תנ"ך - ומולדתך
אשר־הולדת
אחריהם
לך
יהיו
על
שם
אחיהם
יקראו
בנחלתם:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וּמוֹלַדְתְּךָ֛
אֲשֶׁר־הוֹלַ֥דְתָּ
אַחֲרֵיהֶ֖ם
לְךָ֣
יִהְי֑וּ
עַ֣ל
שֵׁ֧ם
אֲחֵיהֶ֛ם
יִקָּרְא֖וּ
בְּנַחֲלָתָֽם:
(בראשית פרק מח פסוק ו)
וּמוֹלַדְתְּךָ
אֲשֶׁר־הוֹלַדְתָּ
אַחֲרֵיהֶם
לְךָ
יִהְיוּ
עַל
שֵׁם
אֲחֵיהֶם
יִקָּרְאוּ
בְּנַחֲלָתָם:
(בראשית פרק מח פסוק ו)
ומולדתך
אשר־הולדת
אחריהם
לך
יהיו
על
שם
אחיהם
יקראו
בנחלתם:
(בראשית פרק מח פסוק ו)
ומולדתך
אשר־הולדת
אחריהם
לך
יהיו
על
שם
אחיהם
יקראו
בנחלתם:
(בראשית פרק מח פסוק ו)
וּבנִין
דְּתוֹלֵיד
בָּתְרֵיהוֹן
דִּילָך
יְהוֹן
עַל
שׁוֹם
אֲחֵיהוֹן
יִתקְרוֹן
בְּאַחסָנַתהוֹן
:
יקראו
-
ב':
בר'
מח
,
ו;
דה"א
כג
,
יד.
ומולדתך
-
אם
תוליד
עוד
,
לא
יהיו
במניין
בניי
,
אלא
במניין
שבטי
אפרים
ומנשה
יהיו
נכללים
,
ולא
יהי
להם
שם
בשבטים
לעיניין
הנחלה;
ואע"פ
שנחלקה
הארץ
לפי
מניין
גלגלותם
,
כדכתיב
"לרב
תרבו...
נחלתו"
(במ'
לג
,
נד)
,
וכל
איש
ואיש
נטל
בשוה
חוץ
מן
הבכורות
,
מכל
מקום
לא
נקראו
שבטים
,
אלא
אילו.
ומולדתך
-
בניך
או
בני
בניך
,
שנולדו
לך
אחרי
בואי
באילו
שבע
עשרה
שנה
שהייתי
כאן.
על
שם
אחיהם
יקראו
-
ולא
יהיו
שבטים
,
כי
אם
בתי
אבות;
כי
כל
שבעים
נפש
שהיו
בשעת
ביאת
יעקב
,
בין
בנים
בין
בני
בנים
,
היו
בתי
אבות
,
ולהם
נתחלקה
הארץ
,
כדאמרה
בבבא
בתרא
(קיח
,
ב
ואי')
,
וכדכתיב
ב'פנחס'
אפילו
בבני
פרץ
"לחצרון
משפחת
החצרוני
לחמול
משפחה
החמולי"
(במ'
כו
,
כא)
,
וכן
בבני
בלע
"ארד
ונעמן"
וגו'
(במ'
כו
,
מ)
,
וכתיב
לבסוף
"לאלה
תחלק
הארץ
בנחלה"
וגו'
"לשמות
מטות
אבותם
ינחלו"
(במ'
כו
,
נג
,
נה);
וכן
בני
בניו
של
יוסף
,
שנולדו
אחרי
כן
,
יקראו
על
שם
אחיהם
בנחלתם
,
והיו
בתי
אבות
,
כדכתיב
ב'פרשת
פנחס'
(במ'
כו
,
כט
-
לב).
וטעם
הנני
מפרך
-
על
דעת
הגאון
(רשב"ח)
,
שאמר
לי
השם:
הנני
מפרך;
ובן
לא
נולד
לי
,
רק
מתה
רחל
(ראה
בר'
לה
,
יא
,
יט)
,
ועתה
ידעתי
,
כי
בעבור
בניך
הנולדים
לך
אמר
הנני
מפרך.
וזה
הפירוש
אין
לו
טעם
וריח
,
כי
מה
הפרש
בין
בני
יוסף
ובין
בני
ראובן?
ועוד
,
כי
בנימן
נולד
לו
אחר
זאת
הנבואה.
והנכון
בעיני
שאמר
,
שהשם
אמר
לי
,
כי
ארץ
כנען
תהיה
לזרעי
אחוזת
עולם;
ואני
אתן
לך
בנחלת
הארץ
הבכורה
,
ויקחו
אפרים
ומנשה
חלקם
בארץ
,
כאשר
יקח
ראובן
ושמעון
שהם
הגדולים
מבני.
ואשר
תוליד
אחרי
אפרים
ומנשה
יקראו
על
שם
אחיהם
הנזכרים
,
שיירשו
עמם
בנחלתם.
