תנ"ך - ויהי
לשלמה
ארבעים
אלף
ארות
סוסים
למרכבו
ושנים־עשר
אלף
פרשים:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיְהִ֣י
לִשְׁלֹמֹ֗ה
אַרְבָּעִ֥ים
אֶ֛לֶף
אֻֽרְוֺ֥ת
סוּסִ֖ים
לְמֶרְכָּב֑וֹ
וּשְׁנֵים־עָשָׂ֥ר
אֶ֖לֶף
פָּרָשִֽׁים:
(מלכים א פרק ה פסוק ו)
וַיְהִי
לִשְׁלֹמֹה
אַרְבָּעִים
אֶלֶף
אֻרְוֺת
סוּסִים
לְמֶרְכָּבוֹ
וּשְׁנֵים־עָשָׂר
אֶלֶף
פָּרָשִׁים:
(מלכים א פרק ה פסוק ו)
ויהי
לשלמה
ארבעים
אלף
ארות
סוסים
למרכבו
ושנים־עשר
אלף
פרשים:
(מלכים א פרק ה פסוק ו)
ויהי
לשלמה
ארבעים
אלף
ארות
סוסים
למרכבו
ושנים־עשר
אלף
פרשים:
(מלכים א פרק ה פסוק ו)
וַהֲוָה
לִשׁלֹמֹה
אַרבְּעִין
אַלפִין
אוֹרְוָן
סוּסָוָן
לִרתִכּוֹהִי
וּתרֵי
עֲשַׂר
אַלפִין
פָּרָשִׁין
:
ארבעים
אלף
ארות
סוסים
-
ובדברי
הימים
הוא
אומר
"ארבעת
אלפים"
(דה"ב
ט
,
כה);
פירשו
רבותינו
(ראה
ספ"ב
מב):
ארבעים
אלף
אורוות
היו
,
ובכל
אחת
ארבעת
אלפים
אצטבליות;
או
ארבעת
אלפים
אורוות
,
ובכל
אחת
ארבעים
אלף
אצטבליות
(ראה
סנה'
כא
,
ב).
ארבעים
אלף
אורות
סוסים
-
איצטבלאות
של
סוסים;
בלעז
'שטבלאיש'.
ארבעים
אלף
אורוות
סוסים
כתיב
כאן
,
ובדברי
הימים
כתיב
"ארבעת
אלפים
אוריות"
(דה"ב
ט
,
כה)
,
כיצד
יתקיימו
שני
כתובים
הללו?
בשני
מקומות
בעיר
אחד
בנה
לו
אוריות;
במקום
אחד
בנה
לו
ארבעת
אלפים
אוריות
,
ובנה
אותן
כל
כך
גדולות
,
שבכל
אוריה
ואוריה
מכניסין
בה
ארבעים
סוסים;
נמצא
מכניס
בארבעת
אלפים
אוריות
מאה
וששים
אלף
סוסים;
ובמקום
אחד
בנה
ארבעים
אלף
אוריות
,
ובנה
אותן
קטנות
כל
כך
,
שלא
היה
מכניס
בכל
אוריה
ואוריה
אלא
ארבעה
סוסים;
נמצא
שבאילו
ארבעים
אלף
אוריות
,
נכנסין
כמו
כן
מאה
וששים
אלף
סוסים
,
נמצאו
שניהם
חשבון
אחד;
ולא
תאמר:
אם
כן
לפי
חשבון
האוריות
,
היו
לו
שלוש
מאות
אלף
ועשרים
אלף
סוסים?
לא
כי
לא
היו
לו
כי
אם
מאה
וששים
אלף
סוסים.
וכל
אוריות
הללו
למה?
שבזמן
שהיו
מפנין
הזבל
מארבעים
אלף
אוריות
,
היו
מכניסין
הסוסים
בארבעת
אלפים
אוריות
,
וארבעים
אלף
עומדות
להן
ריקניות;
וכשמפנין
הזבל
מארבעת
אלפים
אוריות
,
היו
מכניסין
הסוסים
לארבעים
אלף
אוריות
,
ואילו
ארבעת
אלפים
עומדות
להם
ריקניות
בלא
סוסים.
