תנ"ך - על־כן
לא־יאכלו
בני־ישראל
את־גיד
הנשה
אשר
על־כף
הירך
עד
היום
הזה
כי
נגע
בכף־ירך
יעקב
בגיד
הנשה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
עַל־כֵּ֡ן
לֹא־יֹאכְל֨וּ
בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֜ל
אֶת־גִּ֣יד
הַנָּשֶׁ֗ה
אֲשֶׁר֙
עַל־כַּ֣ף
הַיָּרֵ֔ךְ
עַ֖ד
הַיּ֣וֹם
הַזֶּ֑ה
כִּ֤י
נָגַע֙
בְּכַף־יֶ֣רֶךְ
יַעֲקֹ֔ב
בְּגִ֖יד
הַנָּשֶֽׁה:
(בראשית פרק לב פסוק לג)
עַל־כֵּן
לֹא־יֹאכְלוּ
בְנֵי־יִשְׂרָאֵל
אֶת־גִּיד
הַנָּשֶׁה
אֲשֶׁר
עַל־כַּף
הַיָּרֵךְ
עַד
הַיּוֹם
הַזֶּה
כִּי
נָגַע
בְּכַף־יֶרֶךְ
יַעֲקֹב
בְּגִיד
הַנָּשֶׁה:
(בראשית פרק לב פסוק לג)
על־כן
לא־יאכלו
בני־ישראל
את־גיד
הנשה
אשר
על־כף
הירך
עד
היום
הזה
כי
נגע
בכף־ירך
יעקב
בגיד
הנשה:
(בראשית פרק לב פסוק לג)
על־כן
לא־יאכלו
בני־ישראל
את־גיד
הנשה
אשר
על־כף
הירך
עד
היום
הזה
כי
נגע
בכף־ירך
יעקב
בגיד
הנשה:
(בראשית פרק לב פסוק לג)
עַל
כֵּין
לָא
אָכְלִין
בְּנֵי
יִשׂרָאֵל
יָת
גִּידָא
נַשׁיָא
דְּעַל
פְּתֵי
יִרכָּא
עַד
יוֹמָא
הָדֵין
אֲרֵי
קְרֵיב
בִּפתֵי
יִרכָּא
דְיַעֲקֹב
בְּגִידָא
נַשׁיָא
:
על
-
כן
-
ה'
בטעמא
(פזר)
בראשי
פסוקים:
בר'
לב
,
לג;
ש"א
ה
,
ה;
יש'
ה
,
כה;
טז
,
ט;
*אס'
ט
,
כו.
על
-
כן
-
ט'
בטעמא
(פזר):
בר'
לב
,
לג;
שו'
יח
,
יב;
ש"א
ה
,
ה;
יש'
ה
,
כה;
טז
,
ט;
יר'
לח
,
ד;
קה'
ח
,
יא;
אס'
ט
,
כו;
דה"ב
כ
,
כו.
[גיד
הנשה]
-
למה
נקרא
שמו
גיד
הנשה?
שנשה
ממקומו
ועלה
(ראה
חולין
צא
,
א);
והוא
לשון
'קפיצה'
,
וכן
"נשתה
גבורתם"
(יר'
נא
,
ל)
,
וכן
"כי
נשני
האלהים
את
כל
עמלי"
(בר'
מא
,
נא).
על
כן
לא
יאכלו
-
לזכרון
גבורתו
של
יעקב
,
ונס
שעשה
לו
הקדוש
ברוך
הוא
,
שלא
מת.
בגיד
הנשה
,
ידוע
,
כאשר
העתיקו
קדמונינו
ז"ל
(חולין
צא
,
א).
ואין
בו
ספק
כי
אם
לחסירי
דעת
לשון
ותולדת
,
שאמרו
,
שהוא
האבר;
ויפרשו
הנשה
-
מגזרת
'נשים'.
ודעת
זה
המלאך
,
שנראה
ליעקב
שהוא
גוף
,
תתברר
לך
,
אם
יפקח
השם
את
עיני
לבבך
,
בפרשת
"כי
שמי
בקרבו"
(שמ'
כג
,
כא).
על
כן
לא
יאכלו
בני
ישראל
-
להיות
להם
לזכרון
כי
אביהם
נלחם
עם
המלאך
ולא
יכול
לו
,
ולכך
נגע
בכף
יריכו
במקום
שגיד
הנשה
שם;
והוא
זכרון
כבוד
וגדולה.
