תנ"ך - ויאמר
יעקב
כאשר
ראם
מחנה
אלהים
זה
ויקרא
שם־המקום
ההוא
מחנים:
פ
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיֹּ֤אמֶר
יַֽעֲקֹב֙
כַּאֲשֶׁ֣ר
רָאָ֔ם
מַחֲנֵ֥ה
אֱלֹהִ֖ים
זֶ֑ה
וַיִּקְרָ֛א
שֵֽׁם־הַמָּק֥וֹם
הַה֖וּא
מַחֲנָֽיִם:
פ
(בראשית פרק לב פסוק ג)
וַיֹּאמֶר
יַעֲקֹב
כַּאֲשֶׁר
רָאָם
מַחֲנֵה
אֱלֹהִים
זֶה
וַיִּקְרָא
שֵׁם־הַמָּקוֹם
הַהוּא
מַחֲנָיִם:
פ
(בראשית פרק לב פסוק ג)
ויאמר
יעקב
כאשר
ראם
מחנה
אלהים
זה
ויקרא
שם־המקום
ההוא
מחנים:
פ
(בראשית פרק לב פסוק ג)
ויאמר
יעקב
כאשר
ראם
מחנה
אלהים
זה
ויקרא
שם־המקום
ההוא
מחנים:
פ
(בראשית פרק לב פסוק ג)
וַאֲמַר
יַעֲקֹב
כַּד
חֲזָנוּן
מַשׁרִי
מִן
קֳדָם
יְיָ
דָּא
וּקרָא
שְׁמֵיהּ
דְּאַתרָא
הַהוּא
מַחֲנָיִם
:
ראם
-
ב':
בר'
לב
,
ג;
יר'
לט
,
ד.
מחנים
-
שתי
מחנות:
של
חוצה
לארץ
שבאו
עמו
עד
כאן
,
ושל
ארץ
ישראל
שבאו
לקראתו
(ראה
תנ"ב
וישלח
,
ג).
והוא
לבדו
ראה
מחנה
המלאכים
סביב
למחנהו
,
על
כן
קרא
שם
המקום
מחניים
-
על
שם
שנים.
מחנה
אלהים
זה
-
מחנה
של
מלאכים
זה;
כי
היה
רגיל
בהם
ומכירם.
מחנים
-
על
שם
שתי
המחנות:
מחניהו
ומחנה
של
מלאכים
,
שפגעו
שם
זה
את
זה.
פועל
ידיי
תרצה
(ע"פ
דב'
לג
,
יא)
,
ומכל
צרה
מלכי
תפוצה
,
כל
עמך
מקצה
,
ואויביי
כזבה
זרם
ואמור
להם:
צא
(ע"פ
יש'
ל
,
כב)
,
בסיימי
סדר
'ויצא'.
ויפגעו
בו
מלאכי
אלהים
-
לשון
רבנו
שלמה:
מלאכי
ארץ
ישראל
יצאו
לקראתו;
מחנים
-
שתי
מחנות
,
של
חוצה
לארץ
באו
עמו
עד
כאן
,
ושל
ארץ
ישראל
יצאו
לקראתו.
ואני
תמה
בזה
,
שהרי
עדיין
לא
הגיע
יעקב
לארץ
,
ורחוק
היה
משם
,
ושלח
מלאכים
אל
עשו
מרחוק
,
ושם
נאמר
"ויעבר
את
מעבר
יבק"
(בר'
לב
,
כג)
,
שהוא
"יבק
הנחל
גבול
בני
עמון"
(דב'
ג
,
טז)
,
שהוא
דרומית
מזרחית
לארץ
ישראל
,
ועדין
יש
לו
לעבור
גבול
בני
עמון
ומואב
ואחר
כך
ארץ
אדום;
ותחלת
ביאתו
בארץ
בשכם
היה
,
שנאמר
"ויבא
יעקב
שלם
עיר
שכם
אשר
בארץ
כנען"
(בר'
לג
,
יח)!
אבל
היתה
המראה
הזאת
ליעקב
כאשר
בא
בגבול
אויביו
,
להודיעו
כי
רבים
אשר
אתו
מאשר
אתם
(ע"פ
מ"ב
ו
,
טז)
,
וקרא
שם
המקום
מחנים
,
כי
כן
הדרך
בשמות;
או
מחנים
-
מחנהו
ומחנה
העליונים
,
לאמר
כי
מחנהו
בארץ
כמחנה
המלאכים
,
כלם
מחנות
אלהים
,
מברכים
לו
ומודים
ביחודו.
ויאמר.
כאשר
ראם
-
כמו
"וירא
וירץ
לקראתם"
(בר'
יח
,
ב)
,
שנאמר
באברהם.
מחנים
-
שני
מחנות:
מחנה
מלאכים
ומחנה
יעקב
,
לפיכך
קרא
שם
המקום
ההוא
מחנים.
ובשם
הזה
נקרא
מהיום
ההוא
ואילך
,
כמו
שראינוהו
נזכר
כן
בספר
שמואל
(ראה
ש"ב
ב
,
ח);
והסכימו
עמו
אנשי
המקום.
וכן
כל
המקום
שהיו
קוראים
להם
האבות
,
כן
היה
שמם;
וזה
מברכת
יי'
עליהם
,
כמו
שכתבנו
בראש
הפרשה
(בר'
כח
,
יט).
ויאמר
יעקב
כאשר
ראה
אותם:
מחנה
אלהים
זה;
ולזה
קרא
שם
המקום
ההוא:
מחנים
,
כי
ראה
שם
מחנה
אחֵר
,
הוא
לאלהים
,
נוסף
על
מחנהו
שיהיה
לאלהים
גם
כן.
(שלושים
ושש
תועלות
לפרשת
'ויצא'
,
חלק
שני
-
בקובץ
רלב"ג
תועלות).
(חלק
ראשון:
"וישלח
יעקב
מלאכים
לפניו"
וגו'
עד
"ויבא
יעקב
שלם";
לב
,
ד
-
בר'
לג
,
יח).