תנ"ך - וימאן
אביו
ויאמר
ידעתי
בני
ידעתי
גם־הוא
יהיה־לעם
וגם־הוא
יגדל
ואולם
אחיו
הקטן
יגדל
ממנו
וזרעו
יהיה
מלא־הגוים:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיְמָאֵ֣ן
אָבִ֗יו
וַיֹּ֙אמֶר֙
יָדַ֤עְתִּֽי
בְנִי֙
יָדַ֔עְתִּי
גַּם־ה֥וּא
יִֽהְיֶה־לְּעָ֖ם
וְגַם־ה֣וּא
יִגְדָּ֑ל
וְאוּלָ֗ם
אָחִ֤יו
הַקָּטֹן֙
יִגְדַּ֣ל
מִמֶּ֔נּוּ
וְזַרְע֖וֹ
יִהְיֶ֥ה
מְלֹֽא־הַגּוֹיִֽם:
(בראשית פרק מח פסוק יט)
וַיְמָאֵן
אָבִיו
וַיֹּאמֶר
יָדַעְתִּי
בְנִי
יָדַעְתִּי
גַּם־הוּא
יִהְיֶה־לְּעָם
וְגַם־הוּא
יִגְדָּל
וְאוּלָם
אָחִיו
הַקָּטֹן
יִגְדַּל
מִמֶּנּוּ
וְזַרְעוֹ
יִהְיֶה
מְלֹא־הַגּוֹיִם:
(בראשית פרק מח פסוק יט)
וימאן
אביו
ויאמר
ידעתי
בני
ידעתי
גם־הוא
יהיה־לעם
וגם־הוא
יגדל
ואולם
אחיו
הקטן
יגדל
ממנו
וזרעו
יהיה
מלא־הגוים:
(בראשית פרק מח פסוק יט)
וימאן
אביו
ויאמר
ידעתי
בני
ידעתי
גם־הוא
יהיה־לעם
וגם־הוא
יגדל
ואולם
אחיו
הקטן
יגדל
ממנו
וזרעו
יהיה
מלא־הגוים:
(בראשית פרק מח פסוק יט)
וְסָרֵיב
אֲבוּהִי
וַאֲמַר
יָדַענָא
בְרִי
יָדַענָא
אַף
הוּא
יְהֵי
לְעַם
וְאַף
הוּא
יִסגֵּי
וּברַם
אֲחוּהִי
זְעֵירָא
יִסגֵּי
מִנֵיהּ
וּבנוֹהִי
יְהוֹן
שָׁלְטִין
בְּעַמְמַיָא
:
גם
-
ט'
פסוקים
'גם
וגם':
בר'
כד
,
מד;
מח
,
יט;
ש"א
ב
,
כו;
יב
,
יד;
כא
,
ט;
כו
,
כה;
ש"ב
טו
,
יט;
יח'
טז
,
נב;
רות
א
,
יב.
וגם
-
הוא
-
ז':
*בר'
מח
,
יט;
במ'
כד
,
כד;
ש"ב
כא
,
כ;
מ"א
א
,
ו;
יש'
לא
,
ב;
דה"א
כ
,
ו;
דה"ב
כו
,
כ.
וזרעו
-
ז':
בר'
מח
,
יט;
*במ'
יד
,
כד;
כד
,
ז;
יר'
כב
,
כח;
תה'
כה
,
יג;
לז
,
כה
,
כו.
וגם
הוא
ז'
וגם
הוא
יגדל
וגם
הוא
עדי
אבד
וגם
הוא
ילד
להרפה
וגם
הוא
טוב
תאר
וגם
הוא
חכם
ויבא
רע
וגם
הוא
נולד
להרפא
וגם
הוא
נדחף
לצאת.
וגם
-
הוא
-
ז';
וזרעו
-
ז'.
ידעתי
בני
ידעתי
-
שהוא
הבכור.
וגם
הוא
יהיה
לעם
ויגדל
-
עתיד
גדעון
לצאת
ממנו
,
שהקדוש
ברוך
הוא
עושה
נס
על
ידו
(ראה
תנח'
ויחי
ו).
