תנ"ך - ויותר
יעקב
לבדו
ויאבק
איש
עמו
עד
עלות
השחר:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיִּוָּתֵ֥ר
יַעֲקֹ֖ב
לְבַדּ֑וֹ
וַיֵּאָבֵ֥ק
אִישׁ֙
עִמּ֔וֹ
עַ֖ד
עֲל֥וֹת
הַשָּֽׁחַר:
(בראשית פרק לב פסוק כה)
וַיִּוָּתֵר
יַעֲקֹב
לְבַדּוֹ
וַיֵּאָבֵק
אִישׁ
עִמּוֹ
עַד
עֲלוֹת
הַשָּׁחַר:
(בראשית פרק לב פסוק כה)
ויותר
יעקב
לבדו
ויאבק
איש
עמו
עד
עלות
השחר:
(בראשית פרק לב פסוק כה)
ויותר
יעקב
לבדו
ויאבק
איש
עמו
עד
עלות
השחר:
(בראשית פרק לב פסוק כה)
וְאִשׁתְּאַר
יַעֲקֹב
בִּלחוֹדוֹהִי
וְאִשׁתַּדַּל
גֻּברָא
עִמֵיהּ
עַד
דִּסלֵיק
צַפרָא
:
עלות
-
ו'
(מלא
וחסר):
בר'
לב
,
כה;
שמ'
יט
,
יב;
שו'
יט
,
ל;
עמ'
ז
,
א;
נחמ'
ג
,
יט;
דה"ב
לו
,
טז.
ויותר
יעקב
לבדו
-
שכח
פכים
קטנים
וחזר
עליהן.
ויאבק
-
מנחם
פירש
(מחברת:
'אבק'):
ויתעפר
איש
-
לשון
'אבק'
,
שהיו
מעלין
עפר
ברגליהם
על
ידי
ניענועָם.
ולי
נראה
שהוא
לשון
'ויתקשר';
ולשון
ארמי
הוא
בתלמוד:
בתר
דאביקו
ביה
(סנה'
סג
,
ב);
ואביק
להו
מיבק
(מנחות
מב
,
א)
-
לשון
'עניבה';
שכן
דרך
בני
אדם
המתעצמים
להפיל
איש
את
רעהו
,
שחובקו
ואובקו
בזרועותיו.
ופירשו
רבותינו
(ב"ר
עז
,
ג)
,
שהוא
שָׂרוֹ
של
עשו.
ויותר
יעקב
לבדו
-
כלומר
,
שהעביר
כל
אשר
לו
,
שלא
היה
עוד
לעבור
אלא
הוא
לבדו
,
ורצה
לעבור
אחריהם
,
כי
לברוח
דרך
אחרת
,
שלא
יפגשנו
עשו
,
נתכוון;
ויאבק
מלאך
עמו
-
שלא
יוכל
לברח
,
ויראה
קיום
של
הקדוש
ברוך
הוא
,
שלא
יזיקהו
עשו.
ויאבק
איש
-
מגזרת
"אבק"
(דב'
כח
,
כד):
עד
שעלה
אבק
ביניהם.
עד
עלות
השחר
-
עד
סור
שחרות
הלילה.
ויש
אומרין
(השרשים:
'עלה')
,
כי
שחר
-
דמות
אור
,
והוא
הנראה
בעבים
טרם
זרוח
השמש;
וכן
"אשר
אין
לו
שחר"
(יש'
ח
,
כ).
ותעבר
המנחה
-
מעבר
יבק
,
ואחר
כן
באותו
לילה
העביר
נשיו
וילדיו
וכל
אשר
לו
,
והוא
נותר
לבדו;
ולא
עבר
,
כי
רצה
להתבודד
לבקש
רחמים
,
והשם
הנכבד
שלח
מלאכו
לחזק
את
לבו
ולברכו.
