תנ"ך - וישלח
יעקב
מלאכים
לפניו
אל־עשו
אחיו
ארצה
שעיר
שדה
אדום:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיִּשְׁלַ֨ח
יַעֲקֹ֤ב
מַלְאָכִים֙
לְפָנָ֔יו
אֶל־עֵשָׂ֖ו
אָחִ֑יו
אַ֥רְצָה
שֵׂעִ֖יר
שְׂדֵ֥ה
אֱדֽוֹם:
(בראשית פרק לב פסוק ד)
וַיִּשְׁלַח
יַעֲקֹב
מַלְאָכִים
לְפָנָיו
אֶל־עֵשָׂו
אָחִיו
אַרְצָה
שֵׂעִיר
שְׂדֵה
אֱדוֹם:
(בראשית פרק לב פסוק ד)
וישלח
יעקב
מלאכים
לפניו
אל־עשו
אחיו
ארצה
שעיר
שדה
אדום:
(בראשית פרק לב פסוק ד)
וישלח
יעקב
מלאכים
לפניו
אל־עשו
אחיו
ארצה
שעיר
שדה
אדום:
(בראשית פרק לב פסוק ד)
וּשׁלַח
יַעֲקֹב
אִזגַּדִּין
קֳדָמוֹהִי
לְוָת
עֵשָׂו
אֲחוּהִי
לְאַרעָא
דְסֵעִיר
לְחַקלֵי
אֱדוֹם
:
וישלח
יעקב
מלאכים
-
מלאכים
ממש
(ראה
ב"ר
עה
,
ד).
ארצה
שעיר
-
לארץ
שעיר;
כל
תיבה
שצריכה
למ"ד
בתחלתה
הטיל
לה
ה"י
בסופה
(יבמות
יג
,
ב).
הנה
ידענו
,
כי
ארץ
אדום
בין
חרן
ובין
ארץ
ישראל.
וזאת
התשובה
על
הגאון
,
שאמר
(אמונות
ודעות
ע'
קלז)
,
כי
סיני
ושעיר
ופארן
(ראה
דב'
לג
,
ב)
סמוכים
הם.
ואלה
המלאכים
היו
מעבדיו.
וישלח
יעקב
מלאכים
-
'מלאך'
מגזרת
'מלאכה';
וכל
דבר
שהוא
ברשות
האדם
יקרא
לו
'מלאכה'
,
וכן
הוא
אומר
"לרגל
המלאכה
אשר
לפני"
(בר'
לג
,
יד)
,
והיא
הצאן
והבקר
,
שאמר
למעלה
"עלות
עלי"
(שם
,
יג);
וב'אלה
המשפטים':
"אם
לא
שלח
ידו
במלאכת
רעהו"
(שמ'
כב
,
ז).
וכאשר
ישלח
אדם
שלוחו
למקום
חפצו
יקָרֵא
'מלאך'
,
בעבור
שהוא
ברשותו
לעשות
מלאכתו
,
ובעבור
כי
כל
אשר
יחפוץ
השם
יעשה
על
ידי
מלאכיו
וישלחם
למקום
חפצו
,
על
כן
נקראו
'מלאכים'
,
שיעשו
מלאכת
השם.
ובלשון
ערבי
יקָרֵא
'מלכ'
כל
דבר
שהוא
ברשות
האדם.
ארצה
שעיר
-
כי
שמע
כי
שם
נתיישב
ותרב
גדולתו
שם;
והיא
הארץ
שתקרא
היום
שדה
אדום.
וישלח
יעקב
מלאכים
-
כיון
שקרב
אצל
עשו
,
דאג
מן
השטימה
שהייתה
לעשו
עליו
,
ושלח
מלאכים
לחפור
ולרגל
ולהכיר
דעתו
של
עשו;
ולא
רצה
להזכיר
שום
דרך
שנאה
,
אלא
כאדם
ששולח
לאחיו
ולאוהבו
לבשרו
טוב
עניינו.
שדה
אדום
-
כמו
"ארץ
אדום"
(במ'
לג
,
יז);
כמו
"השבה
משדה
מואב"
(רות
א
,
כב).
נכתבה
הפרשה
הזאת
,
להודיע
כי
הציל
הקדוש
ברוך
הוא
את
עבדו
"וגאלו
מיד
חזק
ממנו"
(יר'
לא
,
י)
,
וישלח
מלאך
ויצילהו
(ע"פ
במ'
כ
,
טז);
וללמדנו
עוד
,
שהוא
לא
בטח
בצדקתו
,
והשתדל
בהצלה
בכל
יכלתו.