והמפרש
שאמר
(ראה
רש"י)
ומולדתך
-
על
בני
מכיר
שיולדו
על
ברכי
יוסף
(ראה
בר'
נ
,
כג)
,
לא
ישרו
דבריו
בעיני
,
כי
מה
טעם
על
שם
אחיהם?
ואם
יטען
טוען
,
כי
לא
מצאנו
ליוסף
בנים
אחרים
,
גם
זאת
איננה
טענה
,
כי
יתכן
שהיו
,
ובעבור
שירשו
עם
אחיהם
,
לא
הזכירם
הכתוב;
ורבים
כאלה.
על
שם
אחיהם
-
בחלק
אחיהם
ינחלו
,
כאשר
יעשו
שאר
השבטים.
כראובן
ושמעון
-
ליטול
שני
חלקים
בארץ
,
ולכך
קרוב
לשליש
ארץ
ישראל
לבני
רחל
בעבר
הירדן
,
שיש
לה
שני
מטות
וחצי
בתשעה
מטות
וחצי.
ולכך
אני
בבואי
מפדן
קברתי
רחל
בדרך
אפרת
,
כי
ידעתי
שיעלה
אותו
מקום
לחלק
בניה
,
וזהו
כבודה
להיות
נקברת
בחלק
בניה;
וכמדומה
בחלק
בנימין
הוא.
ואם
קברתיה
במערה
,
היתה
קבורה
בחלק
יהודה;
ואין
זו
כבודה
,
כדאמרינן
בבבא
בתרא
(קיב
,
א):
וכי
תימא
דזבין
מזבן
,
נמצא
אותו
צדיק
נקבר
בקבר
שאינו
שלו;
וכן
כתוב
גבי
שאול
,
דאמר
ליה
שמואל:
"ומצאת
שני
אנשים
עם
קבורת
רחל
בגבול
בנימין
בצלצח"
(ש"א
י
,
ב)
-
אלמא
דקבורת
רחל
בגבול
בנימין.
ומשום
שדעתי
להרויח
נחלתך
לשני
שבטים
,
ידעתי
כי
אותו
מקום
יחול
לגבול
בני
רחל
,
ולכך
קברתיה
שם.
וכן
מצינו
בגדולים
שהיו
נקברים
בגבול
שבטיהם
,
כדכתיב
ביהושע
"ויקברו
אותו...
בתמנת
חרס
אשר
בהר
אפרים"
(יהו'
כד
,
ל)
,
והוא
מבני
אפרים;
"ואת
עצמות
יוסף...
קברו
בשכם"
(שם
,
לב)
,
שאף
הוא
בחלקו
של
אפרים;
"ואלעזר...
בגבעת
פנחס
בנו"
(שם
,
לג);
וכן
הרבה
בשבטיהם.
ומולדתך
-
בני
בנים
שלך
קרוין
על
שם
קרוביהם
,
כי
'קרובים'
קרוין
'אחים'
(ראה
בר'
יד
,
יד).
ומולדתך
אשר
הולדת
אחריהם
-
אם
תוליד
עוד
,
לא
יהיו
במנין
בני
,
אלא
בתוך
שבטי
אפרים
ומנשה
יהיו
נכללין
,
ולא
יהא
להם
שם
כשאר
השבטים
לענין
הנחלה;
ואעפ"י
שנתחלקה
ארץ
ישראל
למנין
גלגלותם
,
כדכתיב
"לרב
תרבה
נחלתו"
(במ'
כו
,
נד)
,
וכל
איש
נטל
בשוה
,
חוץ
מן
הבכורות
,
מכל
מקום
לא
נקראו
'שבטים'
אלא
אלו;
לשון
רבנו
שלמה.
וזה
איננו
נכון
,
שאם
כן
,
אין
הבכורה
ליוסף
אלא
לענין
הכבוד
בלבד
,
שיקראו
בניו
'שבטים'
,
והכתוב
אומר
בנחלתם!?
ובגמרא
אמרו:
לנחלה
הקשתים
לראובן
ושמעון
,
ולא
לדבר
אחר
וכו';
בהוריות
(ו
,
ב);
והזכירו
רבותינו
בכל
מקום
(ראה
ב"ב
קכג
,
א)
,
שהיה
יוסף
בכור
לנחלה
וירש
פי
שנים
כאחד
כמשפט
כל
בכור;
לא
היתה
בכורתו
להקרא
'שבטים'
בלבד
,
כדברי
הרב.
ומזה
נלמוד
עוד
,
שלא
חלקו
הארץ
לכל
שבטי
ישראל
לגולגלותם
,
שאם
כן
,
מה
הבכורה
הזאת
בירושה?!
