תנ"ך - וירא
כי
לא
יכל
לו
ויגע
בכף־ירכו
ותקע
כף־ירך
יעקב
בהאבקו
עמו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיַּ֗רְא
כִּ֣י
לֹ֤א
יָכֹל֙
ל֔וֹ
וַיִּגַּ֖ע
בְּכַף־יְרֵכ֑וֹ
וַתֵּ֙קַע֙
כַּף־יֶ֣רֶךְ
יַעֲקֹ֔ב
בְּהֵֽאָבְק֖וֹ
עִמּֽוֹ:
(בראשית פרק לב פסוק כו)
וַיַּרְא
כִּי
לֹא
יָכֹל
לוֹ
וַיִּגַּע
בְּכַף־יְרֵכוֹ
וַתֵּקַע
כַּף־יֶרֶךְ
יַעֲקֹב
בְּהֵאָבְקוֹ
עִמּוֹ:
(בראשית פרק לב פסוק כו)
וירא
כי
לא
יכל
לו
ויגע
בכף־ירכו
ותקע
כף־ירך
יעקב
בהאבקו
עמו:
(בראשית פרק לב פסוק כו)
וירא
כי
לא
יכל
לו
ויגע
בכף־ירכו
ותקע
כף־ירך
יעקב
בהאבקו
עמו:
(בראשית פרק לב פסוק כו)
וַחֲזָא
אֲרֵי
לָא
יָכֵיל
לֵיהּ
וּקרֵיב
בִּפתֵי
יִרכֵּיהּ
וְזָע
פְּתֵי
יִרכָּא
דְיַעֲקֹב
בְּאִשׁתַּדָּלוּתֵיהּ
עִמֵיהּ
:
לא
יכל
-
ד':
בר'
לב
,
כו;
מ"א
ה
,
יז;
יד
,
ד;
דה"ב
ז
,
ז.
לא
יכל
-
ד';
ותקע
-
ל'
וכל
יחזק'
דכות'.
[ויגע
בכף
יריכו
-
קולית
הירך
התקועה
בקליבוסת
קרויה
'כף'
,
על
שם
בשר
שעליו
,
שעשויה
כמין
כף
של
קדירה].
ותקע
-
נתקעקעה
ממקום
מחברתה;
ודומה
לו:
"פן
תקע
נפשי
ממך"
(יר'
ו
,
ח)
-
לשון
'הסרה'.
ובמשנה
(?;
ראה
ויק"ר
יא
,
ז):
'לקעקע
ביצתן'
-
לשרש
שרשיהם.
כי
לא
יכול
לו
-
המלאך
,
ורצה
לעבור
ולברוח
בעל
כרחו.
ותקע
-
נבדלה
מן
הירך
,
כמו
"פן
תקע
נפשי
ממך"
(יר'
ו
,
ח).
הַיָרֵךְ
(להלן
,
לג)
-
טעמו
למטה
ברי"ש
,
כי
כן
שְמָה
,
וכן
"גָדֵר
מזה"
(במ'
כב
,
כד)
,
וכן
"גָזֵל"
(וי'
ה
,
כא);
וכשירך
דבוק
,
נהפכין
להיות
פתח
קטן
,
וטעמו
באות
ראשונה:
יֶרֶך
יעקב;
"יֶרֶך
המשכן"
(שמ'
מ
,
כב).
כי
לא
יכול
לו
-
המלאך.
ויגע
בכף
ירכו
-
של
יעקב.
ותקע
-
כמו
"ותקע
נפשי
מהם"
(ראה
יח'
כג
,
יז
,
יח)
-
סרה
כף
הירך
ממקומה.
וירא
כי
לא
יכול
לו
-
כי
מצות
השם
על
המלאך
בלי
להזיקו
,
רק
שלחו
לחזק
את
לבו
ולברכו;
כי
אין
הדעת
סובלת
שנאמר
לילוד
אשה:
שרה
נגד
מלאך
השם
,
והנה
כתוב
"ויצא
מלאך
יי'
ויך
במחנה
אשור"
(מ"ב
יט
,
לה)!
ואין
לטעון:
אם
כן
למה
הזיקו
בכף
יריכו?
כי
כל
זה
במצות
השם
,
כדי
שיתברר
לו
כי
מלאך
היה
,
על
כן
אמר
"לא
אשלחך
כי
אם
ברכתני"
(להלן
,
כז)
,
ועוד
"כי
ראיתי
אלהים
פנים
אל
פנים"
(להלן
,
לא);
"כי
שרית
עם
אלהים"
(להלן
,
כט)
-
בהשתרר
איש
על
חברו
יאמר
מלת
'על'
,
כמו
"כי
תשתרר
עלינו"
(במ'
טז
,
יג);
"וישר
אבימלך
על
ישראל
שלש
שנים"
(שו'
ט
,
כב)
,
רק
אצל
המלאך
אמר
"כי
שרית
עם
אלהים"
,
כי
לא
יוכל
איש
להשתרר
על
המלאך
,
רק
הטעם:
כי
אתה
שר
עם
המלאכים
,
ולא
יוכל
איש
להתיצב
בפניך.
ויגע
בכף
יריכו
-
רצה
להגביה
יריכו
,
אולי
יפול.
ותקע
-
"ותשרש
שרשיה"
(תה'
פ
,
י);
'דשקאפיא'
בלעז
(לסור
מן
המקום);
והזיקו
מעט.
