תנ"ך - ויאמר
אלהים
אל־יעקב
קום
עלה
בית־אל
ושב־שם
ועשה־שם
מזבח
לאל
הנראה
אליך
בברחך
מפני
עשו
אחיך:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיֹּ֤אמֶר
אֱלֹהִים֙
אֶֽל־יַעֲקֹ֔ב
ק֛וּם
עֲלֵ֥ה
בֵֽית־אֵ֖ל
וְשֶׁב־שָׁ֑ם
וַעֲשֵׂה־שָׁ֣ם
מִזְבֵּ֔חַ
לָאֵל֙
הַנִּרְאֶ֣ה
אֵלֶ֔יךָ
בְּבָ֨רְחֲךָ֔
מִפְּנֵ֖י
עֵשָׂ֥ו
אָחִֽיךָ:
(בראשית פרק לה פסוק א)
וַיֹּאמֶר
אֱלֹהִים
אֶל־יַעֲקֹב
קוּם
עֲלֵה
בֵית־אֵל
וְשֶׁב־שָׁם
וַעֲשֵׂה־שָׁם
מִזְבֵּחַ
לָאֵל
הַנִּרְאֶה
אֵלֶיךָ
בְּבָרְחֲךָ
מִפְּנֵי
עֵשָׂו
אָחִיךָ:
(בראשית פרק לה פסוק א)
ויאמר
אלהים
אל־יעקב
קום
עלה
בית־אל
ושב־שם
ועשה־שם
מזבח
לאל
הנראה
אליך
בברחך
מפני
עשו
אחיך:
(בראשית פרק לה פסוק א)
ויאמר
אלהים
אל־יעקב
קום
עלה
בית־אל
ושב־שם
ועשה־שם
מזבח
לאל
הנראה
אליך
בברחך
מפני
עשו
אחיך:
(בראשית פרק לה פסוק א)
וַאֲמַר
יְיָ
לְיַעֲקֹב
קוּם
סַק
לְבֵית
אֵל
וְתִיב
תַּמָן
וַעֲבֵיד
תַּמָן
מַדבַּח
לְאֵל
דְּאִתגְּלִי
לָך
בְּמִערְקָך
מִן
קֳדָם
עֵשָׂו
אֲחוּך
:
ויאמר
אלהים
-
כ"ה:
*בר'
א
,
ג
,
ו
,
ט
,
יא
,
יד
,
כ
,
כד
,
כו
,
כט;
ו
,
יג;
ט
,
ח
,
יב
,
יז;
יז
,
ט
,
טו
,
יט;
כא
,
יב;
לה
,
א;
מו
,
ב;
שמ'
ג
,
יד;
במ'
כב
,
יב;
מ"א
ג
,
ה
,
יא;
יונה
ד
,
ט;
דה"ב
א
,
יא.
לאל
-
י"א
(בקמץ):
בר'
לה
,
א
,
ג;
במ'
ג
,
כד;
תה'
נז
,
ג;
איוב
יג
,
ח;
כא
,
יד;
כב
,
יז;
לא
,
כח;
לג
,
ו;
לד
,
י
,
לז.
הנראה
-
ב'
בסגול:
*בר'
יב
,
ז;
לה
,
א.
קום
עלה
ביתאל
(בנוסחנו:
בית
אל)
-
לפי
שאיחרת
נדריך
נענשת
,
ובאה
לך
זאת
מבתך.
ויאמר
אלהים
אל
יעקב
קום
עלה
אל
בית
אל
,
ושלם
נדרך
שם
,
שנדרת
"והיה
יי'
לי
לאלהים"
(בר'
כח
,
כא).
והטעם
,
שתתבודד
לעבוד
השם;
והוא
כן
עשה
,
על
כן:
ויאמר
יעקב
לביתו
ואל
כל
אשר
עמו
הסירו
את
אלהי
הנכר
אשר
בתוככם
-
כי
עד
עתה
לא
אמר
להם
זה.
והנה
רחל
גנבה
את
התרפים
אשר
לאביה
,
כי
על
תורת
אביהם
היו
כולם
,
הנשים
והבנים
,
וככה
כתוב
שם:
"אלהי
אברהם
ואלהי
נחור
ישפטו
בינינו
אלהי
אביהם"
(בר'
לא
,
נג).
