תנ"ך - ויצו
אתם
לאמר
כה
תאמרון
לאדני
לעשו
כה
אמר
עבדך
יעקב
עם־לבן
גרתי
ואחר
עד־עתה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיְצַ֤ו
אֹתָם֙
לֵאמֹ֔ר
כֹּ֣ה
תֹֽאמְר֔וּן
לַֽאדֹנִ֖י
לְעֵשָׂ֑ו
כֹּ֤ה
אָמַר֙
עַבְדְּךָ֣
יַעֲקֹ֔ב
עִם־לָבָ֣ן
גַּ֔רְתִּי
וָאֵחַ֖ר
עַד־עָֽתָּה:
(בראשית פרק לב פסוק ה)
וַיְצַו
אֹתָם
לֵאמֹר
כֹּה
תֹאמְרוּן
לַאדֹנִי
לְעֵשָׂו
כֹּה
אָמַר
עַבְדְּךָ
יַעֲקֹב
עִם־לָבָן
גַּרְתִּי
וָאֵחַר
עַד־עָתָּה:
(בראשית פרק לב פסוק ה)
ויצו
אתם
לאמר
כה
תאמרון
לאדני
לעשו
כה
אמר
עבדך
יעקב
עם־לבן
גרתי
ואחר
עד־עתה:
(בראשית פרק לב פסוק ה)
ויצו
אתם
לאמר
כה
תאמרון
לאדני
לעשו
כה
אמר
עבדך
יעקב
עם־לבן
גרתי
ואחר
עד־עתה:
(בראשית פרק לב פסוק ה)
וּפַקֵיד
יָתְהוֹן
לְמֵימַר
כְּדֵין
תֵּימְרוּן
לְרִבּוֹנִי
לְעֵשָׂו
כִּדנָן
אֲמַר
עַבדָּך
יַעֲקֹב
עִם
לָבָן
דַּרִית
וְאוֹחַרִית
עַד
כְּעַן
:
תאמרון
-
ט':
*בר'
לב
,
ה;
ש"א
יא
,
ט;
מ"ב
יח
,
כב;
יט
,
ו
,
י;
יש'
ח
,
יב;
לז
,
ו
,
י;
יר'
כא
,
ג.
גרתי
-
ב':
בר'
לב
,
ה;
תה'
קכ
,
ה.
עד
-
עתה
-
ד':
*בר'
לב
,
ה;
דב'
יב
,
ט;
ש"ב
יט
,
ח;
מ"ב
יג
,
כג.
תאמרון
ט'
ויצו
אתם
לאמר
ויאמרו
למלאכים
הבאים
בטחנו
דמלכ'
אל
אדניכם
וחבירו
אל
ישאך
וחביר'
לא
תאמרון
קשר
ויאמר
ירמיהו.
עד
עתה
ד'
עם
לבן
גרתי
ואחר
עד
עתה
כי
לא
באתם
עד
עתה
מנעריך
עד
עתה
ולא
השליכם
מעל
פניו
עד
עתה.
תאמרון
-
ט';
גרתי
-
ב'
אויה
לי
כי
גרתי;
עד
-
עתה
-
ד'.
עם
לבן
גרתי
-
לא
נעשיתי
שר
וחשוב
אלא
גר
,
אינך
כְּדַי
לשנאותי
על
ברכות
אביך
שאמר
לי:
"הוה
גביר
לאחיך"
(בר'
כז
,
כט)
-
לא
נתקיימה
בי
(תנ"ב
וישלח
,
ה).
ויצו
אותם
לאמר
-
צוה
אותם
ואמר
להם:
כה
תאמרון.
והשלוחים
לא
היו
יודעין
דאגתו
של
יעקב.
עם
לבן
גרתי
,
כאשר
ידעת
,
במצות
אבי
ואמי.
שלא
יחשוב:
בשבילי
ברח.
ואחר
-
כמו
וָאֵאחַר
,
כמו
"וָאהַב
את
יעקב"
(מל'
א
,
ב)
,
כמו
וָאאהַב
,
וכן
"ואכַל"
(בר'
ג
,
יב;
כז
,
לג);
"וָאמַר"
(בר'
כד
,
לט
,
ועוד);
חסרון
אל"ף
של
יסוד.
כה
תאמרון
לאדוני
-
אמר
כן
להם
,
עד
שיתברר
אצלם
שהוא
אדוניו
,
וידברו
עמו
בדרך
מוסר
העבד.