ויש
בה
עוד
רמז
לדורות
,
כי
כל
אשר
אירע
לאבינו
עם
עשו
אחיו
יארע
לנו
תמיד
עם
בני
עשו
,
וראוי
לנו
לאחוז
דרכו
של
צדיק
,
שנזמין
עצמנו
לשלשת
הדברים
שהזמין
הוא
את
עצמו
,
לתפלה
,
לדרון
ולהצלה
בדרך
מלחמה
,
לברוח
ולהנצל;
וכבר
ראו
רבותינו
הרמז
הזה
מן
הפרשה
הזאת
,
כאשר
אזכיר
(להלן
,
ט).
אל
עשו
אחיו
ארצה
שעיר
-
בעבור
היות
נגב
ארץ
ישראל
על
ידי
אדום
,
ואביו
יושב
בארץ
הנגב
,
יש
לו
לעבור
דרך
אדום
או
קרוב
משם
,
על
כן
פחד
אולי
ישמע
עשו
,
והקדים
לשלח
אליו
מלאכים
בארצו.
וכבר
תפסוהו
החכמים
על
זה
,
אמרו
בבראשית
רבא
(עה
,
ג):
"מחזיק
באזני
כלב"
(מש'
כו
,
יז)
-
אמר
לו
הקדוש
ברוך
הוא:
לדרכו
היה
מהלך
,
והיית
משלח
אצלו
ואומר
לו
"כה
אמר
עבדך
יעקב"
(להלן
,
ה)!?
ועל
דעתי
,
גם
זה
ירמוז
כי
אנחנו
התחלנו
נפילתנו
ביד
אדום
,
כי
מלכי
בית
שני
באו
בברית
עם
הרומיים
,
ומהם
שבאו
ברומה
,
והיא
היתה
סבת
נפילתם
בידם;
וזה
מוזכר
בדברי
רבותינו
(ע"ז
ח
,
ב)
ומפורסם
בספרים
(יוסיפון
ע' 150
וראה
רמב"ן
וי'
כו
,
טז).
וישלח
יעקב
מלאכים
-
אע"פ
שהבטיחו
האל
כמה
פעמים
,
היה
מפחד
מאחיו
,
כי
בכעס
היה
עמו
כשנפרד
ממנו;
והיה
מפחד
ממנו
שמא
יגרום
החטא
,
כמו
שכתבנו
בראש
פרשת
ויצא
(בר'
כט
,
כ).
ושלח
לו
מלאכים
מאנשיו
לפניו
-
לפני
שיבא
הוא
,
למצוא
חן
בעיניו
(ראה
להלן
,
ו).
ארצה
שעיר
-
כי
שמע
כי
שם
היה.
אבל
לא
היה
שוכן
שם
עם
ביתו
,
כי
בארץ
כנען
היה
ביתו
עדין
,
כמו
שכתוב:
"ויקח
עשו
את
נשיו"
וגו'
(בר'
לו
,
ו).
שדה
אדום
-
ארץ
אדום
,
וכן
"לגור
בשדה
מואב"
(רות
א
,
א).
זכר
שכבר
שלח
יעקב
שלוחים
,
ילכו
לפניו
אל
עשו
אחיו
,
להשתדל
להשלים
עמו
כפי
מה
שאפשר.
(עשר
תועלות
לפרשת
'וישלח'
,
חלק
ראשון:
בר'
לב
,
ד
-
בר'
לג
,
יז)
והנה
התועלות
המגיעות
מזה
הספור
הם
רבים:
התועלת
הראשון
הוא
במדות
,
והוא
,
שראוי
למי
שיש
לו
שונא
וירצה
שתסור
שנאתו
ממנו
,
שיתקרב
אליו
בכל
עוז
ויגיד
לו
עניניו
,
כי
בזה
מהתקרבות
הלבבות
מה
שלא
יעלם.
וזה
,
כי
האדם
לא
יודיע
פרטי
ענייניו
,
כי
אם
לאוהבו
,
ויעלימם
מהשונא
,
וזה
אם
כן
ממה
שיְיַסד
בלבו
שהוא
אוהבו
,
וישבר
לבבו
ותסור
שנאתו
ממנו.
ולזה
תמצא
ששלח
יעקב
מלאכים
לעשו
להודיע
לו
ענייניו
,
כדי
שיתיישב
בלבו
שהוא
אוהבו.