ואם
נאמר
שנתנו
לכל
אחד
ואחד
מבני
יוסף
פי
שנים
כאחד
מכל
איש
שאר
השבטים
,
לא
הוזכר
זה
בכתוב
כלל;
ולא
מצינו
ביעקב
שיתן
בכורה
ליוסף
,
אלא
שאמר
בכאן
"כראובן
ושמעון
יהיו
לי"
(לעיל
,
ה)
,
ומזה
אמר
הכתוב
"נתנה
בכורתו
ליוסף
בן
ישראל"
(דה"א
ה
,
א)
-
אם
כן
היו
לגמרי
כשני
שבטים
,
והיא
בכורתו
,
וכך
הם
דברי
חכמים
בכל
מקום.
אבל
הענין
איננו
כלל
כמו
שאמר
הרב
,
שארץ
ישראל
לשבטים
נתחלקה
,
שנים
עשר
חלקים
שוים
עשו
ממנה
,
ונטל
שבט
שמעון
הממועט
שבהם
כשבט
יהודה
שמרובה
באכלוסין
,
ונטלו
אפרים
ומנשה
כראובן
ושמעון
בשוה;
וכך
העלו
בגמרא
בפרק
'יש
נוחלין'
(ב"ב
קכב
,
א)
,
וכתוב
"תתנחלו...
הארץ
לשני
עשר
שבטי
ישראל
יוסף
חבלים"
(יח'
מז
,
יג)
,
וכן
אמר
אנקלוס:
"תרין
שבטין
יפקון
מבנוהי
יקבלון
חולקא
ואחסנתא"
(ת"א
לבר'
מט
,
כב)
-
שיהיו
שוים
בקבלת
הנחלה;
וטעם
"חולקא"
-
חלק
בכור
,
"ואחסנתא"
-
ירושת
הפשוט.
ומה
שאמר
הכתוב
"לרב
תרבה...
ולמעט
תמעיט"
(במ'
כו
,
נד)
-
לענין
בתי
אבות
הנזכרים
בפרשה
דבר
הכתוב
,
שהשבט
מחלק
חלקו
לבתי
אבות
של
יוצאי
מצרים
,
ובית
אב
מרובה
נותנין
לו
חלק
גדול
,
ובית
אב
ממועט
נותנין
לו
חלק
קטן
,
ומתים
יורשים
חיים;
כדמפורש
ב'סיפרי'
(ספ"ב
קלב)
,
ורבנו
שלמה
הזכירו
בפרשת
'פינחס'
(במ'
כו
,
נה).
והכלל
בענין
יוסף
,
שהיה
בכור
לנחלה
,
ואם
חלקו
ישראל
הארץ
לשבטים
בשוה
,
כמוזכר
בגמרא
,
נתנו
לו
כראובן
ושמעון
בשוה.
ואם
אולי
נאמר
שחלקוה
לגלגלותם
,
כנגלה
מן
הכתוב
,
נתנו
להם
כפלים
במספרם:
חלק
פשוט
כדין
שאר
האנשים
,
וחלק
שני
בכורה
לו;
ויהיה
טעם
"כראובן
ושמעון"
-
כפלים
במספרם.
אבל
שיהיה
יוסף
כשאר
השבטים
בנחלה
,
ותהיה
הבכורה
להקרא
שני
שבטים
כמאמר
הרב
,
זה
דבר
שאי
איפשר
בשום
פנים.
ומולדתך
אשר
הולדת
-
אולי
הוליד
באלה
שבע
עשרה
שנים
בנים
אחרים
ואע"פ
שלא
נזכרו
,
ולא
הביאם
לפני
אביו;
אולי
היו
קטנים.
ואם
תאמר
,
שהוא
במקום
'תוליד'
,
כמו
שתרגם
אונקלוס
וכמו
שפרשו
המפרשים
(ראה
רס"ג
תורה;
רש"י)
,
גם
כן
לא
מצאנו
לו
בנים
שנולדו
אחר
כן
,
ולא
נזכרו
לו
בנים
אחרים
אלא
אפרים
ומנשה.
ומולדתך
אשר
הולדת
אחריהם
-
יתכן
שהוליד
יוסף
אחר
ביאת
יעקב
למצרים
,
ולא
נתקיים
מהם
זרע.
או
יהיה
הרצון
באמרו
אשר
הולדת
-
אשר
תוליד
,
כי
כבר
ימצאו
כמו
זה
רבים
בלשוננו.
ואפשר
שנולדו
לו
אחר
זה
בנים
,
ומתו
בלא
בנים;
או
לא
נזכרו
בעניין
משפחות
בני
יוסף
,
להקראם
על
שם
אחיהם.
גם
אפשר
שלא
נולדו
לו
עוד
בנים;
וזה
,
כי
יעקב
לא
ייעד
אותו
שיוליד
עוד
,
אך
אמר
אליו
,
שאם
יוליד
עוד
,
יקראו
על
שם
אחיהם.