על
כן
לא
יאכלו
בני
ישראל
-
בני
יעקב
אסרוהו
על
עצמם
לכבוד
אביהם
שלקה
בו
,
והם
צוו
לבניהם
,
ובניהם
לבניהם
עד
היום;
כמצות
יהונדב
בן
רכב
לבניו
,
שלא
ישתו
יין
(ראה
יר'
לה
,
ו).
ונאסר
להם
ולבניהם
ולבני
בניהם
עד
עולם
,
וכתבו
משה
רבינו
בתורה
ל'לאו'
כאחד
מלאוי
התורה
,
על
פי
יי'.
אבל
לפי
שנאסר
קודם
מתן
תורה
,
כתבו
במקומו
,
להודיע
הטעם
שנאסר
בעבורו.
את
גיד
הנשה
-
פירשו
רבותינו
ז"ל
(חולין
צא
,
א)
,
שנקרא
כן
,
לפי
שנשה
ממקומו
ועלה
,
כלומר:
נפסק
ונעלה
מעל
הכף
שהוא
דבק
בו.
אשר
על
כף
הירך
-
אינו
אסור
מן
התורה
אלא
אשר
על
הכף
בלבד
,
אבל
לא
שלמעלה
ממנו
ושלמטה
ממנו.
וכן
גיד
החיצון
כלו
,
אינו
אסור
אלא
מדברי
סופרים.
ונוהג
בבהמה
ובחיה
,
ונוהג
בשליל.
ונוהג
בירך
של
ימין
ובירך
של
שמאל
,
אע"פ
שיעקב
אבינו
לא
לקה
אלא
באחת
,
שנאמר
"ויגע
בכף
ירכו"
(לעיל
,
כו).
ומחלוקת
בין
רבותינו
ז"ל
(ב"ר
עח
,
ו):
רבי
יהודה
אומר:
באחת
מהם
נגע
,
ואחת
מהם
נאסרה.
רבי
יוסי
אומר:
באחת
מהן
נגע
,
ושתיהן
נאסרו.
והלכה
כר'
יוסי.
וחלב
הגיד
אסור
מדברי
סופרים
(מש"ת
מאכלות
אסורות
ח
,
א).
כף
הירך
-
הוא
הבשר
המתעגל
סביב
העצם
הנקרא
'האנקא'
(בלעז)
,
חמותא
(אולי
'מטחתא';
ראה
ערוך)
,
והוא
מחזיק
בעצם
ההוא
כמו
שיקיף
כף
היד
במה
שיחזיק
בו.
גיד
הנשה
-
הוא
שם
הגיד
אשר
על
הכף
ההוא
לצד
חיצוני
הגוף
,
ועניינו
מפורסם.
על
כן
צֻוּוּ
ישראל
בהר
סיני
,
שלא
יאכלו
החלק
מגיד
הנשה
שהוא
על
כף
הירך
,
אבל
מה
שהיה
ממנו
בזולת
המקום
הזה
לא
נאסר
להם
לאכלו.
וזה
הצווי
היה
לפרסם
עניין
זאת
הנבואה
הנפלאה
שהגיעה
ליעקב
,
אשר
מרֹב
הדבקות
שהיה
לו
במלאך
,
קרה
לו
זה
המקרה;
וזה
,
כי
ההאמנה
בנבואה
הוא
מפנות
התורה.
ואולם
אמרנו
שנצטוו
בה
ישראל
על
הר
סיני
,
כי
התורה
לא
נתנה
פְעָמִים
,
כמו
שאמרו
ז"ל
בפרק
'גיד
הנשה'
(חולין
קא
,
ב);
וכבר
בארנו
סבת
זה
אצל
ביאור
'פריה
ורביה'
בפרשת
'בראשית'
(רלב"ג
פתיחה
לבר'
א
,
כ
-
כג).
(שני
שורשים
לפרשת
'וישלח'
,
חלק
ראשון
-
בקובץ
רלב"ג
תועלות).
והנה
הסכמנו
שיהיה
זה
ההתאבקות
בעת
השינה
,
לפי
שהוא
בלתי
אפשר
שירָאה
לאדם
מלאך
השם
בזה
האופן
בהשתמשו
בכחותיו
הגופיות.