התועלת
השני
הוא
במדות
,
והוא
,
שראוי
לאדם
שיהיה
מפחד
תמיד
,
וישפוט
הדברים
ביותר
רע
שאפשר
,
כדי
שיתבונן
לקחת
עצה
להמלט
מהם.
הלא
תראה
כי
יעקב
,
כששמע
שעשו
אחיו
הולך
לקראתו
וארבע
מאות
איש
עמו
,
ירא
שיהיה
בואו
להזיק
לו
,
ואע"פ
שכבר
קדמהו
היעוד
מהשם
יתעלה
שישמרהו
ויהיה
עמו;
והיה
אפשר
גם
כן
שישפוט
שהוא
בא
לכבדו
ולשמרו.
ולזה
התחכם
לקחת
עצה
על
זה
כפי
מה
שאפשר.
התועלת
השלישי
הוא
במדות
,
והוא
,
שאין
ראוי
לאדם
,
כשיראה
שהוא
מחוייב
שיגיע
לו
רע
מה
,
שיתרשל
מלקיחת
העצה:
אי
זה
רע
ישתדל
להרחיקו
יותר
,
ויבחר
ברע
היותר
מֻעט.
כי
אולי
יתרשל
בזה
האדם
,
לחשבו
שאין
ראוי
שיבחר
ברע;
ואין
העניין
כן
,
כי
הוא
ראוי
שיבחר
האדם
ברע
מועט
,
כדי
שינצל
מרע
שהוא
יותר
חזק
ממנו
,
כי
הוא
מזה
הצד
טוב.
הלא
תראה
כי
יעקב
,
כאשר
פחד
שישחית
עשו
כל
מחנהו
,
חלקו
לשנים
,
לתקותו
כי
אולי
ישאר
האחד.
ולזאת
הסבה
גם
כן
חצה
הילדים
על
לאה
ועל
רחל
ועל
שתי
השפחות
,
ושׂם
היותר
חביב
אחרון
,
כדי
שאם
ישאר
מהם
דבר
,
ישאר
היותר
חביב
לו.
התועלת
הרביעי
הוא
במדות
,
והוא
,
שאין
ראוי
שימנע
האדם
מהתפלל
לשם
יתעלה
,
ואפילו
בעת
הסכנה
העצומה
,
כאמרם
ז"ל
(ברכות
י
,
א):
אפילו
חרב
חדה
מונח
על
צוארו
של
אדם
,
אל
ימנע
עצמו
מן
הרחמים.
הלא
תראה
כי
יעקב
אבינו
,
עם
היותו
בתכלית
הסכנה
לפי
מחשבתו
,
שעשו
אחיו
שהיה
שונא
אותו
שנאת
מות
היה
בא
כנגדו
בדרך
עם
ארבע
מאות
איש
-
התפלל
לשם
שיצילהו.
התועלת
החמישי
הוא
בדעות
,
והוא:
להודיע
שאפשר
שיעד
השם
יתעלה
אדם
ביעוד
טוב
ולא
יתקיים
,
כאשר
היה
היעוד
גוזר
בעצמוּת
שיהיה
בו
תנאי.
כמו
העניין
בזה
הייעוד
שייעד
השם
ליעקב
,
שישמרהו
בכל
אשר
ילך
,
שכמו
זה
היעוד
לא
יתכן
שיתקיים
כי
אם
במי
שהוא
באופן
מהדבקות
עם
השם
יתעלה
שתדבק
בו
כמו
זאת
ההשגחה
הנפלאה.
ולזה
ירא
יעקב
,
כי
שִער
בעצמו
שאין
מעלתו
באופן
שתדבק
בו
כמו
זאת
ההשגחה
הנפלאה
,
אבל
הוא
קטן
ושפל
בערך
אל
הטובות
אשר
השפיע
לו
השם
יתעלה
מצד
דבקות
ההשגחה
בו.
התועלת
הששי
הוא
במדות
,
והוא
,
שראוי
לאדם
שיוַתר
משלו
לתת
לשונאו
,
ויכנע
לו
בתכלית
מה
שאפשר
,
עד
שישלים
עמו
,
ואע"פ
שהיה
שונאו
פחות
המעלה
והוא
גדול
המעלה;
כי
הוא
עושה
זה
ההכנע
בעבור
עצמו
,
שימלט
משונאו
,
לא
בעבור
שונאו.