והטהרו
-
שתרחצו
עצמכם
,
בעבור
כי
עד
עתה
עבדתם
אלהי
הנכר
,
על
כן:
והחליפו
שמלותיכם
-
כענין
"והסירה
את
שמלת
שביה"
(דב'
כא
,
יג)
,
כי
העובד
עבודה
זרה
כל
מלבושיו
וכל
תכשיטיו
טמאים
,
ואסורים
אפילו
בהנאה
,
על
כן
נתנו
לו
הנזמים
ויעקב
טמנם
(ראה
להלן
,
ד).
ושב
שם
-
התיישב
שם
,
כי
אתה
צריך
לעשר;
והמתין
הקדוש
ברוך
הוא
עד
לאחר
מעשה
שכם
כדי
שיתן
מעשר
מביזת
שכם
,
ועכשיו
נעשית
הבטחתו
,
ששמרו
מעשו
ומלבן
ומשכיני
שכם.
וגם
זאת
הבטיחו
הקדוש
ברוך
הוא
,
שאמר
לו:
עלה
בית
אל
,
שאתה
שמור
ועומד
ואין
לך
לירא
משכיני
שכם
כלום.
הסירו...
אלהי
הנכר
אשר
לקחנו
משכם
,
כי
אין
להוליכם
במקום
טהרה;
ועוד
,
שלא
תראה
עבודה
לשמם.
והטהרו
-
שנגעתם
אל
המתים.
ושב
שם
ועשה
שם
מזבח
-
לא
ידעתי
מהו
ושב
שם.
ויתכן
שצוהו
לשבת
שם
תחלה
,
ואחר
כן
יעשה
המזבח
להטהר
מטומאת
עבודה
זרה
,
או
מן
החללים
שהרגו
,
כענין
"ואתם
חנו
מחוץ
למחנה
שבעת
ימים"
(במ'
לא
,
יט)
,
כי
לא
צוו
עדין
במי
חטאת
,
ויעקב
נזדרז
במצוה
והטהר
טרם
בואו
שם
(ראה
להלן
,
ב);
או
שיהיה
"ונקומה
ונעלה
בית
אל"
(להלן
,
ג)
מוקדם
במעשה.
ואולי
צווה
ושב
שם
,
לפנות
מחשבתו
לדבקה
באל.
ויאמר
אלהים
-
נגלה
לו
מלאך
שם
בשכם
,
ואמר
לו
שיעלה
לבית
אל
וישלם
נדרו
אשר
נדר.
ומה
שאמר
ושב
שם
-
רוצה
לומר
,
שיתעכב
עד
שיבנה
שם
בית
לשם
אלהים
,
כמו
שנדר
(ראה
בר'
כח
,
כב).
ורמז
לו
בזה
שנגלה
לו
בשכם
,
כי
זה
שקרה
לו
בדבר
בתו
-
עֹנש
מה
שאֵחַר
בדרך
ובנה
בסכות
בית
וקנה
לו
בשכם
חלקת
השדה
(ראה
בר'
לג
,
יז
,
יט)
,
כאלו
רצה
לשבת
שם;
והוא
היה
לו
לבא
דרך
ישרה
לבית
אל
לשלם
נדרו
,
ומיד
ילך
אל
אביו
ולא
יתעכב
כל
כך
בדרך.
לפיכך
נענש
בדבר
הזה
בדרך
,
בהתעכבו.
ואע"פ
שפרשנו
(בר'
לב
,
כו)
,
כי
העונש
היה
על
פחדו
אחר
כמה
הבטחות
,
זה
היה
גם
כן.
לאל
הנראה
אליך
-
זהו
שאמר
"והנה
יי'
נצב
עליו"
(בר'
כח
,
יג);
ואמר
לו
זה
המלאך
,
שיעשה
מזבח
לאל
יתברך
,
שנראה
אליו
בבית
אל.
וטעם
בברחך
-
כלומר:
זכור
שהיית
יחידי
בורח
,
והוא
נראה
לך
בבית
אל
והבטיחך
להיטיב
לך
ולשמרך
בכל
אשר
תלך
(ראה
בר'
כח
,
טו)
,
וכן
עשה.
גם
אתה
שלם
לו
נדרך
שנדרת
לו.
ויאמר
אלהים
אל
יעקב:
קום
עלה
בית
אל
ושב
שם
,
ועשה
שם
מזבח
לאל
הנראה
אליך
בברחך
מפני
עשו
אחיך
,
כי
שם
תגיע
לך
הנבואה
גם
כן
,
כמו
שמגעת
לך
בזה
המקום.
והנה
צוהו
שיסור
משם
ולא
יסמוך
על
הנס
,
כי
אולי
יזיקוהו
יושבי
הארץ
,
וידרשו
דמי
אנשי
שכם
מידם.