תנ"ך - המלאך
הגאל
אתי
מכל־רע
יברך
את־הנערים
ויקרא
בהם
שמי
ושם
אבתי
אברהם
ויצחק
וידגו
לרב
בקרב
הארץ:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
הַמַּלְאָךְ֩
הַגֹּאֵ֨ל
אֹתִ֜י
מִכָּל־רָ֗ע
יְבָרֵךְ֘
אֶת־הַנְּעָרִים֒
וְיִקָּרֵ֤א
בָהֶם֙
שְׁמִ֔י
וְשֵׁ֥ם
אֲבֹתַ֖י
אַבְרָהָ֣ם
וְיִצְחָ֑ק
וְיִדְגּ֥וּ
לָרֹ֖ב
בְּקֶ֥רֶב
הָאָֽרֶץ:
(בראשית פרק מח פסוק טז)
הַמַּלְאָךְ
הַגֹּאֵל
אֹתִי
מִכָּל־רָע
יְבָרֵךְ
אֶת־הַנְּעָרִים
וְיִקָּרֵא
בָהֶם
שְׁמִי
וְשֵׁם
אֲבֹתַי
אַבְרָהָם
וְיִצְחָק
וְיִדְגּוּ
לָרֹב
בְּקֶרֶב
הָאָרֶץ:
(בראשית פרק מח פסוק טז)
המלאך
הגאל
אתי
מכל־רע
יברך
את־הנערים
ויקרא
בהם
שמי
ושם
אבתי
אברהם
ויצחק
וידגו
לרב
בקרב
הארץ:
(בראשית פרק מח פסוק טז)
המלאך
הגאל
אתי
מכל־רע
יברך
את־הנערים
ויקרא
בהם
שמי
ושם
אבתי
אברהם
ויצחק
וידגו
לרב
בקרב
הארץ:
(בראשית פרק מח פסוק טז)
מַלאֲכָא
דִפרַק
יָתִי
מִכָּל
בִּישָׁא
יְבָרֵיך
יָת
עוּלֵימַיָא
וְיִתקְרֵי
בְהוֹן
שְׁמִי
וְשׁוֹם
אֲבָהָתִי
אַברָהָם
וְיִצחָק
וּכנוּנֵי
יַמָא
יִסגּוֹן
בְּגוֹ
בְנֵי
אֱנָשָׁא
עַל
אַרעָא
:
המלאך
-
ה"י
ראשי
פסוקים
מיחדים:
ראה
בר'
לד
,
כא.
ויקרא
-
ב':
בר'
מח
,
טז;
רות
ד
,
יד.
ויצחק
-
ה':
ראה
בר'
כה
,
כו.
המלאך
-
ל'
ראש'
פסוק';
ויקרא
-
ב';
ויצחק
-
ה';
וידגו
-
ל'.
המלאך
הגואל
אותי
-
המלאך
הרגיל
להשתלח
אלי
בצרתי
,
כענין
שנאמר
"ויאמר
אלי
מלאך
האלהים
בחלום...
אנכי
האל
ביתאל"
(בנוסחנו:
בית
-
אל;
בר'
לא
,
יא
-
יג).
יברך
את
הנערים
-
מנשה
ואפרים.
וידגו
-
כדגים
הללו
שפרים
ורבים
ואין
עיין
הרע
שולטת
בהן.
ויקרא
בהם
שמי
-
שיחיה
זרעם
וזרע
זרעם.
וידגו
-
מגזרת
חטופי
למ"ד
פעל
של
ה"י
,
כמו
מן
'בכה'
-
ויבכו
,
מן
'שבה'
-
וישבו.
וטעם
המלאך
הגואל
אותי
-
בפרשת
'ואלה
שמות'
(שמות
הארוך
ו
,
ג).
ויקרא
בהם
שמי
-
כי
הנה
כל
ישראל
יקראו
"אפרים"
(הו'
ז
,
א)
גם
"יוסף"
(תה'
פ
,
ב).
גם
אמר
הכתוב
"רחל
מבכה
על
בניה"
(יר'
לא
,
יד)
,
כי
היא
היתה
עיקר
מחשבתו;
על
כן
יאמר
הכתוב
"בני
רחל
אשת
יעקב"
(בר'
מו
,
יט);
וכאשר
ילדה
רחל
,
מיד
אמר
ללבן
"שלחני"
(בר'
ל
,
כה);
גם
נתן
לו
הבכורה
,
כי
הוא
ראשית
מחשבתו;
ואחר
שלא
היה
ראובן
ראוי
לבכורה
,
היה
יוסף
,
שהוא
פטר
רחם
,
ולא
דן
וגד
,
כי
הם
בני
השפחות.