וראוי
לו
גם
כן
שיהיה
מה
שיתן
לו
באופן
שיהיה
שלם
,
ויסדרהו
בסדור
אשר
יראה
בו
המתן
יותר
גדול.
הלא
תראה
שיעקב
נכנע
לעשו
בכל
זה
האופן
הנפלא
,
ונתן
לו
זה
המתן
הנפלא
,
ורצה
עם
זה
בו
יעקב
שיהיו
מהזכרים
בכל
עדר
מה
שיספיק
לו
,
וצוה
לתת
ריוח
בין
העדרים
,
כדי
שיראה
המתן
יותר
גדול.
התועלת
השביעי
הוא
במדות
,
והוא
,
שראוי
לאדם
שישמור
מעבור
במקום
שיהיה
בו
סכנה
,
אם
לא
אחר
הנסיון
שיתברר
לו
בו
שאין
סכנה
בעברו
במקום
ההוא.
ולזה
תמצא
כי
יעקב
-
להיותו
משער
בעצמו
שאם
יראה
שיהיו
בנחל
ההוא
מים
רבים
,
לא
יתכן
לעבור
בהם
,
יוכל
לשוב
לאחור
מבלי
שישיגהו
בהם
נזק
-
רצה
לעבור
תחלה
זה
הנחל
,
קודם
שהעביר
כל
אשר
לו;
כי
אם
העמיס
על
עצמו
להעבירם
קודם
שנסה
עומק
המים
,
ומצא
המים
באופן
לא
יוכל
לעבור
,
הנה
לא
יוכל
לשוב
אחור
עם
מה
שהיה
מעביר
מנשיו
ובניו.
התועלת
השמיני
הוא
בדעות
,
והוא:
להודיע
חוזק
השגחת
השם
יתעלה
בדבקים
בו
,
עד
שכבר
הראה
ליעקב
בנבואה
-
לישב
נפשו
ממה
שהיה
מפחד
ממנו
-
שהוא
ישרר
עם
אלהים
,
וישוֹר
גם
כן
עם
אנשים
וְיוכל.
ולזאת
הסבה
בעינה
צוה
לשנות
שמו
-
כמו
ששנה
שם
אברהם
ושרה
,
כאשר
הבטיחו
שיהיה
לו
בן
ממנה
-
כאלו
אמר
,
שאם
היה
ראוי
שינוצח
יעקב
,
הנה
ישראל
לא
ינוצח
,
כאמרם
ז"ל
(ב"ר
מד
,
י):
אברם
אינו
מוליד
,
אבל
אברהם
מוליד.
ולזאת
הסבה
נכפל
זה
השנוי
ליעקב
כשיעד
לו
השם
שיהיה
ממנו
"גוי
וקהל
גוים"
(בר'
לה
,
יא)
,
כאלו
אמר
,
שאם
אין
יעקב
מוליד
עוד
,
הנה
ישראל
יוליד.
ולזאת
הסבה
אמרו
ז"ל
(ר"ה
טז
,
ב)
,
ששנוי
השם
הוא
אחד
מהדברים
שמקרעין
גזר
דינו
של
אדם.
התועלת
התשיעי
הוא
בדעות
,
והוא
,
שאי
אפשר
לאדם
שישיג
מהות
השכל
הפועל
,
כמו
שחשבו
זה
קצת
הקודמים.
וזה
הוא
שאמר
לו
המלאך:
"למה
זה
תשאל
לשמי"
(בר'
לב
,
ל)
,
כמו
שבארנו.
וכבר
בארנו
אמתת
זה
ב'מלחמת
יי''
,
בראשון.
התועלת
העשירי
הוא:
להודיע
מעלת
יעקב;
וזה
,
שכבר
נתקרבה
מדרגתו
למדרגת
המלאך
,
עד
שנדמה
לו
שיאבק
עמו;
עם
שיש
במה
שנשאר
לו
מהרושם
מזאת
הנבואה
פרסום
לאמתת
זאת
הנבואה
,
והוא
שכבר
נמצא
שהיה
צולע
על
ירכו
כשהקיץ.
ולזאת
הסבה
נצטוינו
שלא
לאכול
גיד
הנשה
אשר
על
כף
הירך
,
כדי
שיתפרסם
לנו
עניין
זאת
הנבואה
הנפלאה
,
עם
שבזה
רושם
גם
כן
לאמתת
עניין
הנבואה
,
אשר
היא
פנה
מפנות
התורה;
וזה
,
שאם
לא
יאמן
בנבואה
,
תפול
התורה
בכללה.