תנ"ך - ויאמר
קין
אל־הבל
אחיו
ויהי
בהיותם
בשדה
ויקם
קין
אל־הבל
אחיו
ויהרגהו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיֹּ֥אמֶר
קַ֖יִן
אֶל־הֶ֣בֶל
אָחִ֑יו
וַֽיְהִי֙
בִּהְיוֹתָ֣ם
בַּשָּׂדֶ֔ה
וַיָּ֥קָם
קַ֛יִן
אֶל־הֶ֥בֶל
אָחִ֖יו
וַיַּהַרְגֵֽהוּ:
(בראשית פרק ד פסוק ח)
וַיֹּאמֶר
קַיִן
אֶל־הֶבֶל
אָחִיו
וַיְהִי
בִּהְיוֹתָם
בַּשָּׂדֶה
וַיָּקָם
קַיִן
אֶל־הֶבֶל
אָחִיו
וַיַּהַרְגֵהוּ:
(בראשית פרק ד פסוק ח)
ויאמר
קין
אל־הבל
אחיו
ויהי
בהיותם
בשדה
ויקם
קין
אל־הבל
אחיו
ויהרגהו:
(בראשית פרק ד פסוק ח)
ויאמר
קין
אל־הבל
אחיו
ויהי
בהיותם
בשדה
ויקם
קין
אל־הבל
אחיו
ויהרגהו:
(בראשית פרק ד פסוק ח)
וַאֲמַר
קַיִן
לְהֶבֶל
אֲחוּהִי
וַהֲוָה
בְּמִהוֵיהוֹן
בְּחַקלָא
וְקָם
קַיִן
בְּהֶבֶל
אֲחוּהִי
וְקַטלֵיהּ
:
ויאמר
קין
אל
הבל
-
נכנס
עמו
בדברי
ריב
ומצה
להתגולל
עליו
ולהורגו.
ויש
בזה
מדרשי
אגדה
,
אך
זה
יישובו
של
מקרא.
ויאמר
קין
-
הקרוב
אלי
,
שאמר
לו
כל
התוכחות
שהוכיחו
השם.
ושואלים
נולדו
ביום
סגריר
ישאלו:
איך
הכהו
,
ואין
חרב?
וזאת
שאלת
תהו
,
כי
יהרגהו
בידו
בחנק
,
ואלף
עץ
ואבן
נמצאים.
אל
הבל
אחיו
-
כמו
'על'
,
וככה
"אל
הנער
הזה
התפללתי"
(ש"א
א
,
כז).
והפך
זה:
"ותתפלל
על
יי'"
(שם
,
י).
ויאמר
קין
זה
הדבר
שאמר
לו
השם.
אל
הבל
אחיו
-
ולא
הזכיר
הכתוב
מה
ענה
,
או
שתק.
אל
הבל
אחיו
-
כמו
'על'
,
כדרך
"וקם
עליו"
(דב'
יט
,
יא).
וטעם
בהיותם
בשדה:
שלא
היה
אבותם
עמהם.
ויאמר
קין
אל
הבל
אחיו
מה
שאמר
לו
הקדוש
ברוך
הוא.
בערמה
בא
אליו
,
כי
הרגיש
שהיה
נשמר
ממנו
,
ואמר
לו:
כך
וכך
אמר
לי
הקדוש
ברוך
הוא
ונתפייסנו
יחד
,
ופני
לא
היו
לי
עוד
(ע"פ
ש"א
א
,
יח)
,
כי
הוא
אמר:
"למה
חרה
לך
ולמה
נפלו
פניך"
(לעיל
,
ו)
,
ופייסני;
וחשב
הבל
שנתפייס
,
ולא
נשמר
ממנו
עוד.
ויהי
בהיותם
בשדה
ויקם
קין
אל
הבל
אחיו
ויהרגהו
-
כי
לא
נשמר
בחרב
אשר
ביד
קין.
וטעם
ויאמר
קין
אל
הבל
אחיו
-
שנכנס
עמו
בדברי
ריב
ומצה
להתגולל
עליו
ולהרגו;
לשון
רבנו
שלמה.
ורבי
אברהם
אמר
,
כי
הקרוב
אליו
,
שאמר
לו
כל
התוכחות
שהוכיחו
השם.
ועל
דעתי
,
שהוא
דבק
עם
ויהי
בהיותם
בשדה
,
כי
אמר
לו
'נצא
השדה'
,
והרג
אותו
שם
בסתר.
ויתכן
שנתכון
בהריגה
שיבנה
העולם
ממנו
,
כי
חשב
שלא
יהיה
לאביו
זרע
אחר
עוד;
גם
פחד
,
שלא
יהיה
עיקר
בנינו
של
עולם
מאחיו
שנתקבלה
מנחתו.