וירא
כי
לא
יכול
לו
-
"מלאכיו
גבורי
כח
עושי
דברו"
(תה'
קג
,
כ)
,
ועל
כן
לא
יכול
המלאך
להזיקו
,
כי
לא
הורשה
,
רק
במה
שעשה
עמו
להקע
כף
ירכו.
ואמרו
בבראשית
רבא
(עז
,
ג):
נגע
בצדיקים
שהם
עתידים
לצאת
ממנו;
זה
דורו
של
שמד.
והענין
-
כי
המאורע
כולו
רמז
לדורותיו
,
שיהיה
דור
בזרעו
של
יעקב
יתגבר
עשו
עליהם
,
עד
שיהיה
קרוב
לקעקע
ביצתן
,
והיה
זה
דור
אחד
בימי
חכמי
משנה
,
בדור
של
רבי
יהודה
בן
בבא
וחבריו
,
כמו
שאמרו
(שה"ר
ב
,
יח):
אמר
רבי
חייא
בר
בא:
אם
יאמר
לי
אדם
'תן
נפשך
על
קדושת
שמו
של
הקדוש
ברוך
הוא'
,
אני
נותן
,
ובלבד
שיהרגוני
מיד
,
אבל
בדורו
של
שמד
איני
יכול
לסבול;
ומה
היו
עושין
בדורו
של
שמד?
היו
מביאין
כדוריות
של
ברזל
ומלבנין
אותן
באור
ונותנין
אותן
תחת
שיחיהן
ומשיאין
נפשותיהן
מהם.
ויש
דורות
אחרים
עשה
עמנו
עֵשָו
כזה
,
ויותר
רע
מזה
,
והכל
סבלנו
ועבר
עלינו
,
כמו
שרמז
"ויבא
יעקב
שלם"
(בר'
לג
,
יח).
וירא
כי
לא
יכול
לו
-
שלא
יכול
להפילו.
ויגע
בכף
ירכו
-
רמז
לו
,
שעֵשָו
לא
יוכל
לו
,
אבל
הוא
יכאב
מצד
אחד
,
מצד
ירכו;
רמז
לו
בזה
,
שיכאב
מאחד
מיוצאי
ירכו
,
והוא
בתו
שנבעלה
לכנעני
(ראה
בר'
לד
,
ב).
לפיכך
נגע
בכף
,
כי
'כף'
לשון
נקבה.
וכל
זה
הבין
יעקב
ממעשה
המלאך;
אבל
דבר
בתו
אפשר
שלא
הבין
כאשר
היה
עד
היותו
,
כי
חשב:
אפשר
שתחלה
או
תמות.
וכל
המעשה
הזה
אפשר
שהיה
במראה
הנבואה
בחלום.
ואע"פ
שמצא
עצמו
צולע
בהקיץ
,
היה
לו
זה
מאת
האל
להיות
בו
זה
לאות
-
לפי
שהיה
פוסח
במחשבתו
אחר
כמה
הבטחות
אשר
עשה
עמו
האל
-
מדה
כנגד
מדה
,
להיות
פוסח
בגופו.
כי
אע"פ
שלבו
היה
שלם
ובוטח
באל
בכל
לבו
,
אלא
שחשב
שמא
יגרום
החטא
-
אע"פ
כן
,
אחר
כמה
הבטחות
לא
היה
לו
להרהר
ולחוש
לעשו
,
ולקראו
כמה
פעמים
'אדוני'
,
ולשלוח
לו
מנחה
גדולה
ולהשתחות
לו
כמה
פעמים
(ראה
בר'
לג).
ובזה
חטא
,
ושלם
לו
האל
בזה
העולם
,
ולקה
בגופו
עונש
מחשבתו.
ואם
תרצה
,
תאמר
כי
המעשה
הזה
היה
בהקיץ
ממש
,
ולא
היה
אלא
דמיון
לבד
שנדמה
לו
איש
,
ולא
היה;
כמו
שנאמר
במלאך
יהושע
(ראה
יהו'
ה
,
יג)
ובמלאך
גדעון
(ראה
שו'
ו
,
יב
ואי')
ובזולתם
(ראה
שו'
יג
,
ג
ואי').
ונוכל
לאמר
כן
במלאכי
אברהם
(ראה
בר'
יח
,
ב
ואי')
ולוט
(ראה
בר'
יט
,
א
ואי')
,
כי
כל
זה
היה
יכול
להיות
בדמיון.
אבל
זה
היה
בנגיעה
,
ואי
אפשר
בלא
גוף;
לפיכך
נאמר
,
שלבש
גשמות
לשעתו
על
דרך
מופת.
וזהו
שנגע
בכף
ירך
יעקב
,
והיה
צולע
(ראה
להלן
,
לב)
,
כי
זה
היה
נגיעה
ממש.
ותקע
-
ענין
'הסרה'
,
כמו
"פן
תקע
נפשי
ממך"
(יר'
ו
,
ח);
כלומר
,
שסר
הבשר
מעל
העצם
,
וכאב
בשרו.
בעבור
זה
נהיה
צולע.
ותקע
כף
ירך
יעקב
-
סרה
ממקומה
,
באופן
שמצא
עצמו
צולע
על
ירכו
כאשר
השכים.
והנה
נדמה
לו
שנגע
בכף
ירכו
,
ותקע
כף
ירך
יעקב
בהאבקו
עמו.