וכבר
הודיענו
הרב
המורה
(מו"נ
ב
,
מא)
,
שכבר
נשמט
במקומות
רבים
זכר
היות
הנבואה
בחלום
או
במראה
,
להשענו
שכל
נבואה
היא
בזה
התואר;
ולזה
לא
זכר
בזה
המקום
,
שתהיה
זאת
הנבואה
בחלום
או
במראה.
ואם
יספק
אדם
עלינו
ויאמר:
איך
יתכן
שישאר
לו
מזה
זה
הרושם
,
כזה
שהיה
צולע
על
ירכו
כאשר
הקיץ?
נאמר
לו
,
שזה
אפשר
אצלינו
לאחת
משתי
סבות:
אמנם
האחת
היא
,
שכבר
נראה
התפעל
כלי
הנפש
מהדמיונים
שיהיו
לאדם
בעת
השינה
,
לפי
שהדמיונים
ההם
יניעו
כלי
הנפש
הנעה
מה.
וזה
,
שכבר
תראה
שיחלום
האדם
והוא
שוכב
עם
אשה
,
ויראה
קרי
,
כאלו
היה
זה
פועל
שלם
בהקיץ;
וכן
תמצא
שיחלום
האדם
שהוא
נופל
ממקום
גבוה
,
ויתנועעו
מפני
זה
איבריו
בעת
השינה
תנועה
נפלאה
,
עד
שיקיץ
בסבת
זאת
התנועה
,
וימצא
עצמו
שכבר
התנועע
תנועה
נפלאה;
וזה
מבואר
מאד
מהחוש.
ולזאת
הסבה
אפשר
שיקרה
לו
,
כשראה
שנקעה
כף
יריכו
בחלום
,
שישאר
לו
מזה
רושם
במקום
ההוא
מצד
התנועה
תקרה
לו
אז;
ולזה
אפשר
שקרה
שמצא
עצמו
צולע
על
ירכו
,
כאשר
הקיץ.
והסבה
השנית
הוא
,
שכבר
יתעורר
לפעמים
הדמיון
מהדברים
שיתפעל
בהם
האדם
בעת
השינה;
ולזה
יקחו
הרופאים
ראיה
חזקה
על
החולי
מחלומות
החולה.
והמשל
,
שאם
יגע
הישן
בדבר
קר
,
יחלום
שהוא
במים
קרים
,
או
שכבר
ירד
עליו
השלג
והכפור
ומה
שידמה
לזה;
ואם
יגע
הישן
בדבר
חם
,
יחלום
שהוא
באש
,
או
שהשמש
מכה
עליו
,
ומה
שידמה
לזה;
וזה
דבר
אין
ספק
בו
,
כי
החוש
יעיד
על
זה.
ולזאת
הסבה
תמצא
,
שכאשר
יגבר
המותר
הזרעי
באדם
ויתעורר
לצאת
,
יחלום
שהוא
שוכב
עם
אשה;
ולזאת
הסבה
בעינה
,
הנה
כשיתחדש
לאדם
כאב
מה
בעת
השינה
,
יחלום
שכבר
הוכה
במקום
ההוא
בסבת
ריב
היה
לו
עם
איש
אחד
בחלומו;
וזה
ממה
שיקרה
גם
כן
הרבה
,
לפי
מה
שהושג
לנו
בחוש.
ובהיות
העניין
כן
,
הנה
אפשר
שקרה
ליעקב
בסבת
העמל
שעמל
בהעברת
כל
אשר
לו
בנחל
,
שנתחדש
לו
כאב
בכף
הירך
בעת
השינה
,
ונדמה
לו
מפני
זה
בחלומו
של
נבואה
,
שיתאבק
עם
זה
האיש
ושתקע
כף
ירכו
בהאבקו.
ולפי
מה
שזכרנו
,
היו
להתאבקות
הנראה
לו
בעת
השינה
שלש
סבות:
האחת
היא
חוזק
הדבקות
אשר
היה
לו
עם
זה
המלאך;
והשנית
-
מה
ששוטטה
מחשבתו
בהקיץ
להמציא
תחבולות
להפיל
עשו
,
אם
יבא
עליו
להכותו;
והשלישית
-
הכאב
שנתחדש
לו
בעת
השֵנה
בכף
הירך.