תנ"ך - ויאמר
לא
יעקב
יאמר
עוד
שמך
כי
אם־ישראל
כי־שרית
עם־אלהים
ועם־אנשים
ותוכל:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיֹּ֗אמֶר
לֹ֤א
יַֽעֲקֹב֙
יֵאָמֵ֥ר
עוֹד֙
שִׁמְךָ֔
כִּ֖י
אִם־יִשְׂרָאֵ֑ל
כִּֽי־שָׂרִ֧יתָ
עִם־אֱלֹהִ֛ים
וְעִם־אֲנָשִׁ֖ים
וַתּוּכָֽל:
(בראשית פרק לב פסוק כט)
וַיֹּאמֶר
לֹא
יַעֲקֹב
יֵאָמֵר
עוֹד
שִׁמְךָ
כִּי
אִם־יִשְׂרָאֵל
כִּי־שָׂרִיתָ
עִם־אֱלֹהִים
וְעִם־אֲנָשִׁים
וַתּוּכָל:
(בראשית פרק לב פסוק כט)
ויאמר
לא
יעקב
יאמר
עוד
שמך
כי
אם־ישראל
כי־שרית
עם־אלהים
ועם־אנשים
ותוכל:
(בראשית פרק לב פסוק כט)
ויאמר
לא
יעקב
יאמר
עוד
שמך
כי
אם־ישראל
כי־שרית
עם־אלהים
ועם־אנשים
ותוכל:
(בראשית פרק לב פסוק כט)
וַאֲמַר
לָא
יַעֲקֹב
יִתאֲמַר
עוֹד
שְׁמָך
אֱלָהֵין
יִשׂרָאֵל
אֲרֵי
רָב
אַתּ
קֳדָם
יְיָ
וְעִם
גֻּברַיָא
וִיכֵילתָּא
:
עם
-
אלהים
-
ג':
*בר'
לב
,
כט;
ש"א
יד
,
מה;
איוב
לד
,
ט.
וחד:
ועם
האלהים
-
דה"ב
כד
,
טז.
ותוכל
-
ג':
בר'
לב
,
כט;
יר'
ג
,
ה;
כ
,
ז.
עם
אלהים
ג'
כי
שרית
עם
אלהים
ועם
אנשים
כי
עם
אלהים
עשה
כי
אמר
לא
יסכן
גבר.
וחד
ועם
האלהים
וביתו.
שרית
-
ל';
עם
-
אלהים
-
ג';
ועם
-
אנשים
-
ל'.
לא
יעקב
יאמר
עוד
שמך
-
כי
לא
יאמרו
עליך
עוד
שהברכות
באו
לך
בעקיבה
וברמייה
,
כי
אם
בשררה
וגילוי
פנים;
סופך
שהקדוש
ברוך
הוא
נגלה
עליך
בביתאל
ומחליף
את
שמך
,
ושם
הוא
מברכך
,
ואני
שם
אהיה
ואודה
לך
עליהן;
וזהו
שכתוב
"וישר
אל
מלאך
ויוכל
בכה
ויתחנן
לו"
(הו'
יב
,
ה)
-
[בכה
המלאך
ויתחנן
לו];
ומה
נתחנן
לו?
"ביתאל
ימצאנו
ושם
ידבר
עמנו"
(שם)
-
המתן
לי
עד
שתדבר
עמנו
שם;
ולא
רצה
יעקב
,
ועל
כרחו
הודה
לו
עליהם.
וזהו:
"ויברך
אתו
שם"
(להלן
,
ל)
-
שהיה
מתחנן
לו
להמתין
,
ולא
רצה.
ועם
אנשים
-
עם
עשו
ועם
לבן
(ראה
ב"ר
עח
,
ג)
,
ותוכל
להם.
כי
שרית
-
מגזרת
"באונו
שרה
את
אלהים"
(הו'
יב
,
ד)
,
כמו
'קנה'
-
'קנית';
'עשה'
-
'עשית';
אבל
"וישר
אל
מלאך
ויוכל"
(הו'
יב
,
ה)
-
מגזרת
'שב'
,
'קם'
,
'רץ'
,
שיאמר:
'ויקם'
,
'וישב'
,
'וירץ'.
ומה
שלקה
יעקב
ונצלע
,
לפי
שהקדוש
ברוך
הוא
הבטיחו
,
והוא
היה
בורח.
וכן
מצינו
בכל
ההולכים
בדרך
שלא
ברצון
הקדוש
ברוך
הוא
,
או
ממאנים
ללכת
,
שנענשו;
במשה
כתיב
"שלח
נא
ביד
תשלח.