ואולם
אחיו
הקטן
יגדל
ממנו
-
שעתיד
יהושע
לצאת
ממנו
,
שינחיל
את
הארץ
וילמד
תורה
לישראל
(ראה
תנח'
ויחי
ו).
וזרעו
יהיה
מלא
הגוים
-
כל
העולם
יתמלא
בצאת
שמעו
ושמו
,
כשיעמיד
חמה
בגבעון
וירח
בעמק
אילון
(ראה
יהו'
י
,
יב
ואי').
מלא
הגוים
-
גוים
רבים
יצאו
ממנו.
לא
כן
אבי
-
חשב
יוסף:
שמא
אבי
טעה
וסבר
שהבאתי
מנשה
בימיני
ואפרים
משמאלי
,
כמו
שהיו
רגילים
לילך
עמי
,
ונמצא
מנשה
בשמאלו
ואפרים
בימינו
,
ולכך
היפך
ידיו
,
ואמר
לו:
לא
כן
אבי
-
לא
עשיתי
כך
כמו
שאתה
סבור
,
לא
טעיתי
לעשות
כך.
ואמר
לו:
ידעתי
בני
,
ידעתי
שלא
טעית
,
אלא
שַׂמְתָ
הגדול
בימיני
,
ולכך
הפכתי
את
ידי
,
כי
אחיו
הקטן
יגדל
ממנו
וגו'.
מלא
הגוים
-
שיהא
הולך
שמו
בכל
הגוים.
וימאן.
יהיה
לעם
-
יהיו
לרבים
,
עד
שיאמרו
עליהם
'עם'.
וגם
הוא
יגדל
-
לרוב
,
אלא
שאחיו
הקטן
יגדל
ממנו
-
בצאתם
ממצרים
היה
יותר
מספר
אפרים
ממנשה
(ראה
במ'
א
,
לג
,
לה)
,
אבל
בבאי
הארץ
היו
יותר
מנשה
(ראה
במ'
כו
,
לד
,
לז);
אם
כן
יגדל
-
רוצה
לומר:
לשון
'גדולה
ורוממות'
,
כי
יהושע
בן
נון
היה
מאפרים
(ראה
במ'
יג
,
ח)
,
שהיה
מושיע
ישראל
ונביאן;
ומלכות
ישראל
היה
מאפרים
-
ירבעם
(ראה
מ"א
יא
,
כו);
והיה
אפרים
ראש
דגל
(ראה
במ'
ב
,
יח);
ובחנוכת
הנשיאים
אפרים
ביום
השביעי
ומנשה
ביום
השמיני
(ראה
במ'
ז
,
מח
,
נד);
ומלכות
ישראל
נקראת
על
שמו
אחר
שנחלקה
(ראה
יש'
ז
,
ב)
,
וכל
ישראל
היו
נקראים
בשם
אפרים
,
כמו
שכתבנו
(לעיל
,
טז)
,
ואמר
"אפרים
לא
יקנא
את
יהודה
ויהודה"
וגו'
(יש'
יא
,
יג).
ויתכן
גם
כן
יגדל
-
במספר
,
שהרי
אמר
וזרעו
יהיה
מלא
הגוים;
ומה
שמצאנו
מספרם
פחות
בבאם
לארץ
,
מפני
שהרגום
בני
גת
במדבר
,
כמו
שכתוב
בדברי
הימים
(דה"א
ז
,
כא);
אבל
בכל
שאר
מקומות
היו
בני
אפרים
רבים
במספר.
ובתנחומה
(תנח'
ויחי
ו):
אימתי
נתקיימה
ברכה
זו?
בחנוכת
הנשיאים
,
לקיים
מה
שנאמר
"מקים
דבר
עבדו"
וגו'
(יש'
מד
,
כו).
יהיה
מלא
הגוים
-
עד
שזרעו
יהיה
מלא
הגוים
בגלותו
ביניהם
,
שימלאו
ארצות
הגוים
מהם.