תנ"ך - וישאל
יעקב
ויאמר
הגידה־נא
שמך
ויאמר
למה
זה
תשאל
לשמי
ויברך
אתו
שם:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיִּשְׁאַ֣ל
יַעֲקֹ֗ב
וַיֹּ֙אמֶר֙
הַגִּֽידָה־נָּ֣א
שְׁמֶ֔ךָ
וַיֹּ֕אמֶר
לָ֥מָּה
זֶּ֖ה
תִּשְׁאַ֣ל
לִשְׁמִ֑י
וַיְבָ֥רֶךְ
אֹת֖וֹ
שָֽׁם:
(בראשית פרק לב פסוק ל)
וַיִּשְׁאַל
יַעֲקֹב
וַיֹּאמֶר
הַגִּידָה־נָּא
שְׁמֶךָ
וַיֹּאמֶר
לָמָּה
זֶּה
תִּשְׁאַל
לִשְׁמִי
וַיְבָרֶךְ
אֹתוֹ
שָׁם:
(בראשית פרק לב פסוק ל)
וישאל
יעקב
ויאמר
הגידה־נא
שמך
ויאמר
למה
זה
תשאל
לשמי
ויברך
אתו
שם:
(בראשית פרק לב פסוק ל)
וישאל
יעקב
ויאמר
הגידה־נא
שמך
ויאמר
למה
זה
תשאל
לשמי
ויברך
אתו
שם:
(בראשית פרק לב פסוק ל)
וּשׁאֵיל
יַעֲקֹב
וַאֲמַר
חַו
כְּעַן
שְׁמָך
וַאֲמַר
לְמָא
דְנָן
אַתּ
שָׁאֵיל
לִשׁמִי
וּבָרֵיך
יָתֵיהּ
תַּמָן
:
למה
זה
תשאל
לשמי
-
אין
לנו
שם
קבוע
,
משתנים
הם
שמותינו
(ראה
ב"ר
עח
,
ה)
,
הכל
לפי
מצות
עבודת
השליחות
שאנו
משתלחים.
למה
זה
תשאל
לשמי
-
לא
יועילך
אם
אגיד
לך
שמי
,
ואין
דרך
המלאכים
להגיד
שמותם
לבני
אדם;
וככה
במלאך
מנוח
(ראה
שו'
יג
,
יח).
למה...
תשאל
לשמי
-
כי
אני
שאלתי
שמך
(ראה
לעיל
,
כח)
,
כי
הנוצח
רוצה
לפרסם
שמו
כדי
שתהא
הגבורה
נזכרת
על
שמו
,
אבל
הנָצוּח
אינו
רוצה
לפרסם
,
דקלון
הוא
לו
שאומרים:
פלוני
היה
נָצוּח.
ועוד
,
אין
דרך
המלאכים
להגיד
שמם
,
וכן
אמר
המלאך
למנוח
(שו'
יג
,
יח);
יש
אומרים
(ב"ר
עח
,
ד):
לפי
שאין
להם
שם
קבוע
,
ויש
לפרש:
לפי
שאינם
רוצים
שידעו
אנשים
שמם
,
שלא
ישביעֻם.
ויברך
אותו
שם
-
ועשה
שלום
עמו
והלך
לו.
למה
זה
תשאל
לשמי
-
אמר:
אין
לך
בידיעת
שמי
תועלת
,
כי
אין
הכח
והיכולת
,
בלתי
ליי'
לבדו
(ע"פ
שמ'
כב
,
יט)
,
אם
תקראני
לא
אענך
ומצרתך
לא
אושיעך
,
אבל
עתה
אברך
אותך
,
כי
כן
צוויתי
(ע"פ
וי'
ח
,
לח);
ולא
פירש
הכתוב
הברכה.
והקרוב
מה
שאמרו
רבותינו
(ראה
ב"ר
עח
,
ב)
,
שהודה
לו
על
כל
הברכות
שם
במקום
ההוא
על
כרחו
,
כי
לא
רצה
יעקב
להמתין
לו
עד
בית
אל.
וישאל.
הגידה
נא
שמך
-
כי
לכל
אחד
שם
לפי
הענין
שהפקד
עליו
,
וכן
הוא
אומר
"לכולם
בשם
יקרא"
(יש'
מ
,
כו).
וכן
מצאנו
שם
למלאכים:
"והאיש
גבריאל"
(דנ'
ט
,
כא);
"כי
אם
מיכאל
שרכם"
(שם
י
,
כא).
ולפי
ששנה
שמו
,
שאלו
יעקב
מה
שמו
,
לדעת
,
על
אי
זה
דבר
הוא
ממונה.
למה
זה
תשאל
לשמי
-
אינך
צריך
לדעת
שמי.
וכן
אמר
המלאך
למנוח
(שו'
יג
,
יח);
אבל
מנוח
לא
היה
יודע
שהוא
מלאך
,
כששאלו
שמו.
ולא
ידענו
למה
היו
מעלימים
שמם.
ובבראשית
רבה
(בר"ת
עח
,
ד):
למה
זה
תשאל
לשמי
-
אין
לנו
שם
קבוע;
משתנים
שמותנו
לפי
מצות
השליחות
שאנו
משתלחים
בה.
רבי
אמי
בשם
אבא
יוסי:
כתוב
אחד
אומר
"לכלם
שמות
יקרא"
(תה'
קמז
,
ד)
,
וכתוב
אחד
אומר
"לכלם
בשם
יקרא"
(יש'
מ
,
כו)!?
אלא
מלמד
,
שאין
שם
שנוי
שם
בכוכבים;
כשם
שהוא
נקרא
עכשו
,
כך
הוא
נקרא
לאחר
זמן.
אבל
במלאכים
יש
שנוי
שם:
לא
כשהוא
נקרא
עכשו
,
נקרא
לאחר
זמן
,
שנאמר
"למה
זה
תשאל
לשמי
והוא
פלאי"
(שו'
יג
,
יח)
-
איני
יודע
באי
זה
שם
אני
מתחלף.
ויברך
אותו
שם
-
מלבד
שקראו
'ישראל'
,
שהוא
לענין
ברכה:
"כי
שרית
עם
אלהים
ועם
אנשים"
(לעיל
,
כט)
,
עוד
ברכו
ברכה
אחרת
שם.
ואמר
שם
,
לפי
שעתיד
לברכו
עוד
בבית
אל
(ראה
בר'
לה
,
ט
ואי').
וישאל
יעקב
את
המלאך
מה
שמו
המורה
על
מהותו
,
כדי
שיושג
לו
מהותו
בשלמותו
,
והודיע
אותו
המלאך
כי
מהותו
נעלם
מאד
,
אי
אפשר
שישיגהו
האדם
-
וכבר
ביארנו
זה
בראשון
מ'מלחמות
יי''
-
ויברך
אותו
זה
המלאך
שם.