תנ"ך - ויקרא
יעקב
את־שם
המקום
אשר
דבר
אתו
שם
אלהים
בית־אל:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיִּקְרָ֨א
יַעֲקֹ֜ב
אֶת־שֵׁ֣ם
הַמָּק֗וֹם
אֲשֶׁר֩
דִּבֶּ֨ר
אִתּ֥וֹ
שָׁ֛ם
אֱלֹהִ֖ים
בֵּֽית־אֵֽל:
(בראשית פרק לה פסוק טו)
וַיִּקְרָא
יַעֲקֹב
אֶת־שֵׁם
הַמָּקוֹם
אֲשֶׁר
דִּבֶּר
אִתּוֹ
שָׁם
אֱלֹהִים
בֵּית־אֵל:
(בראשית פרק לה פסוק טו)
ויקרא
יעקב
את־שם
המקום
אשר
דבר
אתו
שם
אלהים
בית־אל:
(בראשית פרק לה פסוק טו)
ויקרא
יעקב
את־שם
המקום
אשר
דבר
אתו
שם
אלהים
בית־אל:
(בראשית פרק לה פסוק טו)
וּקרָא
יַעֲקֹב
יָת
שְׁמֵיהּ
דְּאַתרָא
דְּמַלֵיל
עִמֵיהּ
תַּמָן
יְיָ
בֵּית
אֵל
:
ויקרא
יעקב
את
-
שם
המקום
(קריאה
את
שם
המקום)
-
ד':
בר'
כח
,
יט;
לה
,
טו;
במ'
יא
,
לד;
דה"ב
כ
,
כו.
המקום
אשר
דבר
אתו
-
כמה
פעמים
נאמר
לשון
זה
בפרשה
זו
(ראה
לעיל
,
יג
-
יד)
,
לפי
שהיה
המקום
באמצע
הדרכים
ואין
שם
עיר.
ויקרא
יעקב
-
וכן
כתוב
בהושע:
"בית
אל
ימצאנו
ושם
ידבר
עמנו"
(הו'
יב
,
ה)
-
"וביתאל
ימצאנו"
אמר
על
יעקב
,
שמצא
אותו
שם
,
והטעם
,
כי
שם
דבר
עמו
עוד
בשובו;
"ושם
ידבר
עמנו"
(שם)
-
הטעם:
"שם"
הוא
מקום
שהשם
מדבר
אל
הנביאים;
על
כן
אל
יפלא
בעיניכם
אם
אני
ועמוס
הנביא
אנו
מתנבאים
בבית
אל
,
כי
הוא
מקום
נבואה
מעת
יעקב
אבינו.
וכל
זה
אמר
,
בעבור
שאמר
אמציה
כהן
בית
אל:
"ובית
אל
לא
תנבא
כי
מקדש
מלך
הוא
ומקום
ממלכה
הוא"
(ראה
עמ'
ז
,
יג).
ויעל
מעליו
אלהים
-
לאחר
שאמר
לו
כל
זאת
הברכה.
במקום
אשר
דבר
אתו
-
כלומר:
במקום
אשר
דבר
אתו
בהלכו
לחרן
בחלום
,
ונראה
אליו
עכשיו
במראה;
ולפיכך
,
שראה
ששם
השכינה
תדירה
,
ויצב...
מצבה
במקום
אשר
דבר
אתו.
ואותו
מקום
אשר
דבר
אתו
בראשונה
ובשנייה
,
קרא
אותו
ביתאל
(בנוסחנו:
בית
אל).
ויקרא
יעקב
את
שם
המקום
בית
אל
-
יקראנו
כן
פעם
אחר
פעם
(ראה
בר'
כח
,
יט)
,
להודיע
כי
הדבר
אמת
ונכון
כי
הוא
בית
אלהים
,
ושם
השכינה
תמיד;
וכן
ענין
שם
"באר
שבע"
(בר'
כא
,
לג).
ויקרא
יעקב.
אמר
פעם
שלישית
אשר
דבר
אתו
שם
אלהים
,
להודיע
,
כי
אותו
המקום
ביחוד
,
שבנה
בו
בית
אלהים
ומזבח
ומצבות
,
קרא
שמו
בית
אל.
מלבד
מה
שקרא
בראשונה
שם
העיר
כֻּלה
'בית
אל'
(ראה
בר'
כח
,
יט)
,
קרא
עתה
לאותו
המקום
ביחוד
בית
אל
,
וכל
העיר
נקרא
על
שם
אותו
המקום.
והנה
קרא
יעקב
המקום
אשר
דבר
אתו
שם
אלהים:
בית
אל.
והנה
קיים
יעקב
בכאן
מה
שנדר
,
שהאבן
אשר
שׂם
מצבה
יהיה
לו
בית
אלהים
(ראה
בר'
כח
,
כב)
,
כי
שם
עבד
השם
יתעלה.
ואין
ספק
שכבר
קיים
גם
כן
מה
שנדר
לתת
מעשר
לכבוד
השם
יתעלה
מכל
אשר
יתן
לו
(ראה
שם)
,
והנה
נתן
זה
למי
שהיה
ראוי
בדור
ההוא.