והימין
נכבד
מהשמאל
ויותר
תקיף.
האלהים
-
והוא
המלאך
הגואל
אותי
במצוות
השם.
ויקרא
בהם
שמי
-
כלומר:
יהא
ניכר
בהם
שהם
מזרעי
ומזרע
אבותי
,
כי
הקדוש
ברוך
הוא
בירך
זרעינו
,
וכשיהיו
פרים
ורבים
ומבורכים
,
יהיו
העולם
אומרים:
אילו
ודאי
בני
אברהם
יצחק
ויעקב
אשר
ברכם
הצור;
כמו
שנאמר
"כל
רואיהם
יכירום
כי
הם
זרע
בירך"
(יש'
סא
,
ט).
וטעם
ויקרא
בהם
שמי
-
אמר
רבי
אברהם
,
שנקראו
ישראל
על
שם
אפרים
,
כאשר
הם
נקראים
'זרע
אברהם
יצחק
ויעקב'.
ואיננו
נכון
,
כי
הכתוב
אמר
בהם
,
והנה
לא
נקראו
על
שם
מנשה;
ואולי
בעבור
שיקראו
"בית
יוסף"
(עו'
א
,
יח).
והנכון
,
שיעמד
זרעם
ושמם
,
ויהיה
שם
אברהם
יצחק
ויעקב
נזכר
בהם
לעולם.
ויברך
את
יוסף
-
כי
כשברך
בניו
,
הרי
ברך
אותו.
אשר
התהלכו
אבתי
לפניו
-
כבר
פרשנו
(בר'
יז
,
א)
,
כי
הלשון
הזה
מורה
על
עבודת
האל
בלב
ובמעשה;
ושרש
העבודה
היא
בלב.
ולא
התפאר
הוא
על
עצמו
,
אע"פ
שהוא
התהלך
לפניו
,
אלא
זכר
זכות
אבותיו;
ואמר
על
עצמו:
האלהים
שהטיב
עמו
מעודו.
ואמר
אחר
כן:
המלאך
,
לפי
שמעשה
האל
הוא
על
ידי
אמצעים
,
והמלאכים
הם
שלוחים
מהאל
לעבדיו
,
לשמרם
ולהיטיב
מעשיהם;
כמו
שאומר
"חונה
מלאך
יי'
סביב
ליריאיו
ויחלצם"
(תה'
לד
,
ח).
לפיכך
אמר:
הגואל
אותי
מכל
רע
,
כי
הוא
שלחו
לי
לגאלני
מכל
רע
ולברכני
,
כן
יברך
את
הנערים.
וכן
ראינו
ששלחו
לי
בדבר
לבן
(ראה
בר'
לא
,
כד)
,
ובדבר
עשו
(ראה
בר'
לב
,
כה
ואי')
,
ובדבר
שכם
(ראה
בר'
לה
,
ה).
ויקרא
בהם
שמי
ושם
אבותי
-
זהו
שנקרא
ישראל
בשם
יוסף
ואפרים
,
כמו
שאומר
"רועה
ישראל
האזינה
נוהג
כצאן
יוסף"
(תה'
פ
,
ב);
"ולא
נחלו
על
שבר
יוסף"
(עמ'
ו
,
ו);
"אולי
יחנן
יי'...
צבאות
שארית
יוסף"
(שם
ה
,
טו);
וכן
אמר
"לפני
אפרים
ומנשה
עוררה
את
גבורתך
ולכה
לישועתה
לנו"
(תה'
פ
,
ג).
וידגו
לרוב
-
ירבו
כמו
הדגים.
המלאך
הגואל
אותי
מכל
רע
-
הוא
'השכל
הפועל'
,
שהוא
מלאך
השם
יתעלה
להשגיח
ביריאיו
ולהצילם
מכל
רע
,
כמו
שבארנו
ברביעי
ובסוף
הששי
מ'ספר
מלחמות
יי''.
וידגו
לרוב
-
הרצון
בזה
,
שיפרו
וירבו
כדגים
,
שירבו
למאד
מאד;
וזה
מבואר
מעניינם
,
כי
בדג
אחד
ימצא
מספר
נפלא
מהביצים.