תנ"ך - ויגדו
לו
לאמר
עוד
יוסף
חי
וכי־הוא
משל
בכל־ארץ
מצרים
ויפג
לבו
כי
לא־האמין
להם:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיַּגִּ֨דוּ
ל֜וֹ
לֵאמֹ֗ר
ע֚וֹד
יוֹסֵ֣ף
חַ֔י
וְכִי־ה֥וּא
מֹשֵׁ֖ל
בְּכָל־אֶ֣רֶץ
מִצְרָ֑יִם
וַיָּ֣פָג
לִבּ֔וֹ
כִּ֥י
לֹא־הֶאֱמִ֖ין
לָהֶֽם:
(בראשית פרק מה פסוק כו)
וַיַּגִּדוּ
לוֹ
לֵאמֹר
עוֹד
יוֹסֵף
חַי
וְכִי־הוּא
מֹשֵׁל
בְּכָל־אֶרֶץ
מִצְרָיִם
וַיָּפָג
לִבּוֹ
כִּי
לֹא־הֶאֱמִין
לָהֶם:
(בראשית פרק מה פסוק כו)
ויגדו
לו
לאמר
עוד
יוסף
חי
וכי־הוא
משל
בכל־ארץ
מצרים
ויפג
לבו
כי
לא־האמין
להם:
(בראשית פרק מה פסוק כו)
ויגדו
לו
לאמר
עוד
יוסף
חי
וכי־הוא
משל
בכל־ארץ
מצרים
ויפג
לבו
כי
לא־האמין
להם:
(בראשית פרק מה פסוק כו)
וְחַוִיאוּ
לֵיהּ
לְמֵימַר
עַד
כְּעַן
יוֹסֵף
קַיָים
וַאֲרֵי
הוּא
שַׁלִיט
בְּכָל
אַרעָא
דְמִצרָיִם
וַהֲוַאָה
מִלַיָא
פָיְגָן
עַל
לִיבֵּיהּ
אֲרֵי
לָא
הֵימֵין
לְהוֹן
:
ויגדו
-
ד'
חסר:
*בר'
כו
,
לב;
מה
,
כו;
מ"ב
ז
,
טו;
יח
,
לז.
וכל
שופטים
ושמואל
דכותהון
בר
מן
ב':
ש"א
יא
,
ט;
יד
,
לג.
בכל
-
ארץ
מצרים
-
י"ח
בתורה:
ראה
בר'
מא
,
יט.
ויגדו
-
ד'
חס'
וכל
שפט'
ושמוא'
דכות'
ב'
מ'
ב'
מל';
וכי
-
הוא
-
ל';
ויפג
-
ל'.
וכי
הוא
מושל
-
ואשר
הוא
מושל.
ויפג
לבו
-
נחלף
לבו
והלך
מלהאמין
,
לא
היה
פונה
לבו
אל
הדברים;
לשון
'מפיגין
טעמו'
,
בלשון
משנה
(ראה
ביצה
יד
,
א);
וכמו
"מאין
הפוגות"
(איכה
ג
,
מט);
"וריחו
לא
נמר"
(יר'
מח
,
יא)
-
מתרגמינן:
"וריחיה
לא
פג"
(ת"י).
וכי
הוא
מושל
-
ואל
תירא
מלבא
אליו.
ויפג
לבו
-
החליף
לבו
,
לומר:
אין
זה
אמת
,
כי
לא
האמין
להם;
כמו
"אל
תתני
פוגת
לך"
(איכה
ב
,
יח);
"וריחו
לא
נמר"
(יר'
מח
,
יא)
-
מתורגם:
"וריחיה
לא
פג".
ויפג
לבו
-
מגזרת
"אל
תתני
פוגת
לך"
(איכה
ב
,
יח);
והטעם:
שעמד
לבו
ודמם
,
כטעם
"וימת
לבו"
(ש"א
כה
,
לז)
,
כי
לא
האמין;
ויהי
כראותו
העגלות
,
ותחי
רוחו.
ואל
תתמה
על
מלת
ויפג
,
כי
כן
דרך
הנביאים
לדבר
,
כמו
"ונשמה
לא
נשארה
בי"
(דנ'
י
,
יז).
ויפג
לבו
-
לשון
"אל
תתני
פוגת
לך"
(איכה
ב
,
יח)
-
לשון
'הנחה';
כלומר:
וינח
לבו
,
שלא
נתעורר
במה
שאומרים
לו
,
כי
לא
האמין
להם
,
אבל
משראה
העגלות
,
הבין
כי
הם
אומרים
אמת.
ותחי
-
נתעורר
ונעשה
חי
וזריז
ושמח.
ויפג
לבו
-
נחלף
לבו
והלך
מלהאמין
,
לא
היה
לבו
פונה
אל
הדברים;
לשון
'מפיגין
טעמן'
,
לשון
משנה
(ראה
ביצה
יד
,
א)
,
וכמו
"מאין
הפוגות"
(איכה
ג
,
מט);
"וריחו
לא
נמר"
(יר'
מח
,
יא)
-
מתורגם:
"וריחיה
לא
פג"
(ת"י);
לשון
רבנו
שלמה.
