תנ"ך - ויפסלו
בני
שלמה
ובני
חירום
והגבלים
ויכינו
העצים
והאבנים
לבנות
הבית:
פ
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַֽיִּפְסְל֞וּ
בֹּנֵ֧י
שְׁלֹמֹ֛ה
וּבֹנֵ֥י
חִיר֖וֹם
וְהַגִּבְלִ֑ים
וַיָּכִ֛ינוּ
הָעֵצִ֥ים
וְהָאֲבָנִ֖ים
לִבְנ֥וֹת
הַבָּֽיִת:
פ
(מלכים א פרק ה פסוק לב)
וַיִּפְסְלוּ
בֹּנֵי
שְׁלֹמֹה
וּבֹנֵי
חִירוֹם
וְהַגִּבְלִים
וַיָּכִינוּ
הָעֵצִים
וְהָאֲבָנִים
לִבְנוֹת
הַבָּיִת:
פ
(מלכים א פרק ה פסוק לב)
ויפסלו
בני
שלמה
ובני
חירום
והגבלים
ויכינו
העצים
והאבנים
לבנות
הבית:
פ
(מלכים א פרק ה פסוק לב)
ויפסלו
בני
שלמה
ובני
חירום
והגבלים
ויכינו
העצים
והאבנים
לבנות
הבית:
פ
(מלכים א פרק ה פסוק לב)
וּפסַלוּ
אַרדֵּיכְלֵי
שְׁלֹמֹה
וְאַרדֵּיכְלֵי
חִירוֹם
וְאַרגּוֹבְלַיָא
וְאַתקִינוּ
אָעַיָא
וְאַבנַיָא
לְמִבנֵי
בֵיתָא
:
חירום
-
ג':
ראה
לעיל
,
כד.
בני
ובני
ג'
ב'
חס'
וכת'
י'
וחד
כת'
ה'
ומל'
ויפסלו
שנים
בו
בונה
ירושלם
יי'
.
ויפסלו
-
ל';
ובני
-
ל';
חירום
-
ג';
והגבלים
-
ל'.
ויפסלו
-
בהרים.
והגבלים
-
אומה
ששמה
'גבל'
,
ובקיאים
לסתת
אבנים
ולבנות
,
כמה
שנאמר
בצור
"זקני
גבל
וחכמיה
היו
בך
מחזיקי
בדקך"
(יח'
כז
,
ט).
ויכינו
-
לשון
הזמנה.
ויפסלו
-
בהרים.
והגבלים
-
אומה
ששמה
'גבל'
,
ובקיאים
לכתת
אבנים
ולבנות
,
כמה
שנאמר
בצור
"זקני
גבל
וחכמיה
היו
בך
מחזיקי
בדקך"
(יח'
כז
,
ט).
ויכינו
-
לשון
הזמנה.
והגבלים
-
אומנים
יודעים
לפסול
האבנים
במדה
הצריכה
לקיר
,
והוא
מעניין
'גבול'
,
שנותנין
גבול
לאבן
בפסלם
אותה.
ויש
מפרשים
(ראה
רקמה
רפא):
אומני
אנשי
גבל
,
כי
אותם
היו
אומני
אבן
טובים
,
כמו
שאומר
"זקני
גבל...
היו...
מחזיקי
בדקך"
(יח'
כז
,
ט).
ויונתן
תרגם:
"וארגובליא"
,
וכן
תרגם
"ולגודרים
ולחוצבי
האבן"
(מ"ב
יב
,
יג):
"ולארגובליא
ולפסלי
אבניא";
אם
כן
לדבריו
יהיו
הגבלים:
בוני
הקיר.
ותרגם
בוני
שלמה
ובוני
חירם
(בנוסחנו:
חירום):
"אדרכלי"
,
והם
האומנים
הגדולים
שיש
אומנים
אחרים
תחתיהם;
ובוני
שלמה
ובוני
חירם
כולל
פוסלי
האבן
ופוסלי
העץ.
ויפסלו
בוני
שלמה
ובוני
חירום
והגבלים
-
רוצה
לומר
,
כי
אחר
שחצבו
האבנים
אלו
החוצבים
בהר
,
פסלום
בוני
שלמה
שהיו
מישראל
,
החכמים
בזאת
המלאכה
,
והיו
עמהם
גם
כן
אומנים
לעשות
זאת
המלאכה
מבוני
חירום
,
ששלחם
אל
שלמה
לעשות
המלאכה
עם
הגבלים
-
והם
מעם
גבל
,
היו
גם
כן
מהם
בקיאים
בזאת
המלאכה
,
ולזה
עזרו
יחד
בה
-
והם
גם
כן
תקנו
העצים
ששולח
חירום
,
ופסלו
אותם
בדרך
שיהיו
נכונים
לבנין
הבית
בזולת
תיקון
אחר.
וזה
כלו
היה
נעשה
חוץ
מהבית
,
כמו
שאמר
אחר
זה
"ומקבות
והגרזן
כל
כלי
ברזל
לא
נשמע
בבית
בהבנותו"
(מ"א
ו
,
ז);
והיה
זה
כן
להורות
על
שלמות
הבית
,
ולזה
לא
בא
שם
לבנינו
דבר
יהיה
חסר
לתקון
אחר
,
זולת
הבניה.