תנ"ך - נפתלי
אילה
שלחה
הנתן
אמרי־שפר:
ס
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
נַפְתָּלִ֖י
אַיָּלָ֣ה
שְׁלֻחָ֑ה
הַנֹּתֵ֖ן
אִמְרֵי־שָֽׁפֶר:
ס
(בראשית פרק מט פסוק כא)
נַפְתָּלִי
אַיָּלָה
שְׁלֻחָה
הַנֹּתֵן
אִמְרֵי־שָׁפֶר:
ס
(בראשית פרק מט פסוק כא)
נפתלי
אילה
שלחה
הנתן
אמרי־שפר:
ס
(בראשית פרק מט פסוק כא)
נפתלי
אילה
שלחה
הנתן
אמרי־שפר:
ס
(בראשית פרק מט פסוק כא)
נַפתָּלִי
בַּאֲרַע
טָבָא
יִתרְמֵי
עַדבֵּיהּ
וְאַחסָנְתֵיהּ
תְּהֵי
מַעבְּדָא
פֵירִין
יְהוֹן
מוֹדַן
וּמבָרְכִין
עֲלֵיהוֹן
:
שלחה
-
ג'
(ב'
מלא
וחד
חסר):
בר'
לב
,
יח;
מט
,
כא;
יח'
ב
,
ט.
נפתלי
אילה
שלוחה
-
זו
בקעת
גנוסר
שהיא
קלה
לבשל
פירותיה
כאילה
זו
שהיא
קלה
לרוץ
(ראה
ב"ר
צט
,
יב).
אילה
שלוחה
-
אילה
משולחת
לרוץ.
הנותן
אמרי
שפר
-
כתרגומו.
דבר
אחר:
על
מלחמת
סיסרא
נתנבא:
"ולקחת
עמך
עשרת
אלפים
איש
מבני
נפתלי"
וגו'
(שו'
ד
,
ו)
,
והלכו
שם
בזריזות;
וכן
נאמר
שם
לשון
'שילוח':
"בעמק
שולח
ברגליו"
(שו'
ה
,
טו).
הנותן
אמרי
שפר
-
על
ידם
שֹׁרְרוּ
ברק
ודבורה
שירה.
ורבותינו
דרשוהו
על
יום
קבורת
יעקב
,
כשערער
עשו
על
המערה;
במסכת
סוטה
(יג
,
א).
"תתרמיה
עדביה"
(ת"א)
-
יפל
חבלו
,
והוא
יודה
על
חלקו
אמרים
נאים
ושבח.
אילה
שלוחה
-
גבורים
קלים
כאילות
,
כדכתיב
"וכצבאים
בהרים
למהר"
(ראה
דה"א
יב
,
ט).
הנותן
אמרי
שפר
-
בשובם
מן
המלחמה
,
ממהרים
מתוך
קלותם
לבשר
בשורות
משופרות
של
נצחון
המלחמה
,
וכדכתיב
"זבולון
עם
חרף
נפשו
למות
ונפתלי
על
מרומי
שדה"
(שו'
ה
,
יח)
-
כדרך
הבאים
,
הרצים
על
מרומי
הרים.
נפתלי
דמות
אילה
שלוחה
-
על
דרך
דורון
,
כי
המקבל
דורון
יתן
אמרי
שפר.
ויש
אומרים
(ראה
ב"ר
צח
,
יז)
,
שאילה
-
רמז
לדבורה;
הנותן
אמרי
שפר
-
רמז
לשירת
ברק
עמה
(ראה
שו'
ה
,
א
ואילך).
ואמר
נפתלי
-
בעבור
נחלתו
(ראה
שו'
ד
,
ו).
אילה
שלחה
-
ארצו
של
נפתלי
מבכרת
ומבשלת
פירותיה
כאילה
זו
שממהרת
לרוץ.
הנותן
אמרי
שפר
-
משם
באות
בשורות
טובות
לעולם
,
שמי
שבא
מארץ
נפתלי
אמר:
כבר
ראיתי
ענבים
מבושלים
ותאנים
ורמונים
גמורים
וכן
ראיתי
כבר
פרחים
וסמדר
,
והבריות
שמחות
,
ויפה
בעיניהם
כשהעולם
מתחדש
ומתבכר
ופירות
חדשות
באות
לעולם.
וגם
יש
לפרש
,
כי
בני
נפתלי
קלים
ברגליהם
כצבאים
,
וכשהיו
ישראל
הולכים
למלחמה
ונוצחים
,
היו
בני
נפתלי
רצים
ושבים
תחילה
ברוב
מרוצתם
ומבשרין
את
הישועה;
וזהו
הנותן
אמרי
שפר.
נפתלי
אילה
שלוחה
-
מנהג
במושלי
ארץ
לשלוח
זה
לזה
האילים
,
וכך
הענין
,
כי
האיילות
שנולדו
בארץ
מלך
הצפון
,
יגדלו
אותן
בהיכלי
מלך
הנגב
ויקשרו
כתב
הבשורה
בקרניה
,
והיא
תרוץ
מהר
ותשוב
למעונה
,
ויתבשרו
בהן;
וזה
טעם
אמרי
שפר
,
כלומר:
אילה
שלוחה
מבשר
בשורות
טובות.
והענין
הזה
ידוע
,
והוא
מוזכר
בירושלמי
במסכת
שביעית
(ט
,
ב)
,
אמרו:
אין
אזלון
לון
,
חזרין
,
ואי
בעית
למיבדקה
,
אייתו
טביין
ושלחון
לארעא
רחיקא
,
בסוף
אינון
חזרין;
עבד
כן
ואייתי
טביין
וחפי
קרניהון
בכסף
ושלחון
לאפריקי
,
ובסוף
תלת
עשרה
שנין
חזרון
לאתריהון
-
שהתירום
לאחר
שלש
עשרה
שנה
,
ומיד
חזרו.
והמשל
,
כי
נפתלי
שבע
רצון
ומלא
כל
טוב
(ע"פ
דב'
לג
,
כג)
,
וממנו
תבא
בשורה
לכל
ישראל
,
כי
עשתה
ארצו
פירות
לשבעה
,
כמו
שהזכירו
רבותינו
בפירות
גנוסר
(תנח'
ויחי
יג).
נפתלי
אילה
שלוחה
-
נתנבא
על
התשועה
שתבא
לישראל
על
יד
איש
משבט
נפתלי
,
והוא
ברק
,
ועל
יד
דבורה
(ראה
שו'
ד);
והיו
כאילה
,
שהיא
קלה
ברגליה.
ולא
אמר
'איל'
,
כי
עיקר
המעשה
על
יד
נקבה
היה
,
והיא
דבורה.
ואמר
שלוחה
-
כאלו
שלוחה
למהר
המעשה.
וכן
אמר
בשירה
על
ברק
"בעמק
שולח
ברגליו"
(שו'
ה
,
טו).
ואמר
על
השירה
שישירו
אחר
התשועה:
הנותן
אמר
שפר.
נפתלי
אילה
שלוחה
-
הנה
האילה
היא
מהירת
התנועה
,
והיה
זה
משל
לברק
בן
אבינועם
שהיה
מנפתלי
,
ששמע
בקלוּת
למאמר
דבורה
,
ששלחהו
להלחם
עם
סיסרא
,
שהיו
לו
"תשע
מאות
רכב
ברזל"
(שו'
ד
,
ג)
,
בעם
מעט
,
כי
לא
הביא
עמו
כי
אם
"עשרת
אלפים
איש"
(שם
,
ו).
ובסוף
הענין
נתן
אמרי
שפר
-
בשירה
ששרו
הוא
ודבורה.