ואיננו
כן
,
כי
לשון
'פוגה'
-
בטול
ושביתה
,
כמו
"אל
תתני
פוגת
לך"
(איכה
ב
,
יח)
,
וכן
"עיני
נגרה
ולא
תדמה
מאין
הפוגות"
(שם
ג
,
מט)
-
שנגרה
תמיד
מאין
שביתה
והפסק
,
וכן
'מפיגין
טעמן'
-
שמפזרין
אותו
ומתבטל
,
וכן
"על
כן
תפוג
תורה"
(חב'
א
,
ד)
-
תבטל
ותפסק.
וגם
זה
ויפג
לבו
-
שנתבטל
לבו
ופסקה
נשימתו
,
כי
פסקה
תנועת
הלב
והיה
כמת;
וזה
העניין
ידוע
בבא
השמחה
פתאום
,
והוזכר
בספרי
הרפואות
,
כי
יסבלו
זה
הזקנים
וחלושי
הכח
,
שיתעלפו
רבים
מהם
בבא
להם
שמחה
בפתע
פתאום
,
כי
יהיה
הלב
נרחב
ונפתח
פתאום
,
והחום
התולדי
יוצא
ומתפזר
בחיצוני
הגוף
,
ויאפס
הלב
בהתקררו
,
והנה
נפל
הזקן
כמת.
ואמר
כי
לא
האמין
להם
-
להגיד
שעמד
זמן
גדול
מן
היום
והוא
שוכב
דומם
,
בעבור
שלא
האמין
להם;
כי
הידוע
בעלוף
הזה
,
שיצעקו
לו
וירגילו
אותו
בשמחה
ההיא
עד
שתקבע
בו
בנחת
,
וזה
טעם
"וידברו
אליו
את
כל
דברי
יוסף
אשר
דבר
אליהם
וירא
את
העגלות"
(להלן
,
כז)
,
כי
היו
צועקים
באזניו
דברי
יוסף
ומביאים
לפניו
העגלות
,
ואז
שב
רוחו
אליו
וחזרה
נשימתו
וחיה;
וזהו
"ותחי
רוח
יעקב
אביהם"
(שם).
ואנקלוס
שאמר
(שם)
'ושרת
רוח
נבואה'
,
בעבור
שהדבר
אמת
הוסיף
זה;
ודרש
כן
במלת
"רוח"
,
שלא
אמר
'ויחי
יעקב
אביהם'
,
ועשאו
מעניין
"רוח
יי'
אלהים
עלי"
(יש'
סא
,
א);
"ועתה
יי'
אלהים
שלחני
ורוחו"
(יש'
מח
,
טז);
"איש
אשר
רוח
בו"
(במ'
כז
,
יח).
ויגידו.
וכי
הוא
-
ועוד
,
כי
הוא
מושל;
ועוד
שזכר
,
עומד
במקום
שנים.
ויפג
לבו
-
חלש
לבו
ונרפה
על
שזכרוהו
לו.
כי
לא
האמין
להם
-
למה
שאמרו
לו
,
כי
הוא
חי
וכי
הוא
מושל;
נרפה
וחלש
לבו
לזכרונו.
כי
נראה
,
כי
הם
קדמו
לבא
קודם
בֹּא
החמרים
והעגלות
,
לבשר
את
אביהם.
לפיכך
,
כשדברו
אליו
בניו
את
כל
דברי
יוסף
,
וראה
העגלות
שבאו
,
האמין
,
ותחי
רוחו
שהיתה
כמו
מתה
,
כמו
שאמר
ויפג
לבו.
ורבותינו
ז"ל
אמרו
(תנח'
וישב
ב)
,
כי
זה
רוח
נבואה
שפירשה
ממנו
מיום
שיצא
יוסף.
כי
אין
רוח
נבואה
שורה
אלא
מתוך
שמחה
,
וכיון
ששמח
בבשורת
בנו
,
חזרה
עליו
רוח
נבואה;
זהו
שאמר
ותחי.
וזהו
שלא
נאמר
לו
בנבואה
דבר
יוסף
כל
אותן
השנים
,
לפי
שהיה
אבל
ונעצב;
וכיון
שאין
הרוח
פנויה
מעסקי
הגוף
,
לא
ידבק
בה
השכל
,
כי
לא
ידבק
אלא
בדומה
לו.
ובבאר
שבע
הוא
ששבה
אליו
רוח
נבואה
(ראה
בר'
מו
,
א).
ויפג
לבו
-
רוצה
לומר:
נתקרר
מרוב
היגון
ושקטה
תנועתו
,
כמו
"אל
תתני
פוגת
לך"
(איכה
ב
,
יח).