לשון
אחר:
ארבעים
אלף
אוריות
סוסים
המנויות
כאן
,
הן
הן
ארבעת
אלפים
המנויים
בדברי
הימים;
וארבעים
אלף
שמנה
כאן
,
נתן
בכל
אוריה
ארבעה
סוסים
,
וארבעת
אלפים
שמנה
בדברי
הימים
,
נתן
בכל
אוריה
ארבעים
סוסים
,
והוא
חשבון
אחד.
ושנים
עשר
אלף
פרשים
-
'אלפרס'
בלעז
,
סוסים
טובים
המזומנים
למרוצה;
אבל
אותן
מאה
וששים
אלף
המפורשים
כבר
היו
למשוך
מרכבות
,
כמה
שנאמר:
ארבעים
אלף
אורוות
סוסים
למרכבו
-
כלומר:
לצורך
המרכבה.
ארבעים
אלף
ארות
סוסים
-
ובדברי
הימים
"ארבעת
אלפים
ארות
סוסים"
(דה"ב
ט
,
כה)!?
פירשו
רבותינו
ז"ל
(ספ"ב
מב):
ארבעים
אלף
אצטבליות
היו
,
ובכל
אחת
ואחת
ארבעת
אלפים
סוסים;
או
ארבעים
אלף
אצטבליות
ובכל
אחת
ארבעים
סוסים.
ופירוש
ארות:
אבוסים;
תרגום
"אבוס
בעליו"
(יש'
א
,
ג):
"אוריה
דמרוהי".
ואמרו
רבותינו
ז"ל
(תוס'
סנה'
ד
,
ה)
כי
עבר
על
"לא
ירבה
לו
סוסים"
(דב'
יז
,
טז);
ופרשו
(שם):
"לא
ירבה
לו
סוסים"
-
בטלים;
וכיון
שלא
היו
לו
אלא
שנים
עשר
אלף
פרשים
,
והיו
לו
ארבעים
אלף
אורות
סוסים
,
הרבה
סוסים
בטלים
היו
לו.
ומה
שהרבה
שלמה
סוסים
ופרשים
,
והוא
לא
היתה
לו
מלחמה
,
לא
עשה
אלא
לכבוד
וגדולה
,
כדי
שילכו
עמו
כשילך
ממקום
למקום;
וגם
קצת
מלחמה
היתה
לו
,
כשלקח
חמת
צובה
ועציון
גבר
(דה"ב
ח
,
ג).
ויהי
לשלמה
ארבעים
אלף
ארות
סוסים
למרכבו
-
הנה
ארות
הם
אבוסים
,
יאכלו
שם
הסוסים.
והנה
מצאנו
בדברי
הימים
תמורת
זה
"ארבעת
אלפים
אריות
סוסים
ומרכבות"
(דה"ב
ט
,
כה);
וידמה
ששם
מנה
האבוסים
,
ובזה
המקום
מנה
הסוסים;
והרצון
בו
,
שהיו
לו
ארבעים
אלף
סוסים
למרכבו
בארוות
,
והנה
היו
עשרה
סוסים
בכל
אבוס.
ולפי
שאמר
אחר
זה
"לסוסים
ולרכש"
(להלן
,
ח)
,
ידענו
כי
הרכש
הוא
מין
אחד
ממיני
הסוסים
,
ואחשוב
שהם
היותר
קלי
המרוץ
,
והם
אשר
ירכבו
בהם
במלחמה.
או
ירצה
בזה:
ארבעים
אלף
ארוות
סוסים
למרכבו
,
אך
לא
היו
בהם
כי
אם
"ארבעת
אלפים
אוריות"
שהיו
בהם
"סוסים
ומרכבות".