ואחר
עד
עתה
-
האל"ף
סימן
המדבר
,
והנוח
הנעלם
שהוא
אחריו
,
תחת
אל"ף
השרש;
וכן
"אני
אהבי
אהב"
(מש'
ח
,
יז).
כי
כבד
על
הלשון
להוציא
שני
אלפי"ן.
והוא
מהבניין
הקל.
כה
תאמרון
לאדני
-
ככה
אמר
לשלוחיו
,
בעבור
שידעו
באמת
כי
הוא
עושה
עצמו
עבד
עשו
,
והוא
אדניו.
ואחר
-
כמו
"אֵהָב"
(מש'
ח
,
יז);
ורבים
ככה
,
לחסר
האל"ף
השורש.
עם
לבן
גרתי
-
כלומר:
לא
יצאתי
מבית
אבי
אלא
להשתכר
ולהרויח.
ואחר
עד
עתה
-
שלא
רציתי
לשוב
בידים
ריקניות
,
ולכך
איחרתי
עד
שקניתי
ורווחתי
ממנו
הרבה.
כה
תאמרון
לאדני
לעשו
כה
אמר
עבדך
יעקב
-
צוה
אותם
שיאמרו:
לאדני
לעשו
אנחנו;
כלומר:
אנחנו
שלו
או
שלוחים
אליו;
ולאמר
לו:
כה
אמר
עבדך
יעקב
עם
לבן
גרתי.
ודומה
לו
בפרשה
"למי
אתה"
(להלן
,
יח).
או
שקראו
יעקב
בפניהם
אדני
עשו
,
להזהירם
שלא
יזכירוהו
אפילו
שלא
בפניו
,
רק
דרך
כבוד
,
בראותם
כי
אדונם
קורא
אותו
'אדני'.
ודע
כי
כל
הכבוד
הזה
שהיה
יעקב
עושה
לאחיו
בפחדתו
,
לאמר
אדני
ועבדך
,
בעבור
כי
המנהג
בצעיר
לתת
מעלה
וכבוד
אל
הבכור
כאלו
הוא
אביו
,
כאשר
רמזה
לנו
גם
התורה
(כתובות
קג
,
א):
לרבות
אחיך
הגדול;
והנה
יעקב
לקח
בכורתו
וברכתו
,
ועשו
שוטם
אותו
עליהם
,
ועתה
היה
מראה
לו
כאלו
אין
המכירה
ההיא
אצלו
כלום
,
וכי
הוא
נוהג
בו
כבכור
ואב
,
להוציא
המשטמה
מלבו.
ויצו...
לאמר
-
צוה
אותם
לאמר
זה
שאמר
להם.
כה
תאמרון
-
בזה
הלשון
יספרו
,
שיאמרו:
כן
צונו
יעקב
,
שנאמר
לך
זה:
כה
תאמרון
לאדני
לעשו
וגו';
לפיכך
אמר:
לאדני
לעשו.
ולזה
אמר
להם:
כה
תאמרו
לאדני
לעשו:
כה
אמר
עבדך
יעקב:
עם
לבן
גרתי
ואחר
עד
עתה
,
והצליחני
השם
יתעלה
בביתו
,
ונתן
לי
שור
וחמור
,
צאן
ועבד
ושפחה
,
ותכף
שהגיעוני
אלו
הקניינים
נפרדתי
מלבן
,
ושלחתי
להגיד
לאדני
למצא
חן
בעיניך.
וכל
זה
היה
לפרסם
לעשו
כי
הוא
לא
שונא
לו
,
ולא
ירצה
להתרחק
ממנו
ולהעלים
ממנו
ענייניו
,
אך
רצונו
להתנהג
עמו
כאח;
עם
שכבר
פרסם
לו
בזה
המאמר
,
שיעקב
איננו
עמו
במדרגת
אדון
,
כמו
שבירכהו
יצחק
,
אכן
הוא
לו
במדרגת
עבד;
וזה
ממה
שיש
רושם
נפלא
להסיר
ממנו
שנאת
עשו.
ואולם
אמר
יעקב
לשלוחיו:
כה
תאמרון
לאדני
לעשו
,
כדי
שיתישב
בלבם
שעשו
הוא
אדון
ליעקב
וידברו
עמו
בדרך
מוסר
העבד
,
כמו
שכתב
אבן
עזרא.