תנ"ך - וישלח
מלך־אשור
את־תרתן
ואת־רב־סריס׀
ואת־רבשקה
מן־לכיש
אל־המלך
חזקיהו
בחיל
כבד
ירושלם
ויעלו
ויבאו
ירושלם
ויעלו
ויבאו
ויעמדו
בתעלת
הברכה
העליונה
אשר
במסלת
שדה
כבס:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיִּשְׁלַ֣ח
מֶלֶךְ־אַשּׁ֡וּר
אֶת־תַּרְתָּ֣ן
וְאֶת־רַב־סָרִ֣יס׀
וְאֶת־רַבְשָׁקֵ֨ה
מִן־לָכִ֜ישׁ
אֶל־הַמֶּ֧לֶךְ
חִזְקִיָּ֛הוּ
בְּחֵ֥יל
כָּבֵ֖ד
יְרוּשָׁלִָ֑ם
וַֽיַּעֲלוּ֙
וַיָּבֹ֣אוּ
יְרוּשָׁלִַ֔ם
וַיַּעֲל֣וּ
וַיָּבֹ֗אוּ
וַיַּֽעַמְדוּ֙
בִּתְעָלַת֙
הַבְּרֵכָ֣ה
הָעֶלְיוֹנָ֔ה
אֲשֶׁ֕ר
בִּמְסִלַּ֖ת
שְׂדֵ֥ה
כֹבֵֽס:
(מלכים ב פרק יח פסוק יז)
וַיִּשְׁלַח
מֶלֶךְ־אַשּׁוּר
אֶת־תַּרְתָּן
וְאֶת־רַב־סָרִיס׀
וְאֶת־רַבְשָׁקֵה
מִן־לָכִישׁ
אֶל־הַמֶּלֶךְ
חִזְקִיָּהוּ
בְּחֵיל
כָּבֵד
יְרוּשָׁלִָם
וַיַּעֲלוּ
וַיָּבֹאוּ
יְרוּשָׁלִַם
וַיַּעֲלוּ
וַיָּבֹאוּ
וַיַּעַמְדוּ
בִּתְעָלַת
הַבְּרֵכָה
הָעֶלְיוֹנָה
אֲשֶׁר
בִּמְסִלַּת
שְׂדֵה
כֹבֵס:
(מלכים ב פרק יח פסוק יז)
וישלח
מלך־אשור
את־תרתן
ואת־רב־סריס׀
ואת־רבשקה
מן־לכיש
אל־המלך
חזקיהו
בחיל
כבד
ירושלם
ויעלו
ויבאו
ירושלם
ויעלו
ויבאו
ויעמדו
בתעלת
הברכה
העליונה
אשר
במסלת
שדה
כבס:
(מלכים ב פרק יח פסוק יז)
וישלח
מלך־אשור
את־תרתן
ואת־רב־סריס׀
ואת־רבשקה
מן־לכיש
אל־המלך
חזקיהו
בחיל
כבד
ירושלם
ויעלו
ויבאו
ירושלם
ויעלו
ויבאו
ויעמדו
בתעלת
הברכה
העליונה
אשר
במסלת
שדה
כבס:
(מלכים ב פרק יח פסוק יז)
וּשׁלַח
מַלכָּא
דְאַתּוּר
יָת
תַּרתָּן
וְיָת
רַבסָרִיס
וְיָת
רַב
שָׁקֵה
מִן
לָכִישׁ
לְוָת
מַלכָּא
חִזקִיָה
בְּמַשׁרְיָן
סַגִּיאָן
לִירוּשׁלֶם
וּסלִיקוּ
וַאֲתוֹ
לִירוּשׁלֶם
וּסלִיקוּ
וַאֲתוֹ
וְקָמוּ
בִּמזִקַת
בְּרֵיכְתָא
עִילִיתָא
דִּבכֵיבַשׁ
חֲקַל
מַשׁטַח
קָצְרַיָא
:
בחיל
כבד
-
ב':
מ"ב
יח
,
יז;
יש'
לו
,
ב.
כבס
-
ג':
מ"ב
יח
,
יז;
יש'
ז
,
ג;
לו
,
ב.
מן
-
לכיש
-
ל';
בחיל
כבד
-
ב';
כבס
-
ג'.
את
תרתן
ואת
רב
סריס
-
למדנו
בסדר
עולם
(סע"ר
כג)
,
שלא
באו
שלשתן
יחד
,
אלא
רב
שקה
לבדו
,
כמו
שכתוב
בספר
ישעיה
(לו
,
ב);
ותרתן
ורב
סריס
באו
בשליחות
שנייה
,
כשבאת
לו
שמועה
על
תרהקה
מלך
כוש
"וישמע
וישלח
מלאכים
אל
חזקיה"
וגו'
(יש'
לז
,
ט).