ואין
נכון
לפרש
(ראה
רשב"ם)
,
שרצה
לברוח
ולעזוב
נשיו
וילדיו
וכל
אשר
לו
,
שהרי
כבר
הודיעו
שהוא
בא
על
ידי
המלאכים
הראשונים
,
והודיעו
שישלח
לו
מנחה
,
אחרי
כן
שלח
לו
המנחה
,
וצוה
לעבדיו
כי
הנה
עבדך
יעקב
אחרינו
,
ואיך
יעקב
חשב
מחשבה
אחרת
לברוח
,
ויגרום
לעשו
אחיו
כי
יחר
אפו
,
בראותו
כי
אחיו
ברח
מפניו
אחר
שהודיעו?!
והנה
בחרון
אפו
יהרג
כל
המחנה!
על
כן
אין
נכון
לומר
על
יעקב
-
שהיה
חכם
,
ויחשוב
שטות
כזה.
וזה
המעבר
הוא
הירדן
,
ובמקום
המעבר
שעבר
היה
שם
מקום
שנקרא
יבק.
ויותר
יעקב
לבדו
-
מעבר
הנחל.
ויאבק
איש
עמו
-
נאבק
עמו
כדי
להפילו.
ויאבק
איש
עמו
-
לשון
'חיבוק'
,
כמו
'אביק
טפי'
בתלמוד
(ע"ז
יז
,
א);
ויש
לפרש:
על
שם
שהיו
מעלין
אבק
ברגלים.
מלאך
היה
שהיה
רוצה
להפילו
,
אלא
שהקדוש
ברוך
הוא
עזרו.
ויקח
את
שתי
נשיו
ואת
שתי
שפחותיו
-
אין
מוקדם
ומאוחר
בכתוב
הזה
להצלה
,
אבל
אמר
שאסף
נשיו
ושפחותיו
וילדיו
אל
שפת
הנחל
,
ועבר
הוא
לבדו
את
מעבר
יבוק
לראות
אם
גבהו
המים
,
ושב
ויקחם
עמו
כולם
כאחד
ויעבירם
את
הנחל
,
ואחר
כן
ויעבר
את
כל
אשר
לו
-
מקנהו
ורכושו.
ויותר
יעקב
לבדו
-
שכח
פכין
קטנים
וחזר
עליהן;
לשון
רבנו
שלמה.
ועל
דרך
הפשט:
ויקחם
ויעבירם
את
הנחל
-
העבירם
עמו;
ויעבר
את
כל
אשר
לו
-
בצווי
,
כי
חזר
וצוה
שיעברו
לפניו
,
ונשאר
הוא
אחריהם.
ויאבק
-
ויתעפר
,
כך
פירשו
מנחם
(מחברת:
'אבק')
,
לשון
אבק
,
שמעלין
אבק
ברגליהם.
ולי
נראה
לשון
'ויתקשר'
,
ולשון
ארמי
הוא
(סנה'
סג
,
ב):
בתר
דאביקו
בה;
(מנחות
מב
,
א):
ואביק
ליה
מיבק;
זה
לשון
רבנו
שלמה.
ו'אביקה'
,
בלשון
חכמים:
'חביקה'
,
שמשו
בה
הרבה
,
(מכות
כג
,
א):
אבקתא
אית
בה;
(נדרים
נו
,
ב):
דרגש
עיולי
ואפוקי
באבקתא;
וכן
'אבוקה'
בלשונם
(ברכות
מג
,
ב)
,
בעבור
היותה
מעצים
דקים
חגורים
וקשורים
יחד;
כי
הח"ת
תכבד
בלשונם
והקלו
אותה
לאל"ף
,
ופעמים
רבים
יבליעו
הח"ת:
'מסותא'
(ברכות
כב
,
א)
במקום
'מסחותא'
(קידושין
לג
,
א);
'תותך'
(ב"ב
נט
,
א)
במקום
'תחותך';
'אסיתא
(שבת
עז
,
ב)
-
חסירתא'.
