,
לג);
ואולם
חכמינו
ז"ל
,
לעשות
משמרת
למשמרת
התורה
,
אסרו
גיד
הנשה
כלו
,
והצריכו
לחטט
אחריו
במקומות
שהוא
מסתעף
בהם
,
כדי
שנוציאהו
בשלמות
עם
כל
סעיפיו;
ואסרו
גם
כן
שמנו
של
גיד
הנשה
,
ולא
הצריכו
לחטט
אחריו;
והנה
נתבארו
אלו
השרשים
בשלמות
בפרק
'גיד
הנשה'
(חולין
צב
,
ב;
צו
,
א).
וכבר
יתבאר
ממה
שזכרנו
בשרשים
הכוללים
,
שגיד
הנשה
הוא
מותר
בהנאה.
וראוי
שתדע
,
שאע"פ
שלשון
'אכילה'
בא
בתורה
בגיד
הנשה
(בר'
לב
,
לב)
,
לא
יהיה
מתנאו
שיהיה
בו
'כזית'
,
כי
כבר
מנעתהו
התורה
בביאור
,
היה
גדול
או
קטן.
ויראה
לי
,
שאם
רסק
וכתש
מהחלק
האסור
מגיד
הנשה
,
לא
יתחייב
באכלו
מהמרוסק
אם
לא
יהיה
בו
'כזית'
,
שהרי
אינו
נקרא
אז
'גיד
הנשה'.
וזה
יתבאר
ממה
שאמרו
בפרק
'אלו
הן
הלוקין'
(מכות
טז
,
ב)
במי
שרסק
נמלות.