תנ"ך - וישלח
את־אחיו
וילכו
ויאמר
אלהם
אל־תרגזו
בדרך:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיְשַׁלַּ֥ח
אֶת־אֶחָ֖יו
וַיֵּלֵ֑כוּ
וַיֹּ֣אמֶר
אֲלֵהֶ֔ם
אַֽל־תִּרְגְּז֖וּ
בַּדָּֽרֶךְ:
(בראשית פרק מה פסוק כד)
וַיְשַׁלַּח
אֶת־אֶחָיו
וַיֵּלֵכוּ
וַיֹּאמֶר
אֲלֵהֶם
אַל־תִּרְגְּזוּ
בַּדָּרֶךְ:
(בראשית פרק מה פסוק כד)
וישלח
את־אחיו
וילכו
ויאמר
אלהם
אל־תרגזו
בדרך:
(בראשית פרק מה פסוק כד)
וישלח
את־אחיו
וילכו
ויאמר
אלהם
אל־תרגזו
בדרך:
(בראשית פרק מה פסוק כד)
וְשַׁלַח
יָת
אֲחוֹהִי
וַאֲזַלוּ
וַאֲמַר
לְהוֹן
לָא
תִתנְצוֹן
בְּאוֹרחָא
:
וישלח
-
כ"ב:
*בר'
ח
,
ז
,
ח
,
יב;
יט
,
כט;
מה
,
כד;
שמ'
יח
,
כז;
במ'
כא
,
ו;
כב
,
מ;
יהו'
כד
,
כח;
שו'
ב
,
ו;
ג
,
יח;
טו
,
ה;
ש"א
י
,
כה;
יא
,
ז;
ל
,
כו;
ש"ב
ג
,
כא;
יח
,
ב;
מ"ב
ה
,
כד;
יז
,
כה
,
כו;
כד
,
ב;
תה'
קו
,
טו.
אל
תרגזו
בדרך
-
אל
תתעסקו
בדבר
הלכה
,
שלא
תרגז
עליכם
הדרך.
דבר
אחר
(תענית
י
,
ב):
אל
תפסיעו
פסיעה
גסה
,
והכניסו
חמה
לעיר.
ולפי
פשוטו
של
מקרא
יש
לומר:
לפי
שהיו
נכלמים
,
היה
ירא
ודואג
שמא
יריבו
בדרך
על
דבר
מכירתו
להתוכח
זה
עם
זה
ולומר:
על
ידך
נמכר
,
אתה
סיפרת
לשון
הרע
עליו
וגרמתה
לנו
לשנאותו.
וישלח
את
אחיו
-
כל
לשון
'לווייה'
-
משקל
דגש
,
לשון
'שליחות
של
חזור'
-
משקל
רפי.
אל
תרגזו
-
אל
תיראו
כלום
בדרך
מפני
ליסטים
,
כי
שלום
לי
מכל
צד;
וכן
"רגזו
אל
תחטאו"
(ראה
תה'
ד
,
ה)
-
הֱיו
יראים
מן
הקדוש
ברוך
הוא
ולא
תחטאו;
וכן
"ונתן
יי'
לך
לב
רגז"
(דב'
כח
,
סה)
-
"דחיל"
,
כתרגומו;
וכן
"ירגזון
יריעות"
(חב'
ג
,
ז)
-
לשון
'ניענוע'
,
כאדם
המתיירא;
וכן
"רגזה
בוטחות"
(יש'
לב
,
יא);
"המרגיז
ארץ
ממקומה"
(איוב
ט
,
ו);
אבל
'רגזה'
של
תרגום
של
דניאל
(ג
,
יג)
ושל
עזרא
(ה
,
יב)
-
לשון
'כעס';
'טרנבלר'
-
לעז
של
'רוגז'
של
עשרים
וארבעה
ספרים.
וטעם
אל
תרגזו
-
שיכעוס
איש
על
אחיו
בעבור
מכירתו.
אל
תרגזו
בדרך
-
אל
תפחדו
מאחֵר
,
כי
מאחַר
שנודע
שאתם
אחי
,
אין
לכם
לירא
כלום
,
שאם
יגזול
מכם
שום
אדם
כלום
,
לא
אמכור
לו
תבואה
וימות
ברעב
עד
שישיב
הכל.
ויש
מפרשים
(רש"י):
אל
תכעסו
זה
לזה
,
לאמר:
אתה
עשית
שגרמת
למוכרו;
ואינו
נראה
,
כי
אין
על
זאת
לכעוס
,
כי
מי
שגרם
למוכרו
-
טוב
עשה
,
כי
למחיה
שלחו
(ע"פ
פס'
ה
,
לעיל).
אל
תרגזו
בדרך
-
עניין
'רגז'
הוא
'רתת
ותנועה'
,
וְיֵאָמֵר
בבואו
מן
הפחד
על
הרוב:
"לב
רגז"
(דב'
כח
,
סה);
"ורגזו
וחלו"
(דב'
ב
,
כה);
"ותחתי
ארגז"
(חב'
ג
,
טז);
"ומימיך
ברגזה
ובדאגה
תשתה"
(יח'
יב
,
יח);
ולכן
הנכון
בעיני
בפסוק
הזה
,
שאמר
להם
יוסף:
אל
תפחדו
בדרך.
והענין
-
כי
בעבור
נשאם
בר
ולחם
וטוב
מצרים
בימי
הבצורת
,
אולי
יפחדו
בדרך
בלכתם
,
וכל
שכן
בשובם
עם
כל
רכושם
,
ולא
ימהרו
לדבר
,
ולכן
אמר
להם
,
שילכו
בזריזות
וימהרו
לבא
,
כמו
שאמר
"מהרו
ועלו
אל
אבי"
(לעיל
,
ט)
,
ולא
יפחדו
כלל
בדרך
כי
שְמוֹ
עליהם
,
שהוא
המושל
בכל
ארץ
מצרים
וחיי
כל
הארצות
ההן
בידו
ומוראו
ייראו
הכל
,
וילכו
ויבאו
לשלום.
וישלח.
אל
תרגזו
בדרך
-
בכור
שור
פירש:
לשון
'פחד';
ורשב"ם
פירש:
לשון
'דאגה
ויראה'.
והרב
רבי
יונה
פירש:
'צער'
,
ב'שערי
צדק'
שלו
,
קרוב
לראשיתו
(ראה
שע"ת
א
,
ד):
אל
תתקוטטו
זה
עם
זה
על
מכירתי
,
לאמר
אחד
לחבירו:
אתה
גרמת
מכירת
אחינו!
אל
תרגזו
בדרך
-
רוצה
לומר:
אל
תכעסו
קצתכם
עם
קצת
בדרך
על
דבר
מכירתי
,
להאשים
קצתכם
קצת
,
פן
יצא
ביניכם
ריב
ומדון
,
תשחיתו
בעבורו
קצתכם
קצת.
או
אמר
זה
בעבור
המצרים
ההולכים
עמם
,
כדי
שלא
תתפרסם
להם
חרפתם.