ואפשר
שיהיה
ויאבק
כמו
'ויחבק'
,
מלשון
"ויחבקהו"
(בר'
לג
,
ד)
,
כי
אולי
כן
הלשון
,
ומצינו
"ברודים
אמוצים"
(זכ'
ו
,
ג)
,
כמו
'חמוצים'
,
מלשון
"חמוץ
בגדים"
(יש'
סג
,
א).
ואמרו
המפרשים
(שרשים:
'ארז')
,
כי
"וארוזים
במרכולתך"
(יח'
כז
,
כד)
-
כמו
'וחרוזים'
,
מן
"צוארך
בחרוזים"
(שה"ש
א
,
י)
,
וכן
אמרו
במלת
"ותאלצהו"
(שו'
טז
,
טז)
,
שהוא
כמו
'ותחלצהו'
,
מהופך
מן
'ותלחצהו'.
ושמא
הוא
דעת
אנקלוס
שאמר
"וישתדל"
,
וכן
תרגם
"כי
יפתה"
(שמ'
כב
,
טו):
"ארי
ישדל"
-
יחבק
וינשק
,
שהוא
דרך
הפתוי
,
או
שלא
נזדמן
לו
לשון
ועשאו
ענין
תחבולה
,
כי
כל
השתדלות
-
תחבולה
וצדוד
ענין.
ובבראשית
רבא
(עז
,
ג):
מי
נתמלא
אבק?
האיש
שהיה
עמו;
כדברי
מנחם
(מחברת:
'אבק')
,
והוא
הנכון.
ויותר.
ויאבק
איש
עמו
-
נתחזק
עמו
עד
שהעלו
אבק.
איש
-
מלאך
,
וכן
"והנה
איש
עומד
לנגדו"
(יהו'
ה
,
יג);
"והאיש
גבריאל"
(דנ'
ט
,
כא);
נקראו
'אישים'
המלאכים
שמדברים
עם
אדם
,
ונראים
להם
בצורת
איש
כמוהם
,
במראה
או
בהקיץ.
ושלח
האל
זה
המלאך
ליעקב
לחזק
לבו
,
שלא
יירא
מעשו
,
כי
לא
יוכל
לו;
לפיכך
נאבק
עמו.
רמז
לו
,
כי
כמו
שהוא
נאבק
עמו
ולא
יכול
להפילו
(ראה
להלן
,
כו)
,
כן
עֵשָו
לא
יוכל
להרע
לו.
ונאבק
עמו
עד
עלות
השחר;
רמז
לו
בזה
,
כי
תהיה
לו
אורה
אחרי
חשכה
,
כי
הצרה
נמשלת
ללילה
וחשכה.
לפיכך
בא
אליו
בלילה
ונאבק
עמו
עד
עלות
השחר;
רמז
לו
,
שיהיה
לו
ריוח
והצלה
,
שהוא
כאורה
אחר
החשיכה.
ויאבק
-
כמנהג
האנשים
המתאבקים
להפיל
האחד
מהם
האחר.
ונשאר
יעקב
לבדו
להעביר
קצת
קנייניו
שנשארו
שם
,
וישן
שם.
ונראה
לו
בנבואה
מלאך
יי'
כאלו
הוא
איש
,
ולעוצם
דבקותו
בו
וקורבת
מדרגתו
ממנו
נראה
לו
שהוא
נאבק
עמו.
עם
שיעקב
כבר
ראה
עניין
זה
ההתאבקות
מפני
טרדת
דמיונו
בעניין
עשו
,
וחָשבוֹ
להמציא
תחבולות
להפילו
,
אם
יקום
עליו
להכותו;
כי
אין
מראין
לאדם
,
אלא
מהרהורי
לבו
(ראה
ברכות
נה
,
ב).
והנה
ארך
זמן
זה
ההתאבקות
עד
עלות
השחר
,
כי
אז
הגיע
העת
שהיה
מקיץ
יעקב
לפי
מנהגו.