תנ"ך - ויקראו
אל־המלך
ויצא
אלהם
אליקים
בן־חלקיהו
אשר
על־הבית
ושבנה
הספר
ויואח
בן־אסף
המזכיר:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַֽיִּקְרְאוּ֙
אֶל־הַמֶּ֔לֶךְ
וַיֵּצֵ֧א
אֲלֵהֶ֛ם
אֶלְיָקִ֥ים
בֶּן־חִלְקִיָּ֖הוּ
אֲשֶׁ֣ר
עַל־הַבָּ֑יִת
וְשֶׁבְנָה֙
הַסֹּפֵ֔ר
וְיוֹאָ֥ח
בֶּן־אָסָ֖ף
הַמַּזְכִּֽיר:
(מלכים ב פרק יח פסוק יח)
וַיִּקְרְאוּ
אֶל־הַמֶּלֶךְ
וַיֵּצֵא
אֲלֵהֶם
אֶלְיָקִים
בֶּן־חִלְקִיָּהוּ
אֲשֶׁר
עַל־הַבָּיִת
וְשֶׁבְנָה
הַסֹּפֵר
וְיוֹאָח
בֶּן־אָסָף
הַמַּזְכִּיר:
(מלכים ב פרק יח פסוק יח)
ויקראו
אל־המלך
ויצא
אלהם
אליקים
בן־חלקיהו
אשר
על־הבית
ושבנה
הספר
ויואח
בן־אסף
המזכיר:
(מלכים ב פרק יח פסוק יח)
ויקראו
אל־המלך
ויצא
אלהם
אליקים
בן־חלקיהו
אשר
על־הבית
ושבנה
הספר
ויואח
בן־אסף
המזכיר:
(מלכים ב פרק יח פסוק יח)
וּקרוֹ
לְמַלכָּא
וּנפַק
לְוָתְהוֹן
אֶליָקִים
בַּר
חִלקִיָה
דִּמְמֻנַא
עַל
בֵּיתָא
וְשֶׁבנָא
סָפְרָא
וְיוֹאָח
בַּר
אָסָף
דִּמְמֻנַא
עַל
דֻּכרָנַיָא
:
אלהם
-
י"ג
חסר
בסיפרא:
ראה
מ"א
יב
,
טז.
ושבנה
-
ב'
כתיב
ה"א:
מ"ב
יח
,
יח
,
כו.
אלהם
-
י"ג
חס'
בסיפ';
ושבנה
-
ב'
כת'
ה'.
המזכיר
איזה
משפט
בא
לפני
המלך
ראשון
,
שיפסקנו
ראשון.
המזכיר
-
איזה
משפט
בא
לפני
המלך
תחילה
,
לפסוק
אותו
ראשון.
ויקראו
אל
המלך
-
קראו
לאשר
על
החומה
,
או
לאשר
מצאו
בשדה
כובס
,
שיאמרו
למלך
שיצא
לדבר
עמהם;
ויצאו
אליהם
במצות
המלך
אליקים
ושבנא
ויואח.
אליקים
בן
חלקיהו
אשר
על
הבית
-
וכן
אמר
בישעיה
בזו
הפרשה
(יש'
לו
,
ג);
אבל
בפרשה
אחרת
על
שבנא
נאמר
"לך
בא
אל
הסכן
הזה
על
שבנא
אשר
על
הבית"
(יש'
כב
,
טו)
,
ונבא
עליו
שיהדפנו
מהשררה
שהיה
בה
,
שהיה
על
הבית
,
ויתננה
לאליקים
בן
חלקיהו
(שם
,
כ).
ולא
נוכל
לומר
כי
קודם
המעשה
הזה
מרד
שבנא
וסיעתו
ונתנה
שררתו
לאליקים
,
ומפני
זה
אמר:
אליקים
אשר
על
הבית;
כי
אֵלו
היו
המלאכים
הראשונים
אשר
באו
ממלך
אשור
לירושלם
,
ושבנא
יצא
אליהם
עם
אליקים
,
ואמרו
לרבשקה
"דבר
נא
אל
עבדיך
ארמית
כי
שומעים
אנחנו"
(להלן
,
כו)
,
ונאמר
"ויבא
אליקים...
ושבנא
הסופר
ויואח...
קרועי
בגדים"
(להלן
,
לז);
נראה
כי
עדיין
לא
מרד
,
אלא
בשוב
רבשקה
אומר
שמרד.
ובסדר
עולם
(סע"ר
כג)
אומר:
כשהלך
לכוש
,
שטף
שבנא
וסיעתו
והלך
לכוש.
ובדברי
רבותינו
ז"ל
(סנה'
כו
,
א):
כשבא
סנחריב
וצר
על
ירושלם
,
כתב
שבנא
כְּתָב
והשליכו
עם
החץ
שירד
למחנה
אשור
,
והיה
כתוב
בו:
שבנא
וסיעתו
השלימו
,
חזקיה
וסיעתו
לא
השלימו.
וכאשר
יצא
עם
סיעתו
,
בא
גבריאל
וסגר
דלתות
העיר
בפני
סיעתו;
כשבא
אצל
סנחריב
,
אמר
לו:
היכן
סיעתך?
אמר
לו:
חזרו
בהם.
נקבוהו
בעקביו
ותלאוהו
בזנבי
סוסיהם
,
והיו
מגררים
אותו
על
הקוצים
ועל
הברקנים.
וזה
אינו
כדברי
בעל
סדר
עולם
,
שאומר
ששטף
שבנא
וסיעתו.
ואפשר
כי
קודם
לכן
מרד
,
מעת
שבא
מלך
אשור
על
ערי
יהודה
,
אבל
בסתר
,
ולא
היה
מראה
עצמו;
וכן
במעשה
הזה
שבא
קרוע
בגדים
,
היה
מראה
עצמו
עצב
,
ולבו
לא
נכון.
והנביא
גלה
דעתו
לחזקיהו
,
והורידו
מפקידותו
,
ונשאר
סופר
,
וְהִפְקִיד
אליקים
על
הבית.
ויקראו
אל
המלך
-
רוצה
לומר
קראו
שיצא
אליהם
המלך.