ויאמר
קין
אל
הבל
אחיו
-
ידמה
,
כי
לא
עשה
תשובה
ולא
התחרט
בדעתו
,
שהרי
שב
לעשות
רעה
גדולה
והרג
את
אחיו.
ופירוש
ויאמר
קין
-
שאמר
לו
התוכחת
שהוכיחו
האל;
ואמר
לו:
אתה
גרמת
לי!
וכיוצא
בדבר
הזה;
והוסיף
כעס
ורוגז.
ולא
קם
עליו
בפני
אביו
מיראתו
אביו
,
אבל
נטר
לו
עד
שהיו
שניהם
יחד
בשדה
,
זה
לרעות
את
צאנו
,
וזה
לעבוד
אדמתו.
ואז
התקוטט
קין
עם
אחיו
מתוך
כעס
שהיה
לו
עליו
מחמת
קנאה;
קם
עליו
והרגהו.
ואל
-
כמו
'על';
וכן
"אל
ההרים
לא
אכל"
(יח'
יח
,
ו)
,
והדומים
לו.
ובבראשית
רבה
(כב
,
ז):
ויאמר
קין
אל
הבל
אחיו
-
על
מה
היו
מדינין?
אמרו:
בא
ונחלוק
את
העולם.
אחד
נטל
את
הקרקעות
,
ואחד
נטל
את
המטלטלין.
דין
אמר:
ארעא
דאת
קאי
-
דידי;
ודין
אמר:
מה
דאת
לביש
-
דידי
הוא.
דין
אמר:
חלוץ!
ודין
אמר:
פרח!
מתוך
כך
-
ויקם
קין
אל
הבל
אחיו
ויהרגהו.
רבי
יהודה
בר
אמי
אומר:
על
חוה
הראשונה
היו
מדינין.
אמר
רבי
אבהו:
חוה
הראשונה
חזרה
לעפרה;
ועל
מה
היו
מדינין?
אמר
רב
הונא:
תאומה
יתירה
נולדה
עם
הבל;
זה
אומר:
אני
נוטלה
,
שאני
בכור;
וזה
אומר:
אני
נוטלה
,
שנולדה
עמי.
וצריך
להתבונן
באלה
הדברים
,
ועוד
נכתוב
עליהם
בנסתר.
ובתרגום
ירושלמי:
"ויאמר
קין
להבל
אחוהי:
קום
ותא!
ונפקו
תרויהון
לאפי
ברא.
והוה
כד
נפקו
תרויהון
לאפי
ברא
,
עני
קין
ואמר
להבל:
לית
דין
ולית
דיין
,
ולית
עלם
אוחרן
ולית
מתן
אגר
טב
לצדיקייא
,
ולית
למתפרע
מן
רשיעיא
,
ולא
ברחמין
איתברי
עלמא
ולא
ברחמין
הוה
מדבר.
מן
בגלל
מה
אתקבל
קרבנך
מנך
ברעוא
,
ומני
לא
אתקבל
ברעוא?
עני
הבל
ואמר
לקין:
אית
דין
ואית
דיין
,
ואית
עלם
אוחרן
ואית
מתן
אגר
טב
לצדיקייא
,
ולמפרע
מרשיעיא
,
וברחמין
אתברי
עלמא
וברחמין
הוא
מדבר;
על
דהוו
פירי
עובדי
טבין
מן
דידך
,
אתקבל
קרבני
מני
ברעוא
,
ומנך
לא
אתקבל
ברעוא.
והוו
תרויהון
מתנציין
באפי
ברא
,
וקם
קין
על
הבל
אחוי
וקטל
יתיה"
(ת"י).
ויאמר
קין
אל
הבל
אחיו
-
לא
פורש
מה
אמר
לו
,
ואפשר
שאמר
לו
שיצאו
יחדו
בשדה;
או
אמר
לו
דברי
תוכחות;
והראשון
הוא
יותר
נאות
אצלי.
והנה
קין
והבל
,
לפי
מה
שספרנו
מהם
(לעיל
,
ב)
,
היו
חכמים
גדולים
,
ולזה
כשהגיע
להם
התכלית
המכוון
ממלאכתם
,
הביא
כל
אחד
מפריו
מנחה
ליי'.
וזאת
המנחה
היתה
,
לפי
מה
שאחשוב
,
שהם
כבר
השיגו
,
שכל
מה
שיתחדש
מזה
הוא
מסודר
מהשם
יתעלה
,
והוא
הפועל
אותו
על
דרך
האמת;
או
אולי
הקריבו
מהם
קרבן
לשם
יתעלה
,
מפני
שהם
השיגו
שהכל
הוא
מאתו.