ויחר
אף
יי'
במשה"
(שמ'
ד
,
יג
-
יד).
ולפי
הפשט
,
אעפ"י
שאמרו
חכמים
(זבחים
קב
,
א):
בכל
מקום
'חרון
אף'
עושה
רושם
,
וכאן
מה
רושם
יש?
"הלא
אהרן
אחיך
הלוי"
(שם)
-
עתיד
הוא
להיות
לוי
ואתה
כהן
,
ועכשיו
הוא
יהיה
כהן
ואתה
לוי;
אך
לפי
הפשט
,
לפי
שהיה
מתעצל
ללכת
,
כתיב:
והיה
"בדרך
במלון
ויפגשהו...
ויבקש
המיתו"
(שמ'
ד
,
כד);
וכן
ביונה
שנבלע
במעי
הדגה;
וכן
בבלעם
"ויחר
אף
אלהים
כי
הולך
הוא"
(במ'
כב
,
כב)
,
ונעשה
חיגר
,
כדכתיב
"ותלחץ...
רגל
בלעם"
(שם
,
כה);
"וילך
שפי"
(שם
כג
,
ג)
-
חיגר
,
כמו
"ושופו
עצמותיו"
(איוב
לג
,
כא).
ועם
אנשים
-
תוכל
להשתרר
עם
אנשים;
הטעם:
אנשי
חיל
ידועים
,
כמו
"כולם
אנשים"
(במ'
יג
,
ג).
כי
שרית
עם
אלהים
-
נצחת
אותי
,
וכן
הוא
אומר
בקבלה
"וישר
אל
מלאך
ויוכל
בכה
ויתחנן
לו"
(הו'
יב
,
ה)
-
לשלחו.
ועם
אנשים
-
לבן
ועשו.
ויאמר.
יש
רשות
למלאך
להוסיף
על
שליחותו
כפי
אשר
יראה
,
כמו
המלאך
שהציל
את
לוט
,
שאמר:
"הנה
נשאתי
פניך
גם
לדבר
הזה"
(בר'
יט
,
כא).
או
אמר
לו
זה
בשם
האל.
לא
יעקב
יאמר
-
לא
יעקב
לבדו
,
וכן
"לא
גוע
בעונו"
(יהו'
כב
,
כ);
"לא
אחת
ולא
שתים"
(מ"ב
ו
,
י);
שהרי
ראינו
,
שנקרא
'יעקב'
כמה
פעמים
,
הוא
וזרעו.
כי
אם
ישראל
-
כי
אם
עִם
ישראל.
ונחלקו
רבותינו
ז"ל
(ב"ר
עח
,
ג):
ישראל
עִקר
ויעקב
טפלה
לו;
רבי
זכריה
אמר:
יעקב
עקר
וישראל
מוסף
עליו.
ומה
שאמר
לו
המלאך:
לא
יעקב
יאמר
עוד
שמך
-
בשורה
היא
שבשרו
,
שהקדוש
ברוך
הוא
יקרא
שמו
ישראל;
וכן
עשה
בבית
אל.
לפיכך
אמר
שם
"ויקרא
את
שמו
ישראל"
(בר'
לה
,
י)
,
ולא
אמר
כן
הֵנָה.
אבל
טעם
השם
גלה
לו
זה
המלאך:
כי
שרית.
עם
אלהים
-
עם
מלאך;
שנאבקת
עמי
ולא
יכולתי
לך
להפילך.
ועם
אנשים
-
עם
לבן
ועם
עשו
,
שהיה
בלבם
להרע
לך
ולא
יכלו
לך;
כי
כמו
שקרה
לך
עם
לבן
(ראה
בר'
לא
,
כד)
,
כן
יקרה
לך
עם
עשו
ואלופיו.
שרית
עם
אלהים
-
נחשבת
שׂר
עם
המלאכים
,
לחוזק
השגחתך
וקורבת
מדרגתך
מהם.
ואמר
אליו
המלאך
,
שלא
יקרא
עוד
שמו
יעקב
,
כי
אם
ישראל
,
כי
הוא
שרר
עם
מלאכי
השם
עד
שמדרגתו
קרובה
למדרגתם
,
ולא
נלאה
כחו
בזה
,
ויהיה
שׂר
גם
כן
עם
אנשים
ולא
ינוצח.
ובזה
היה
ליעקב
יעוד
מה
שלא
ינצחהו
עשו.