בתעלת
-
'פושיד'
(בלעז)
,
בריכה
שעושין
לביברי
דגים.
שדה
כובס
-
הכובסים
שוטחין
שם
בגדים;
כך
תירגמו
יונתן:
"חקל
משטח
קצריא".
את
תרתן
ואת
רב
סריס
-
באו
בשליחות
שנייה;
כך
למדנו
בסדר
עולם
(כג)
,
שלא
באו
שלשתן
יחד
,
אלא
רבשקה
לבדו
,
כמו
שכתוב
בספר
ישעיה
(לו
,
ב);
ותרתן
ורב
סריס
באו
בשליחות
שנייה
,
כשבאת
לו
שמועה
על
תרהקה
מלך
כוש
(שם
לז
,
ט).
בתעלת
-
'פושיד'
(בלעז).
הברכה
-
שעושין
לביברי
דגים.
שדה
כובס
-
שדה
שהכובסין
שוטחים
שם
את
בגדיהם;
וכן
תירגם
יונתן:
"חקל
משטח
קצריא".
את
תרתן
ואת
רב
סריס
ואת
רבשקה
-
ובישעיה
(לו
,
ב)
אומר
"ואת
רבשקה"
,
לבדו;
נראה
כי
הוא
היה
עיקר
השליחות
,
והשנים
טפלים
לו;
וכן
נראה
הנה
גם
כן
,
כי
רבשקה
הוא
היה
המדבר
(ראה
להלן
,
יט).
ובסדר
עולם
(סע"ר
כג)
אומר
,
כי
רבשקה
לבדו
בא
בשליחות
ראשונה
,
כמו
שאומר
בישעיה
,
ותרתן
ורב
סריס
באו
בשליחות
שנייה;
ומה
שזכר
הנה
תרתן
ורב
סריס
,
לפי
שגם
הם
היו
שלוחים
,
אבל
לא
בפעם
הזאת
אלא
בשליחות
שנייה
,
כשמצאו
רבשקה
נלחם
על
לבנה
(ראה
מ"ב
יט
,
ח);
ולבנה
היא
מארץ
ישראל
,
כמו
שנאמר
במלכי
כנען
"מלך
לבנה
אחד"
(יהו'
יב
,
טו).
ואמרו
רבותינו
ז"ל
(סנה'
ס
,
א)
כי
רבשקה
ישראל
משומד
היה;
ואם
אמרו
מפני
שהיה
מדבר
יהודית
,
הרבה
בני
אדם
ימצאו
מדברים
בלשון
עם
אחר
,
והנה
אליקים
ושבנא
ויואח
היו
מכירין
בלשון
ארמי
(ראה
להלן
,
כו)!?
אולי
קבלה
היתה
בידם.
בחיל
כבד
-
בחיל
עם
כבד.
בתעלת
הברכה
העליונה
-
הברכה
היא
חריץ
בנוי
באבנים
ובסיד
,
ומתכנסין
שם
מימי
גשמים
,
או
מושכין
שם
מים
מן
המעיין;
ובבריכה
הזאת
היו
מכונסין
המים
,
ויש
בבריכה
זאת
נקב
,
ויסתמו
אותו
עד
זמן
שירצו
להוציא
מים
מן
הברכה.
והתעלה
היא
חפירה
סמוכה
לבריכה
,
ומוציאין
מים
מן
הבריכה
לתעלה
בזמן
שירצו
להשקות
או
לכבס
בגדים.
אשר
במסילת
שדה
כובס
-
המסילה
היא
הדרך
שמתקנין
אותה
באבנים
,
כדי
שיוכלו
ללכת
בה
בימות
הגשמים.
ועיקר
הלשון
הוא
לשון
הרמה
,
מעניין
"סולו
לרוכב
בערבות
(תה'
סח
,
ה)
,
שעניינו:
רוממו.
והמקום
הזה
היה
בשדה
,
והוא
מורם
ומתוקן
באבנים
,
ועל
המקום
הזה
היו
עומדין
מכבסי
הבגדים
במי
התעלה;
ובשדה
היו
שוטחין
הבגדים
לשמש;
וכן
תרגם
יונתן
שדה
כובס:
"חקל
משטח
קצריא".
בתעלת
הברכה
העליונה
-
הברכה
היא
חריץ
בנוי
עוברים
בו
מים;
והיה
אצל
המים
תעלה
,
רוצה
לומר:
חפירה
רחבה
יתפשטו
בו.
במסלת
שדה
כובס
-
היא
הדרך
הבאה
לשדה
הכובסים
,
אשר
שם
ישטחו
בגדיהם
אחר
שכבסו
אותם.