והנה
הגיע
רצון
מהשם
יתעלה
אל
הבל
ואל
מנחתו
,
רוצה
לומר
,
שכבר
נמצא
תמיד
מגיע
ממלאכתו
התכלית
המכוון
בו;
ולא
הגיע
רצון
מהשם
יתעלה
אל
קין
ואל
מנחתו
,
וזה
שכבר
עשה
מלאכתו
לפי
הראוי
ולא
הגיע
ממנה
התכלית
,
כאשר
לא
בא
המטר
באופן
הראוי.
והנה
מפני
זה
כעס
קין
כעס
גדול
ובוש
,
כשלא
הגיע
התכלית
אשר
קוה
לו
,
כטעם
"בושו
כי
בטח"
וגו'
(איוב
ו
,
כ);
"לא
עתה
יבוש
יעקב"
(יש'
כט
,
כב).
ואמר
אליו
השם
יתעלה:
למה
כעסת
ולמה
נפלו
פניך?
מפני
שלא
הגיע
התכלית
אשר
קוית
בעבודת
האדמה?
הלא
אם
תיטב
(בנוסחנו:
תיטיב)
דרכך
בדרך
שתדבק
בך
השגחתי
,
ישאו
הצמחים
פרים
אשר
קוית
אליו
,
כי
אני
אשגיח
בך
בשאביא
המטר
בעתו
,
ואם
לא
תטיב
(בנוסחנו:
תיטיב)
דרכך
,
תסור
השגחתי
ממך
,
ויהיה
העונש
והרע
מוכן
לך
מאד
,
עד
שהוא
כאִלו
שוכן
בפתח
ביתך.
וזה
הרע
הוא
הרע
המסודר
לו
מהלידה
מפאת
הגרמים
השמימיים
,
והנה
הם
יסבבו
להגיע
הרע
אליו
,
ויגיע
לו
באשר
יהיה
,
כאלו
הרע
מבקש
אותו
ומשתוקק
למצאו.
ואם
רצה
האדם
,
היה
מושל
בסדור
ההוא
המסודר
לו
מהגרמים
השמימיים
,
כי
הבחירה
מושלת
על
הסדור
ההוא;
ואם
היה
האדם
באופן
שתדבק
בו
השגחת
השם
,
יסורו
ממנו
הרעות
ההם
,
כמו
שבארנו
ב'ספר
מלחמות
יי''
(ד)
,
ובביאורנו
לספר
איוב
(ביאור
דברי
המענה
לב
,
ו
-
לג
,
לג
,
ועוד).
והנה
נתקנא
קין
באחיו
קנאה
גדולה
,
ואמר
אליו
שיצאו
בחוץ
,
ובהיותם
בשדה
קם
קין
על
אחיו
והרגו
,
לקנאתו
בו.
או
יהיה
הרצון
בזה
,
שכבר
אמר
קין
לאחיו
מה
שכבר
קרהו
,
שלא
נתנו
הצמחים
פרים
,
ובהיותם
בשדה
קם
עליו
והרגו
על
דרך
הקנאה
,
לפי
שהבל
השיג
מלאכה
יותר
נכבדת
מהמלאכה
אשר
השיג
קין.
ואפשר
שנאמר
שהרצון
באמרו
ויחר
לקין
מאד
,
שכבר
נתקנא
באחיו
קנאה
גדולה
וכעס
עליו
מפני
זה
,
ובוש
כאשר
לא
הגיע
ממלאכתו
התכלית
אשר
כוון
בה;
ואפשר
שכבר
התפאר
הבל
בזה
העניין
,
ואם
לא
סופר
בתורה.
ואמר
אליו
השם
יתעלה:
למה
קנאת
באחיך
וכעסת
עליו?
ולמה
בּוֹשְתָ?
הלא
אם
תיטב
(בנוסחנו:
תיטיב)
דרכך
,
תסבול
מה
שיקרה
לך
מהפגעים
ודברי
אחיך
לך
,
כי
אין
מֵחֹק
השלם
להתפעל
מזה
זה
האופן
מההפעלות;
ואם
לא
תיטב
(בנוסחנו:
תיטיב)
דרכך
-
הנה
זאת
המדה
הפחותה
יקנה
אותה
לך
היצר
הרע
,
אשר
הוא
אצלך
מראש
,
ותשוקתו
היא
אליך
להשיאך
תמיד
לפעולות
המגונות;
ואתה
תמשל
בו
,
אם
תרצה
,
כי
לאדם
ממשלה
על
היצר
הרע
כשירצה.
והנה
אמר
קין
לאחיו
דברי
תוכחות
וקנטורים
,
ובהיותם
בשדה
קם
עליו
והרגו.