תנ"ך - ויהי־לי
שור
וחמור
צאן
ועבד
ושפחה
ואשלחה
להגיד
לאדני
למצא־חן
בעיניך:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַֽיְהִי־לִי֙
שׁ֣וֹר
וַחֲמ֔וֹר
צֹ֖אן
וְעֶ֣בֶד
וְשִׁפְחָ֑ה
וָֽאֶשְׁלְחָה֙
לְהַגִּ֣יד
לַֽאדֹנִ֔י
לִמְצֹא־חֵ֖ן
בְּעֵינֶֽיךָ:
(בראשית פרק לב פסוק ו)
וַיְהִי־לִי
שׁוֹר
וַחֲמוֹר
צֹאן
וְעֶבֶד
וְשִׁפְחָה
וָאֶשְׁלְחָה
לְהַגִּיד
לַאדֹנִי
לִמְצֹא־חֵן
בְּעֵינֶיךָ:
(בראשית פרק לב פסוק ו)
ויהי־לי
שור
וחמור
צאן
ועבד
ושפחה
ואשלחה
להגיד
לאדני
למצא־חן
בעיניך:
(בראשית פרק לב פסוק ו)
ויהי־לי
שור
וחמור
צאן
ועבד
ושפחה
ואשלחה
להגיד
לאדני
למצא־חן
בעיניך:
(בראשית פרק לב פסוק ו)
וַהֲווֹ
לִי
תּוֹרִין
וּחמָרִין
עָן
וְעַבדִּין
וְאַמהָן
וּשׁלַחִית
לְחַוָאָה
לְרִבּוֹנִי
לְאַשׁכָּחָא
רַחֲמִין
בְּעֵינָך
:
ויהי
לי
שור
וחמור
-
אביך
אמר
לי:
"מטל
השמים
ומשמני
הארץ"
(בר'
כז
,
כח)
,
זו
אינה
לא
מן
השמים
ולא
מן
הארץ
(ראה
תנ"ב
וישלח
,
ה).
שור
וחמור
-
דרך
ארץ
לומר
על
שוורים
הרבה
-
שור;
אדם
אומר
לחברו:
בלילה
קרא
תרנגול
,
ואינו
אומר:
קראו
התרנוגלים
(ראה
תנ"ב
וישלח
,
ה).
ואשלחה
להגיד
לאדני
-
להודיע
שאני
בא
אליך
למצוא
חן
בעיניך
-
שאני
שלם
עמך
ומבקש
אהבתך.
שור
וחמור
-
שם
המין.
ואשלחה
להגיד
לאדוני
-
כי
רצוני
שאעשה
כל
אשר
יצוה;
וזה
טעם
למצוא
חן.
ויהי
לי
שור
וחמור
-
כל
מין
ומין
בפני
עצמו
יקרא:
שור
,
חמור
,
צאן
,
עבד
ושפחה.
ואשלחה
להגיד
לאדני
,
לעשו
,
מה
שיש
לי
,
ובדעתי
לשלח
לך
מנחה
מהם
,
למצא
חן
בעיניך;
וכן
הוא
אומר
באמרו
"מי
לך
כל
המחנה
הזה":
"ויאמר
למצא
חן
בעיני
אדני"
(בר'
לג
,
ח).
שור
וחמור
-
מהרבה
יאמר
'שור'
,
כמו
"ותעל
הצפרדע
ותכס
את
ארץ
מצרים"
(שמ'
ח
,
ב).
ואשלחה
להגיד
לאדוני
-
שבידי
לעבוד
ולכבד
אוהבי
וקרובי
,
כדי
למצא
חן
בעיניו;
כי
בכך
אדם
מוצא
חן
בעיני
אוהביו
,
כשהוא
עוסק
ביישובו
של
עולם
להשתכר
ואינו
מרדף
רקים
(ע"פ
מש'
יב
,
יא).
וכל
זה
-
כלומר:
לא
הלכתי
מפני
שום
שנאה
,
ולא
ידעתי
בינינו
רק
אהבה
וריעות;
ומתוך
טענה
שיענה
,
תדעו
מה
בלבו
ותכירו
מחשבתו.
ואשלחה
להגיד
לאדני
-
להודיע
שאני
בא
אליך;
למצא
חן
בעיניך
-
שאני
שלם
עמך
ומבקש
אהבתך;
לשון
רבנו
שלמה.
רוצה
לומר:
שאיננו
מוסב
למעלה
,
אבל
יאמר:
ואשלחה
להגיד
לאדני
כי
אני
בא
למצוא
חן
בעיניך
,
ולעשות
ככל
אשר
יצוה
אדני.
ויותר
נכון
שיוסב
למעלה:
ואשלחה
להגיד
לאדני
שיש
לי
עשר
ונכסים
וכבוד
(ע"פ
קה'
ו
,
ב)
,
לעשות
בו
חפצך
ורצונך;
ירמוז
שישלח
לו
דורון
מהם
,
או
שיקח
הוא
משלו
מה
שיחפוץ
,
וכן
אמר
"מי
לך
כל
המחנה
הזה
אשר
פגשתי
ויאמר
למצוא
חן
בעיני
אדני"
(בר'
לג
,
ח).
ויהי.
שור
וחמור
-
כלם
לשון
כלל
,
וכן
"כי
אם
הסוס
אסור"
(מ"ב
ז
,
י);
"ואיש
ישראל
נגש"
(ש"א
יד
,
כד)
,
ורבים
כמוהם
,
ידבר
על
רבים
דרך
כלל
בלשון
יחיד.
למצוא
חן
-
כדי
שאמצא
חן
בעיניך
כשאודיעך
טובתי
,
כי
ידעתי
כי
ייטב
בעיניך.
ולזה
אמר
להם:
כה
תאמרו
לאדני
לעשו:
כה
אמר
עבדך
יעקב:
עם
לבן
גרתי
ואחר
עד
עתה
,
והצליחני
השם
יתעלה
בביתו
,
ונתן
לי
שור
וחמור
,
צאן
ועבד
ושפחה
,
ותכף
שהגיעוני
אלו
הקניינים
נפרדתי
מלבן
,
ושלחתי
להגיד
לאדני
למצא
חן
בעיניך.
וכל
זה
היה
לפרסם
לעשו
כי
הוא
לא
שונא
לו
,
ולא
ירצה
להתרחק
ממנו
ולהעלים
ממנו
ענייניו
,
אך
רצונו
להתנהג
עמו
כאח;
עם
שכבר
פרסם
לו
בזה
המאמר
,
שיעקב
איננו
עמו
במדרגת
אדון
,
כמו
שבירכהו
יצחק
,
אכן
הוא
לו
במדרגת
עבד;
וזה
ממה
שיש
רושם
נפלא
להסיר
ממנו
שנאת
עשו.
ואולם
אמר
יעקב
לשלוחיו:
כה
תאמרון
לאדני
לעשו
,
כדי
שיתישב
בלבם
שעשו
הוא
אדון
ליעקב
וידברו
עמו
בדרך
מוסר
העבד
,
כמו
שכתב
אבן
עזרא.